Alfa Romeo’s volgende project is een grote hybride SUV
Er komen via het Britse Auto Express wat meer details naar buiten over het door ons reeds gemelde interview met Alfa Romeo’s technisch directeur Roberto Fedeli. Fedeli spreekt in dat interview over de door Alfa Romeo te volgen strategie gedurende de ontwikkeling van nieuwe modellen, die vooral vanaf 2020 de markt op zullen rollen. Onder meer de over de snelle en geavanceerde wijze van ontwikkelen doet Fedeli het een en ander uit de doeken. Ook meldt hij dat mild/halve hybride modellen in het gamma zullen debuteren. Auto’s zonder stekker, maar met 48 Volts batterijsysteem dat tijdens het rijden de motor kan ondersteunen.
Een eerste zou al in ontwikkeling zijn en wel in de vorm van Alfa’s eerste grote SUV. De basis is de 2.0 viercilinder, dat in combinatie met elektromotoren kan extra vermogen kan opleveren tussen de 350 en de 400 pk. De grote SUV weegt circa 200 kg meer dan de Stelvio en zal vanzelfsprekend voor optimale rijprestaties staan. Alfa Romeo vormt dé internationale ‘benchmark’ wat dit laatste betreft, of de concurrentie en critici dat nu willen of niet.
Ook wordt een opvolger van de Giulietta genoemd. Deze vormt het vierde hoofdstuk voor Alfa Romeo. Ondanks deze hoopvolle vooruitzichten blijft het belangrijkste korte termijn nieuws, toch vooral dat er voorlopig weinig te verwachten valt van de kant van FCA. Dit is in lijn met Marchionne’s aankondigingen van een tijd geleden, waarbij een koelere Chinese markt als belangrijkste factor werd genoemd, voor een langere aanloop naar een volledig gamma. Pas vanaf 2020 verwacht men over voldoende slagkracht te kunnen beschikken, voor een mondiale aanpak. Oftewel pas als er zowel in de VS als in China volop introducties plaats kunnen vinden, zullen er ook in Europa steeds meer nieuwe Alfa’s in de showroom verschijnen.
Sterker nog
Aan deze auto word al volop gewerkt.
2019 moet ie er klaar voor zijn.
Staat er ook he. Eerste zin tweede alinea.
Laat maar komen gaaf Alfa krijgt een gave toekomst
Iedereen zit te wachten op een Giulia SW, een opvolger voor de Giulietta, een spider en een GT. En dan komen ze met dit… Bizar. Het hybride gedeelte hadden ze beter in de bestaande modellen gedropt.
@Lusso Giulia en Stelvio krijgen het ook. Sw heeft geen intercontinentale toekomst en heeft dus geen prioriteit.
@lusso
Ook is er door fca vermeld dat er een opvolger komt voor de giulietta kortom er zit genoeg in het vat.
Er wordt al een hele lange tijd gesproken over nieuwe modellen en dergelijke maar ik zie ze nog (steeds) niet.
Het duurt gewoon erg lang, veel te lang.
Miclun
Nogmaals alfa was op sterven na dood heeft in twee jaar tijd twee wereldauto,s neergezet.
Elk jaar komt er een nieuw model bij
Ze hadden ook de stekker eruit kunnen trekken.
Voor wie nog twijfels heeft over een SUV, in de Telegraaf/Autovisie test van de Stelvio Quadrifoglio was de laatste zin:
– de Stelvio Q is een begerenswaardige sportauto met de functionaliteit van een SUV.
Hier valt niets aan toe te voegen.
@Lancia4Ever,
Wat is het verkoop aandeel buiten de EU nu? Ik ken de cijfers niet maar als de verkopen voor 80% EU is dan is een SW verdraaid interessant makkelijk en redelijk goedkoop te produceren. Die de verkopen met een 50% kunnen laten stijgen aangezien er nu heel veel Alfa liefhebbers van nood bij de concurrent gaan shoppen. Je kunt mensen niet dwingen een SUV te kopen die ze niet willen hoe goed een Stelvio mag zijn ik heb 10x liever een SW als alternatief en ik denk dat ik voor het eerst een SW zou prefereren boven de sedan bij Alfa’s hangt dat bij mij sterk van de kleur af welke ik het mooist vind en voor de 159 zwart en blauw vind ik de sedan mooier dan de SW, wit de SW, rood om het even, grijs is voor VAG. Dat er markt potentie in zit is wel duidelijk maar dat geld deste meer voor de SW.
