Alfa Romeo: Wat gaat er gebeuren?

Op het randje van de afgrond? Omdat we vinden dat er te weinig over de toekomst van Alfa Romeo wordt nagedacht hier (…KUCH!), willen we dit bericht plaatsen met de vraag; “Wat gaat er gebeuren?”

Er hangt hoe je het wend of keert namelijk een beetje een schaduw over de verjaardag dit jaar. De schaduw van de toekomst die net zo onvoorspelbaar lijkt als het einde van de mondiale economische crisis. Als inleiding gebruiken we een uitspraak die Marchionne gedaan zou hebben in Detroit. Het is niet helemaal duidelijk overigens wat allemaal wel en niet is gezegd. Lees dus vooral dit interview. Ook wij ontvingen trouwens de nodige vraagtekens vanuit insiderskringen de afgelopen dagen, rond de toekomst van het Milanese merk. Ons eigen oordeel? De CEO wil schoon schip maken en Alfa Romeo grondig herpositioneren omdat anders elke stuiver weggegooigd geld lijkt. Oude gewoonten moeten daarvoor wijken. De markt zal namelijk enorm onder druk blijven staan de komende jaren, vanwege een grote overcapaciteit. Bepaalde merken moeten daardoor óf stoppen met bestaan, óf grondig hervormen. Hetzelfde gold ook voor Fiat in 2004 en de grote naam Lancia. De cultuuromslag bij Lancia (ook rond de tijd dat Lancia 100 jaar bestond) was misschien makkelijker, maar leverde destijds dezelfde stress bij enthousiastelingen. Dit bleef vrijwel onopgemerkt omdat er nu eenmaal veel meer Alfisti zijn in de wereld dan Lancisti.

Marchionne zegt dat kostenbesparingen een manier zijn maar dat koerswijzigingen misschien nog wel belangrijker zijn. Daarom is Alfa Romeo nog niet klaar voor een Amerikaanse marktintroductie en moet het vooral eerst bestaansrecht krijgen op eigen Europees terrein. De Giulietta staat volgens de CEO symbool voor die nieuwe insteek. Alfa Romeo moet volgens de momenteel door veel fans en werknemers fel bekritiseerde leider van FGA,  eerst vooral weer op eigen benen leren staan. Als dat eenmaal het geval is, kan Alfa Romeo weer groot leren denken. Volgens een gerucht heeft die visie binnen de Alfa top, de afgelopen paar jaar voor veel roering gezorgd. Topmannen binnen Alfa Romeo zagen tot voor kort hun baan bij dit merk in Arese namelijk als een soort springplank voor een grote carrière. Marchionne haalde de afgelopen tijd de bezem door deze kleine elite. Dat begon met het ontslag van Kalbfell en eindigde onlangs met het vertrek van De Meo.

Deze situatie lijkt volgens ons op de eerste jaren na de tweede wereld oorlog. Ook toen werd er een radicale wending in werking gezet om Alfa Romeo, het merk van limousines en grote GT’s van voor de oorlog, te redden. Dit werd ook toen niet zonder de nodige ruzies gedaan. Gelukkig gebeurde het wel, want er gebeurde vervolgens veel moois. Bij die omwenteling hoorde onder andere de naam Giulietta. Volgens ons is het daarom geen toeval dat de huidige Giulietta, Giulietta heet en geen Milano of Arese. Het is het begin van het nieuwe Alfa Romeo.

Één tip voor jullie discussies op dit stuk.. Probeer vanwege het feit dat er behalve de 8C Competizione geen ‘hardcore’ Alfa’s bestaan op dit moment, het recente verleden als onderwerp te vermijden. Het gaat nu over wat er staat te gebeuren volgens jou.

Alvast bedankt, 🙂

M.Mariani

AutoEdizione

Deel dit artikel:

34 gedachten over “Alfa Romeo: Wat gaat er gebeuren?

  • 14 januari 2010 om 16:17
    Permalink

    Een Alfa heeft met de nieuwe Mito en 159 bewezen dat ze kwalitatief net zo goed zijn als bv een Audi.
    Alfa is nooit een grote publiekstrekken geweest maar ze zaten in Nederland qua aantallen wel net onder BMW. Vandaag de dag verkopen ze nog niet de helft europees gezien als rond 2000.
    Indien ze van Alfa een massa merk willen maken (wat ik me afvraag of dat een goede keuze is) dan zullen ze op vele fronten het beter moeten doen dan de concurrent. Vooral op het gebied van, zuinigheid, prestaties, ruimte, nieuwprijs (lager dan BMW/AUDI), onderhoud en uiteindelijk restwaarde. Anders zullen ze nooit grote afzet neer kunnen zetten op de lease en prive markt.
    Daarnaast zullen ze toch een compleet modellen gamma moeten aanbieden zoals ze dat deden 10 jaar geleden. Ze kunnen nog diverse type modellen introduceren. Kijk Audi en BMW die maken van elk platform een sedan/hatchback, cabrio, coupe station, en een SUV.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 16:26
    Permalink

