Alfa Romeo werkt naar uitgebreid gamma toe met DNA in de F1
Technisch directeur van Alfa Romeo Roberto Fedeli laat in een interview wat dingen doorschemeren die inderdaad aansluiten op het onlangs uitgelekte ‘stukje sheet‘. Bijvoorbeeld de komst van een nieuwe sportwagen voor Alfa Romeo, die mede dankzij de ervaringen die het Milanese merk in de F1 op zal doen de komende jaren, z’n DNA uit die tak van sport zal halen. Fedeli zegt geen uitspraken te kunnen doen of het om de 4C gaat of iets anders. Intussen heb je als lezer de term ‘6C’ al ergens kunnen lezen.
De link met de F1 is volgens Fedeli dermate belangrijk, dat het hele technische team nieuwe ontwikkelingen juist ook daarop zal baseren. Alfa Romeo’s aanwezigheid in de F1 samen met Sauber zal dus alles behalve een kwestie van een logo en wat van Ferrari geleende blokken zijn. Dat benadrukt de man die 26 jaar op Maranello werkte en als geen ander weet hoe je ervaringen uit de autosport kunt doorvertalen naar een excellent product voor op de weg. Uiteraard is het nog te vroeg om van Alfa Romeo-techniek in F1 auto’s te spreken, maar dat is zeer zeker wel het doel van Fedeli en zijn team.
Fedeli zegt dat Alfa Romeo zich qua technologische ontwikkelingen zal onderscheiden van de concurrentie. Vooral ook wat betreft de wijze van ontwikkelen. Daar waar Duitse concurrenten op een meer statische manier hun lijn uitzetten voor de komende tien jaar, zal Alfa Romeo dankzij unieke ontwikkelingsmethoden beter op de marktwensen in kunnen springen. Het laat zich daarmee bovendien ook veel minder in de kaarten kijken wat de strategie betreft. De tijd om nieuwe modellen op de markt te krijgen zal aanmerkelijk korter zijn dan bij de concurrent.
Intussen wordt er hard gewerkt aan de uitbreiding van het gamma. Volgens de eerste man van Alfa Romeo’s technologische centrum, is het zaak om kleinere modellen onder Giulia en Stelvio te realiseren en grotere in het E segment. De Giulietta blijft bestaan en de het platform Giorgio is op velerlei manieren toepasbaar. Een toekomstige Giulietta met achterwielaandrijving behoort volgens Fedeli gewoon tot de mogelijkheden. Al deze modellen hebben bepaalde unieke aspecten gemeen, waarin ze zich onderscheiden van producten die bij de concurrentie tot stand komen.
Welke Duitse concurrenten?????
Mooi woorden nu nog wat meer vertalen in daden. Las vandaag nog dat onze Punto die een 5 deurs Mito had moeten zijn (bij gebrek aan), van 5 sterren euro NCAP is gedaald naar 0. Wel gek dat ze een auto die de laan uit gaat nog weer opnieuw tegen het blok word gezet. Onze Giulietta zal zonder al die ongewenste snufjes ook wel een stuk minder gaan scoren 🙂
“Daar waar Duitse concurrenten op een meer statische manier hun lijn uitzetten voor de komende tien jaar, zal Alfa Romeo dankzij unieke ontwikkelingsmethoden beter op de marktwensen in kunnen springen. Het laat zich daarmee bovendien ook veel minder in de kaarten kijken wat de strategie betreft. De tijd om nieuwe modellen op de markt te krijgen zal aanmerkelijk korter zijn dan bij de concurrent.”
Welke strategie en welke modellen?? Sorry klinkt misschien wat zuur maar het is bijna 2018 en begin de hoop dat het goedkomt wel enigszins te verliezen. Na alle mooie verhalen. Ze kunnen beter concreet met plannen komen en uitvoeren en ook meer denken aan hun huidige klanten kring ipv mensen weg willen halen die Alfa’s wel mooi vinden maar niet kopen omdat de opinie is dat wat ze hebben betrouwbaarder is en meer rest waarde heeft. Er moeten gewoon goede betaalbare betrouwbare wagens komen en kijk naar KIA met 7 jaar garantie dat geeft aan dat de fabrikant achter hun product staan (ondanks de kleine lettertjes). Hoewel ik me in de handen mag knijpen en onze Italianen niet duur waren in de kosten (16 jaar 4 modellen) hoor ik ook andere geluiden helaas maar die gevallen zijn ook bij andere merken maar hebben geen negatief effect op het goede imago en alfa kampt nog steeds met een matig tot slecht imago ook in de VS hebben ze er nog last van en dan helpt het ook niet als ze bij jalopnik.com ook nog eens een maandag morgen monster testen.
