Alfa Romeo trekt naam Milano uit oude koker
Zo zou de Giulietta uit 2010 heten immers.
Alfa Romeo speelde een jaar of 15 geleden met de gedachte om nieuwe namen te gaan gebruiken voor aankomende modellen. Zo kwam de B-segment MiTo tot stand (afkorting voor Milano-Torino). De C-segment Giulietta uit 2010 zou vervolgens aanvankelijk Milano gaan heten. Tot op de dag van de presentatie werd dat destijds aangenomen. Maar Marchionne en zijn ‘skunkteam’ waren inmiddels aan het broeden op de terugkeer van een echte achterwielaangedreven Giulia en dus moet men gedacht hebben dat Giulietta een betere optie was.
Geen Brennero maar Milano dus.
Inmiddels heeft men bij Stellentis afgesproken om de naam Milano toch uit de ijskast te trekken, want de B-segment SUV zal deze naam gaan dragen als feitelijke opvolger van de MiTo die allang niet meer in productie is. Bergpasnamen voor SUV’s (zoals Tonale en Stelvio) worden (op de valreep zo lijkt het) dus losgelaten of in ieder geval niet consequent toegepast. De naam Brennero bleek dus uit de lucht gegrepen of na wat peilingen in het publieke domein weer te zijn geannuleerd. In Milaan zijn intussen bepaalde regenten niet zo blij met de associatie met de nieuwe ‘Biscione’, daar probeert men de volle stad met veel smog al een tijdje SUV-vrij te maken. Gelukkig is deze niet te groot en wordt het zelfs Alfa’s eerste elektrische.
Als ik de tekening of spots mag geloven is er weinig Alfa aan, ik hoop dat dit niet de nieuwe waarheid gaat worden, dan kunnen ze beter de stekker er uit trekken bij Alfa, maar we gaan het zien.
Een beetje klonen met andere Stellantismodellen kan ik me wel voorstellen maar ik ben bang dat de balans tussen een echt Alfa en overige Stellantismodellen wel heel veel richting de laatstgenoemde gaat.
We zullen het nog zien.
Ja, ik ben er ook heel bang voor. Ik hoop op het beste, maar de Tonale is ook al geen feest (op de neus na). Het geklooi met namen en het niet consequent toepassen ervan is in ieder geval echt Italiaans, dus wie weet is er nog hoop…
Persoonlijk vind ik auto helemaal niet zo slecht. Doet in de verte wat denken aan de 33 en 75 styling, zeker aan de zijkant. Ik heb veel negatieve reacties gelezen. Ik begrijp niet echt waarom. Ja, en dat het de platform en techniek deelt met andere Stellantis produkten, bij VW doen ze niet anders. En daar klaagt niemand over. Misschien komt er nog een verassing uit de hoed die de zustermodellen niet hebben qua aandrijving.
Er is al veel gespeculeerd over het design van dit model op basis van gelekte plaatjes, maar het is helemaal niet zeker dat het uiteindelijke model er precies zo uit komt te zien. Zelf was ik nog niet zo negatief over die plaatjes, maar het kan altijd beter. Elektrische versie lijkt in ieder geval andere wielophanging, vierwiel aandrijving, dubbele motor en flink wat pk’s meer te krijgen dan de Fiat 600e of Jeep Avenger. Dus toch wel onderscheidend vermogen van deze Alfa. Belangrijkste vraag voor mij is echter het rijbereik en dus accupakket. Als die maar 400km wltp heeft vind ik dat te weinig voor mijzelf. Ik hoop dus uiteindelijk op een Long range versie met groter accupakket dan de Jeep Avenger ofzo.
Moet zeggen dat de Jeep Avenger op hetzelfde platform qua uiterlijk (en geen gelijkenissen met de Franse en Duitse broeders) wel echt geslaagd is. Hopelijk kan Alfa iets gelijks doen en ook de handling navenant Alfa maken.