Alfa Romeo uit F1 maar blijft in autosport
Geen vervolg na Sauber.
Even leek het nog dat Alfa Romeo via een andere weg aan de F1 verbonden zou blijven. Toch komt er een eind aan de historische terugkeer van Alfa Romeo op het hoogste podium van de autosport. Het was een kort avontuur van 3 jaar. Sergio Marchionne wist enkele jaren terug met een knappe actie het Milanese merk weer thuis te brengen waar het hoort. Weliswaar via Sauber, maar Alfa’s naam stond weer volop in de kijker en de ware merkidentiteit was weer in 1 klap duidelijk voor het brede publiek. Bijna parallel hieraan was er de marktintroductie van modellen als de Giulia en Stelvio. Zelf maakt Marchionne de comeback van Alfa Romeo in de F1 niet meer mee. Carlos Tavares laat deze week weten dat dit een briljante zet is geweest van zijn ‘voorganger’ (hij noemt de naam van wijlen Marchionne hierbij niet).
Rationeel besluit.
De Portugese CEO van Stellantis laat echter ook weten dat er een einde komt aan dit avontuur omdat men wel realistisch dient te blijven. Dat bekrachtigt hij door te benoemen dat dit besluit neem ondanks dat hij als geen ander liefhebber is van de motorsport. Het belang van Alfa Romeo’s deelname aan de motorsport in het algemeen, wordt door Tavares wel beaamd. Hij laat dan ook weten dat een ander podium gekozen zal worden. Welk podium hangt nog volledig in het midden. Tavares zegt dat Imparato en zijn team zich daarover gaan buigen. We hopen bij AutoEdizione op de terugkeer naar een tourwagencompetitie, aangezien dit ook een interessante succesvolle geschiedenis is van Alfa Romeo.
Een eeuw klaverblaadje.
Volgend jaar bestaat het Quadrifoglio-symbool 100 jaar. Alfa Romeo zou het willen vieren met de presentatie van een nieuw sportief model. Wie weet combineert men dit met de aankondiging van nieuwe sportieve ambities.
Begrijpelijke keuze, denk dat het mooi was om het merk weer internationaal op de kaart te zetten. Was een prima manier om dat via titel sponsoring te doen. Er zijn werkelijk mensen die menen dat Alfa een eigen auto had…
BMW deed dit overigens van 2006-2009 maar dan wel met een eigen motor.
Een mooi toerwagen kampioenschap lijkt me geweldig. Of de oude DTM-ETCC tijden herleven is de vraag gezien alle elektrificatie ontwikkelingen. Het zal wel een e-DTM of eETCC worden…
Voor de zoveelste keer
Bloedeloos. Weliswaar was de F1 niet echt logisch voor Alfa Romeo, een relatief klein merk. Maar na 3 jaar weer volledig uitstappen is al je geld weggooien. Tavares is een boekhouder, er zit echt geen ‘petrol’ in zijn bloed (hij doet wel alsof, deze Portugese Balkenende). De Peugeot en Citroën-saus wordt over Alfa Romeo (en Fiat, Maserati en Lancia) uitgegoten. Er blijft dan niks over. Tavares en de Fransen zijn weer tevreden (en arrogant). Vervolgens komen de Chinezen rond 2030 en weg is alles. Net als Tavares want met pensioen, samen met vriendje Imparato. Kwestie van Oorzaak-Gevolg denken: beste Italia-fans in de Automotive, grijp in nu het nog kan.
Alfa heeft er ook niks te zoeken, helemaal niet in de autosport. Is verleden tijd, al lang. Daar horen serieuze merken in thuis en die zijn er genoeg. Stop met dit soort onzinberichten, Autoedizione
Onzinberichten??? Alfa heeft niks in de autosport te zoeken??? Poeh. 😳😢
Hahaha alfa heeft niks te zoeken in de Autosport doe je huiswerk! En wat bedoel je met serieuze merken hahahaha