Alfa Romeo toont productieplan tot 2020
Alfa Romeo heeft gisteravond in pdf-formaat een interessante presentatie vrijgegeven, waarop we de definitieve plannen tot 2020 kunnen zien. Het betreft een heldere weergave met enkele heugelijke feiten. Er waren bijvoorbeeld veel geruchten over het uitstellen of zelfs annuleren van een topmodel boven de Giulia, maar zoals je kunt zien staat deze als een van de eerst volgende projecten na de presentatie van de Stelvio op rol. Men spreekt in de wandelgangen over een sterk op de Giulia gebaseerd model dat iets langer is dan de D-segment sedan. Vooral voor de Chinese markt erg interessant.
Dan zal de SUV-familie verder worden uitgebreid met zowel een model boven als onder de Stelvio. De compacte SUV/Crossover zal de basis gebruiken die Alfa Romeo ook in petto heeft voor de opvolger van de Giulietta, die we aan het einde van het rijtje zien staan. Dat laatste doet ons vermoeden dat de huidige Giulietta nog wel even mee kan en dat een achterwielaangedreven opvolger pas over drie of vier jaar gepresenteerd wordt.
In het midden staan twee ‘Specialty’ voertuigen vermeld. Dat is goed nieuws want er waren ook geruchten dat buiten de 4C geen echte sportwagens meer in ontwikkeling zouden zijn. Dat is dus niet waar, want er komen er zelfs twee. Welke dat zijn is nog een beetje gissen, maar vermoedelijk gaat het om een zeer sportieve GT op basis van een nieuw modulair platform, waar de nieuwe Ferrari California en uiteindelijk de Maserati Alfieri ook gebruik van zullen maken. Een tweede variant kan vervolgens de terugkeer van de Spider inluiden. Eventuele andere varianten van de Giulia, zijn natuurlijk niet op dit overzichtje opgenomen en zitten evengoed in de pijplijn.
[nggallery id=1143]
De huidige Giulietta gaat het echt niet halen tot 2020, 2018 hooguit. Vraag: Hoezeer is de volgorde zoals in het schema leidend? Het model boven de Giulia is natuurlijk al eens gespot in Maser-uitmonstering. De drie-eenheid Giulia-Stelvio-??? zijn ongetwijfeld parallel aan elkaar ontwikkeld. De modellen daarna zullen mogelijk al een stapje richting een nieuwe designfilisofie maken, olv Ralph Gilles. In 2020 zal de Giulia eigenlijk al weer toe zijn aan zijn eerste facelift…
@BartJan,
Is Ralph Gilles leading geweest bij het ontwerp van de Giulia? Ik dacht dat het Centro Stilo was
hmmm, niet echt blij mee. Teveel UV’s en te weinig SW en Coupe.
@DiSegno
Bij de Giulia en Stelvio Ramaciotti nog
UV’s is handel, daarna komen de andere “echte” Alfa’s wel. Eerst maar even een beetje geld verdienen…
Er wordt flink ingezet op de duurdere modellen ,ik zou de alfa beleving liever terugzien in wat betaalbare segmenten .
Slim en flexibel omgaan met componenten ,kan je meer volumes halen en winst .
Waar blijft de echte giulia ,de bmw 1 sedan van alfa .ik barst van de ideeen ook voor lancia volgens mij allemaal met klein budget te realiseren .
Voor een SW ben je dus aangewezen op andere merken. Jammer 🙁
Het ontwikkelen van een SW en GT versie van de Giulia zouden ze toch zo moeten kunnen realiseren zonder dat dat bakken kost 2 extra modellen te verkopen. Dan is er een deel overlap dat kopper x wellicht ook de andere had gekocht maar een groter deel extra klanten die nu naar de concurrent gaan. Die SUV’s doen het in de VS en Azië wellicht goed maar denk dat het meren deel in de EU liever een SW heeft en nu Alfa voorbij loopt. Af laten hangen van de vraag is niet verstandig want als je weet dat het er niet is vraag je er ook niet om. Ieder Alfa liefhebber weet dat hij er niet is dus komt de vraag hooguit van een potentiele onbekende koper die nee te horen krijgt en lekker in zijn Duitser blijft rijden.
Zoals in het bericht zelf ook staat; ze rekenen een coupé of een sw nooit als een uniek model in dit soort sheets. Wel een specialty sportwagen als GT en Spider. Dus stop ff met concluderen mensen, want dat slaat als een tang op een maiale 😉
Helaas is een sw een europees speeltje ,de rest van de wereld moeten we nog opvoeden .
Goed nieuws is dat over een jaar of 5 -10 de s-uvs geen of weinig rol zal spelen .
Net als de scenic van renault een van de eerste was in een lange rij naapers ,daar wil geen hond de wielen meer van natmaken .
Het is echt een cyclus zoals veel mode dingetjes ,daar zwaar op inzetten in het midden van zo n cyclus ,ik weet niet .
Aandeelhouders en geldschieters maken het beleid ,jammer genoeg .
@Arib
Je hebt denk ik gelijk, ik kan me namelijk niet voorstellen dat FCA de keuze gaat maken voor een SW, gebaseerd op
A; De voorkeur van een handvol Alfisti in land die qua afzet eigenlijk niet echt mee telt, tov de rest van de wereld en
B; Datzelfde geld voor Europa, hoeveel SW-liefhebbers zijn daar nou(onderzoekscijfers?) en dat ook een redelijke dode automarkt kent, tov een bv China, of Amerika.