    Dat Alfa Romeo eerst een sterke basis moet krijgen in Europa, voordat het de oceaan overgaat juig ik ten zeerste toe. Zorg er eerst maar voor dat je je zaakjes goed voor elkaar krijgt en en dat ook zo houd. Ze hebben de techniek en de designhuizen, doe er wat mee.
    FGA heeft op dit moment een CEO die slim te werk gaat. Wat hij met Fiat en Chrysler gedaan heeft, verdiend gewoon veel respect.
    Marchionne wil niet, zoals zijn voorgangers wel deden, constant geld in een bodemloze put gooien en dat is terecht. Dat Sergio de druk opvoerd bij Alfa Romeo is goed. Laat maar eens zien waar jullie als Alfa Romeo, in staat zijn. En luister ook naar je achterban. Om mooi te worden moet je eerst pijn lijden.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 16:37
    Permalink

    Punt 1 is de kwaliteit verhogen. Je blijft verhalen hebben over stukken plastic die loslaten, ramen die niet werken etc, ook bij de 159. Zorg dat Alfa een Lexus kwaliteit heeft en dat de restwaarden stijgen, dan zullen de leaseprijzen wellicht ook lager worden waardoor meer mensen een Alfa kiezen als leaseauto. Iets wat nu vaak niet gebeurd omdat de Alfa honderden euro’s duurder is dan een Audi/VW.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 17:01
    Permalink

    Ik vind de afwerking van 159 prima. De looks zijn super. Alleen motorisch kan het beter. Ik heb bijvoorbeeld (helaas) de 1.8mpi.. die maakt een raar geluid bij optrekken in lage toeren in z’n 2de versnelling. De importeur meld dat dit “product-eigen” is en doet er voor de rest niets mee. Jammer dus dat ze hier en daar punten laten liggen.

    Ik ben het alleen niet met de meeste eens die zeggen dat Alfa in de lease honderen euro’s duurder is. De alfa 159 was voor mij iig goekdoper in de lease dan de A4 of BMW3. Het was vergelijkbaar met de passat.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 17:19
    Permalink

    Ik denk dat de toekomst toch wel degelijk in het verleden ligt en dan wel in de jaren ’60/’70/’80 van de vorige eeuw. Toen was Alfa Romeo een merk van lichte, snelle gezinsauto’s. Auto’s die je als enige auto kon rijden, waar je de hele familie + bagage in kwijt kon (Giulia, Giulietta, Alfetta). Daarvan bestonden tevens mooie, betaalbare coupe’s en natuurlijk was er de onvergelijkbare spider.

    Deze auto’s voldeden aan de technische eisen van die tijd, met een beetje extra pit. Waarmee ik onder andere wil zeggen dat die auto’s weliswaar achterwiel aangedreven waren, maar dat was de technische norm van die tijd. Ik denk wij als Alfisti maar eens af moeten van de eeuwige roep om achterwielaandrijving voor alle modellen en ons moeten aanpassen aan de technische norm van deze tijd. Overigens rijdt mijn GT minstens zo goed als zo’n veelgeroemde BMW en – zeker weten – beter dan een Audi.

    Belangrijk is de prijs van een Alfa. Deze moet zeker lager dan de Duitse concurrentie. Een Alfa moet weer de droom worden van – en daarom bereikbaar voor – de middenstandsgezinnen die nu een Insignia, Mondeo, 6, etc. rijden. De eerste nieuwe auto die ik kocht was een Alfa (33), omdat ik droomde van een Alfa en omdat hij bereikbaar was. Ik heb nooit de prijs van een BMW over gehad voor een duitse auto en van een betaalbare duitse auto heb ik nooit gedroomd.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 17:33
    Permalink

    Ik begrijp niet dat je eerst in Europa de boel op orde wil hebben, voordat je met AR de oceaan over steekt. Is er nou weer serieus sprake van uitstel van Alfa in de VS?
    Het C-evo platform zal worden gebruikt voor tal van nieuwe producten binnen de Chryslergroep, en waarom dan niet meteen Alfa ook in de America’s laten geld verdienen (het is immers de een na grootste automarkt – na China!). Marchionne heeft een punt dat Alfa zijn eigen broek moet leren op houden, maar gun Alfa dan wel de kans om dat te gaan doen! En laat ze ook geld verdienen aan die kant van de plas.
    De kost gaat voor de baat uit, geldt ook voor Alfa. Dat die kost door mismanagement in het verleden in geen verhouding meer staat tot de baat, is op z’n zachts uitgedrukt ongelukkig. Maar van dat zwabberende visie-gedoe kan geen bedrijf gelukkig worden, ook Alfa niet. Tijd voor een goede visie en daar ook echt aan vast houden. Te vaak zou dit mooie merk wel/niet worden geïntroduceerd in de VS. Make up your minds!

