Alfa Romeo start leveringen Giulia 2.0 Turbo
Alfisti met benzine in hun aderen kunnen nu nòg enthousiaster worden over de komst van de Giulia, want de 200 pk 2.0 Turbo (Euro 6) beleeft z’n marktdebuut. In Italië starten vanaf deze week de leveringen. De 100% sportsedan met 2 liter ’turbo benzina’ is uitgerust met een 8-traps automaat. Het nieuwe blok uit Termoli is leverbaar in de uitvoeringen Giulia (basisversie) en Super. Bij ons zal deze uitvoering ongeveer leverbaar zijn vanaf september en staat hij in de folder vanaf 39.450 euro. De uitvoering in het mooie Rosso Monza op de foto’s is overigens te koop bij Driessen in Eindhoven (2.2 diesel Eco Business met 136 pk, 21% bijtelling).
[nggallery id=1135]
Alfa Romeo hanteert qua naamgeving simpelweg het begrip turbo. Mogelijk zijn indicaties als TBi of MultiAir bewust achterwege gelaten om een nieuwe doelgroep op een directere manier aan te spreken. Nieuw zijn nu ook de pakketten Pack Lusso Quercia en Pack Lusso Noce. Deze verfijnde uitrustingen bieden volledig leder in het interieur in de 4 tinten Nero, Beige, Tabacco en Rosso. Dat geldt uiteraard ook voor de deurpanelen en het dashboard. Verder zijn de stoelen voor uitgerust met verwarming en zijn deze in 8 standen automatisch verstelbaar. Het verschil in deze pakketten zit enkel in de keuze uit hout in Quercia (eikenhout) stijl of Noce (notenhout). De 2.0 produceert 200 pk bij 5000 t/min en heeft een maximum koppel van 330 Nm bij 1750 t/min (138 g CO²/km). De motor is uitgerust met een elektrohydraulische kleppenregeling volgens het MultiAir ‘2 in 1’ injectiesysteem met een hoge druk van 200 bar. Kortom een systeem dat garant staat voor een zeer directe reactie op het gebied van prestaties en een hoog rendement op het gebied van efficiënt brandstofverbruik. De 2.0 is een welkome toevoeging aan het gamma dat al uit de 2.2 diesel met 150 of 180 pk en de Quadrifoglio bestond. Alfa Romeo heeft in Italië binnen één maand tijd al 12% van de totale verkoop in het D-segment opgeëist, wat een veelbelovende statistiek is. Ook in Duitsland is de Giulia uiterst concurrerend op de markt gepositioneerd.
Het is toch wel jammer dat de dikke versies nog ontbreken (behalve de Q uiteraard). Waar blijft de 280 PK 2.0 TBI en V6 diesel? Of wellicht een Twin Turbo 2.2 JTTDM?
Jij vindt 200 pk geen dikke versie? Laat Alfa eerst maar eens aantallen gaan maken met de diesels en reguliere benzineversies, dan komen de krachtigere versies vanzelf.
Er komen nog meer motoren aan het eind van het jaar het kan zijn dat ze de Stelvio ook nog een primeur willen geven met de 280PK Turbo met Q4. En er zullen echt nog wel meer motoren komen omdat er een giga gat zit tussen 510PK en 200PK.
Ciao
Squadra
2.o torbo is geen kleine motor hoor, deze zelde motor leverd in de usa uitvoering 280 pk dus hij kan wat hebben ff langs de tuning bank
NIet alleen naar de inhoud kijken: Max. koppel bij 1750 toeren is zeer indrukwekkend.
In plaats van verschillende motoren graag een SW. Maar ja, die komt er niet heb ik gehoord 🙁
Ik hoorde dat hij wel komt
Er circuleren spionagefoto’s
@tobias van de SW circuleren nog geen echte spionagefoto’s
Wat ik niet helemaal begrijp is dat ze deze auto’s met een automaat uitrusten en niet met een TCT bak geleverd worden. Normaalgesproken zou een robotiseerde versnellingsbak sportiever (en vooral lichter!) moeten zijn dan een automaat. Helemaal verbaast het mij bij de QV
@marvin
Bij de QV zullen ze dan een TCT bak moeten ontwikkelen die dat aan kan, of moeten shoppen bij Ferrari. De ZF bak is een uitstekende keuze voor de Giulia, hij wordt oa. ook door BMW gebruikt die altijd lovende commentaren krijgt over de aandrijflijn. De bak is in diverse varianten leverbaar waaronder een versie die het Koppel van de QV aan kan.
Bovendien kent de bak een lockup waardoor het verbruik binnen de perken blijft. En het gewichtsvoordeel is niet geel groot. Automaten wegen niet zo heel veel meer extra, bij de 159 2.4 was de Qtronic maar 20kg zwaarder.
@marvin: wat ik niet begrijp is dat er niet ook gewoon een handbak is……
In dat segment worden automaten steeds meer de norm. En die ZF-bak is een hele goede automaat, dus prima zet om die te gebruiken en niet die gerobotiseerde hikbak TCT. Daar kun je echt mee aankomen als je BMW en Mercedes-Benz wilt beconcurreren.
Een ‘eenvoudige’ atmosferische 1.8 zoals in mijn oude 155 1.8TS, zou al meer dan genoeg zijn. 200 pk wordt fiscaal nogal afgestraft.