Alfa Romeo Stelvio nu met definitieve carrosserie de weg op
De D-segment SUV Alfa Romeo Stelvio betreedt sinds enkele dagen met definitieve carrosserie de wegen van Piemonte. De auto die je hier ziet kon nog weleens het werkelijke keerpunt van Alfa Romeo markeren. De Stelvio heeft alles wat op de populaire markt van premium SUV’s gewenst is. De juiste techniek én voor zover je dat überhaupt al kunt zien, een geheel eigen look. Onder de dikke verpakking lijkt een mooie geprononceerde neus te liggen en de lijn van de auto lijkt scherp, al kunnen we nog niet zien hoe de daklijn aan de achterzijde afloopt. Op de afbeeldingen van Quattroruote zien we hoe wat oudere heren het terrein van FCA afrijden in Turijn nadat deze keurig is volgetankt door iemand anders (foto onder).
Daaruit kunnen we concluderen dat dit niet het reguliere testteam is. Het lijkt erop dat dit de eerste meters zijn van een preproductie variant, waarvan Marchionne onlangs al zei dat in Cassino daar al op afgezonderde wijze aan gewerkt wordt. Even meenden we trouwens Marchionne zelf in de SUV van Alfa te zien (rechts op de foto boven), wat overigens niet onmogelijk zou zijn. Marchionne zou namelijk gezegd hebben dat hij de Giulia, zelfs nog met Ghibli-carrosserie, tijdens de eerste testfase al direct even aan de tand heeft gevoeld. De Stelvio wordt dit najaar al gepresenteerd en gaat gedurende het eerste kwartaal van 2017 volledig in productie.
Mooie Timing! Deze gaat mee liften op het momentum van de Giulia.
Zo op het eerste oog geen copy-paste van de Giulia. Dus een groot aantal renderings kunnen de prullenbak in. En dan toch achterzijde a la Kamal?
Ik heb een vervelend onderbuik gevoel dat dit geen schoonheid gaat worden; geen idee waarom.
De contouren zien er alvast fantastisch uit. Als dit ook maar enigszins op een kleine Levante gaat lijken (een Levantje, ook qua rijden) dan lijkt het me super.
Ik denk dat de introductie van de Stelvio zo mogelijk nog belangrijker is dan van de Giulia. Misschien niet zozeer qua ‘Alfa-gevoel’, maar wel qua verkoopcijfers. SUV’s zijn inmiddels bijna niet meer aan te slepen. Ben benieuwd en hoop een fraai strak design.
Is dit een test van een EV 🙂 Of hebben de motoren in z’n test voertuig geen koeling nodig. Alles is dicht getaped zelf het scudetto
@Nuvola
In NL D-segment nog altijd groter dan L-Segment (medium SUV)
Nieuwe foto’s op Autoweek: http://www.autoweek.nl/nieuws/36714/alfa-romeo-stelvio-strekt-benen
Ook nieuwe op Quattroruote: http://www.quattroruote.it/news/foto_spia/2016/04/08/alfa_romeo_stelvio_su_strada_con_la_carrozzeria_definitiva.html
Belangrijke auto voor Alfa, samen met de Giulia moet dit succesvol zijn. Zo niet…. @Marco Pas: SUV’s zijn zelden heel erg mooi, vind ik dan. Uitzondering is/was sowieso de Kamal, maar helaas is elk ander merk inmiddels aan de haal gegaan met die styling. En, eerlijk is eerlijk, de huidige Mazda CX3 is ook die uitzondering, maar dat is weer een ander segment, niet geheel onbelangrijk. De Maser heb ik nog niet in t echt gezien natuurlijk, maar grote SUV’s hebben sowieso niet mijn interesse en voorkeur….
Gezien de weg die is ingeslagen met de Giulia, verwacht ik een relatief veilig ontwerp. Profiel toch wel weer a la BMW, misschien wel wat Porsche, lichtunits a la Audi en Maser…. Maar met genoeg Alfa-flair om wel mooi te zijn, zoiets. De Giulia is door velen afgeschoten in het begin, terwijl een aanzienlijk deel van diezelfde critici, inclusief mijzelf, de mening hebben bijgesteld na het zien van de non-QV.
Jammer dat ’t op het eerste gezicht op sommige punten wat “Duits” of te internationaal aandoet misschien, ook een nadeel van de globalisering.
Maar ja, ik zeg t veelvuldig: Hoeveel andere merken maken tot op de dag van vandaag in grote mate gebruik van “disegno di Alfa”. Van achterlichten, teller-units, het verborgen handgreeptrucje, de hoefijzer velgen, tot Aziatische Scudetto-achtige variaties en het bekende 145-knikje in de achterruit…..
We gaan het zien.