Alfa Romeo werkt aan grondige update voor de MiTo

MiTo s2

Er was lange tijd nogal wat onduidelijkheid betreffende een update van de compacte Alfa Romeo MiTo uit 2008. Tot vorig jaar was er sprake van een nieuwe versie met vijf portieren en zelfs een cabriolet, maar deze mochten de ijskast weer in, in afwachting van nieuwe technische updates en een eerste herstel van de markt. Een jaar geleden schreven we hier al over. Volledige vervanging van de huidige generatie volgt pas na 2014, wanneer het jongste B-segment van FGA bijvoorbeeld ook al van de band begint te rollen in een nieuw Melfi. Bovendien wil men voor de fabriek in Mirafiori, dat al een tijdje klaar is voor de opbouw van nieuwe assemblagelijnen, een grondige herstructurering realiseren. Dat heeft tijd nodig en krijgt pas vorm wanneer er bijvoorbeeld ook grotere Alfa’s in deze historische grote fabriek van Fiat geproduceerd zullen worden.

MiTo s2b

Lokale nieuwsbronnen melden dat Fiat in juni met meer inzage komt betreffende het nieuwe investeringsplan voor Mirafiori in Turijn. De leiding van de firma heeft dit inmiddels bevestigd. Daarbij komt nu naar buiten dat de productie van de MiTo in dezelfde periode een grondige update zal ontvangen, wat een eerste hoofdstuk vormt in een reeks investeringen. De assemblagelijn van de kleine Alfa, is de enige dat nog rest, sinds ook de Lancia Musa vorig jaar uit productie is genomen. Het gaat wat de vernieuwde MiTo betreft waarschijnlijk om enkele (milde) cosmetische maar ook technische aanpassingen en een reeks nieuwe kleuren. Op deze wijze kan de MiTo de laatste levensfase vol frisse moed overbruggen. Er volgen ook motorische updates (Euro6) en we verwachten bijvoorbeeld ook dat het huidige navigatiesysteem vervangen zal worden. Geruchten op diverse forums beweren dat rond september de introductie van deze opfrisbeurt zal plaatsvinden.

MiTo s2c

Ook Cassino mag als we Marchionne mogen geloven binnen een jaar uitzien naar een eerste aanpassing. In dat geval is de Giulietta uit 2010 aan de beurt voor een lichte make-over en enkele motorische updates zoals bijvoorbeeld voor de 1.4 MultiAir (meer vermogen) en de 1750 TBI (meer vermogen en met Alfa-TCT). Over de toevoeging van een extra variant (SportWagon) is voorlopig nog niets nieuws bekend, behalve dat deze is uitgesteld.

In beide gevallen is overigens een tijdelijke onderbreking van de bestaande assemblage uiteraard noodzakelijk. Dit vormt vanzelfsprekend geen probleem voor de beschikbaarheid van Alfa’s twee belangrijke modellen.

Deel dit artikel:

14 gedachten over “Alfa Romeo werkt aan grondige update voor de MiTo

  • 21 maart 2013 om 22:34
    Permalink

    Prima, lekker meeliften op de introductie van de 4C. Ben benieuwd wat ze er van maken. Volgens mij gewoon een kwestie van op de knop drukken. Plannen liggen al jaren klaar natuurlijk…

    Schot voor de boeg?
    – 4C achtig natuurlijk. Nosejob is niet duur. Mag allemaal wel wat “bozer”
    – Touch-screen navigatie en algehele modernisering van de telematica.
    – Verfijning afwerking. Meer dan alleen Alcantara op dashboard…
    – Standaard uitrusting op hoger niveau.
    – Weg met Bose, da’s zo uitgemolken inmiddels. Ga in zee met Focal of zo.
    – Hierziening DNA karakteristieken.
    – TCT op QV
    – 5 jaar garantie standaard.
    – En stiekem nog een 200pk “GTA”… 999 stuks. Ferrari wetmatigheid, altijd 1 minder…

    Verder geen gekken dingen. Investeren in, en vol gas geven naar het nieuwe model: 3deurs, 5deurs en cabrio. “Best of class” kwaliteiten. Geen overload aan varianten a la Mini.

    Ik zag trouwens dat het stuurtje in de 4C al te zien was in de MiTo GTA-concept…. Maar dat even terzijde.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 09:00
    Permalink

    Hmmm, beetje misleidende titel. De grondige update is blijkbaar voor de assemblage lijn. De Mito zelf komt er vanaf met milde cosmetische en technische aanpassingen en wat nieuwe kleuren….

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 09:04
    Permalink

    update is geen echte facelift en dit gaat wel veel verder dan een ander kleurtje lak hoor 😉

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 09:18
    Permalink

    Lijkt eerlijk gezegd toch meer een touch-up (MY) en niet een grondige update.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 10:45
    Permalink

    Dat klopt, maar de Mito lijkt mij niet dusdanig verouderd dat er een heel model nodig zou zijn. Mensen die u een Mito rijden zouden misschien wel meer geïnteresseerd zijn in een geheel nieuw model, maar Alfa is zo’n klein merk dat je je beter op nieuw publiek kunt richten en daarvan kent bijna niemand de huiidge Mito. Het aanpassen van het huidige model, zodat het alles biedt van je van een auto uit 2013 verwacht, lijkt mij het meest voor de hand liggen.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 13:55
    Permalink

    Ietsje scherpere prijsstelling lijkt me wenselijk.
    Blijft raar dat de kleinste Alfa niet beter verkoopt, teveel last van 500 en zelfs Punto die misschien ook wel op het lijstje van de koper staan?

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 14:08
    Permalink

    Hij staat op hetzelfde platform als de Punto, dus vergelijking daarmee is de juiste. Met een vanafprijs van boven de 17000 euro is de Mito een dure auto. Dit is waar het probleem zit: Om de Punto-rijder die wat meer wil te trekken is het prijsverschil denk ik te groot.

    Hoeft niet erg te zijn, Alfa moet het van emotie hebben Je wilt idealiter nieuw publiek van andere merken trekken; een Golf is ook niet goedkoop, maar wel eens stuk saaier. Maar om nieuw publiek van de niet-Italiaanse merken te trekken is een sterke commerciële boodschap nodig. Dat is niet 1-2-3 op te lossen met wat reklamespotjes op televisie. Je zult flink moeten investeren in het Alfa-merk om dat voor elkaar te krijgen en men zal ook het kwaliteitsimagoprobleem van Alfa de wereld uit moeten helpen. Er is een duidelijke boodschap nodig dat Italiaanse auto’s tegenwoordig superieure betrouwbaarheid bieden.

    Beantwoorden
  • 22 maart 2013 om 19:18
    Permalink

    @dmantione

    Alfa en emotie, bereikt een hoogtepunt bij afrekenen van de grote beurt bij de garage aldus een collega van mij 😕

    Van mij persoonlijk mag Alfa ook wel meer de sportieve kant benadrukken dan de emotie.

    Beantwoorden
  • 23 maart 2013 om 08:10
    Permalink

    update moet inderdaad ook echt motorisch: concurrentie biedt in deze klasse in de top een aanzienlijk hoger vermogen: Clio met 200 pk, Opel 210 pk, en zelfs een polo biedt al ruim 180. Alfa mag en kan het zich niet permitteren om daarbij achter te blijven: Cuore Sportivo!

    Beantwoorden
  • 23 maart 2013 om 10:53
    Permalink

    De nieuwe 1750 moet gewoon in deze auto en dan dan als GTA. Geen excuses met miieu en crisis blabla. 8)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.