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 17:35
    Permalink

    @MM: prikkelende titel en dito plaatje overigens! Zo krijg je je forum wel actief! Waarvoor wederom hulde!

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 18:06
    Permalink

    Dat plaatje lijkt wel een beetje op de intro van Quantum of Solace. Twee Alfa 159 die de Aston Martin van James Bond beschieten 😆

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 19:14
    Permalink

    Ik vrees dat de toekomst van Alfa Romeo alleen kan worden gered door synergie binnen de FGA groep door identieke bodemgroepen en innovatieve motorconcepten van FPT (multiair, commonrail) allemaal een verschillend karakter en setup mee te geven (Bravo standaard, Delta luxe-premium, Giulietta sportief)

    Zo lukt het de VAG groep (vw, audi, seat) en Ford (ford, jaguar, mazda) ook.

    Helaas is het de huidige generatie 159 Opel Alfa’s niet gelukt om dichter op te schuiven richting premium kwaliteit. Ook ik ben in de garantieperiode veelvuldig bij de dealer verschenen voor zaken die andere merken al lang via reversed engineering hadden opgelost, nee bij Alfa blijft een garantiedefect uit 2005 in 2009 nog steeds aanwezig en zo krijgen we negatieve imago’s over betrouwbaarheid en afwerkingskwaliteit niet weg.

    De negatieve optie is dat Alfa Romeo net als Lancia langdurig geen nieuwe modellen krijgt toegewezen, voor de huidige Delta
    was alleen de Ypsylon en de Thesis leverbaar die geen deuk in een pakje boter sloegen met hun verkoopaantallen. Op die manier blijft het merk wel bestaan maar bloeit het gewoon een beetje dood.

    Sergio is een realist die verstand voor emotie kiest en dat met een merk dat wordt gekocht door klanten die het omgekeerde doen.

    Beantwoorden
  • 14 januari 2010 om 21:10
    Permalink

    Maar waarom zou Alfa falen op achteraanwieldrijving als de Duitsers het wel blijven doen?

    Kan iemand mij nu is eindelijk uitleggen waarom Alfa hier niet met zou mogen beginnen? Te duur…. of zo ?

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 00:20
    Permalink

    Alfa Romeo zou niet met de Duitse Premium automerken moeten concurreren, dat is namelijk een strijd die je nooit zal winnen. Met het oog op ontwikkelingskosten zijn er 2- opties. De eerste optie is er een soort ‘budget merk’ van te maken. Exotische snufjes (b.v. ARC/SDC) en motoren als de 1750 TBI/nieuwe V6 zullen dan van het toneel moeten verdwijnen. Deze snufjes en motoren zijn simpelweg te duur om bijvoorbeeld in de Laguna/Mondeo klasse toe te passen.

    De tweede optie is er een Premium+ / Specialty merk van de maken. Alfa Romeo zou dan aan Maserati gekoppeld kunnen worden (zoals de eerdere insteek Polo Sportivo), voor het delen van techniek. Waarschijnlijk kunnen Lancia en Chrysler hier ook een grote rol in spelen. Ik denk dat we als het gaat om positionering aan het merk Jaguar moeten denken. In dit segment kun je jezelf niet alleen beter onderscheiden, maar zijn doorgaans ook hogere winstmarges te realiseren. Hierdoor ligt er veel minder druk op de verkoopaantallen.

    In de tweede constructie kan de prachtige veelzijdigheid van het merk worden benut. Wat is er mooier om als dergelijk merk ook het b- en c-segment te kunnen bedienen? Het bewijs is er dat Alfa Romeo behoorlijk succesvol kan zijn in deze segmenten. Met de Mito zijn er wat foutjes gemaakt met de ontwikkeling, maar de Giulietta schijnt alle verwachtingen te overtreffen als het gaat om rijplezier etc.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 08:40
    Permalink

    Inderdaad treffend plaatje bij de titel.
    Was dat ongeluk van de stuntrijders tijdens the making of Quantum of Solace.

    Als je alle testreviews van de Mito had gelezen dan had je een beetje inzicht gekregen in hoe in ieder geval de journalisten Alfa zien.
    De Mito moest in hun ogen een concurrent van de Mini Cooper zijn.
    Een sportieve auto die zijn naam waar maakt en superieur gevoel geeft. Een premium prijs maakte niet zoveel uit als de auto maar performed.
    Dat laatste viel voor de eerste serie wat tegen omdat het weggedrag net niet helemaal top was. Met andere software voor de stuurinrichting zou dat met de multiair motoren zijn opgelost.