Ik wilde de 5 deurs Mito maar die kwam niet dus werd het een Punto omdat de Fiesta een minder ogend interieur had. 3 deurs was geen optie met kleine kinderen en nu ze groter worden hebben ze liever ook gewoon een deur dan dat ze door een krap gaatje moeten wurmen. Denk dat het gebrek aan de 5 deurs ook het gebrek aan succes van de Mito was en dat het verschil met de Punto in techniek te klein is.
Kwam net een gave klassieker tegen wie heeft er 2 ton over?:
https://www.alfaholics.com/our-cars/completed-builds/gta-r-project-270/alfaholics-gta-r-290-completed/
Opmerkelijke en zeer ongeloofwaardige uitspraken. Juist van de Duitse merken krijgt Alfa momenteel een lesje in hoe je snel op de markt inspeelt en hoe je in korte tijd nieuwe modellen ontwikkelt en verkoopt. Als de Giulia een Duits model was geweest dan was hij enkele maanden na de persintroductie, dus laten we zeggen Q1 2016 leverbaar geweest als sedan, coupé en SW, en in 2017 als hybride, en zou er in 2018 een facelift hebben gevolgd. Zo doe je dat Fedeli.
De strategie van alfa is er een waar je een punthoofd van krijgt.
“wat van Ferrari geleende blokken” is een bizar amateuristische uitdrukking. Dan snap je niet goed wat de huidige F1 aandrijving precies inhoud, en wat Ferrari levert (en niet leent) aan het Alfa Sauber team, 100 x gecompliceerder dan ‘wat blokken’.
Mooi statement ,als t niet alleen woorden zijn en er ook nog geld achter zit zie ik t goed komen met alfa.
De ontwikkeling van de giulia is al een voorbeeld van slim en gedegen ontwikkelen .
Nu nog wat meer focus op kwaliteit en materialen .
@AR 159
Het gaat over de modellen die gaan komen natuurlijk.
Zoals jullie lezen komen er gewoon nieuwe modellen.
Waarom vergeten jullie waar alfa vandaan moest komen.
Soms lijkt het wel of jullie tegen alfa zijn.
Mijn alfa hart klopt als nooit tevoren want er komen mooie tijden aan.
Sta eens positief in het leven .
Forsa alfa romeo
” … de komende 10 jaar …..beter op de marktwensen in kunnen springen…”
Goh… dat je daar formule 1 voor nodig hebt.
Volgens mij heb je daar gewoon gezond verstand en marketing kennis voor nodig.
Het is eigenlijk te treurig voor woorden allemaal. Helemaal als je kijkt naar het aantal registraties van Fiat dit jaar.
Ooit stond Fiat in de top 10 van Nederland… nu op plaats 17 met bijna 10.000 auto’s.. en geen zicht op nieuwe modellen en al helemaal geen hybride modellen.
Je zal maar Fiat dealer zijn…
The dutchsbird.
Fiat heeft een vergaande samenwerking met hyundai in ontwikkeling van waterstofook op andere gebieden werken ze nou samen zodat er mischien wel een mooi huwelijk in het verschiet is.
Fiat heeft het beste jaar ooit achter de rug .
Nee niet in nederland lekker boeiend nederland
Wat een wazig verhaal!
@Hoekree: Fiat is in gesprek met Hyundai (zoals ze al met jan en alleman in gesprek zijn geweest). Van een vergaande samenwerking is (nog) geen sprake. Het genoemde beste jaar is met dank aan “truck and SUV sales in North America”. Niet echt een italian job waar wij zo van houden.
Verder Punto met nul sterren dood, smalste gamma ooit, maserati productie even stil gelegd, etc. etc. Het gaat geweldig daar in la bella Italia!
Noxolo.
Lees maar eens het verhaal op http://www.clubalfa .it over de vergaande samenwerking met hyundai.
Wil je nog ff helpen .
Zoek fca zoekt nauwere samenwerking met hyundai en daarna mag je weer een mening weten .
Je hoeft mij niks te vertellen hoor niemand weet wat ik weet
“”niemand weet wat ik weet””
Dat je Repelsteeltje heet ?
Komaan zeg, doe niet onnozel en vertèl dan wat je weet.
Als je iets weet….
