Alfa Romeo stelt komst Stelvio geen dag uit
Sterker nog we weten al een tijdje dat de introductie van Alfa Romeo’s eerste D-segment SUV zelfs is vervroegd. In plaats van in de loop van het eerste kwartaal van 2017, moet de Stelvio al begin januari bij de dealers staan. Alfa Romeo lijkt te willen profiteren van het momentum van de Giulia, die zoals het nu lijkt, niet is aan te slepen tijdens de eerste verkoopmaanden. De middensegment sportsedan trekt buitengewoon veel belangstelling en wordt gezien als een zeer welkome nieuwkomer. De Stelvio kan naar verwachting minimaal dezelfde hoeveelheid aandacht genereren en spreekt bovendien een grotere doelgroep aan.
Het debuut voor publiek zal dit najaar in Parijs plaatsvinden met een marktintroductie die een aanloop zal kennen vanaf november. Dat is was al officieel bevestigd door de voormalige CEO van Alfa Romeo, Harald Wester. Ook wordt er inmiddels volop gesproken over een Quadrifoglio versie van de Stelvio, al is dat niet officieel. De komst van een V6-diesel wordt ook in verband gebracht met de X3 en Macan-concurrent uit Milaan, evenals een hybride-versie ergens in 2017.
Internationaal zal een SUV het wel goed doen. Voor de EU is een Sportwagon belangrijker. Onder de 156/159 SW rijders is er meer behoefte aan een opvolger van deze dan van een SUV. Een SUV zal nooit kunnen tippen aan het lagere zwaarte punt van een Sedan/SW. De mensen die nu deze wagens reden daar ging form en rij eigenschappen voor functie anders hadden ze wel een wagen genomen met meer liters kofferruimte.
toch zie ik dagelijks steeds minder SW’s in dit segment… Veel minder dan een aantal jaren geleden, zoals ten tijde van de 159 SW.
Ik heb even bij mij in de straat geteld: 4 stations, 1 sedan, 0 SUV’s.
Je moet die subsidieVolvo’s en 14% Pug’s 308 niet meerekenen he 😉 Nee ik heb het over de hogere segmenten. Een aantal jaren terug was een gemiddelde Audi, BMW of Mercedes vaak ook een SW. Dat is nu echt veel minder het geval. Bij mij in de straat is het vooral PHEV wat de klok luidt trouwens.
1 Volvo, 2 Skoda en 1 Volkswagen station. De sedan is een Mercedes. Het merendeel van de straat rijdt echter A- of B-segment. Italië is daar redelijk in vertegenwoordigd met een Panda, een 500 en mijn Mito.