Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 gepresenteerd
Steeds elektrischer.
De Tonale met stekker is er nu ook. In ons land kan de ‘Edizione Speciale’ besteld worden vanaf €50.900 of via private lease voor 745 euro per maand 10.000 km/60m maanden. De uitvoeringen zijn de Ti en de Veloce en het gecombineerde vermogen is 280 pk/206 kW. De mooie klinkende Alfa Romeo toevoeging ‘Q4’ duidt uiteraard op de aandrijving op alle vier wielen en werkt elektronisch. De introductie van de Plug-in Hybrid vormt een belangrijke stap richting een volledig elektrische gamma, dat tegen 2027 een feit moet zijn. De gemiddelde CO2 uitstoot komt op 29-32 g/km. De elektrische actieradius in stadsverkeer (WLTP urban cycle) zit op 80 kilometer (met DNA in standje ‘Advance Efficiency’) en gecombineerd op een totaal van 600 kilometer. Op rijkswegen kom je elektrisch echter niet verder dan 60 km.
Zelfverzekerd.
Alfa’s eerste hybride met stekker (let op de kleine ‘Biscione’ met stekker als kop op het kleine zijruitje!), is direct een goed product. Jean-Philippe Imparato daagde vandaag sommigen van de pers zelfs uit, om bij het vinden van een betere concurrent direct even te bellen. Kortom, aan overtuigingskracht geen gebrek. Uiteraard lijkt de Tonale inderdaad een goed product, maar het is zoals elke plug-in ook een auto met een compromis. De bagageruimte is afgenomen van 500 naar 385 liter in verband met de grootste batterij. Maar sloom wordt ie er niet van; Zoals gezegd kan 0-100 in 6,2 seconden. De batterij heeft een vermogen van 15,5 kWh. We zijn erg benieuwd naar de wegligging van deze auto, die volgens velen zeer goed is en Alfa-waardig. Gedurende de eerste 6 maanden van 2023 starten de leveringen.
Ik heb al 1 Tonale op de Nederlandse snelweg gezien. Toch lang niet zo mooi als in de showroom. Vreemd. Vooral: te hoog en te smal. Wielkasten iets uitkloppen en 1-2 cm verlagen zou helpen. Oh ja, en bruin leer plus dat schuifdak als optie ASAP.
Ik vind de Tonale een mooie auto met goede verhoudingen en een reden om geen Aziatisch product te kopen. Het gaat langzaam, maar zeker, de goede kant op met Alfa. Naar cross- overs is nu eenmaal veel vraag. Ik vind een spider, coupé of traditionele sedan ook mooi, maar dat soort modellen heeft Alfa te lang gebouwd. Als er nauwelijks vraag naar is houdt het gewoon op. Wachten op de Mito opvolger voor grotere productieaantallen. Geen rank 2- deurs coupemodelletje, maar ook een 4 deurs cross- over model met grote wielen.
Ja, ben ook enthousiast, heb al met de 130pk gereden en ondanks de beperkte PK’s overtuigde hij terwijl ik geen SUV man ben. Heb nu en Giulietta QV en de Tonale Q4 wordt dan de gezins auto. Zeer goed gebouwd en behoorlijk zuinig met meer dan voldoende vermogen en mooie alfa styling. Wat wil je nog meer, ja wellicht iets meer kofferruimte in de Q4 en lagere prijs 🙂
Stop alstublieft met die SUV’s. Ze lijken allemaal op mekaar, verbuiken meer en de wegligging is slechter. Ik snap niet waarom mensen met een veredelde bestelwagen willen rijden.
Heb je al ooit mee gereden? Stelvio (5jaar gehad) sneller en beroerend wegligging tov Porsche Macanese op circuit Nurburgring, heb nu Tonale Q4 en op test circuit Balocco houden deze zonder moeite de Stelvio 280 Q4 bij.
Eerst rijden dan oordelen