Alfa Romeo Tonale PHEV: De ideale mix

Zuinig, comfortabel en snel.

Meer dan een jaar geleden reden we de Tonale MHEV met 1.5 en 160 pk. Geen verkeerde auto, maar we misten toch een paar puntjes op de ‘i’. Vooral qua rijdynamiek (transmissie en stuurgevoel) en laat dat nou net de USP van Alfa Romeo zijn. Kort daarna zijn we voor de zekerheid naar de dealer om de hoek gerend om de PHEV aan de tand te voelen. Een gevoel van opluchting bekroop ons omdat de gestekkerde Tonale een heel andere snaar bij ons wist te raken. Nu reden we ‘m eindelijk wat langer en de conclusie is op 1 puntje na dezelfde als toen. De Tonale Plug-in Hybrid Q4 is een zeer volwassen aanvoelende SUV in het compacte segment. Dankzij het batterijpakket lijkt deze Tonale een wat prettigere gewichtsverdeling te hebben dan de MHEV Hybrid. Gevolg: Veel vermogen en een goede wegligging, gecombineerd met comfort en hoogwaardige afwerking. Een meer dan waardige opvolger van de ons al in 2020 ‘ontvallen’ Giulietta. De PHEV is de Tonale zoals ie moet zijn… op dat ene kleine puntje na; Het stuurgevoel op het gebied van directheid en weerstand. Bij hogere snelheden voelt hij in de bocht wat minder trefzeker en te licht. Het voelt een beetje als het spelen van een behendigheidsgame à la Mario-kart tegen je zoon van 10. Je legt het af omdat hij die wat nerveuze en gevoelige ‘handling’ nog wel aan kan met z’n verse zintuigen. Bij het snelle en korte bochten werk lijkt de hoge koets wat te rollen. Maar qua vermogen en souplesse is hij dus twee klassen beter dan de MHEV Hybrid. Het overspringen van elektrisch naar motorisch en weer terug geschied geruisloos en de 1.3 functioneert vlekkeloos op de achtergrond. De AT6 bak switcht zonder aarzelen. Op de snelweg voelt de auto aan alsof hij evengoed uit een segment hoger zou kunnen komen. Het economische aspect bevalt ook mits je voldoende de stekker gebruikt. Je kunt van en naar je werk (in ons geval 80 km per dag) behoorlijk elektrisch blijven rijden en dat drukt de benzinekosten behoorlijk.

Karaktervol en hoogwaardig.

In deze tint Verde Montreal vinden we de Tonale een mooie Alfa. In Blu Misano heeft ie ook een gave uitstraling dus de keuze zou nog best lastig zijn tijdens het configureren. De Tonale heeft vooral op zij en aan de achterzijde een uiterst ingetogen lijn met zeer subtiele welvingen. Dan is een uitgesproken kleur als dit flessengroen wel welkom om de auto minder introvert te laten lijken. Het front weet ons al vanaf dag 1 te overtuigen en blijven we het sterkste aspect vinden van de CUV uit Pomigliano d’Arco. Inmiddels gaat het gerucht dat deze look nog tot 2027 zal meegaan. Daarna volgt een facelift totdat de Tonale ergens vanaf 2029 een opvolger krijgt. Maar niets is zeker in deze tijden. Een beetje te hoog op de wielen vinden we de Tonale wel. De rank vormgegeven onderzijde met schuin aflopende bumpers accentueert dit. We reden de inmiddels niet meer in de folder vermelde Speciale. Je kiest tegenwoordig uit de Sprint, Veloce of Tributo Italiano. Het gamma van de Tonale wordt binnenkort ververst dankzij de aankomst van de onlangs gepresenteerde MY25. De update betreft vooral het nieuwe bedieningsmechaniek op de middenconsole middels een draaiknop in plaats van een pook. Alfa Romeo doet het in onze ogen goed wat elektrificatie betreft. Tot nu toe is er sprake van voldoende stijl en sportiviteit voor de ‘Biscione’ met stekker uit de bek. Geen verlies aan karakter dus. Want de Junior is er ook en die verraste ons des te meer. Lees daarom onze volgende review.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Alfa Romeo Tonale PHEV: De ideale mix

  • 1 december 2024 om 19:43
    Permalink

    Ik blijf dit een moeilijk model vinden. Voorkant is prachtig, maar achter teveel overhang en te hoog op de poten. De verhoudingen kloppen niet en het rijden is ook middelmatig. Daarom zeker geen waardige opvolger van de Giulietta, zoals in deze test wordt gezegd. Zo moeilijk was dat niet, want de Giulietta was verre van perfect, maar had in ieder geval karakter en een ontwerp dat klopt en redelijk tijdloos is. Die Tonale oogt nu al achterhaald.

