Alfa Romeo’s eerste ingenieur sinds 1991 heet Roberto Fedeli

fedeli

Terwijl de onvermoeibare roddelpers de komst van Roberto Fedeli als ingenieur naar Alfa Romeo graag interpreteert als een logisch gevolg van problemen rond de ontwikkeling van de Giulia, heeft de timing van zijn komst alles te maken met de aanstaande lanceringen. De voormalige Ferrari-man is de eerste ingenieur voor Alfa Romeo sinds 1991 en krijgt de belangrijke taak om de technische ontwikkelingen van het Milanese merk de komende jaren aan elkaar te rijgen. Ook als het wil gaan racen in de F1, wat vorige week nog door Marchionne is herhaald als belangrijke doelstelling op termijn. Inmiddels is de productie van benzinemotoren in Termoli van start gegaan (2.0 MultiAir turbo en de 2.9 V6) en zullen in Genève meerdere varianten van de Giulia te zien zijn.

giulia fedeli2

Fedeli mag zich overigens ook met Maserati bemoeien. Mogelijk zullen beide merken in de toekomst nog meer met elkaar gaan delen, zoals bijvoorbeeld platformtechniek, motoren maar ook hybridetechniek dat gebruikt zal worden voor de Levante (te zien in Genève). Na de Giulia stoomt men meteen door naar de eerste SUV van Alfa Romeo die volgens insiders eind dit jaar al aan het publiek getoond zal worden. Kortom allemaal grote projecten die vanaf de grond zijn opgebouwd. Daarom krijgt Fedeli de taak die illustere voorgangers als Orazio Satta Puliga, Filippo Surace, Domenico Chirico en Stefano Iacoponi ook hadden. Fedeli stond voor zijn vertrek naar BMW ook aan de basis van innovatieve Ferrari modellen als de F355, 360 Modena, 550 Maranello, 575, 599 Fiorano. Fedeli werd in 2007 technisch directeur in Maranello en had de leiding over projecten als de California, 458 Italia, 458 Speciale, California T, 488 en de LaFerrari. Fedeli lijkt dus de juiste man voor de klus.

giulia fedeli

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Alfa Romeo’s eerste ingenieur sinds 1991 heet Roberto Fedeli

  • 16 februari 2016 om 23:10
    Permalink

    Mijn lange wachten zal weldra beloond worden: een Giulia 2.0 benzine van 220 pk, lederen interieur in lichte kleur, waarschijnlijk ga ik voor een zwarte Giulia.. Rood is prachtig., maar is niet meer voor mijn leeftijd.
    Ik heb er op het autosalon in Brussel ingezeten. Prachtig interieur, ook achteraan is het zalig vertoeven

    Beantwoorden
  • 16 februari 2016 om 23:22
    Permalink

    De Giulia in Brussel (waar ik ook in zat) doet al het lange wachten direct vergeten, het is onwaarschijnlijk…

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 14:07
    Permalink

    Belangrijke en goede benoeming. Het bevestigt de ambities die FCA heeft met Alfa, men roept niet zomaar wat, maar bouwt echt aan een toekomst met een solide technologische basis. Het delen van techniek met Maserati, is een logische en goede stap voor beide merken, en ook de enige manier om het betaalbaar en dus mogelijk te maken. Alfa gaat duidelijk veel hoger gepositioneerd worden in de markt dan in het verleden.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 16:51
    Permalink

    Ik hoop van harte dat alle plannen gaan slagen ben alleen wel een beetje bang dat alfa wat minder bereikbaar word voor een groot publiek wat het nu wel was. Maar door er op meer markten mee de boer op te gaan word mogelijk de afzet toch groter. De Sud 1.5 sprint veloce was er voor even ruim €9K in 1981 en waren leuke bommetjes voor redelijke prijzen. net als de 33/145/146 en 147 de Giulietta is al een stuk pittiger geprijsd maar gezien de tijd en waarde verminderingen valt het wel weer mee. Een Sud is in goede staat inmiddels meer waard dan de nieuw prijs. Misschien dat mijn Giulietta over 30 jaar ook meer oplevert :).

