Alfa Romeo Spider 1750 TBI: Ultieme nieuwe klassieker
Tijd voor iets speciaals in onze testrubriek, namelijk deze oogverblindende Alfa Romeo Spider TBI uit 2010. De reden dat we in deze auto zijn gestapt heeft alles met de nodige ‘hunkering’ te maken; Het verlangen naar mooi weer, kunstige vormgeving uit Turijn en een hoop rijgenot, maar ook het verlangen naar een glorieuze doorstart van een Italiaans automerk van formaat als Alfa Romeo. Het is dus pure melancholie en bewondering dat ons tot dit model heeft gebracht, dat al sinds onze test van de Brera TBI TI in 2009 op ons lijstje is blijven staan. Deze op de Brera gebaseerde open auto lijkt nu al uit een ver verleden te komen en dat heeft niets met de kwaliteit te maken of het ontwerp (alles behalve!), maar met het huidige zeer kleine gamma van Alfa Romeo. Ongeduld en hoop wisselen elkaar in hoog tempo af als je vandaag de dag van Alfa Romeo houdt en het rijden van deze Spider gaf ons even die innerlijke rust terug. Dat besef dat het vast allemaal weer goed kan komen…
[nggallery id=829]
Dat sentiment hadden we ook al in 2009 toen men in Turijn besloot om op de valreep nog de prachtige 200 pk sterke 1750 Turbo Benzina Iniezione in de 159, Brera en Spider range te lepelen. We hebben niet de illusie dat dit ook maar één dag een rendabele beslissing is geweest, maar het ging dan ook om het principe wat even belangrijker was. Helaas was het te laat, maar het toonde wel aan dat deze auto oorspronkelijk bedacht was als een Italiaans hoogstandje in het hogere segment. Een gebrek aan de juiste techniek heeft immers altijd in het nadeel gewerkt van deze eerste D-segment Alfa’s van de een-en-twintigste eeuw. Het is zo’n typisch geval van ‘we hebben geroeid met de riemen die we hadden’.
Het lijkt allemaal zo lang geleden dus, maar Alfa Romeo had tot voor kort nog een zeer goed gebouwde en messcherp rijdende cabrio met fantastische krachtbron in de aanbieding. Deze prachtige sneeuwwitte Spider met TI Design Titanio velgen is splinternieuw en staat te koop bij Wensink Galleria. We noemen het in deze verwarrende tijden maar een nieuwe zeldzame klassieker met nul kilometer op de teller. Wie er oog voor heeft ziet dit als een ultiem collector’s item is; Van de Spider werden er van 2006 tot 2010 ongeveer 12500 stuks gebouwd, wat ‘m al redelijk zeldzaam maakt. Maar in combinatie met de 1750 TBI, die enkel in het laatste jaar is geproduceerd, kom je op een nog lager aantal uit (1000?), aangezien de Spider nauwelijks meer gebouwd werd in de slotfase van de productie. In Turijn startte Pininfarina nog slechts eens in de zoveel maanden de assemblagelijn van de Spider. Het was trouwens ook het slotakkoord van Pininfarina’s seriematige productie en dus een laatste hoofdstuk in een 80 jaar lange geschiedenis.
Je kunt discussiëren over het feit of deze Alfa de legendarische naam Spider wel mag dragen, maar als je kijkt naar alles wat we hierboven beschreven hebben, luidt het antwoord natuurlijk volmondig ‘Ja’. Hoewel het evenals de 916 serie uit de jaren ’90, niet op de achterwielen wordt aangedreven en het geen compact lichtgewicht is, zorgen de rij-eigenschappen ervoor dat het Spider gevoel volledig bezit van je neemt. De zeer scherp sturende goed gebouwde Alfa is zeer stijf en voelt een slag lichter aan dan een een Brera of 159 1750 (0-100 in 7,5 sec.). Het enige wat je kunt opmerken als een gemis, is een wat lagere zitpositie en een heerlijke roffel vanonder de motorkap. Dat zou het helemaal afmaken namelijk. De Pelle Frau® zwart lederen bekleding en de ingenieuze zwarte linnenkap, geven je dat rijke gevoel van Italiaanse weelde. Je begrijpt haast niet dat men bij de introductie van de Spider 1750 TBI in het Mediterrane gebied, niet massaal naar de Alfa Romeo-dealer is gerend, want wat wenst een mens zich nog meer? En dan hebben we het nog niet eens over de reacties van omstanders op deze zeldzame verschijning gehad. Het maakt van deze unieke auto eigenlijk een gelimiteerde exoot, wat je normaal gesproken alleen vanaf anderhalf ton in euro’s kunt verwachten. Deze nieuwe Alfa Romeo Spider, die door de dealer nu extra scherp wordt aangeboden (vraag naar de voorwaarden), kan je als eigenaar alleen maar een enorm gevoel van genot geven! Intussen zijn wij weer teruggekeerd in de realiteit en wachten we geduldig op wat komen gaat…
[nggallery id=830]
Prachtige machine! Geraffineerder dan dit worden ze niet!
Pracht wagen in het rood graag
Hee… mijn daily drive, alleen met de 210pk dieselmotor en cognackleurig leer.. Ook niet verkeerd. Vooral in de Italiaanse bergen op weg naar de Mille Miglia. Die roffelt wel (5-cylinder, hè)
Dijk van een auto, vooral in vergelijk met m’n 3.0V6 916 spider die dan toch alweer oud overkomt. 😮
Das een prachtige auto die je hebt tweetyv6! Ik hoor weinig over die diesel. Die kwam volgens mij ook op de valreep toch? Daar zijn er niet veel van volgens mij. Hetzelfde blok als uit de Croma MultiJet toch?
@Lancia4Ever: die 2.4 diesel was er volgens mij al van in het begin. Toen de 1750 turbo er nog niet was, was dit de aan te raden motor (volgens mijn garage).
@tweetyv6: de 3.0 V6 916 doet inderdaad wat oud aan (heb ik ook gehad), maar mijn huidige 916 3.2 spider is echter een heel ander verhaal. Dat is een compleet andere rij-ervaring dan de oudere 916.
Hm, ok. Ik dacht dat die ook iets later kwam (idd voor de 1750 uiteraard) omdat Alfisten toen aardig over zeik gingen herinner ik mij..zoals altijd.
Ik weet dat er voor de 210pk variant die ik heb, er nog een 200pk jtdm geweest is.En bij mijn weten was deze eigenlijk meteen leverbaar. Volgens de site van Squadra Tuning was deze minder soepel en ook moeizamer te tunen.
Is idd een evaluatie van het oude croma blok, ook verkrijgbaar in de 156 en de 166
Je vind deze spider ook nog met het 170 pk dieselblok dat ook in de Giulietta zit. Scheelt 1 cylinder en 40pk, maar is wel een stuk zuiniger
Zeer fraaie wagen … misschien wel mooier dan de Brera! Onbegrijpelijk dat deze Spider zo weinig op de weg te zien is! Maar dat maakt hem over enkele jaren alleen maar begeerlijker!