Alfa Romeo’s toekomstplan opnieuw naar de sloop?

Staat er opnieuw een groot vraagteken achter Alfa Romeo’s toekomstplan? Volgens Automotive News wel, want zij schrijven vanmorgen dat CEO Sergio Marchionne eind oktober met een nieuwe wijziging zal komen. Er zijn leukere manieren denkbaar om de week mee te beginnen, maar volgens deze internationale nieuwsbron is dit de keiharde waarheid. Veel meer informatie is er niet, maar de zeer erbarmelijke situatie op Europese bodem geeft wel te denken. Fabrieken zijn door de verslechtering nog minder rendabel dan ze al waren en het feit dat er voor enige verbetering wel heel ver in de toekomst gekeken moet worden geeft de ernst van de situatie goed weer. Fiat zal daarom de stekker uit diverse Europese plannen moeten trekken en Amerika en Azië krijgen alle prioriteit. Het uitstel van een belangrijk model als de Fiat Punto, is daar een goed voorbeeld van.

Eerder dit jaar hoorden we in Turijn zelf al dat een verlengde versie van de Giulietta, met de kenmerken van een Sportwagon, productierijp is maar niet zal worden uitgevoerd. Een nieuwe MiTo met vijf portieren, waarvan het management in Turijn zelf al mededelingen deed, is eveneens op de lange baan geschoven. Met andere woorden; de fantastische Giulietta lijkt aan z’n lot te zijn overgelaten, evenals alle huidige klanten en de duizenden liefhebbers van het merk. Dat is helemaal het geval als het nieuws over de aankondiging van een nieuw uitstel op 30 oktober, waar blijkt te zijn. Men zegt dat de Giulia en de compacte SUV ook weer op de langere baan zullen worden geschoven en dat een groot topmodel op basis van een nieuwe Maserati, zelfs weer de koelcel ingaat. Het eerdere uitstel van de Giulia was reeds een domper, maar de komst van de 4C volgend jaar en de aankondiging dat de nieuwe D-segment auto in 2014 dan echt zal komen, bood ons tot nu toe nog een klein beetje hoop. Dat geldt ook over het officiële persbericht over de aanstaande samenwerking, tussen Alfa Romeo en Mazda, voor de bouw van een nieuwe Duetto in 2015.

Een nieuw uitstel komt feitelijk neer op het voorlopig totaal loslaten van de Europese markt, waarop Alfa Romeo toch al een minimaal aandeel heeft, dat momenteel bovendien enkel steeds verder terugloopt. Hierdoor zal de firma geen haast meer hoeven te maken met een Amerikaanse introductie en kan het zichzelf meer tijd gunnen, met dank aan de Europese malaise. Een herintroductie in Europa en Azië volgt dan pas wanneer in de VS degelijke cijfers worden behaald. Omdat het Milanese merk momenteel niet veel meer is dan een label, is dit vrij goed uitvoerbaar. De echt zwarte kant van dit verhaal, is dat er duizenden banen op het spel staan aan Italiaanse zijde. Omdat er signalen zijn dat in heel Europa de komende jaren fabrieken gesloten zullen worden, kun je concluderen dat het een met het ander te maken heeft.

De enige hoop die ons rest… is dat het 30 oktober toch mee zal vallen wat het productieplan betreft.

Deel dit artikel:

14 gedachten over “Alfa Romeo’s toekomstplan opnieuw naar de sloop?

  • 3 september 2012 om 12:55
    Permalink

    Ja… Dat voelt bij mij aan als een schot in mijn rug… Hopen dat het roddels zijn die andere bedrijven naar buiten hebben gebracht…

    Beantwoorden
  • 3 september 2012 om 13:04
    Permalink

    Nou, nou, nou, nou, nou. Niet zo dramatisch zeg!!! Ik denk dat het best mee gaat vallen. Ik snap trouwens niet helemaal wat een vertraging van de vernieuwde Mito te maken heeft met het ‘aan z’n lot overlaten van de Giullietta’. Natuurlijk worden de plannen voor de fabrieken in Italie bijgesteld. Eigenlijk hebben ze in Italie minstens 1 of zelfs 2 fabrieken teveel en de markt gaat waarschijnlijk voorlopig dramatisch slecht blijven, in heel Europa. Overigens, wat betreft de Giulia: kort geleden heb ik het interview in Car met Marchionne gelezen en voor mij is het voor 100% duidelijk dat de aandrijving, precies zoals vanaf het begin gemeld, gewoon VOORWIEL en VIERWIEL wordt. Dat er mensen zijn (binnen en buiten Fiat) die zeggen dat de Giulia aangedreven achterwielen krijgt, die hebben volkomen gelijk. Hoe krijg je anders de vier wielen aangedreven?

    Beantwoorden
  • 3 september 2012 om 13:04
    Permalink

    Dus als ik het goed begrijp word het Alfa Romeo “RIP” die Giulietta SW moeten ze niet mee wachten maar in productie nemen met FGA gaat het slecht omdat ze geen aanbod hebben. Er zijn zat klanten maar je moet ze wel bereijken met het huidige aanbod doe je dat niet. En ze moeten ndig wat aan het imago doen door 7 jaar garantie te geven met kleine lettertjes. Kia en Hyundai groeien als kool en ook VAG en BMW hebben niks te klagen maar die hebben een goede reputatie en een ruim aanbod. Bouwen ze eindelijk weer een beetje naam op met een degelijke 159 Mito en Giulietta laten ze het weer afsterven. “Rare jongens die Romeinen”

    mr Winterkorn moet dus gewoon even gedult hebben en hij hoeft staks alleen het merken recht te kopen en dan krijgen we Alfa’s met TSI en TDI blokken 🙄 😥 😥

    Zelfs de Italianen zelf verkiezen een ander merk (not made in Italy) boven het eigenproduct dat geeft wel aan hoe slecht ze bekend staan ondanks de prima wagens van de afgelopen jaren.