Laat ze maar snel komen met deze grote SUV en ik hoop dat ze er buiten de EU 100 duizenden per jaar van verkopen zodat ze geld hebben voor andere modellen 🙂
De keuze om voorrang te geven aan een grote SUV is goed en logisch: hoge marges, ook bij de relatief lage Alfa volumes al snel zeer rendabel. De broodnodige groei moet bovendien komen uit China en de VS, en dan is een SUV noodzaak. Het klassieke C en D segment krimpt daar snel. Een opvolger van de Giulietta zou dus ook zomaar een SUV kunnen worden. Alleen is een mild hybrid in de jaren na 2020 te weinig, ze zullen zeker in China vanaf de start ook een stekker variant moeten hebben, anders kunnen ze het daar vergeten. China dwingt momenteel in snel tempo fabrikanten om over te schakelen naar EV.
“””Nogmaals alfa was op sterven na dood heeft in twee jaar tijd twee wereldauto,s neergezet.
Elk jaar komt er een nieuw model bij”””
Vergelijk met Audi :
2018 :
– In maart komt de levering van de nieuwe A7 Sportback op gang.
– 3 maanden later kunnen eerste kopers van de nieuwe A6 hun auto verwachten. – De Avant uitvoering volgt in juli. Dezelfde maand presenteert Audi de Q8: een soort BMW X6 maar dan een halve klasse groter.
– In september zal het merk haar gamma uitbreiden met de SQ5 TDI, de Q7 4.0 BiTDI en de RS5 Sportback.
– De nieuwe Q3 maakt in november zijn opwachting, evenals de E-tron Quattro (een elektrische cross-over die qua formaat ook ‘Q6’ had kunnen heten.
– Audi sluit het modellenoffensief in december 2018 af met de nieuwe A1.
En per jaar 1 model van Alfa Romeo, nul voor Lancia en 1 of 2 voor Fiat, moeten we dus “tevreden” zijn ?
Resultaat zal zijn dat het marktaandeel van FCA in Europa nog verder zal dalen.
Fiat in de VS ? Zeer lange adem nodig.
Chinese markt zonder lokale partner én electrische of hybrides : vergeet het.
Misschien was heel FCA op sterven na dood ? Ooit, nu al meer dan tien jaar geleden.
Blijven we dat maar als excuus gebruiken ?
Misschien wil jullie oppergod (SM) helemaal niet dat FCA terug helemaal levend is ?
Zodat hij de hele boel kan verpatsen en kassa-kassa voor de groot-aandeelhouders.
2019 is hij weg : ander en (veel) beter op auto-gebied !
@mareblu: “De broodnodige groei moet bovendien komen uit China en de VS, en dan is een SUV noodzaak.”
Dit is een denkfout. De verkopen van Alfa op de Europese automarkt staan in geen verhouding tot de omvang van de markt. Er is enorm potentieel om te groeien op de Europese automarkt. Uiteraard zijn verkopen in China en de V.S. welkom, maar die moet je zien als extraatje en niet als levensader. Het exporteren van auto’s naar andere handelsblokken is altijd riskant op het gebied van de politieke situatie (handelsbeperkingen) en valutarisico. Een gezond automerk moet daarom eerstens gezond zijn op eigen markt. Bijgevolg moet de broodnodige groei niet uitsluitend, maar wel vooral, op de Europese markt gevonden worden.
En de feiten spreken voor zich: Ondanks alle activiteiten Alfa naar de V.S. de brengen, komen de meeste verkopen gewoon uit Europa. Denk maar niet dat daar verandering in gaat komen.
Koen
Ik heb het over een hele nieuwe auto.
Niet alleen een andere gril bij audi.
Alfa moet dit opbouwen
@dmantione: FCA ziet dat zelf anders, anders kozen ze niet voor een grote SUV van het formaat Q7/X5/Levante. Die markt is immers zeer bescheiden in Europa. Bovendien: de Chinese automarkt is de grootste ter wereld met 28,5 miljoen. De VS is de 2e markt ter wereld met ruim 17 miljoen. In heel Europa worden minder dan 15 miljoen auto’s verkocht. Het potentieel buiten Europa is vele malen groter dan in Europa zelf. Als laatste: aan de Giulia is te zien dat de toekomst van Alfa niet op Europa kan leunen: er zijn in 2017 zo’n 25.000 Giulia’s verkocht. In 2009 werden er nog 45.000 159’s verkocht en in van 1999 tm 2002 jaarlijks ruim 90.000 156’s. Het doel voor de Giulia lag bij de introductie op 100.000. De Giulia is een fantastische auto, maar helaas niet het succes dat Alfa weer laat meetellen in Europa.
“””Ik heb het over een hele nieuwe auto.
Niet alleen een andere gril bij audi.”””
🙂 🙂 🙂
“”” Het potentieel buiten Europa is vele malen groter dan in Europa zelf. “””
Potentieel – potentieel : het is altijd maar potentieel. Om de muren op te lopen en je bestaande klanten de deur uit te jagen.
Zou FCA ooit van het gezegde “Beter 1 vogel in de hand, dan 10 in de lucht” gehoord hebben ?
