Alfa Romeo wil in 2011 165.000 – 170.000 auto’s verkopen
Dat meldt CEO Harald Wester vandaag. Vorige maand kwam al een bericht naar buiten, waarin CEO Andrea Formica (verkoopmanager Fiat Automobiles Europa) de doelstelling van 200.000 noemde waarvan 100.000 Giulietta’s. Formica gebruikte toe de natte vinger voor het totale aantal of moest zich nog verdiepen in de doelstellingen van het bedrijf waar hij nog maar net voor werkt, blijkt nu. De CEO van Alfa Romeo zelf komt vandaag namelijk met het uiteindelijke einddoel voor 2011 naar buiten; 165.000 tot 170.000. Voor de Giulietta is de target inderdaad rond de 100.000. Wester noemt de Giulietta een sterke auto waarvan we nog veel kunnen verwachten het komende jaar.
Ook noemt Wester de komst van de Giulia en de SUV in 2012; “Dat jaar wordt een doorslaggevend jaar voor ons waar we veel van verwachten. Eind 2012 of begin 2013 zullen we een grote merkbrede marktintroductie meemaken in de VS. De plannen voor het platform waarop de Giulietta is gebouwd zijn omvangrijk en van een wereldwijde omvang.” Over waar welk model gebouwd wordt buiten de SUV’s van Mirafiori wil de CEO niets kwijt. Wester zei alleen dat Fiat daar zo flexibel mogelijk mee om wil gaan.
100.000 Giulietta`s en 60 tot 80.000 Mito`s ?
Ik hoop het voor ze maar vraag me af wat ze gaan doen om dit te halen. Je kan wel wat roepen maar je moet wel aktie ondernemen om dit te bereiken. Laten ze eerst eens proberen meer dealers te krijgen. Ik woon in Dordrecht maar zou niet weten waar hier in de omgeving een nieuwe Alfa gekocht kan worden.
Ferry 82
tweedehands moet dan voor jou geen punt zijn met Milano om de hoek.
verder heb je ook geen klagen rondom zijn er nog zat te vinden. H.I. ambacht zevenbergen en nog veel meer. Bij mij in de buurt zijn ze allemaal weg minimaal 40km ten zuiden, 100km noord, west geen, oost 80km+.
Bij mijn werk had ik er een dichtbij maar die is nu allen service punt omdat fiat nl ze geen contract aanbieden en in 2009 nog een van de weinige verkopende waren met een markt aandeel van 7%.
Maarja met maar 2 modelen in het programa verkopen ze niet veel ben ik bang. De 159 is al zo goed als omzeep geholepen met z’n slecht aanbod aan uitvoeringen verkoop je niks en gaat iedereen voor audi bmw etc daar kun je wel kiezen wat je wil.
De giulietta gaat zo ook wel weer inzakken als er niet rap uitvoeringen en keuzes bij komen. TCT op alle modelen Q4 optie voor alle 150PK+ motoren. Naast de 5 deurs een 3 Deurs en een sportwagon (net zo iets als de A3 sportsback). Als er geen keuze is heb je ook een kleine afzet markt en haal je je doelstelling niet! 1.4 140PK en nog veel meer moeten er komen om mensen uit de gevestigde orde met een breed aanbod in een Alfa te krijgen.
@AR 159: Ja, dat klopt inderdaad van HI Ambacht maar Zevenbergen weet ik niet. In Dordrecht zitten een aantal mooie dealerpanden van Opel, BMW, Mercedes enz. maar als je een Alfa zoekt moet je de stad uit. Dan kom je tevens al vaak terecht bij kleinschalig dealers. Ik vraag me trouwens af of Rotterdam wel een dealer heeft maar vrees dat zelfs een stad als Rotterdam zonder zit.
Je hebt gelijk dat alleen het uitbreiden van dealers geen zin heeft. Tevens denk ik ook dat de Giulietta snel over haar hoogtepunt zal zijn en dan wordt het behoorlijk aanpoten om de doelstellingen te halen.
@Ferry832: In Rotterdam is ook niets waardigs te vinden. We hadden ooit een dedicated Kroymans dealer, maar dat is uiteraard verleden tijd.
Ik weet niet hoor. Nu wordt er weer geklaagd dat er in de stad andere merken zitten in prachtige panden, en dat je voor Alfa de stad uit moet naar een kleinschalige dealers.
Maar als Alfa soortgelijke dealers vestigt in prachtige panden op A-locaties, dan is de klacht meer dat men daar niet het “echte Alfa gevoel” heeft, niet in de werkplaats mag komen, zich met een ouder type Alfa of in spijkerbroek niet serieus genomen voelt, etc.
M.a.w.: Het is nooit goed. Ik volg deze site nu geruime tijd en het wordt me steeds duidelijker. Alfisten hebben smaak qua auto’s, maar zijn verder de meest negatieve zeurkousen die er op de wereld bestaan!
