Alfa Romeo zweert bij half miljoen auto’s per jaar

Praatjes vullen geen gaatjes.

Maar als je ziet hoe bloedserieus Harald Wester het getal van 500.000 over zijn lippen deed komen, is het wel duidelijk dat het nu menens is. Ooit was 300.000 nog het doel, maar Wester laat nu weten dat de teller tegen 2014 op een half miljoen per jaar moet staan. Wester haalt zelfs de talloze valse beloftes uit het verleden aan om duidelijk te maken dat het dit keer echt waar is. Het is een kwestie van erop of eronder zoals Marchionne ook al eens aangaf. Hierna krijgt Alfa Romeo geen nieuwe kans meer. Verschillende nieuwe modellen moeten daarvoor gaan zorgen, plus de (her)introductie op de Amerikaanse markt.

We geloven je op je blauwe ogen Harald.., maar na jaren van schaarste en intense droogte moet je toch wel begrijpen dat dit soort getallen en beoogde concurrentieposities (VW) ons al lang niets meer doen. Sterker nog… het maakt je eerder bezorgd. Nieuwe modellen die weten te overtuigen, zoals de Giulietta, hebben daarentegen wél een positief effect.

Deel dit artikel:

28 gedachten over “Alfa Romeo zweert bij half miljoen auto’s per jaar

  • 30 juni 2010 om 16:05
    Permalink

    Hij kan beter Alfa Romeo koekjes gaan verkopen. Is de kans dat er in 2014 500.000 stuks worden gehaald iets realistischer…
    Dit komt op mij als een Wild West(er) verhaal over. Ik hoopt dat deze man stopt met indianenverhalen en aan het werk gaat.
    Sorry dat ik zo negatief ben, maar het laatst waar we op zitten te wachten is de zoveelste tussenpaus die aan de positionering van het merk gaat zitten sleutelen.

    PS: de obsessie met verkoopaantallen geeft te denken. Aantallen bereik je het snelst door in de massa segmenten te gaan zitten (A/B). Iets wat Alfa Romeo nooit heeft gedaan.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 16:46
    Permalink

    “Wester started his career at Volkswagen, then moved to Audi, Ferrari, and Magna Steyr….” .

    Hoe komt het toch dat er altijd door die Duitse Haantjes iets bewezen moet worden ten opzichte van de vorige werkgever?
    Eerst Kalbfelt en nu die Wester weer…

    Keep on dreaming Wester. 500.000 in 2014 ga je niet halen. Althans niet zonder een geweldige financiele injectie in de kwaliteit van de dealers en communicatie

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 17:20
    Permalink

    Tja ik zou maar eens zorgen dat AR van dat sud syndroom afkomt. De waarde vastheid verbetert. En de keuze vrijheid van uitvoeringen, motoren, opties voor de potentiële klant flink verbetert anders halen ze zelfs 200.000 niet. Ik zou dan ook maar eens gauw in Brazilië gaan bouwen daar heeft Alfa nog geen slechte reputatie en kent men geen Alfa Fobie. Met het huidige programma komen ze misschien op 150.000 in europa maar dan moeten er in de VS 350.000 gaan komen ik dacht het niet die Amerikanen zijn nog conservatiever dan de Europeanen. Die willen Japans Duits of Amerikaans. Geen Alfa en geen Lancia met andere stikker en wij niet het omgekeerde. Ook de pentastar motor zie ik niet zitten dat ruikt naar een Opel/GM debakel zie de mooiste beetje betaalbare alfa’s van de afgelopen 30 jaar. Want laten we eerlijk zijn De 159/Brera/Spider. Tja de mooiste vrouwen zijn vaak vrijgezel iedereen wil ze maar niemand heeft ze. Sorry maar dit is wel een hele grote lucht ballon. Ik hoop het van harte maar dan moet er wel iets meer gebeuren dan alleen nieuwe modellen maken zal geen punt wezen maar verkopen?

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 17:21
    Permalink

    Wester snapt zelf ook wel dat het niet realistisch is. Zulke praat hoort er nu eenmaal bij. Zowel voor eventuele investeerders en ook zeker voor het personeel op de werkvloer.