    Beantwoorden
    • 3 december 2024 om 00:05
      Permalink

      Als rijden middelmatig is heb je er dan ondertussen al een 20dk mee gereden of van horen zeggen?

      Beantwoorden
      • 3 december 2024 om 13:38
        Permalink

        Ik heb er zeker geen 20k mee gereden nee, ik zou de auto namelijk nooit kopen. Maar met middelmatig bedoel ik segmentconform, wat prima is voor een Hyundai of een Fiat. Maar van een Alfa verwacht je toch net iets meer, meer scherpte en dynamiek. Ik geloof niet dat jij met droge ogen kan zeggen dat de Tonale dat heeft.

  • 1 december 2024 om 19:51
    Permalink

    Heb er nog nooit mee gereden, maar zelf een Alfa verkoper wist mij te vertellen als je hem een beetje wil vergelijken hem zeker in de D moest rijden, voor en achterkant vindt ik prima gelukt alleen wat heeft die de voorwielen ver naar achteren staan en wat staan die wielen ongelofelijk ver in de wielen kasten, dat doet echt afbraak aan deze auto, maar ik zie deze auto 100x liever dan de Junior.

    Beantwoorden
  • 2 december 2024 om 06:44
    Permalink

    De Tonale heeft iets bredere wielkasten nodig. Een aanpak die ooit de 155 van zijn dufheid afhielp. Hertekening van de achterlichten (minder bozig, meer zakelijk), betere kleuren en een specialer interieur zijn geen dure LCI-ingrepen. I.c.m. een grotere accu (150+ km) en een juiste promotie moet de Tonale nog veel beter kunnen.
    PS De opvolger van Tavares (net weggestuurd) krijgt het druk. Of toch een merge met Renault? Daar gaat alles wel goed onder leiding van De Meo. Zou ‘onze’ Van den Acker mogen meedenken over en ontwerpen van Alfa’s. Ben benieuwd.

    Beantwoorden
  • 2 december 2024 om 10:27
    Permalink

    De Tonale heeft nooit op mijn lijstje gestaan van mogelijk toekomstige Alfa’s. Mijn collega had een MHEV en was overigens best tevreden. De Tonale heeft natuurlijk even in het vacuüm van de transitie naar Stellantis gezeten. Dus bij introductie op bepaalde vlakken al verouderd (goh, vaker gehoord). Beperkt trekgewicht tov concurrenten is eveneens een groot nadeel. Mooi of niet, da’s persoonlijk, we zijn natuurlijk wel compleet op het verkeerde been gezet destijds met de in mijn ogen wél schitterende concept. De Junior klopt beter, ik vind ‘m wel degelijk geslaagd (wel wat kleurafhankelijk) ook veel niet Alfa liefhebbers in mijn omgeving vinden het een erg leuke auto. Dát is nu net de bedoeling met de Junior, een breder publiek aanspreken.

    Beantwoorden
  • 2 december 2024 om 16:09
    Permalink

    Welke app heb je bij deze Tonale? Die van Peugeot, Citroen, DS en Opel is zwaar onder de maat. Echt een aanfluiting. Het grootste deel van de tijd is er geen contact mogelijk, dus bijvoorbeeld instellen van laden kan dan alleen vanuit de auto. Ondanks tienduizenden negatieve reacties van klanten wordt er niets verbeterd. Het is of arrogantie of complete onkunde. Ik vrees dat die app straks ook in de Italiaanse auto’s komt. Zal ook wel in 600 zitten en de Grande Panda.

    Die van Alfa in mijn Stelvio werkt prima. Gelukkig is mijn Stelvio uit 2021 nog van voor de Franse machtsgreep. Rijd ik dus nog lang in door.

    Beantwoorden
    • 3 december 2024 om 23:20
      Permalink

      Ja, Tavaris heeft het verbannen van Italiaanse techniek te ver doorgedreven, zelfs als die techniek beter werkte dan de PSA variant. Binnenkort zal wel nieuwe generatie multimedia komen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.