Alfa Romeo presenteert in Brussel de Junior Ibrida Q4
Hybride en aandrijving op alle 4 wielen.
De Alfa Romeo Junior Q4 is een extra aantrekkelijke versie van de Ibrida (met 1.2 136 pk), wat vast en zeker garant staat voor goede rijeigenschappen. Alfa Romeo deelt nu mee dat op 10 januari met veel aandacht deze variant van de kleine nieuwkomer gepresenteerd gaat worden. De Junior Q4 heeft twee elektromotoren; Eentje op de vooras, geïntegreerd in de gerobotiseerde transmissie met 6 versnellingen en een tweede op de achteras. Dit staat garant voor aandrijving voor en achter zonder met elkaar verbonden te zijn. Deze opzet garandeert een optimale levering van het koppel en excellente aandrijving onder alle omstandigheden. Kraamkamergenootje Jeep Avenger heeft ook een dergelijke versie in huis in de vorm van de 4Xe.
Veloce staat er ook.
De Junior is uiterst belangrijk voor Alfa Romeo. Daarom neemt men ook het topmodel de 280 Veloce mee naar Brussel. Andere Alfa’s op de ongetwijfeld stijlvolle stand, zijn de 33 Stradale (waarvan de eerste inmiddels geleverd is aan een klant) en de nieuwe Stelvio en Tonale INTENSA.
Bij voorbaat al ongelooflijk mislukt! N 1.2 liter Alfa = toch g1 Alfa & dat EV-geneuzel = helemaal mis!🤔
Waarop is dat nou weer gebaseerd? Onderbuik of feiten?
Wat een onzin
Leuke auto en ik wil eerst eens rijden en kijken en proeven voor ik zal oordelen.
ciao
Squadra
Ik heb gereden met de elektrische junior: uitstekend rijgedrag, beter dan mijn tonale phev
Ik heb ‘m ook gereden en ben er heel enthousiast over. Snel, stil, rap en trefzeker te plaatsen in de bochten. Mooie afwerking ook, voor een ‘goedkope’ Alfa. Helemaal goed!
Blijft jammer die France 1.2 3 cilinder doe de 1.3 firefly maar of de 1.5. Maar van het meek zonder SUV zijn ze nu over naar het merk met Allen maar SUV en 1 onbetaalbare sedan. En de meeste klanten zitten nog steeds te wachten op een betaalbare Mito Giulietta die lekker laag bij de grond is en niet hoog op de poten staat. Dat is voor 70% wat een liefhebber voor sportive auto’s heeft. De SUV koppers kijken voor 99% prijs/ruimte verhouding merk waarde 0 daarom zie je veel link en co’s en Dacia’s maar die zouden al nooit een Alfa kopen.
inderdaad jammer dat alfa ook van die lompe suv bakken bouwt! op de weg herken je alleen het merk auto door het logo tegenwoordig de auto’s zijn allemaal hetzelfde.
alfa is de verkeerde weg in geslagen.
alfa stap uit de grote markt en ga weer exclusieve sportauto’s bouwen.
Nieuwe Alfa’s door de jaren heen, in het recentere verleden:
De 164, vertraagde introductie want bleek niet goed genoeg. Maar zeker begerenswaardig en succesvol. Maar leek wel heeeel erg op de Peugeot 405. Meer nog dan de huidige Junior op de Mokka lijkt!
Wat vond men van de 155…? Juist.
Nu toch stiekem een liefhebbersauto geworden.
Wat vond men van de 145?
De QV’s worden weer gekoesterd. Had ik ‘m nog maar, wát een lekkere en vooral eigenzinnige auto!
De 916’s?
Enorm veel twijfel en gezever binnen het o zo lastige en soms (azijn)kritische Alfawereldje, ook toen. Want geen achterwielaandrijving terwijl rijgedrag hoogstaand was. Ontwerp vie echt niet bij iedereen in de smaak.
De 156?
Ja dat was schot in de roos vanaf dag 1. Toch?
De 147. Uit hetzelfde vaatje getapt, dus meer dan ok en net als de 156 auto van het jaar bovendien. De GT op 147 basis niet te vergeten, Bertone ontwerp strak onderstel, lekker direct sturen uiteraard. Maar paste de neus nou wel zo goed bij de achterkant…? Met toen al(weer) beperkt budget toch een knappe kar neergezet.
De 159 dan? Verre van vlekkeloze introductie. “Is maar gewoon een Opel” Prachtig dat wel, toponderstel ook, maar te zwaar (vergelijk het maar met de rest uit die tijd, zo schokkend was het ook weer niet (muv de V6 Q4). Ja, de 159 was natuurlijk wel veel zwaarder dan de 156, zet ze eens naast elkaar en je snapt waarom. Maar met de 156 wilde je ook écht geen aanrijding krijgen…
De Brera… ja beetje gekke verhoudingen. Vooral op de foto’s. Kan niet raken aan de concept (niet-beeldende vreem natuurlijk) Niet echt sportief ook. Nu zijn de uitvoeringen met de 1750 motor kostbaar.
De Mito:
Beetje gek niet. Kon niet bieden wat de Mini te bieden had. Nou bleek dat ook niet perse de instaan. Gewoon een leuke hippe best betrouwbare kar. (eigen ervaringen met 2 mito’s beide langer dan 6 jaar in bezit). Met Punto/Corsa genen. De QV was leuk, maar geen echte hot hatch. De Abarth en OP waren eigenlijk beter. Blijkt nu wel tijdloos.
Giulietta.