Polen is ook zo’n “potentiële” groeimarkt, gezien het aantal inwoners en het huidige (relatief) kleine wagenpark.
Heb je de verkoopcijfers nieuwe auto’s (alle merken) voor Polen al eens bekeken en vergeleken met de verkopen in “landjes” als Nederland en België ?
Maar “potentieel” zit er wel in… ooit… in Polen… 🙁
Daar gaan we weer… Alfa verkoopt niet in Europa niet omdat de markt klein is, maar omdat het niet heeft waar de markt om vraagt. Een station bijvoorbeeld, die er van de 159 wel was en het merendeel van de opgenoemde cijfers voor zijn rekening nam. De markt vraagt verder totaal niet om motoren van 450 pk, de doorsnee leaserijder snap niet wat hij ermee moet, maar wil wel fiscaal gunstig kunnen rijden. En de markt wil gedeeltelijke of gehele elektricificatie. Meer in het algemeen wil de markt meer dan 3 modellen zien.
Dat FCA in een grote SUV investeert lijkt me inderdaad zeer verkeerd beleid. Hier in Europa hebben we het niet zo op SUV’s en ze passen niet bij het DNA van het merk. In de V.S. zullen ze inderdaad wel in de smaak vallen, maar zoals gezegd, Alfa zal altijd sterker in Europa zijn dan erbuiten.
Daar gaan we weer….lieve mensen, FCA zit in een situatie dat producten op de markt gebracht moeten worden met hoge marges. Dit is van groot belang om een stevige basis te leggen voor de toekomst, en voor eventuele partners.
De automarkt gaat de komende jaren hevig in beroering, kortzichtige beslissingen nu kunnen veroorzaken dat de boel later omvalt. We krijgen o.a. een tsunami aan kwalitatief goede Chinese auto’s die van een autobedrijf zo een Saabje kunnen maken, ben je dan blij?
Met dat argument kan je alle kanten uit: Wat als de Chinezen straks wel een goede sportieve station op de markt zetten die gretig aftrek zal vinden, wordt FCA dan niet alsnog een Saabje?
Ik vind het verder nog al wat om over kortzichtige beslissingen te spreken terwijl het grote gebrek bij FCA nu juist het langetermijndenken is.
“De grote SUV weegt circa 200 kg meer dan de Stelvio en zal vanzelfsprekend voor optimale rijprestaties staan. Alfa Romeo vormt dé internationale ‘benchmark’ wat dit laatste betreft, of de concurrentie en critici dat nu willen of niet”
De internationale benchmark zal geen hybride techniek zijn, maar volledig elektrisch of waterstof.
Dit, omdat het klimaat akkoord, steeds lagere emissie normen aan de auto industrie stelt. En tel daarbij de ontwikkeling van het autonoom rijden op, dan weet je dat hybride techniek slechts een overgang techniek is.
Het is ook niet voor niets dat de concurrenten volop op elektrisch inzetten en daar miljarden voor vrijgemaakt hebben.
FCA probeert de groei buiten Europa te realiseren. Dan zou je nu toch denken dat, gezien de Chinese overheidsmaatregelen (volledig elektrisch), FCA daarop inspeelt. En dat zelfde geldt ook voor de VS. Ondanks dat Trump zich uit Parijs heeft terug getrokken gaan de federale US overheden door met implementeren van de akkoorden van Parijs.
SM heeft een paar jaar gelden zelf gezegd dat hij niets in elektrisch rijden zag.
Een strategische denkfout en dat breekt FCA nu op.
Ik ben niet zo pessimistisch over hybridetechniek, in combinatie met bijvoorbeeld biobrandstoffen daar best potentieel is voor heel CO2-arme automobielen. Wel denk ik dat voor grote auto’s als SUV’s volwaardige hybridetechniek nodig is. Het voordeel van een milde hybride zijn de lage kosten, die zijn in een zware wagen minder van belang en de grotere CO2-besparing die met volwaaridge hybride mogelijk is geeft dan de doorslag.
Voor kleine auto’s, bijvoorbeeld B-segment, zijn de kosten van de hybride-aandrijving wel cruciaal en omdat het vanwege lager gewicht minder energie kost om auto in bewiging krijgen kan de lichte electromotor meer uitrichten. Voor het B-segment lijkt milde hybride daarom vooralsnog de voor de hand liggende techniek te zijn.
Een milde hybride SUV is een belangrijke stap in de juiste richting, maar tegelijkerheid ook weinig en laat. Bij lancering is het per direct een dinosaurus waarvan het uitsterven al vast staat.
@Dutchbird
Je haalt een paar zaken door elkaar. Benchmark heeft met dit alles niets te maken.