    Wat had Wester dan moeten zeggen tegen de wereld? “Sorry mensen, maar meer dan 150.000 zit er in 2014 niet in”.
    Als je als werknemer zoiets moet aanhoren zakt de moed je in de schoenen. Maar als een Wester strijdlustig spreekt over 500.000 geeft dat moed aan de werknemers. Ook zij weten heus dat het enigszins een dromerige gedachte is, maar velen zullen dan toch hoop houden. Weet hoe dat gaat op de werkvloer. 😉

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 21:32
    Permalink

    Laat ze … eerst maar eens 1 auto maken die NIET 4x binnen de 10.000km langs de weg staat met selespeed-storingen!!!!!! >:(

    —edit— Niet vloeken aub. 😉

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 21:58
    Permalink

    @Auto Edizione

    Zijn er al realistische uitgewerkte plannen die deze beweringen ondersteunen??
    Ben best benieuwd hoeveel ze per type dan denken gaan te verkopen.
    A

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 22:49
    Permalink

    Persoonlijk zou ik een Selespeed of een 2.0 JTS altijd links laten liggen…..en dan maakt het mij niet uit of een laatste generatie is….

    Overigens mag alfa ook wel eens een “redelijk” betaalbare coupe gaan maken, bijv. op basis van Giulietta (kijk naar Scirocco/Megane Coupe of wat extremer de RCZ (welke ik persoonlijk zou overwegen (net als de Megane Coupe ))).

    FGA heeft nu alleen 3x 5-deurs in het C-segment… De Mito kan deze plek niet echt innemen; te klein.

    Beantwoorden
  • 30 juni 2010 om 23:33
    Permalink

    Dan zal er toch meer moeten gebeurden aangaande beleving. Vorige week proefgereden in een 105 pk Multiair Mito en, komend uit een 156, was het nogal een teleurstelling. Een Mito is een goede 300 kg lichter dan de 156 dus je zou denken dat het 1.4 blok afdoende is. Besturing is vreemd zwaar en het is een herrie op de snelweg.

    Ik hoop van harte dat de Giulietta een verkoophit wordt, maar voor ons voorlopig geen (nieuwe) Alfa. Sorry Mr. Wester.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 08:55
    Permalink

    De MiTo vergelijken met een 156 is hetzelfde als een tweepersoonsbed vergelijken met het goeie tuinstoel.. Het is een heerlijk stevig karretje ook op de snelweg. De 135 MultiAir had zelfs een verslavende werking op me (om over de QV maar niet te spreken).

    Je hoeft dus geen sorry tegen Wester te zeggen maar zo te lezen tegen je portemonnee 😉 Over een paar jaar rij jij Giulietta 🙂

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 09:36
    Permalink

    Dan zou ik maar eens opschieten met die nieuwe modellen.
    Want met het huidige gamma is het bereik wel erg matig.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 10:12
    Permalink

    Wester heeft als concurrent nu VW gekozen, ipv BMW (of Audi.. hahaha, wat een concurrent..).
    Op basis van dat toch wat rare uitgangspunt creëert hij nu zijn marketing strategie en stelt hij zijn verkoopdoelstellingen. Lijkt mij dat hij zo een eigen schijnwereld heeft met die premisse. En in die schijnwereld nu keuzes maakt die niet goed lijken te passen bij het merk AR, zoals ik die zie: sportief, prachtige vormgeving, innovatief, traditie, trouwe aanhang, maar ook kwetsbaar, klein, niche, matige reputatie buiten Alfisten. Volgens mij moet je met Alfa je richten op verdere verbetering van kwaliteit (goed bezig met de AR 159, de MiTo en de Giulietta), het vergroten van de sportiviteit (goed bezig met de Giulietta). Dat zijn je twee kernwaarden.

    Maar zoals OttoCi stelt dat hij de zoveelste tussenpaus is, dat verwacht ik niet. Hij is een van de kandidaten om binnen twee jaar Marchionne op te volgen (jammer genoeg heeft die man niet het enige leven).

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 11:17
    Permalink

    Wester een goeie?

