Alfa Romeo’s verschijnen weer in de wielersport
Lang waren het vooral Italiaanse luxe sedans die er te bewonderen vielen in de bekende wielerkoersen in de jaren ’80, ’90 en zelfs begin eenentwintigste eeuw. Fiat Croma, Lancia Thema en Kappa en de Alfa Romeo 166. Ook andere modellen waren vaak volgauto van teams, zoals de Fiat Tempra en Marea. Na de bovengenoemde periode viel er weinig meer te beleven voor wie graag naar een Italiaanse auto kijkt, al was het omdat Fiat het grotere middensegment grotendeels heeft verlaten de afgelopen jaren. Geen modellen van Fiat en Lancia meer bijvoorbeeld. Andere merken daarentegen, zoals Skoda, kwamen juist op in dit segment en namen dus het stokje in de grotere wielerkoersen over. Bijvoorbeeld in de Tour de France en de Giro d’Italia. Dat laatste is extra teleurstellend, aangezien het als het ware een thuiswedstrijd betreft voor onze favoriete merken.
Maar juist in de Giro werkt FCA gelukkig aan een comeback en zal Alfa Romeo als sponsor ook auto’s gaan leveren. De ‘official car’ van het evenement is dan waarschijnlijk de Giulia. Fiat heeft het met de Tipo SW ook een ideale auto in huis en dus was deze onlangs te zien in de Tirreno Adriatico. Shimano maakte gebruik van dit model, terwijl de jury ook gebruik maakte van de 500X. Al zijn dit allemaal wedstrijden beneden de Alpen, het zou kunnen betekenen dat er binnenkort ook weer modellen in minder Italiaanse koersen te zien zullen zijn. Helaas kan Lancia voorlopig geen duid in het zakje doen, aangezien er geen compleet gamma meer bestaat met voor het merk zo typerende stijlvolle ruime sedans of sw’s.
Tijdens de Strade Bianche 2018 was de auto van de wedstrijdcommissaris een rode Fiat Tipo hatchback.
https://www.google.be/search?q=foto%27s+van+strade+bianche+2018&client=firefox-b&tbm=isch&tbs=rimg:CRbMFkHxt1-WIji5PQ286eQYi4U6FfWVr–6ckDJgNjCy63ki3ymw_1SUuvDW4KiZzRwGSNZkdC1nl8Rz06nAMgV9TSoSCbk9Dbzp5BiLEepX0iw4DJP7KhIJhToV9ZWv77oRRzXmHv4HNeMqEglyQMmA2MLLrRHX_1qHW_1JVGtioSCeSLfKbD9JS6EdHrFlMD3PW3KhIJ8NbgqJnNHAYRKVIhYQJtkFsqEglI1mR0LWeXxBGkFN0o5qvVBioSCXPTqcAyBX1NEWlKoCbXI81x&tbo=u&sa=X&ved=2ahUKEwiz7IKwrrfaAhUKKuwKHU1jAWYQ9C96BAgAEBg&biw=1143&bih=705&dpr=0.9#imgrc=N-SKwGM9CtvVwM:
2e poging …
Tijdens de Strade Bianche 2018 reed de wedstrijdcommissaris in een rode Fiat Tipo.
(nu zal ik bij deze 2e poging maar geen link zetten naar een foto van de winnaar met in de achtergrond de Tipo….)
“””Helaas kan Lancia voorlopig geen duid in het zakje doen, aangezien er geen compleet gamma meer bestaat met voor het merk zo typerende stijlvolle ruime sedans of sw’s.”””
Aan Auto Edizione : stop aub met zeuren over Lancia.
Jullie weten goed genoeg wie verantwoordelijk is voor de dood van Lancia !
Nog minder dan 7 maanden en hij is eindelijk weg.
“Aan Auto Edizione : stop aub met zeuren over Lancia.”
haha dat is net zoiets als; zeg a.u.b. niet dat je liefje je nooit had mogen verlaten omdat ze inmiddels ook jouw ex is geworden. 😀
Koen
De mensen die vooral geennlancia koxhten zijn verantwoordelijk
Niemand anders .
Volgens de online-editie van het Duitse tijdschrift ” Auto Zeitung ” zou het management van FCA het groene licht geven aan de nieuwe generatie van de Lancia Delta HF Integrale . Volgens de geruchten die door de Duitse auto-industrie zijn verzameld, moeten hypothesen die in het verleden zijn verspreid, worden bevestigd
Dit stond vandaag op http://www.club alfa.it
Lijkt op dit gerucht: https://www.autoedizione.nl/lancia-middenmotor-modena/
Hoop zo dat dit waar is! De Delta HF is natuurlijk de aangewezen Halo car voor een terugkeer van het merk. De 4C was een sterk eerste signaal voor Alfa Romeo. Een concept volgt binnen een paar jaar en de seriematigeproductie misschien pas in 2022. Dealers samen met Alfa Romeo en Jeep? Ontwikkeling in Modena bij Alfa-Maserati?
Ik zou Alfa liever bezig zien op het circuit (bvb WTCR) in plaats van tussen de fietsjes…