Er is geen enkel inbreng van een derde partij nodig om te doen wat nodig is: B-segment weer vullen, Giulietta opvolgen en FIrefly-motoren introduceren. Er is niets wat ze verhindert daar aan te werken. Pas als het op nieuwe technolgie als hybride en elektrisch aankomt is misschien kennis van buiten nodig, maar dan ligt Robert Bosch waarschijnlijk eerder voor de hand dan Hyundai.
Waterstof is een interessante technologie om onderzoek naar te doen, maar is commercieel gezien niet noodzakelijk en het is onbekend of de technologie geschikt te krijgen is voorgrotoschalige commerciële introductie.
Forbes, Bloomberg, Autonwes, etc. puzzelen nog over de mogelijkheden en repelsteeltje weet al hoe de samenwerking er uit gaar zien. Zeker chauffeur bij Marchionne 🙂
@Hoekree
Gaan we interessant lopen doen? Als je clubalfa als ultieme informatiebron hebt.
Kan natuurlijk zijn dat Hoekree bij HQ FCA A’dam werkt en daar alle vertrouwelijke stukken kan inzien. Maar ja, zoiets kun je niet hardop zeggen.
@hoekree
Of je geeft die informatie of je stopt met interessant doen.
Ik heb mijn geloof in FCA volledig verloren. En ja ik spreek vloeiend Italiaans en ik lees de commentaren op de berichten op clubalfa en moet concluderen dat ik niet de enige ben die er totaal geen vertrouwen in heeft.
De schuldenpositie van FCA is zodanig dat er voldoende investeringsruimte is om gas te geven. M.i. is er maar één conclusie mogelijk: men wil de tent verpatsen.
Dus als je iets weet: geef het door of stai zitto!!!
Mvg en prettige feestdagen
Vrij overzichtelijk: Laatste missie van Marchionne voor EXOR: Beter een kleiner deel van een renderende toko dan eigenaar van een kwakkelend geheel (vanuit Italiaans perspectief: FCA steunt op Chrysler en de VS, de Italiaanse invloed is verwaterd). Hyundai/FCA zou kunnen werken. Laar Sergio maar schuiven. Beursgang heeft Ferrari evenmin windeieren gelegd. In Kragujevac verheugen ze zich al op de productie van Hyundaitjes!
.mensen die steeds alfa romeo afzeiken die snappen er echt helemaal niks van.
We zijn twee jaar geleden begonnen met een heel nieuw alfa romeo.
We groeien elke maand en nee we kunnen niet 40 modellen uit de hoed toveren.
Heb geduld we doen ons best .
Alfa heeft gewoon tijd nodig en zeker mensen die achter ons merk staan.
Ons doel is niet om de grootste te worden, maar de beste in elke klasse .
Zodat een alfist super trots kan zijn.
Dit wilde ik nog ff kwijt .gegroet
We zijn
We groeien
Ons doel
Interessant……
@ Hoekree
Nou, nou Hoekree… je gaat wel heel kort door de bocht door te zeggen dat iedereen die Alfa Romeo “afzeikt” er niets van begrijpt.
Ten eerste zeikt niemand hier Alfa Romeo af, maar is men kritisch over een aantal zaken. En die kritiek komt voort uit bezorgdheid en liefde voor het merk.
En de bezorgdheid geldt niet alleen voor Alfa Romeo, maar voor alle merken van FCA.
Ik denk eerder dat FCA niets van marketing begrijpt.
@Dutchbird: exact; met name dat laatste, FCA en marketing zijn geen goede combi. Ik vind het een ronduit lachwekkende opmerking van vriend Fedeli om te roepen dat ze sneller markt introducties als andere merken willen gaan doen. Het zou al winst zijn als ze een klein beetje in de buurt van de andere merken kwamen, laten we eerlijk zijn.
Ik denk dat niemand op dit platform FCA wil zien mislukken, maar de acties zijn op z’n minst twijfelachtig.
Ter info de signalen waardoor ik ook denk dat de toko verkoop klaar wordt gemaakt:
– Losweken van de vakbonden zo’n 8 jaar gelden in Italië om de fabrieken rendabeler en flexibeler te maken (= reductie OPEX)
– Laten zien wat je kan als er geld is ( Giulia & Stelvio)
– Investeringen minimaliseren om schuldenlast te verminderen.
Ik geloof de verhalen om geen SW en Coupé van de Giulia snel op de markt te brengen gewoonweg niet.
En ondertussen sturen ze Hatsjikidee Hoekree het veld in om het geloof te verkondigen…..
Maar kijk wat er gebeurt met merken die onder een andere paraplu opbloeien. Volvo, Jaguar, Land Rover. Of dichter bij huis: kijk wat FCA met Chrysler heeft gedaan. Sergio’s last major job.
