Alfa Romeo Tonale nu al succesvol in afwachting van E-Q4 Plug-in
Rendabel Alfa Romeo zorgt voor mooie zomer.
Stellantis wil de komende jaren een maximaal rendement bewerkstelligen op ieder model dat het presenteert. De Alfa Romeo is zo’n model waarin dit volledig is doordacht en uitgekiend. Het resultaat is nu al zichtbaar, terwijl het merk zoals iedereen weet al jaren kwakkelde. De vliegende start van de C-segment SUV Tonale is het tastbare bewijs van dit succes. Alleen al in juli zijn er op de Italiaanse thuismarkt 4500 orders geweest voor de Hybrid 130 en 160 pk en de 1.6 Diesel 130 pk. Goed voor een marktaandeel van 1,3%. In totaal lopen de orders al over de 13.000 sinds de lancering in juni en zal de productie in Pomigliano dit najaar een nieuw hoogtepunt bereiken.
Plug-in e-Q4 in het najaar.
De gestekkerde Tonale moet notabene nog volgen. Deze zal z’n hybride techniek delen met de Jeep Renegade en Compass 4Xe modellen en krijgt de extra aanduiding e-Q4, wat een mooie link is met Alfa’s inmiddels traditionele ‘Q4’ indicatie voor aandrijving op alle vier wielen. Dit topmodel krijgt een 1.3 T4 MultiAir van 180 pk met aandrijving op de voorwielen, dat ondersteuning krijgt van de 15,5 kWh elektromotor van 122 pk op de achterwielen. In totaal is de e-Q4 goed voor 275 pk en van nul tot honderd kan in 6,2 seconden. De elektrische autonomie komt op 80 km.
Stelvio en Giulia facelift.
Dit is niet het enige mooie nieuws voor Alfa Romeo de komende maanden, want ook de twee D-segment topmodellen Giulia en Stelvio zullen een grondige update krijgen in lijn met de Tonale. Een modernisering die de twee grotere premium auto’s weer volop moeten kunnen laten meedraaien op de zakelijke markt.
too late as usual hybrid sales is over, https://europe.autonews.com/automakers/plug-hybrid-sales-fall-demand-rises-full-evs , Should have already electric cars for sale
Yep. De Tonale zal vast nog even goed verkopen tot in 2023, maar daarna wordt het zonder BEV heel lastig voor Alfa. Hoeveel modellen heeft de concurrentie al op de markt full electric! Veel. En dan nog een niet-elektrische facelift van de Giulia en Stelvio. De huidige nieuwprijzen van deze modellen rijzen de pan uit in heel Europa doordat overal meer CO2-belasting wordt geheven. Daar bovenop heeft Alfa grote problemen met de opties. Weinig kleuren te kiezen, slechte stoelen.. het is armoede (zie de AR configurator).