Alfa Romeo toont goede cijfers ondanks moeilijk verkoopklimaat
Zwart jaar voor de autobranche.
De automarkt is een in een diepe (transitie)crisis geraak vorig jaar na twee jaar van relatieve groei. In Italië is dat ook zeer goed voelbaar met de laagste productieaantallen (-70%) sinds het verre 1956. Stellantis heeft onder leiding van de inmiddels vertrokken Carlos Tavares een zo groot mogelijke kostenreductie doorgevoerd en lanceerde haar nieuwkomers langzaam en mondjesmaat. Reeds lopende modellen verdwenen intussen als sneeuw voor de zon van de markt (500 Hybrid, Ypsilon Hybrid, 500X, Tipo) en investeringen in nieuwe productie leek zich vooral te concentreren op opkomende markten zoals de Braziliaanse en Noord-Afrikaanse. Het voelde allemaal als een noodstop met de EV als luchtspiegeling in plaats van opkomend redmiddel. Inmiddels voelt iedereen die crisis en staan Europese fabrikanten met opgeheven armen in Brussel hun wanhoop te uiten en wacht men op een reactie van de regenten.
Alfa Romeo groeit desondanks.
Succesjes zijn er desalniettemin. Bijvoorbeeld in het B-UV segment. Zo is de Jeep Avenger een instant hit gebleken mede dankzij de toevoeging van de 4xe. FIAT blijft met de 600 wat achter omdat het gamma ook smaller is. Maar Alfa Romeo doet het al redelijk goed met haar aantrekkelijke tegenhanger genaamd Junior. Nog maar sinds september op de markt en nu al goed voor meer dan 2000 verkochte eenheden op de lokale markt. Meer dan 5000 orders sinds de introductie en meer dan 10.000 in heel Europa. En dan moet de Ibrida Q4 nog komen. Wie de lijn doortrekt ziet dat de Junior een succesvol model is voor het Milanese merk. Iets waar al jaren naar uitgekeken werd. Intussen heeft de Tonale als best verkochte Alfa in 2024 ook een goed jaar achter de rug met 13000 eenheden op het schiereiland. De Giulia werd 1200 keer verkocht en de Stelvio, die bijna een opvolger heeft, is als op een na best verkochte Alfa 6600 maal aan de man gebracht in Italië. In totaal verkocht Alfa Romeo op de thuismarkt ruim 20.000 auto’s en had het een marktaandeel van 1,5%. Voor Alfa Romeo is het nu een kwestie van doorbijten.
Mooie aantallen. 😁
Als het glas half leeg zou zijn, dan zou ik zeggen: twee keer niks is ook niks. Maar de eerste interesse in de Junior is hoopgevend, hopelijk kan de Stelvio daar later dit jaar nog een schepje bovenop doen.
Dat die rijdende drol van een 600 niet verkoopt verbaast me niks. De Avenger ziet er 10x beter uit en de Mokka ook trouwens.
Verder is het natuurlijk een vreselijk jaar op de thuismarkt voor de Italiaanse merken. Zeer kwalijk beleid om de bestverkopende modellen zonder directe opvolger te schrappen (500x, Tipo, 500 Hybrid, Ypsilon). Wanbeleid van Tavares en zijn Franse maatjes. Zie die kopers straks nog maar eens terug te winnen. De hogere segmenten zijn in FCA-tijd al weggegeven aan de Duitsers, maar nu gooit Stellantis ook de midden en kleinere segmenten te grabbel.
Consistentie in het aanbod is altijd een zwak punt geweest van de Italiaanse merken. Dat kan je Tavares niet verwijten. Dat de vormgeving van de 600 erg voorzichtig is en de Junior juist volledige design trendbreuk vormt met eerdere Alfa’s wel. Ook dat de tijd tussen voorstellen en productie op gang brengen steeds veel te lang duurt. De Grande Panda werd in juni voorgesteld en is nog niet leverbaar. Dat had beter gemoeten.
De 500X is qua formaat en prijs dichterbij de 600. Daarbij was de gedachte alleen nog maar elektrische Fiats uit te brengen. Daar is de ambitie ook ingehaald door de vraag van consumenten.
Zowel de 500 als de Ypsilon uit productie was niet handig, net als de keuze om alleen de Pandina over te houden. Vermoedelijk was die keuze vooral omdat de nieuwe Panda langer uitbleef. Anders was keuze voor 500 ombouwen tot 2024 eisen logischer geweest, en beter voor de verkoop. Dis had de Yps kopers kunnen lokken en de Grande Panda zit qua prijs dicht bij de Pandina. En ook het instandhouden van de productie in Italië zal een rol hebben gespeeld. De anderen kwamen immers uit Polen.