    Die 500L hoe dat gaat moet ik nog zien (ik moet de eerste die het wat vind nog tegen komen) maar die 500X die moet ook gewoon in productie en op de boot naar de overkant er mee. In de X zit mijn inziens veel meer potentie dan in de L maar de gewoone en C blijven de mooiste.

    Beantwoorden
  • 3 september 2012 om 13:23
    Permalink

    Als dit waar is dan dat een flinke domper.Ik heb tijdens mijn vakantie aan Italie en Kroatie eens gelet op waar de Italianen zelf in rijden. Dan moet ik toch tot mijn grote verdriet constateren dat ze in de nieuwste types VAG rijden. En dan vooral de midi SUV’s. Ik denk dat Fiat behoorlijk wat marktaandeel laat liggen op de niches in de markt.

    Ik heb onlangs een Autoweek gekocht, ja dat VAG blaadje. er stond een afbeelding op van de “nieuwe Giulia en Spider”. Ik vond ze niet echt geslaagd en vooral de Sportwagon niet.

    Beantwoorden
  • 3 september 2012 om 19:41
    Permalink

    Hoe zeker is het dat de door SM aangekondigde wijziging Alfa Romeo betreft en niet bijvoorbeeld Lancia?

    Beantwoorden
  • 3 september 2012 om 21:36
    Permalink

    Mmmm laten we nou maar gewoon 30 oktober afwachten…. misschien valt het mee. Ik kan me niet voorstellen dat Automotive News al weet wat SM over 2 maand gaat vertellen.

    Beantwoorden
  • 4 september 2012 om 00:30
    Permalink

    Ja, ik snap wel dat Marchionne zijn schaarse geld niet over debalk wil smijten. Maar dit (gesteld dat het waar id natiurlijk) gaat evengoed dramatisch uitpakken. Wat moet bijvoorbeeld een Alfadealer hiervan denken? Die kan toch onmogelijk toekomst zien in zo’n merk?

    Ik denk dat Alfa juist slim moet investeren. Of ze moeten het merk gewoon verkopen.

    Beantwoorden
  • 4 september 2012 om 07:32
    Permalink

    En ondertussen steken de geruchten van een verkoop aan VW weer de kop op. Objectief gezien wijst alles ook in die richting. Alfa is niet meer dan een label en dat is makkelijk overdraagbaar. Bijna alle investeringen in toekomstige modellen van het merk kunnen makkelijk doorgeschoven worden naar de andere merken in de portfolio: de SUV naar Lancia of Jeep, de 4c naar abarth, de giulia naar Lancia/chrysler…

    Ik ben misschien altijd te pessimistisch, maar het heeft er nog nooit zo slecht uitgezien. Voor een merk waar Marchionne zogezegd zoveel belang aan hecht is de huidige politiek gewoon belachelijk, ongeacht het feit dat de Europese markt slecht gaat.

    Ik denk dat we ons stilaan moeten afvragen wat het beste is: een alfa onder Fiat dat niet meer bestaat of een alfa onder VW met een ruim modellenpallet.

    Beantwoorden
  • 4 september 2012 om 10:04
    Permalink

    De oplossing van dit vraagstuk dient zich al volop aan. Immers hebben 350 verkooppunten de tent moeten sluiten in Italie, valt te lezen op AE. Ik durf de bewering wel aan dat dat 349 FGA dealers betreft en die ene is vast een PSA dealer.
    VAG heeft verkooppunten volop in Italie, omdat die wel een actueel aanbod hebben en dus klanten trekt (klanten? denkt Sergio). Sergio hoeft zich geen zorgen te maken of hij er slim aan doet om Alfa te behouden. Er is geen Alfa meer, zonder verkooppunten en een actueel modellenprogramma: zonder aanbod, geen vraag. Hopelijk heeft BMW interesse in Alfa ipv VAG, maar dat zal wel niet. VAG weer een label er bij.
    Automotive News weet inderdaad niet wat Sergio zal zeggen over 2 maanden, maar je kan het met grote zekerheid wel afleiden. Hulde aan de man die zo goed op de centen let, maar voor klanten en dealers geen oog heeft.

    Beantwoorden
  • 4 september 2012 om 10:55
    Permalink

    @Lusso: Aan de ander kant waarom voor een paar miljoen gaan voor een label en tegelijkertijd een prachtig ‘wapen’ in de handen van je grootste concurrent schuiven..zo van toe maar gebruik ‘m maar, dan koop ik met het geld vast bloemen voor m’n eigen begrafenis.. Dat gaat dus nooit gebeuren. 🙄

    Beantwoorden
  • 4 september 2012 om 19:14
    Permalink

    En dit bericht komt kort na het intervieuw van SM in het engelse blad Car. Als 30 oktober SM weer met een ander verhaal komt, kun je je afvragen hoe lang dit stand gaat houden. In eerdere reacties heb ik al behoorlijk afgegeven op SM en Fiat. Echter ze kunnen in mijn optiek toch weer respect afdwingen. En dat kan door Alfa en ook Lancia te verkopen aan VW/BMW of Mazda. Gewoon toegeven dat je niet weet wat je met deze speciale merken moet en dat je je liever richt op Fiat en Chrysler. Kan in een kort persbericht en daarna laat je bijv. FP aan het woord. Is niet zo moeilijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.