Als FCA verstandig is gaan ze met AR het aanbod richten op de vragen in de andere markten; de SUV’s en buiten Europa
jammer voor de SW-liefhebber, incl ondergetekende…
Maar ja negatief doen kan altijd, laten we alsjeblieft blij wezen dat er weer zo’n groot aanbod staat te wachten, na jaren van kwakkelen en wachten!
Simpel, simpel simpel: station komt er niet, want buiten EU niet te verkopen, UV is de toekomst, wereldwijd!
De SW is ook populair op de thuismarkt, Italië. Als Alfa daar Oudi, de nier en de ster van de troon wil stoten, is een SW nodig. Maar ook in de klasse Giulietta is extra ruimte nu de Tipo t.o.v. De Bravo relatief goedkoper is met veel meer nadruk op praktische bruikbaarheid en dus verder afstaat van wat Alfa in deze klasse zou kunnen doen. Mag zelfs een fwd zijn.
Op de facebookpagina van Alfa Romeo Project 950 een erg mooie rendering van de mogelijke SW…
https://scontent.xx.fbcdn.net/t31.0-8/14324404_1626573157640953_6937330442595142565_o.jpg
Bij Alfa zouden ze meer nadruk mogen leggen op het op tijd leveren van de bestellingen, dan met mooie presentaties voor de toekomst. Ik wacht nu al 5 maand op de bestelde Giulia…
@Arib
Volgens mij ben je enorm in de war. Over 5-10 jaar speelt de SW waarschijnlijk nergens meer een (grote) rol ,in de rest van de wereld al helemaal niet, en is massaal overgestapt op (S)UV en cross-over.
Droom verder… de station gaat nergens heen en blijft een veelvoorkomende verschijning. Dat er buiten Europa geen stations verkocht worden is ook flauwekul.
We blijven dromen en nu de realiteit ,een s uv (f) en cross over en zeker de 4×4 versies zijn
A veel te zwaar
B een mode dingetje net als de hype van de mpv
C een achterlijke optie om heeeel misschien per ongeluk met 1 wiel in t gras te kunnen staan .
D het worden nooit range rovers of jeeps
E door de hoogte van de carrosserie. NOoit helemaal zuinig te krijgen door frontaal oppervlak en slechte eigenschappen bodemvrijheid
F doordat de carrosserie zo hoog staat moeten er systemen gemonteerd worden waar enorme kosten en techniek mee gepaard zijn .
Maar doe je ding ,ik hoef zo n piggelmee jeep niet .koop er nog een jagersuitrusting bij en laarzen ,hebben de buren ook een beetje lol.
De populariteit van SUV/crossover is volledig gestoeld op de lage brandstofprijzen. We kunnen er vergif op innemen dat de olieprijzen weer omhoog gaan en dan is het direct gedaan met de populariteit van de SUV/crossover. Sociale druk speelt ook een rol: Zet een SUV op de stoep en de buren spreken er schande van.
Dmantione ,krek zo is t
De SUV is zeeer belangrijk!! Porsche heeft geld gemaakt met.. de Cayenne en is de best verkochte porsche, dat geld ook voor veel andere merken dus pikken we daar een graantje van mee. Plomp en log kunnen uit de boeken gestreept worden want zoals de Giulia de nieuwe definitie weergeeft van de sportsedan zal de Stelvio nieuwe maatstaven zetten wat de SUV betreft. De Levante is op het circuit al een maatje beter dan de Cayenne en zal Alfa daar zeker een grote schep boven op gooien. Lang Leve de SUV!!!!!
@dimantione: Dat burenverhaal geldt echt alleen in Nederland waar men elkaar het licht in de ogen niet gunt.
Ik ben zelf niet van de SUV’s in dit genre. Ik heb een Cherokee (zo’n vierkante) en een Alfa en juist blij met de totaal verschillende concepten.
Alfaspeed heeft tot zover gelijk ,porsche was echter een van de eersten na bmw en mercedes .het is gewoon een feit dat t een modedingetje is en binnenkort minder hip word.
Kijk naar de ongelooflijk populaire mpvs ooit ,ze zullen niet verdwijnen maar flink minderen .
Dat een levante en cayenne dankzij enorm veel electronica en energieverspilling zeer goed presteren lijkt mij niet meer als normaal .
Zolang een cayenne bij een beetje doorrijden nog 1 op 3 loopt en andere typen en merken suv ook enorme bergen brandstof gebruiken is het geen blijvertje .
De olieprijs zal best wel eens omhoog kunnen gaan en dan ?
( ik heb ook echt 1 op 3 gereden op ritje oostenrijk met een cayenne ,was er wel vrij snel dat weer wel )
T ergste daarbij is dat niet eens een echte off road is ,ik mistte m n range rover verschrikkelijk .
Daar sta je dan met je ontplofte daihatsu sirion ( kijk maar goed)
Modegril of niet, zolang ze verkocht worden is cash King. Sweet dreams over SW’s
Ik zou nu toch eindelijk wel eens een super mooie Alfa spider willen gaan zien. Zo’n Fiat 124 is wel leuk maar met amper max 170 pk is het niet het snelste wat er te krijgen is. Vond toch de hele 124 spider wat tegenvallen qua uiterlijk, had gehoopt op een nieuw design ipv weer een retro model. Ik hoop op een spuper mooi design zoals ze dat alleen maar in Italië kunnen. Met een leuke 6 cilinder om het de BMW Z4 en Nissan 370 lastig te maken.
Saya nguyen ,gewoon een beetje later remmen .doet wonderen met je snelheid .:)