    Lees de mail van Raaf nog eens.. daar sluit ik me volledig bij aan.. Wester maakt een grote strategische blunder, volgens mij de laatste nagel aan de doodskist van alfa, door ons merk als een volume-merk te positioneren.. helemaal fout en desastreus.. die vent moet meteen worden gewipt en naar duitsland terug worden gestuurd en beloven nooit meer met zijn tengels aan ons alfa te komen.

    Een goede niche fabrikant kan ook winstgevend zijn zonder hoge verkoopaantallen. Beter de niche producten waar we met ons allen op zitten te wachten dan volumes met SUVs.. die hij nooit en nimmer gebouwd en verkocht krijgt.. daarvoor heeft FGA nog steeds de brand Fiat..
    Het is te gek voor woorden om te moeten concluderen dat er binnenkort geen aantrekkelijke coupe of spider meer in het gamma zit.. in other words.. hoe jaag je ook je laatste liefhebbers weg naar de concurrent?

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 11:44
    Permalink

    Nee een goede niche fabrikant kan absoluut niet overleven mits elders in de groep dik geld verdient kan worden. En dat laatste is in het middensegment juist een probleem. Fiat kan nooit tegen VAG op in dat middensegment. Alfa Romeo wel.

    Het was een strategische blunder misschien qua boodschap maar absoluut niet qua insteek. Alfa Romeo moet in eerste instantie een kwalitatief sterk middensegment bouwen tussen Abarth en Maserati in. Auto’s die niet alleen door een enkele sterveling gekocht kunnen worden maar door veel meer mensen. Auto’s die in tegenstelling tot een Golf heerlijk rijden bovendien. En dat hij dan VW kiest ipv BMW had ie wat mij betreft helemaal niet hoeven vertellen. En die 500.000 al helemaal niet niet.

    Nee. Wester is de juiste man voor deze klus en de indeling van het merk de best denkbare.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 12:01
    Permalink

    @6C Jordy:
    Het punt is dat men (de autoindustrie) nog steeds niets geleerd heeft van de financiele crisis. Nog steeds is de drijfveer aantallen produceren in plaats van eindelijk eens echte marketing (= je verplaatsen in de doelgroep en goed luisteren wat men wil en wat men verwacht)bedrijven.
    Wester is een “Old School” automan, die, als ik jou post mag geloven, met zo’n luchtballon verhaal geloofwaardig bij investerders en de werkvloer wil over komen.
    Nou ik zou mijn geld niet op Wester inzetten….

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 12:47
    Permalink

    Dat is trouwens een waarheid als een koe Dutchbird. Helemaal gelijk.
    Wat dat betreft eet men van twee walletjes. Marchionne wil de grootste worden samen met 5 anderen maar spreekt tegelijkertijd over een gedrogeerde markt. Ik kan die twee nog niet helemaal rijmen.

    We zullen zien waar het schip strand.. Ik vind de beoogde 10 miljoen per jaar van VAG ook van de zotte.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 13:22
    Permalink

    Hoezo zou een niche fabrikant niet winstgevend kunnen zijn?

    Ferrari doet het volgens mij bijvoorbeeld niet verkeerd.
    Het idee van een marketing niche, is net dat je door je daarop te concentreren beter kan aansluiten op de wensen van een klein deel van de bevolking. Dat bereid is daar een extra prijs voor te betalen. Er is denk ik, zeker een duidelijk marketing gat tussen een Volumebouwer en een exclusieve sportwagenbouwer als Ferrari en Maserati. Daar moet Alfa zitten, met exclusieve, sportieve doch betaalbare auto’s met karakter, stijl design en sportiviteit.
    Wat mij betreft kan dat zelfs een Suv achtig ding zijn, maar Alfa als concurrent van VW zien is meer dan een beetje dom..

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 13:27
    Permalink

    Je zet met deze theorie Alfa Romeo opnieuw direct naast BMW. Het verschil is echter dat BMW de positie die het heeft na jaren pas heeft afgedwongen. Iets waar Alfa Romeo geen tijd en ruimte voor heeft mits het nu eerst minder exclusief wil zijn dan dat. Daarna is alles bespreekbaar. Bovendien is de aanstaande Spider een eerste voorbode dat dát uiteindelijk wel de bedoeling is.