    Een Alfa moet dus gewoon een eerlijke auto zijn die waar voor zijn geld biedt en over superieure wegligging beschikt.

    In het blad Evo stond een keer een interview met de man van Alfa die verantwoordelijk is voor de wegligging.
    Die vertelde onder andere dat het helemaal niet nodig is plankharde zogenaamd sportieve auto’s te maken zoals de mensen bij de VAG groep denken.
    Ook achterwielaandrijving heeft de nostalgie en overwaardering om zich heen hangen. Slechts bij grote vermogens is dat verantwoord op de markt te brengen gezien de prijs / efficiency verhouding.
    Kijk maar naar de 1 serie van BMW. Daar wil je echt niet achterin zitten vanwege de ruimte die de cardanas inneemt.

    Waar moet Alfa Romeo nu naar toe?
    Zoals geschreven dienen ze marktconforme modellen te ontwikkelen met het typische Alfa design dat onovertroffen is gepaard aan innovatieve techniek zoals de multiair gekoppeld aan een superieure wegligging en graag niet teveel rammeltjes of dingetjes die stuk gaan maar kwaliteit leveren voor een eerlijke prijs.
    Als je dat lang genoeg en vooral consistent genoeg doet wordt dat ook door het publiek gewaardeerd en zullen de verkoopaantallen toenemen.

    Hoop wel dat ze consequent een GTA achtige als top van het gamma op de markt brengen in ieder geval in de kleinere klassen.
    Geeft zo’n model wel de extra uitstraling die nodig is.
    Renault is op dit moment zo’n merk die aan zijn sportieve imago werkt en leuke GTI achtigen brengt die het heel goed doen.
    Je gaat toch anders naar zo’n merk kijken.

    In mijn ogen moeten nieuwe Alfa modellen aan de 33 norm voldoen.
    Gewoon een ruime gezinsauto die sportief gelijnd is en die prima prestatie’s leverde bij een bescheiden gewicht.
    Kostte destijds wel wat maar sloeg heel goed aan in de lease en was en is best verkochte Alfa model in Nederland.
    Heb wat dat betreft hoop dat de Giulietta precies zo’n model zal kunnen zijn.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 08:42
    Permalink

    klopt tommaso: Ik herinnerde me die crash plots en begon te zoeken op Google. 😉

    Trouwens jullie AE publiek beginnen een indrukwekkende reputatie op te bouwen qua comment niveau! Chapeau! 😀

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 09:22
    Permalink

    Nu is BMW bezig hun nieuwe 320 Diesel Efficient Dynamics,

    Dit is een auto die maar 20% bijtelling heeft (109 g/km) en dus vergelijkwaardig is met een auto in de 25% bijtellingsklasse van 32.000 euro. De 159 170PK JTD kost 36.000 etjes. Zo kun je natuurlijk heel slecht concurreren!!!
    Alfa Romeo had de eerste moeten zijn in deze 20% bijtellings klasse. Dan maak je stappen… En zo moet elk model zijn.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 10:57
    Permalink

    Volgens mij heeft Alfa Romeo geen schijn van kans om te blijven bestaan. Wat is nou eigenlijk het verhaal achter die afschrijving?

    ik las hier een paar dagen geleden ergens over het management bij Alfa, en dat men vooral heel passioneel is geweest, over de laatste jaren. Dit is volgens mij de doodsteek voor het merk. Teveel passie.

    Die wagens van de laatste jaren zien er zo snel verlebt uit, als je ze niet weet te onderhouden. Ze zijn zo gevoelig voor het verkeerde bandesetjes, geen velgen te hoog afgesteld etc. Als ik nu een 156 zie rijden is het net een wrak, vreselijk!

    Ik heb wel eens de vergelijking gemaakt tussen vlees en staal, en inderdaad een mooie alfa leeft, heeft haast menselijke vormen, in tegenstelling tot die mechanische stalen Duitsers, maar dat vlees wordt snel verrot.

    Het is een dilemma heren.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 11:54
    Permalink

    @Bluemagics:

    Mag ik dan weten waar jij um hebt geleased? Mijn 147 kostte 900 euro ex brandstof in de lease (3 jaar, 35000). Een 159 kost me ook meer in de lease dan een A5 2.0T.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 11:56
    Permalink

    Van al die fabeltjes betreffende kwaliteit wordt ik een beetje treurig.
    De kwaliteit van een voertuig wordt al lang niet meer bij de fabrikant ‘gemaakt’. De toeleveranciers zijn diegenen die de echte kwaliteit ‘maken’. Een automobielfabrikant is tegenwoordig niets anders meer dan een assemblagefabriek van grote modules. Er worden nog nauwelijks producten uit grondstoffen gemaakt. Gezien de hele toelevanciersindustrie moet voldoen aan de zelfde standaard (ISO-TS16949) is er dus ook maar een geringe variatie in kwaliteit, want toeleverancier A levert zowel aan fabrikant X als Y en waarschijnlijk ook nog Z.
    Enkel het initiële design en de daaropvolgende verbetercicli in de pre-productiefase zijn factoren die die bouwkwaliteit beïnvloeden.