De komende jaren zal redelijk snel een zeer brede inzet komen van hydride techniek, waarbij de verwachting is dat over een paar jaar vrijwel alle wat zwaardere auto’s de 48V-mild-hybride krijgen, simpel om aan de milieu eisen te kunnen voldoen. Alfa, maar vooral Ferrari, gaat de mild-hybride inzetten als marketing + voor betere prestaties bij gelijk verbruik.
Daarnaast komt er in de markt langzaam een steeds bredere inzet van de stekker-hybride, maar niet zo voor Alfa/Ferrari/soortgelijke
Daarnaast komt er een heel langzame inzet van vol-elektrisch, maar pas na 2022 of zo, wanneer de solid-state batterij breed inzetbaar wordt gaat hier een soort van ‘doorbraak’ komen, maar het gaat allemaal heel langzaam, of de politiek moet wat gaan doen.
De waterstof techniek gaat nog veel langer duren. Is er over 10 jaar een redelijke inzet? Zeer waarschijnlijk niet !
Autonoom rijden wordt misschien wel een belangrijker techniek, moeilijk aan te geven hoe snel dat zal gaan, FCA gaat hierin een belangrijke rol spelen !
@Koen: wat een gezwets, je kent zelf de cijfers blijkbaar niet. In 2012 werden er in NL 502.000 auto’s verkocht. In Belgie 486.000 en in Polen 385.000. Vijf jaar later, in 2017, zijn dat er in Nederland 433.000 (-14%) , in Belgie 554.000 (+14%) en in Polen 498.000 (+30%). Polen is inmiddels NL vorbijgestreefd en gaat naar verwachting Belgie in 2018 ook voorbij. Potentieel is realiteit geworden. Overigens goed voor FCA in dit geval, want in Polen worden in 2017 zo’n 20.000 FCA modellen verkocht. In NL blijven we steken op 13.500.
@mareblu
Bevolking Polen : 38 miljoen
Bevolking NL + B : 17 + 11 = 28 miljoen
’t Zal nog even duren voordat ze in Polen 1 miljoen nieuwe auto’s aan de man / vrouw gaan brengen.
En dan nog zijn het er procentueel per kop minder dan in NL + B.
Dan moeten ze eerder richting de 1.5 miljoen…
Met potentieel wordt dan ook niet bedoeld dat ze hetzelfde welvaartsniveau als NL of B bereiken. Maar wel dat de automarkt er veel groeipotentieel heeft, en dat blijkt ook. Voor FCA is Polen simpelweg een belangrijkere markt dan NL. En dat verschil wordt alleen nog maar groter. Hetzelfde geldt voor Brazilië, China en de VS tov Europa. Daarom zien we ook dat FCA in de VS en Brazilie wel heel veel nieuwe modellen en motoren ontwikkelt, en in Europa veel minder. Er wordt geinvesteerd daar waar de kansen liggen en het geld wordt verdiend. Dat is duidelijk niet in Europa. Dus is Lancia doodverklaard, en leven Alfa en Maserati nog dankzij groeiplannen elders.
Voor wie het mocht interesseren. Uit de verkoopcijfers van december van de USA blijkt dat er meer Alfa’s zijn verkocht dan Fiats ! Van de net geïntroduceerde Stelvio bijna evenveel als van de Giulia.
En nog een tip: lees de stukjes van mareblu nauwkeurig, hij snapt het.
@henk
Klopt meer dan 2000 stuks een nieuw record
Vooral de stelvio maakt grote indruk in de usa
Er is trouwens wel iets gaande, de aandelen knallen de lucht in. Na heel lang onder de EUR 10 te hebben gezeten (ooit zaten ze heel lang op EUR 5) zitten ze al een tijdje richting EUR 14 en nu knallen ze naar EUR 18.
Bij alle toekomstvoorspellingen is er 1 die ik steeds vergeet: het zal velen pijn doen maar het definitieve einde van de diesel (in Europa) zal de komende jaren langzaam in gang worden gezet.
Het is maar dat je het weet.
@henk en @mareblu
Dus :
– in Europa (vervangmarkt) wordt géén geld verdiend.
Maar er is ook “potentieel” in bijvoorbeeld Polen.
Wordt daar dan wel geld verdiend ?
Is dat niet contradictorisch ?
– in China en de USA (veel potentieel, maar weinig verkoop) : wordt dààr dan geld verdiend ?
Dealernetwerk opzetten, verkopers en mecaniciens opleiden, reclame voor een “onbekend” of “nieuw” merk (hoe je het bekijkt) : dat kost toch ook (veel) geld ?
Hoe verdien je daar dan aan ?
– Of moet ik het bekijken in het verschuiven van “inkomsten” naar de financiële holding in Amsterdam ?
En maakt het dus niet uit dat er veel kosten worden gemaakt in Polen, China en USA voor (relatief) weinig verkopen.
De winsten worden toch belast in het goedkoopste land (Nederland) en de kosten worden afgewenteld … op de belastingbetaler ?