Alfa Romeo Tonale productie loopt op richting eerste leveringen

In de tempel van Volta.

Hoewel de Tonale voorlopig nog niet heel elektrisch is, leek Stellantis met de locatiekeuze van de persintroductie al wel duidelijk in die richting te willen hinten. Het ‘Tempio Voltiano’ dat in Como op schilderachtig wijze aan het gelijknamige meer staat, is een museum ter ere van Alessandro Volta, de Italiaans natuurkundige die bekend is geworden door zijn ontdekking van de elektrische batterij ook wel Voltaïsche cel genoemd. Het prachtige neoklassieke ronde gebouw is in de jaren ’20 gerealiseerd.

Iedereen aanwezig.

Dat Alfa Romeo belangrijk is voor Stellantis was te merken aan de aanwezigheid van zowel Jean Philippe Imparato als Carlos Tavares. De Tonale wordt gezien als een tot in de puntjes ontwikkeld nieuw ijkpunt voor het legendarische automerk. Alfa Romeo zal naast bestaande kernwaarden als dynamiek, techniek en design, voortaan meer dan ooit ook uitblinken op het gebied van veelzijdigheid, kwaliteit, moderniteit en klantgerichtheid.

Productie in Pomigliano loopt op.

Inmiddels zijn er op papier al rond de 4200 orders voor de Tonale in de wacht gesleept, waarvan er 1200 al concreet afgewerkt worden richting een levering aan een klant. In Pomigliano d’Arco is de productie daarom inmiddels al van 125 naar 250 per dag gegaan. De eerste levering starten in het weekend van 11 en 12 juni op Italiaanse bodem. Het gaat dan vooral om de Edizione Speciale. De leveringen van het topmodel Veloce starten vanaf komend najaar.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Alfa Romeo Tonale productie loopt op richting eerste leveringen

  • 5 mei 2022 om 13:39
    Permalink

    Eindelijk! De eerste rijimpressies van Autoweek en Autovisie zijn gematigd positief. Mooi afgewerkt, mooi vormgegeven, rijgedrag wat sportiever dan doorsnee maar niet helemaal de Alfa Romeo standaard. Daarbij wel erg ruim, ook met 1.90 zit je achterin goed. Daarmee een mooie en praktische auto. Niet helemaal typisch Alfa maar wel een auto die veel van de klanten die in deze categorie zoeken kunnen aanspreken. Jammer dat niet gelijk meer versies leverbaar zijn zoals de plug-in hybride die het in NL extra goed kan doen dankzij op papier veel lagere CO2 dan de mild hybrides.

    Beantwoorden
  • 7 mei 2022 om 07:43
    Permalink

    Gemengde gevoelens. Ik lees overal toch 3 essentiële issues. Waardeloze besturing (waar Audi en sommige anderen overigens mee groot geworden zijn), bizar trage/slechte gaspedaal respons en ook de versnellingsbak is ook verre van prima. Met vervolgens het standaard antwoord van Alfa door de jaren heen:”betreft voorserie auto’s” 🤨 Ruimte achterin wordt gek genoeg door de één als voldoende en door de ander als krap ervaren. Motoraanbod ook is wel discutabel. Op andere vlakken gelukkig geen kritiek en zelfs ronduit positief, zoals multimedia en afwerking. Dát was tot en met de Giulia/Stelvio altijd wel anders. Misschien is dit wel de eerste mainstream Alfa?

    Beantwoorden
  • 8 mei 2022 om 05:50
    Permalink

    Typische Alfa-introductie, met een vreemd motoren-aanbod. Hoge prijzen voor een auto met 130 pk haardroger voorin. Nog vreemder dan bij de introductie van de Giulia (4 diesels plus QV). Het is typisch van en typerend voor Alfa. Gedachtenkronkels die ik niet kan volgen. Of is het cappuchino-lurkende lamzakkerigheid?: “Niet goed? Uhh, eerst weekend vieren. Tot maandag!”
    BMW, Volkswagen en ook concerngenoot Peugeot doen dat veel beter.
    Imparato zal aan veel meer knoppen moeten draaien dan bouwkwaliteit. Alfa is motoren, ontwerp en emotie. Noem dat bRouw-kwaliteit, de totale smaak. Daar heeft Alfa nu grote steken laten vallen. Het verkoopsucces van de Tonale staat eigenlijk al ter discussie. Zeker in Nederland en dat vind ik erg jammer.

    Beantwoorden
  • 9 mei 2022 om 20:38
    Permalink

    Bij de introductie van de Giulia was er nog veel vraag naar diesels, met name in Italie en Spanje. Dat is in een paar jaar tijd snel veranderd. Volgens mij hadden ze één diesel met 4 verschillende vermogens. De Tonale begint met een 130 pk 4 cilinder motor en daar is niets mis mee. Sterkere versies zullen ongetwijfeld komen net zo als lager geprijsde modellen. Rustig afwachten en zelf er mee gaan rijden en dan conclusies trekken. Of concerngenoot Peugeot het zo goed met hun 1.6 THP motoren betwijfel ik. Deze motor wordt ook gebruikt in BMW en Mini en kent veel problemen. Eigenlijk een regelrechte ramp. Kijk maar eens op Google. ANWB expert: Het is algemeen bekend dat de THP motor tal van problemen kent, zoals inwendige vervuiling, vermogensverlies en het oprekken van de distributieketting. Het zou mij niet verbazen als straks in de grotere Peugeots de 1.5 Alfa motor van de Tonale komt.

    Beantwoorden
  • 10 mei 2022 om 08:17
    Permalink

    Verschil van mening is nooit slecht en dan gaat het ook over ‘maar’ een auto, weliswaar een Alfa Tonale. Toch, beginnen met 130pk in een 1600+ kg wegende Alfa, 0-100 in 10 seconden voor 47.000 euro. Elon Musk lacht zich rot. Het zal allemaal jaren terug al mis zijn gegaan, valt dan qua ontwikkeling niet meer in halen, maar toch symptomatisch voor Alfa. Voortdurend hebben Italianen moeite met de lange termijn. Succes is gebaseerd op “lucky shots”, zoals de 156. Die aanpak is dodelijk. Zeker nu de motor door elektrificatie geen USP meer is of zeer binnenkort zal zijn.
    PS De ANWB is over de THP-motoren vanaf 2014 best tevreden (aldus Expert Jos) op hun site.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2022 om 11:26
    Permalink

    Iemand al enig idee wanneer en waar deze in Nederland in de showroom zal staan ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.