    Daarnaast is kwaliteit een belevingswaarde. Wat voor de een goed is kan voor een ander niet voldoen. Derhalve dat het streven van Alfa om de duitse bouwkwaliteit te evenaren, zoals Marchionne terecht stelt, de verkeerde is geweest want: willen mensen die zich tot het merk Alfa Romeo voelen aangetrokken dat wel ?

    Is de kernwaarde van Alfa Romeo het ‘duits zijn’?

    Voor mij geldt dat het recente streven naar dei ‘duitsheid’ juist ervoor gezorgd heeft dat ik GEEN nieuwe Alfa gekocht heb, simpelweg omdat de opvolgers van mijn 156 en 916 Spider V6 mij niet dat bieden wat ik wil. Voor beiden geldt dat de opvolgers te langzaam, te groot en te lomp zijn.

    Ik hoop dan ook dat de Giulietta mij dat kan bieden wat ik zoek; een compacte, maar niet te kleine, snelle, mooie wagen.
    En de geruchten omtrent een Duetto doen mijn hart sneller kloppen. Nu maar hopen dat ik niet teleurgesteld wordt.

    Als Alfa Romeo zich weer meer focust op zijn kernwaarden, dan komt het succes vanzelf en kan het merk ook de komende 100 jaar nog bestaan

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 12:08
    Permalink

    Wat mij betreft mag Alfa zo snel mogelijk met een fabrieksteam in de WTCC stappen. Lees net dat SEAT eruit is gestapt. Het wordt tijd dat de oude waardes op de weg en het circuit herleven. Je kan een Cuore Sportivo niet hoog houden als er geen sportief succes geboekt wordt. Wat mij betreft mag Alfa zich spiegelen aan Ferrari, maar dan voor sportsedans en hatchbacks. En 1 keer in de 10 jaar een exoot. Als de Montreal, SZ/RZ, 8c etc.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 12:09
    Permalink

    Oh, enne…

    Even erbij stil staan dat die hele bijtellingsverhaaltjes niet relevant zijn. Voor de automobielfabrikant is alleen de verkoopwaarde aan de importeur valide. De rest zijn belastingen c.q. belastingvoordelen waar de fabrikant weinig tot geen invloed heeft.

    Daarbij is de Nederlandse markt ook nog eens vaak niet belangrijk, dus stap even uit je eigen belevingswereld en zie het wat mondialer.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 16:59
    Permalink

    Volgens mij zijn er behoorlijk wat zaken mis bij FGA en niet alleen bij het merk Alfa.

    Sorry maar het verleden is weldegelijk belangrijk. Alfa verkocht auto’s om en nabij
    de prijsklasse van Fiat. Na overname door fiat worden ze steeds hoger gepositioneerd
    in de markt om interne concurrentie te verminderen. Hierdoor zijn vele “Alfisti”
    welke geen leaserijders zijn niet meer instaat om een nieuwe alfa te rijden. Werd de
    156 nog net privé gekocht, de 159 niet. Als dan ook de leaserijder niet in de 159
    stapt dan is het model gedoemd te mislukken. Dan maar kleiner rijden zou je zeggen.
    Een 147, voor veel 156 rijders geen vooruitgang maar meer van het zelfde, dus geen
    alternatief om je “goede” 156 in te ruilen voor een kleiner model + een behoorlijke
    zak vol Euro’s. Het model stamt uit dezelfde periode is en zeker na de facelift veel
    van z’n glans verloren heeft.

    Het fenomeen “de facelift”, de 156 was naar mijn mening geslaagd maar rijkelijk te
    laat om nog een stijging in de verkopen te realiseren. Facelift 147 zoals ik al
    eerder noemde niet geslaagd.
    Kijkend naar de toenmalige verkoopcijfers in Nederland liep het sinds de facelift
    alleen maar harder terug. Waarom zou een 147 bezitter van het eerste uur nu zijn
    originele 147 inruilen voor een 147 met een mindere voorkant. M.a.w. er is al sinds
    2001 geen alternatief voor de 147 rijder.
    Facelifts bij de totale groep zijn zelden succesvol zie ook de laatste creatie de
    (Punto Evo)