    Maar de nieuwe basis Giulia en nog te ontwikkelen Giuietta kon nog wel eens prijzig worden en met het weg vallen van de Mito over een paar jaar missen ze een instap model om jongeren aan te trekken en jonge gezinnen.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 17:30
    Permalink

    Het zou me verbazen als FCA het hogere C-marktsegment zomaar overlaat aan de Mercedes A-klasse, BMW 1/ 2 en Audi A3. De verkoopsaantallen in dit segment liggen te hoog om hierin te ontbreken. Wie weet denken ze aan een beter geprijsde Lancia om het tegen de Duitsers op te nemen. Dan kunnen de Alfa’s hoger geposisioneerd worden zoals Jaguar pas begint vanaf XE.

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 18:23
    Permalink

    Lancia is exit, dus dat gaat zeker niet gebeuren de komende 10 jaar. Alfa zal zich met de toekomstige Giulietta nog wel in het hogere C-segment blijven begeven, maar waarschijnlijk wel hoger in de markt dan nu: de strategie wordt: RWD / AWD en krachtige motoren. Dus de ondergrens qua motorisatie zal hoger liggen dan nu get geval is. Voor een B-segmenter lijkt geen plaats in deze strategie. Daar zit Abarth al, dus ook niet zo erg

    Beantwoorden
  • 17 februari 2016 om 20:55
    Permalink

    @mareblu

    Lancia is denk ik niet exit anders zouden ze de ypsilon niet door zetten. Als Alfa aan trekt is er ruimte voor Lancia tussen Alfa en Fiat rond en of boven de 500 lijn. Soort tegenhanger meer van fraudi. En Alfa dan meer tegen BMW, Mercedes en Jaguar.

    Als ik echter het voor het zeggen zou hebben zou ik voor de EU markt ook in zetten op wat betaalbaarder met potentie. Dus de pittige versie van de 1.4 er in zeker voor de Giulietta opvolger. Dit om te zorgen dat niet alleen voornamelijk 50 plussers in je merk reiden want ook al mag je leasen het overgrote gedeelte heeft niet een lease budget waar het nieuwe Alfa in gaat passen een klein deel mag het wel maar die moet het dan ook nog willen en hebben veel keuze die vaak prijs technisch interessanter zullen zijn. Wij mogen niet klagen maar met een jong gezin met schoolgaande kinderen en dure vakantie periodes en hypotheek aflossing hebben wij geen geld over wat we aan een nieuwe zouden willen besteden. We lossen liever de hypotheek af zodat wanneer ze gaan studeren dat ook makkelijk moet kunnen met een hypotheek vrij huis. Pas daarna zou ik er over kunnen denken een nieuwe te kopen. Of weer vere reizen te maken net als voor de kids kwamen. Maar dan zitten we ook al over de 50 voor ik het zou overwegen in dat segment (hogere C en D segment). In B en betaal baar C segment zou ik het wel overwegen en hebben we in het verleden ook wel gedaan. Helaas had Alfa geen 5 deurs B segment anders was het zeker een full option 5 deurs Mito geweest met kleine kinderen in kinderzitjes is een 3 deurs gewoon erg onhandig. Maar je moet 20 en 30 gers ook aan je merk binden en dat doe je niet met hoge prijzen en nog hogere afschrijvingen dan nu al het geval is. Ik verwacht namelijk niet dat een ex lease benzine Giulia de helft van de meer prijs tegen een 159 gaat op leveren. Van de Diesels verwacht ik zelfs niet dat ze €1000 op gaan leveren hier in NL want Diesels die meer dan 1200kg wegen zijn aan de straat stenen niet te slijten en dat merk je aan de rest waarde ongeacht merk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.