    Trouwens BMW is een huis dat nu ook meer water bij de wijn moet gaan doen. Ook zij komen met een goedkopere C segment auto binnenkort.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 16:52
    Permalink

    @Dutchbird,

    “Geloof” is niet het woord waar ik me op richt. Maar bedoel juist op “hoop”.
    Een werknemer op de vloer is altijd aan het rekenen hoe groot de kans op baanbehoud is. “Stel” men produceerd nu 250.000 wagens met 10.000 man. Als Wester naar alle eerlijkheid gaat verkondigen dat men in 2014 slechts 200.000 wagens gaat produceren weten de werknemers gelijk dat ze eventueel op de schopstoel staan. Dit veroorzaakt frustatie, en een gefrustreerd werknemer lijkt me alles behalve productief.

    Ook als is Wester’s uitgangspunt wel erg positief, het blijft : hoop doet leven.

    Tsjakaaaa!

    Daarbij valt een hete-lucht-proef-ballon ook onder marketing.
    Het nieuwsbericht is aangekomen op de nieuwssites en men speculeerd er op los = marketing.

    Positief blijven mensen. 🙂 😉

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 20:26
    Permalink

    @Hans75: Ik denk dat het bewijs er is dat je niet zomaar het Premiumsegment kan betreden. Zoals Mattia al aangeeft, moet je dit door jarenlange vastberadenheid verdienen. Zelfs Jaguar die een prachtige 5-serie concurrent op de markt heeft gezet, moet hopeloos toekijken hoe deze gigantisch flopt.

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 22:57
    Permalink

    We hadden ooit afgesproken dat idiote woord Premium niet meer te gebruiken..
    weet niet of het echt een ambitie moet zijn om een tweede BMW te willen zijn, of derde.. als jaguar dat ook aant proberen is.. 😉

    ik denk eigenlijk dat dit dus niet de niche is waar Alfa naar moet streven.. daar zitten idd al heel veel merken.. of ze willen er zitten.

    Traditioneel, voordat het woord premium bestond, was Alfa gewoon een luxe sportieve auto met italiaans design en temperament, met een goede Value for Money.. ik denk eigelijk dat dit nog steeds het streven zou moeten/kunnen zijn..

    Beantwoorden
  • 1 juli 2010 om 23:13
    Permalink

    @Hans75: Klopt, maar om een waardig merk van Alfa Romeo te maken moet je aantallen hebben. BMW geproduceerd op jaarbasis meer dan 1-miljoen auto’s. Het is overigens niet echt een vereiste, als je het Maserati/Ferrari segment betreed. De marges zullen daar hoger liggen, en de productie is daarop afgestemd. Maar ik denk dat we dat niet moeten willen. Met de 150.000 die Alfa Romeo nu verkoopt, draaien ze niet eens break even als de standaard Fiat technologie gebruiken.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2010 om 10:48
    Permalink

    Natuurlijk is het zo dat hogere volumes lagere kosten per auto betekent, maar dit is wel behoorlijk jaren 70 denken hoor. Door een fabriek slim en goed te organiseren, en een product goed modulair te ontwerpen (lees: veel gebruik maken van standaard FGA componenten, zoals bodemplaat, motor en componenten) kunnen die volumes aanzienlijk omlaag zonder dat de kosten schrikbarend omhoog gaan.
    Ik ben er ook wel van overtuigd dat Alfa meer dan 150000 op een goede manier moet kunnen verkopen, zeker als daarbij de amerikaanse markt wordt geopend. Maar ik zou liever een stabiele groei en markt zien, dan het opportunisme van Wester, waarbij concessie aan het imago en de marktbelevingg van alfa worden gedaan. Het grote gevaar daarbij is (behalve dat ons merk rampzalig kan veranderen), dat als de targets niet worden gehaald de rapen echt gaar zijn, en we met grote aantal ongewenste autos blijven zitten die aan de straatstenen niet verkocht kunnen worden. alfa als merk zal dat niet overleven.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2010 om 11:12
    Permalink

    Misschien een foto van een vliegveld vol Rover/MG’s sturen?

    Beantwoorden
  • 2 juli 2010 om 16:41
    Permalink

    @rboudewijns… goed idee… we weten allemaal wat Rover probeerde.. en wat daarmee gebeurt is..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.