    Dan maar een Mito, ik heb het echt geprobeerd om h’m mooi te vinden ,maar nu na 2
    jaar durf ik het wel te zeggen, wat een verschrikkelijke auto is dat. De auto is
    totaal niet in verhouding. Te hoog of te smal ik weet het niet. Ik vraag me weleens
    af, hoe het kan dat die auto door een testpanel goedgekeurd is. Een gevalletje grote
    stappen snel thuis. Maar voor het imago van het merk een forse deuk. Er wordt dan
    wel gezegd dat de auto voldoet aan de verwachtingen, maar dan ook alleen in Italie.
    Verder wordt de auto maar weinig verkocht. Te duur (premium) en te veel Grande Punto
    (welke veel beter in verhouding is). De Mito is voor mij helaas de nieuwe Arna
    geworden.
    De Alfisti lijken te zijn verbannen naar een 2e hands 159 of naar een vervoersmiddel
    (kuch)

    De drang om premium te worden.
    Als je als Alfa premium wilt zijn of worden moet je als FGA in ieder geval ophouden
    om te pas en te onpas te roepen dat (toekomstige) Alfa’s en Lancia’s op Fiat
    platforms staan. Bijv. Ford heb ik nooit van de daken horen schreeuwen dat de Volvo
    V50 op een Ford Focus platform staat. Ze zullen het vast wel ergens genoemd hebben
    alleen niet in iedere persconferentie. Ook al is het alleen maar illusie het
    volgende klinkt toch al veel beter “toekomstige Fiats in het “X”-segment zullen op
    het nieuwe platform van Alfa gebouwd gaan worden” Klinkt beter terwijl er in basis
    niets verandert. Het doet geen afbreuk aan Alfa en voor Fiat alleen maar een pre.
    Zelfde geldt voor motoren enz. Zoals het nu gaat is Alfa voor de “leek” verworden
    tot een Fiat in een sportiever jasje en dito prijskaartje. Kijk maar naar de
    commentaren op de diverse fora. Je kunt nog zo hard roepen dat het C-evo platform
    is gebruikt voor de Giulietta maar het blijft voor de “leek” een Fiat Bravo
    platform.

    Opvolging
    Het millennium begon nog zo goed met de modellen 147, 156, later de GT en zelfs de
    166, een volwassen aanbod stukje hoger geplaatst dan Fiat’s eigen producten. Echter
    gaat het mis met de modelopvolgingen. Hoe is dat nu mogelijk gelet op het
    “relatieve” succes van de 147 en 156 dat er niet doorgepakt wordt. De financiën van
    de Groep misschien? Fiat zelf presteerde erg slecht in die periode. Dus een totale
    ontwikkelingsstop voor Alfa, terwijl het merk zelf redelijk presteerde. FG heeft een
    beleid van pappen en nat houden. Gaat het slecht met bijv. de landbouw machines dan
    wordt er bezuinigd op de ontwikkeling van de automobielen enz. Zo kun je natuurlijk
    nooit een serieus aanbod ontwikkelen.
    Nu hebben ze de Giulietta, ziet er goed uit, nu de vanaf prijzen nog. Als ze die
    dichtbij de vanaf prijzen van de 147 weten te houden dan kan het wat worden. Ben
    alleen bang dat deze weer te premium geprijsd gaat worden, m.a.w. iedereen vind h’m
    mooi maar niemand koopt/least het.
    Het is echter maar 1 model, daar gaan ze er op jaar basis wereldwijd helaas geen
    250.000 stuks per jaar van verkopen. Ze hebben meer modellen nodig en meer varianten
    op het model. De 159 mag nu dan wel meer Alfa zijn dan toen hij uitkwam, maar de
    valse start maakt hij nooit meer goed, z.s.m. vervangen door een model die aansluit
    bij de giulietta.
    Dan kan je misschien aantallen halen richting de gewenste 300.000 stuks.
    Streep dan meteen premium door en bouw Alfa’s zoals ze bedoeld zijn.

    Een zogenaamde ontwikkelingsstop die nu rond zingt op internet is geen optie voor
    een rooskleurige toekomst. Daarmee maak je het alleen maar makkelijker om net zoals
    bij Saab het licht langzaam uit te doen. De nu uit te komen Giulietta zal over 6 a
    7 jaar weer vervangen moeten worden. Ideeën moeten nu alweer op papier gezet worden.
    Ook de 159 dient zeer binnenkort vervangen te worden. De Mito 2 dient er ook weer te
    staan. Elke maand die je verliest is er 1 te veel. Je kunt niet eisen dat er 300.000
    st. verkocht moeten worden als je gemiddeld 1x per 5 jaar een nieuwe auto op de
    markt brengt.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 18:36
    Permalink

    Het ontwikkelingstempo is juist waar ze zo goed mee bezig zijn bij FGA mede dankzij de alliantie. Alfa Romeo valt voor een groot deel nog buiten die alliantie (door gebrek aan gewenste infrstructuur) en dus is het op een lager pitje gezet qua insteek.

    Het verleden vanaf 2004 toont juist aan dat de groep een van de meest efficiënte autobouwers is geworden in de wereld op het moment.