Als ik aankomende zomer John Elkann tref, zal ik ‘m eens voor t blok zetten. Wie weet wat hij loslaat na wat Peroni’s….
Nee fca heeft niks gedaan de laatste jaren ?
De nieuwe giulia
De nieuwe stelvio
De nieuwe levante
De nieuwe tipo
De nieuwe renegate
De compas
De 124 spider
Div facelift van div modellen
Wat betreft schuldenpositie, ik heb er naar gekeken en daar zit inmiddels wel wat ruimte in. Doorpakken met Firefly motoren, Giulia station, nieuwe Giulletta SUV / Hatchback, nieuwe Punto/Mito, om nog maar te zwijgen over Lancia! Ik ben echt wel blij met wat er allemaal nu is Giulia/Stelvio, en ik deel ook wel het positivisme van Hoekree, maar ik geef toe dat ook ik af en toe ongeduldig ben!
Wat me op deze site nou het meest LOL oplevert zijn de serieus bedoelde reacties op de schuldenpositie van FCA. Er lijken toch wel onvermoed briljante financiële experts rond te lopen.
Het voortbestaan van FCA is ondertussen zo’n beetje afhankelijk van de populariteit van de SUV. Er hoeft maar iets te gebeuren, oorlogje in het midden oosten en olieprijzen schieten door het dak, waarna de SUV-markt weer zal instorten. Bovendien lopen SUV’s straks tegen een gigantisch probleem met de nieuwe emissienormen. Om ze te kunnen blijven verkopen is hybridetechniek nodig.
Je hoeft geen genie te zijn om dit probleem aan zien te komen. Je ziet FCA niet anticiperen.
@dmantione
Hoge olieprijzen zijn vermoedelijk voorgoed voorbij. De wereld gaat steeds minder olie verbruiken door energie omschakeling.
Droom fijn verder… Uiteraard heeft verminderde vraag invloed op de prijs. Mindere vraag door omschakeling wordt gecompenseerd door vraag vanuit nieuwe markten. De productie zal ook zakken naar verloop van tijd: Schalieolie is geen structurele oplossing. De belangrijkste schommelingen houden echter verband met geopolitieke kwesties: Als er een nieuwe oorlog uitbreekt gaan de olieprijzen gegarandeerd weer de hoogte in.
De oliebedrijven maken zich ook weinig zorgen over de huidige situatie: Die spreken van een cyclus van gemiddeld 8 jaar, waarin de olieprijzen in een dip raken. Herstelt zich altijd vanzelf weer en ze zien geen enkele reden om zenuwachtig te worden.
@Henk & dmantoine
Olieprijzen zijn niet van doorslaggevende aard. Het zijn de steeds strengere emissie-eisen waar de auto’s aan moeten voldoen. Fossiele brandstofmotoren zitten straks aan de max van de technische mogelijkheden. Daarom wordt er nu volop ingezet op elektrisch en hybride technieken.
Ik lees alleen niets concreets over ontwikkelingen in die richting bij en voor Fiat en dat baart mij zorgen, want de concurrentie (bijvoorbeeld Volkswagen, BMW, Renault/Nissan, PSA, en Volvo) heeft al elektrische en/of hybride modellen en investeert de komende jaren miljarden in die technieken.
Vandaag een top recensie van Werner Budding in De Telegraaf, Autovisie, van de Stelvio Quadrifoglio. Gewoon de top van de top van de top, oftewel eenzaam bovenaan.
We weten dat de nieuwe Alfa’s heel wat zijn maar dit moet ons hart toch extra goed doen, toch?
@henk
Gelukkig ben je zeker een expert op oliegebied. Die zijn pas dun gezaaid. Als je dat goed gebruilkt kun je er echt een compleet FCA wagenpark per jaar van financieren.
Om de schuld van een bedrijf te beoordelen hoef je alleen maar wat gepubliceerde cijfers te bekijken en (zeker niet onbelangrijk) te weten welke interessante assets het bedrijf heeft. FCA staat er financieel gezien behoorlijk goed voor. HET probleem is de veeeel te trage introductie van nieuwe modellen.
Verder een gelukkig 2018 met veel nieuwe Italiaanse auto’s gewenst
Mvg
@Orso
Tja.
Tip:
voor wie nog meer depressieve gevoelens heeft, lees de korte maar leuke test van de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio van Werner Budding in de Autovisie bijdrage in De Telegraaf van vandaag, vrijdag 29.
Ik vindt het heel knap hoe ze met deze auto de Audi, BMW, Porsche en Bentley een tikkie te kakken zetten.