De eerste foto’s van de witte exemplaren werden met afschuw beoordeeld (heb ik al eerder geschreven) Autovisie vond m in het blauw zelfs schokkend anoniem. Verder wel mooi, rijdt lekker, betrouwbaar (vindt ook de ANWB) maar volgens velen blijft het een verbouwde Bravo. Later slachtoffer van het kwakkelend FCA, echte vernieuwingen bleven uit.
Nou dan de nieuwe Giulia:
Ja die werd gelijk omarmd door alle Alfisten want eindelijk achterwielaandrijving…. Oh nee toch niet! Lees de fora er maar op terug.. Lusten de honden geen brood van. Gekke introductie alweer, met de QV en alleen een diesel handbak. Nú alsnog omarmd door pers en liefhebbers, want de laatste in zijn soort van de wat ongepolijste sportieve sedan. Niet de modernste in infotainment, wel degelijk een prima auto. Maar tóch niet succesvol gebleken (meer oorzaken dan het product op zich uiteraard)
Bescheiden ideeën op de reacties hier:.
-Tavares was niet de baas van Alfa en heeft de Junior niet ontworpen. Heeft wel goede dingen gedaan, bij PSA. Goed dat hij wordt opgevolgd, nieuw elan en nieuwe inzichten zijn nodig in deze uitdagende tijden waarin de Europese autoindustrie als geheel enorm onder druk staat.
-Ik blijf graag Alfa rijden, dus geen exclusieve sportauto’s a.u.b.
-De markt voor 3drs hatchbacks is al jaren geleden gereduceerd tot een absoluut minimum, in ieder geval niet groot genoeg om honderden miljoenen te investeren in een dergelijk model. 5 deurs wel uiteraard. Maar een Mito opvolger is misschien wel de Ypsilon…?
-Giulietta zou wel kans van slagen hebben wellicht. Hoewel die markt ook al lang niet meer is wat het ooit was. Wachten tot 2027/2028 waarschijnlijk.
-Ik ken geen onderzoek waaruit blijkt dat 99% van de SUV kopers enkel naar prijs/ruimte kijken.
-Merkwaarde ontstaan in het verre verleden lijkt “onder druk” te staan inderdaad, hoeveel nieuwe auto-consumenten vinden een fraaie historie belangrijk? Ik ken geen cijfers eerlijk gezegd. Die zijn er vast wel. Maar actief merkwaarde blijven benoemen en zoveel mogelijk naar handelen zorgt voor onderscheid van “de rest”
-Ik hoef met mijn bijna 50 niet perse een auto voor dagelijks gebruik die laag bij de grond is. Ja, toen ik 20 was mocht het lekker laag. Mijn huidige Giulietta Veloce volstaat.
-De Junior is niet echt een lompe SUV:
Hoogte: 1535mm t.o.v. 1465 voor de Giulietta
Lengte: 4173mm t.o.v. 4351 voor de Giulietta
-Investeer niet teveel in de Tonale, want al relatief oud en nog uit de FCA stal. Bijpunten is prima. Rigoureuze facelift is enorm kostbaar, daar ga je de Tonale niet meer mee redden.
-Nu nog de stokoude Giulia kopieëren…?
-“Auto’s lijken steeds meer op elkaar” dat zei mijn vader 30 jaar geleden ook al…😉 Nu komt daar wel de factor van de enorm toegenomen opgelegde (veiligheids)eisen bij. Er is wat minder ruimte voor creatieve uitspattingen bij massaproducten. Maar van de andere kant: Zet de Mokka, Avanger, 2008 en Junior eens fysiek naast elkaar…
-De nieuwe Stelvio (over een paar maanden al!) en Giulia zijn aanstaande. Misschien zitten daar wel 33 Stradale elementen in. Ik ben in ieder geval heel benieuwd.
Voor iedereen: liefhebbers, critici, zeurpieten, realisten, nieuwkomers, en natuurlijk de redactie: Fijne dagen en een voorspoedig 2025!
De junior is 1,5 hoger dan de giulietta
Stond gisteren in de showroom naast een aantal nieuwe Alfa’s en ik heb in mijzelf lopen vloeken. Die Junior is gewoon niks. De Mokka stond buiten naast een Junior: met een beetje tegenlicht (laagstaande zon) denk je dat het broertjes zijn en geen verre neven. Hoe de directie van Stellantis dit heeft kunnen goedkeuren. Onbegrijpelijk. Terecht dat Tavares is ontslagen. De Junior en de Tonale moeten ASAP naar een facelift. Zoiets alla fase 2 voor de 155. Stoerder, verfijnder, specialer.
Kijk nu eens naar de Giulia en kopieer dat. En doe wat met de 33 Stradale richting Junior en Tonale. Zoals de 8C voor de MiTo.
Je vindt de Junior niks, dat mag gelukkig😃 . De markt zal uiteindelijk bepalen of dat daadwerkelijk zo is. Vergeet nou niet de de Junior ook NIEUWE klanten moet aantrekken om Alfa bestaansrecht te geven.
Eens, nieuwe jonge klanten zijn nodig. Een Alfa hoeft niet mijn smaak te zijn. Maar, ik wil wel dat het zo door mij geliefde Alfa het redt tegen Tesla en de Chinezen.
Dat gaat Renault bijvoorbeeld lukken met de 5, A290, 4 en de e-Scenic. Originele auto’s, leuk voor de jonge hippe Amsterdammer (de 5), de eigenwijze trendy jonge vader uit de provincie (de 4) of het grotere gezin uit een moderne nieuwbouwwijk (e-Scenic).
Dat zal voor Alfa nog een grote uitdaging worden gezien de prijs. En een enkel detail (lelijke velgen, behalve van de Veloce).