    Alfa Romeo viel met de 159 daar duidelijk buiten (2000-2003). Ook de Croma van Fiat en de Thesis van Lancia uit diezelfde ontwikkel periode. De rest is een doorlopend schema geworden dat momenteel gewoon kan worden doorgezet vanwege de schaalvergroting. Dat Marchionne vindt dat Alfa Romeo daar voor een groot deel nog niet aan deelneemt is alleen maar een teken dat hij het merk erg serieus neemt. Alleen C-Evo is nu toereikend voor modellen en nog net die van de Punto voor de MiTo. Maar zelfs die zal bij de MiTo 2 grondig herzien worden om nog sportievere prestaties neer te kunnen zetten qua rijeigenschappen. De kleine Alfa van nu is goed genoeg maar zal beter worden omdat het nieuwe beroep op je ‘Alfa ego’ vooral wordt opgewekt door de norm die de Giulietta heeft gesteld.

    M.a.w. elke kans wordt tot het maximale benut. Wat niet haalbaar is wordt ook niet geprobeerd. En dat valt te prijzen. Als je wilt groeien moet je niet adhoc denken (twee tot drie jaar max) maar op de lange termijn (5-7 jaar) middels doorlopende projecten rond techniek, platformen en modellen. Precies waar men nu mee bezig is.

    Alfa Romeo zit dus duidelijk in een overgangsfase om een eigen positie binnen de groep in te kunnen nemen richting meer winst en constante hogere verkoopaantallen. Daarbij is een goed startpunt in het lage segment en een sterk middensegment. Later kunnen daar enkele luxere hoge segmentauto’s bij komen. Daarbij moet je denken aan luxe sportievere coupé’s, cabrio’s en vier deurs coupé’s en misschien als de markt daar tegen die tijd nog om vraagt een SUV.

    Dat laatste kan dankzij nieuwe ontwikkelingen dankzij resultaten uit de nieuwe alliantie (nieuw finan. middelen vanaf 2014) en vormen vervolgens ook weer op hun beurt een basis voor de langere termijn.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 19:03
    Permalink

    Ik moet toegeven er wordt goed nagedacht over de belevingswereld en DE kopers van Alfa’s.
    Het merk zal eerst moeten afrekenen met het GM syndroom om weer vertrouwen te geven in hun produkten en dan moeten ze vooral Italiaans en niet DUITS zijn. Dus Wakkker worden.
    Snelle, Lichtere, ruimere en met niet al te grote buitenmaten auto’s moet men bouwen en dat kunnen ze bij Alfa als geen andere.
    Dat men de verkeerde weg is opgegaan of tewel gestuurd door GM is jammer.Ik kan niet zitten in een 159 of Brera want ik ben net te groot. Dus dumpen die handel en bouw iets wat meer op een 156 of 166 lijkt.ik zit zelfs beter in een 156.Probeer vooral geen produkt te bouwen wat massaal verkocht gaat worden wat dat wil een Alfa koper helemaal niet.De kwaliteit moet goed zijn maar ook LEVEN.Oftewel ik vloek en scheld als ik in m’n 75 TS, Alfetta,166 Bella rijdt maar krijg ook kippevel als ik denk aan de keren dat ik weer een duits produkt het snot voor de ogen heb gereden over bochtige wegen.Mensen die tot in elke porie LEVEN rijden Alfa Romeo en dat doet het merk al een tijd niet meer.

    JAMMER.

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 19:19
    Permalink

    Het is nooit anders geweest, Alfa Romeo moet al sinds de oprichting van het merk vechten voor zijn bestaan. Ergens is dit één van de aspecten welke mij zo fascineert bij Alfa Romeo.
    Doordat er weinig compromissen gesloten worden blijft Alfa een liefhebbersauto. Maar zeker niet een automerk van de grote aantallen. Wellicht doet de FGA groep er goed aan om Alfa als kleiner automerk in de markt te zetten. Maar wel met zeer sportieve auto’s, voornamelijk GT’s en Spiders. Tussen Fiat, Lancia, Maserati en Ferrari ligt een groot gat. Jonge succesvolle mensen willen zich onderscheiden, maar een Maserati of Ferrari is onbereikbaar, echter een mooie GT trekt toch wel de nodige liefhebbers. Dus redelijk exclusief en sportief. Een beetje de sportieve vorm van Lexus, wanneer je het met Toyota vergelijkt, maar wel iets minder duur…. (oef wat zeg ik nu??!!)

    Voor wie nog veel mooie Alfa Historie wil zien, dit weekend in het MECC Maastricht, absoluut de moeite waard. Een tijdslijn van MiTo tot de hele vroege exemplaren staan er tentoongesteld. Dit alles in het kader van 100 jaar Alfa Romeo. Ik hoop dat ik ooit ook het 125 jarig jubileum kan meemaken…..