@ferry
http://www.alfaromeodealerlocator.nl/
Rotterdam zuid, spijkernisse en Oud Beijerland dus Rotterdammers hebben geen klagen.
@Eric: Goed ingeschat.
@Eric: Ik begrijp wat je bedoeld en het is uiteraard vervelend om negativieve reactie`s te lezen over Alfa Romeo. In mijn geval hoor ik die negatieve dingen al genoeg om me heen, Alfa`s roesten in de folder en ze vallen meestal uit elkaar na 100.000 km. Vooral ontwetende en bijdehante collega`s hebben hier een mening over en niet te vergeten de bekende verhalen op een gemiddelde verjaardag.
Alfa Romeo is een liefhebbersmerk en zal nooit grote aantallen verkopen. Wat mij betreft een voordeel maar de fabrikant zal daar anders over denken. Ondanks dat Alfa een liefhebbersmerk is hadden ze altijd een redelijk assortiment waarbij ieder model een lekkere topversie had. Ze waren nooit de beste keuze wat betreft kwaliteit of waardevastheid maar ze hadden altijd 1 belangrijke eigenschap en dat was karakter. Door dit karakter kon je onhebbelijkheden gemakkelijk vergeven.
Als je nu als liefhebber naar Alfa kijkt dan lijkt het karakter verandert te worden naar een karakter waar VW enz. zoveel succes mee hebben. Kortom het echte Alfa gevoel verdwijnt en daarmee ook het onderscheidende karakter om een Alfa te kopen. De Mito scoort niet met zijn onderstel en de Giulietta is wat mij betreft ook discutabel. Echte Alfa eigenschappen ontberen de modellen en je merkt dit bijvoorbeeld al doordat de DNA knop niet standaard in Dynamic staat. Volgens mij had Alfa gehoopt meer vreemde rijders aan te trekken met een algemener karakter maar ze slaan de plank daarmee mis. Je kunt dit zien aan de verkoopcijfers van de 2 modellen. Vergelijk die maar eens met de 33 en de 147. Ik weet andere tijden en de automarkt is slecht maar niet zo slecht dat er zoveel minder wordt verkocht. Ik ben van mening dat je je altijd moet vasthouden aan je eigen geschiedenis en de kernwaarden die je in die tijd hebt opgebouwd en dat doet Alfa niet. Kijk eens naar BMW die dat wel doet en heel succesvol is.
Daarnaast kan je natuurlijk niet positief zijn over een merk dat maar 2 modellen in haar assortiment heeft. Iedere willekeurige concurrent heeft een groter assortiment. Gevolg zijn lage verkopen, lage inkomsten en dus minder geld om te investeren in nieuwe modellen. Als je nu Alfa liefhebber bent en je zoekt een middenklasser, een cabrio, een sportieve coupe, enz. enz. dan ben je bij Alfa aan het verkeerde adres. Ze hebben het simpelweg niet.
Ik denk uiteindelijk dat de negatieve reactie`s meer uitkomen uit frustratie dan dat ze Alfa willen afbranden. Frustratie om de huidige gang van zaken die in mijn ogen vaak onbegrijpelijk is. Ze komen nu weer met een concept wat dan groot Alfa nieuws moet zijn maar voor mij is dat totaal onbelangrijk. Er is al aangegeven dat de aankomende concept niet in prdoductie gaat, waarom dan al die moeite. Steek die moeite lekker in nieuwe modellen en niet in een zoveelste concept. Wat was ik blij met de Mito GTA concept en wat was ik teleurgesteld toen die niet kwam. Waarom kwam die niet ? Het gehele concept was uitgedacht en die ontwikkelingskosten waren dus al gemaakt. Ik kan daarom niet begrijpen dat de Mito GTA niet op de markt kwam. Of had het ermee te maken dat de auto niet genoeg potentieel in het onderstel had om het vermogen kwijt te kunnen met alle negatieve pers berichten als gevolg.
Persoonlijk geloof ik ook niet in die Marchionne. Hij zal vast zakelijke kwaliteiten hebben maar of hij een autoliefhebber is betwijfel ik ten zeerste. Hij heeft al eens aangegeven Alfa van de hand te doen als ze zich niet verbeteren in de verkoop maar hoe kan dat nu met 2 modellen. Bovendien is hij heel erg met Chrysler bezig maar Alfa staat even buiten schot terwijl die het zo hard nodig heeft. Ja, in de toekomst komt dit en komt dat maar ik volg dit verhaal al een tijd en kom er af en toe niet meer uit. Het verandert nog weleens en kijk nu eens naar de Fiat Freelander of de Lancia Grand Voyager. Hopelijk blijft Alfa deze schaamte bespaard.