    Beantwoorden
  • 15 januari 2010 om 19:43
    Permalink

    Het valt mij op hoe vaak ik het woord “goedkoper” tegenkom. Hoe moet FGA dat realiseren? Als je een op-en-top sportieve Alfa Romeo voor het middensegment (D-segment / E-segment) wil ontwikkelen, moeten daar enorme verkoopaantallen tegenover staan. Daarom kan BMW nog steeds RWD toepassen én winst maken. Alfa Romeo zou meer op het Premium+/Specialty segment moeten mikken. Ik denk dat de naam Alfa Romeo daar veel meer tussen past.

    Of alle mooie technieken en motoren schappen, en kopers uit de Peugeot’s en Fords lokken.

    Beantwoorden
  • 16 januari 2010 om 10:15
    Permalink

    Idd. Ik denk dat TB Sport een realistische toekomstbenadering omschrijft die nog mooi klinkt ook.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2010 om 05:47
    Permalink

    Hoi Mattia, ik heb hier een hoop over te zeggen en doe dat als ik terug kom van vakantie, zo rond 6 februari. Dank voor dit topic.

    damster

    Beantwoorden
  • 18 januari 2010 om 08:22
    Permalink

    We kunnen niet wachten. 😉 Veel plezier op vakantie!

    Beantwoorden
  • 18 januari 2010 om 16:57
    Permalink

    Goed dat we meer en meer kritisch worden. Maarre, hadden we dat P-woord al niet enkele maanden geleden afgeschaft?

    Hoop niet dat Alfa richting het P-segment gaat. Zou het zelf fantastisch vinden als Alfa het huidige plaatsje van Abarth gaat innemen. Scheurijzers die kunnen opboksen tegen b.v. de R-serie van Renault. De concept MiTo GTA met standaard rolkooi gaf veel hoop. Terug naar de maatstaven die men tussen de jaren ’60 en eind ’80 aan een Alfa stelde.

    Beantwoorden
  • 18 januari 2010 om 17:22
    Permalink

    @Robert,

    WTCC lijkt me nu geen optie. Strijden tegen Chevrolets en Lada’s is nou niet het imago wat we zoeken denk ik. Zowel Seat en BMW trekken zich voorlopig terug. Enkele privateers blijven over.

    FGA kan beter contact opnemen met IF-motorsport die Abarth’s wilden inzetten in het (vernieuwde) BTCC. Wat echter niet doorgaat omdat de Grande Punto te kleine afmetingen heeft.
    Misschien is IF-motorsport te verleiden om een project voor de 159 op te starten?
    http://www.touringcartimes.com/news.php?id=4334

    Beantwoorden
  • 18 januari 2010 om 18:06
    Permalink

    @6C Jordy:
    Is het dan niet handiger te gaan racen met de Giulietta? Hier moet AR de komende 1 á 2 jaar van leven, dus kan dit model de promotie het beste gebruiken.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 11:28
    Permalink

    Alfa Romeo heeft gewoon dikke “pech” gehad met het hele GM fiasco. Maar gelukkig heeft FGA daar ook dikke knaken voor gekregen.
    Als we die GM Alfaas (159/BRERA/Spider) weglaten en er komen en de in nieuwe stijl een opvolger voor de 147/156/166/GT op basis van het nieuwe EVO platform, zie ik niet waarom Alfa niet net als toen weer een succes kan worden. Met nieuwere schonere motoren, vernieuwde techniek. En een nieuwe model aan de onderkant (de MITO).
    Laat ze maar zsm de vervanger van de 156/166/GT komen dan komt het helemaal goed met Alfa…

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 19:31
    Permalink

    @Henkie,

    Voor de marketing is het inderdaad beter om met de Giulietta te racen. Alleen is een hatchback bijna altijd iets nadelig voor de aerodynamika. Achter een hatchback onstaat een groter vacuum dan bij een sedan.

    In toerwagenklasses waar geen vaste dimensies voor de achterspoiler omschreven staan heeft een sedan ook wat meer “speelruimte” met het ontwerp daarvan.

    Echter heeft Seat bewezen dit nadeel flink te kunnen compenseren met andere zaken.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2010 om 19:43
    Permalink

    @6C Jordy:
    Oke, weer wat geleerd.
    En wat betreft die Seat, die wonnen alleen door de dieselmotoren volgens mij 😛

    Beantwoorden
  • 20 januari 2010 om 17:21
    Permalink

    En door heel goed teamwork tussen de 5 rijders onderling.
    De 5 van BMW konden niet altijd even goed door dezelfde bocht.

    Dat koste Alfa ook eens heel wat punten.
    2 heel trotse italianen in een italiaanse auto op een italiaans circuit. Die fout maakt Alfa niet nog een keer. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.