Iedere Alfa liefhebber hoopt op het beste en ik zal de polonaise lopen als Alfa weer een volwaardig assortiment heeft. Tot die tijd is het kommer en kwel in mijn ogen en mag je best kritisch zijn. Als het goed is is het goed en als het slecht is dan is het slecht. Je kunt hier niet omheen. De gewone consument zal denken waar maak je je druk om maar als Alfa liefhebber ben ik in het verleden te veel verwend om nu positief te zijn. Gelukkig heeft Alfa veel mooie producten gemaakt die als occassion te koop zijn en de pleister op de wond drukken.
@ferry832: ik ben het 100% met je eens. Ik ben nog nooit zo teleurgesteld of verbitterd geweest over de huidige gang van zaken en de aangekondigde stroom van Alfa’s wacht ik bang af. De huidige Mito en Giulietta zijn objectief bekeken op zich mooie auto’s, maar toch voel ik er niets voor en ik kon nooit omschrijven waarom. Ik was deze week in mijn garage waar een reeks giulietta’s stond naast een 75 en toen begreep ik waarom. Ik zou onmiddellijk de 75 nemen omdat die mijn hart sneller laat slaan.
Ik rij nu meer dan twintig jaar met Alfa en eerlijk gezegd als ik vandaag een nieuwe auto moet nemen rij ik waarschijnlijk niet onmiddellijk naar de alfa dealer…
Ik vraag mij af hoe ze die 170.000 stuks gaan verkopen. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige Alfa-liefhebber ben die er zo over denkt.
Wat een zeurkousen!!!
@Lusso:
En toch kun je dat beter wel blijven doen…
Ik zie nl. nog steeds geen waardige alternatieven bij andere merken (en dan ook lettend op prijs/kwaliteit verhouding).
Ik kan nu tenminste eindelijk eens een Alfa leasebak v/d zaak rijden in de kleine klasse.
@hz: Geniet ervan elke dag!
@Ferry832:
“Ik ben van mening dat je je altijd moet vasthouden aan je eigen geschiedenis en de kernwaarden die je in die tijd hebt opgebouwd en dat doet Alfa niet. Kijk eens naar BMW die dat wel doet en heel succesvol is.”
Ik ben met je eens dat BMW erg succesvol is. Maar leg me eens uit aan welke geschiedenis en kernwaarden BMW vasthoudt met modellen als 5 GT, X1, X3, X5 en X6?
BMW is een merk met een grote schare trouwe fans, echte liefhebbers waaraan de slogan “Freude am Fahren” besteed is. In die zin vertoont BMW grote gelijkenis met Alfa Romeo. Maar laat ons eerlijk zijn: aan die groep het BMW haar grote zakelijke succes niet te danken. Want die “echte liefhebbers” zijn veelal (al dan niet door de financieen gedwongen) actief met 2e of 3e hand M’etjes of look-a-likes dan met nieuwe BMW’s.
Het zakelijke succes van BMW komt van een hele andere groep: De op status beluste medemens die een lease- of koopauto zoekt met een degelijk en statusverhogend imago. Deze mensen hebben veelal niets op met het merk en al helemaal niet met de bijbehorende “geschiedenis en kernwaarden”. Als een Audi in hun sociale circuit beter in aanzien staat, stappen ze zo over. Dat de daarmee ook overstappen van achterwiel- naar voorwielaandrijving weten ze meestal niet eens, om maar wat te noemen.
M.a.w.: Veel van de bezwaren die je noemt tegen het huidige beleid van Alfa, kan ik – vanuit jouw positie als liefhebber – begrijpen. Want inderdaad, de ingeslagen weg zal betekeken dat Alfa wat minder een puur liefhebbersmerk wordt. Maar om dan BMW te noemen als voorbeeld van hoe het wel moet, vind ik enigszins vreemd. Want BMW is groot geworden door precies diezelfde keuze.
Ik pas altijd een beetje op als iemand zich konstant en iets te vaak liefhebber noemt. Maar goed , het moet met meer modellen , beter, mooier en ( zonder motivatie altijd) , maar nu wordt er dus niets verkocht . Dan kunnen er ook geen nieuwe ontwikkelt worden.
De realiteit is een andere en noem het nu geen liefhebbers auto , dat kan niet meer anno 2010 / 11. Onmogelijk zelfs.
Alfa was vroeger een elite merk en is in de jaren 60′ overgestapt op massaprodukten om zich staande te houden. Wij roemen die modellen als het “ware Alfa Romeo”.Nu is Alfa toe aan een nieuw hoofdstuk in de roemrijke geschiedenis en zal even z’n draai moeten vinden om te overleven.Over 20 jaar zal iedereen het eens zijn dat ze de juiste weg zijn ingeslagen, en vindt men van
niet kan men altijd nog een “originele Alfa” klassieker rijden.