Alfa Romeo nog even niet terug in de racerij
Sergio Marchionne heeft al vaker gezegd dat men bij FCA met Alfa Romeo vooral ook de ambitie heeft om terug te keren in de motorsport. Dat herhaalde de CEO ook vanaf de autosalon in Parijs en daarbij noemde hij zelfs Alfa’s oorsprong in de F1, waar het Milanese merk volgens de CEO ook echt thuis hoort. Aangezien V6 motoren op het hoogste podium de basis vormen tegenwoordig en een eigen nieuwe zespits krachtbron opnieuw (sinds de ‘Busso’) een belangrijk technisch visitekaartje van het merk zal worden, is een optelsom snel gemaakt.
Marchionne wijst er echter ook op dat die optelsom in praktijk een stuk moeilijker is en dat deze nog niet op de korte termijn gemaakt zal worden. Het leveren van motoren aan teams heeft enkel nut als dit aan de beste renstallen kan worden gedaan en deelname op zich is pas mogelijk wanneer er veel meer geld in kas is. F1 en mogelijk ook de Le Mans staan het hoogst op het wensenlijstje en passen historisch gezien het beste bij het merk. De DTM of Indy Car werden in deze context niet genoemd door de CEO. Marchionne wil Ferrari en Alfa Romeo op termijn weer dichter bij elkaar brengen en zegt dat de techniek en knowhow vanuit Ferrari een belangrijke impuls zal vormen voor het opnieuw lanceren en positioneren van de ‘Biscione’. Kortom de wens is er, maar de middelen zijn er nog niet.
Zonde. Het is absoluut nodig om Alfa in de racerij te houden. Lanceer dan in de tussentijd een merkencup met de 4c om het vaandel enigszins hoog te houden.
Ik kan me niet voorstellen dat Alfa Romeo ooit de toestemming zal krijgen om een F1 motor te ontwikkelen die gaat concurreren met de Ferrari motor. (Het zou te gênant zijn voor Ferrari indien de Alfa krachtbron beter zou presteren.) Wat ik wel als mogelijkheid zie is dat Ferrari-motoren die aan een ander team worden geleverd herlabeld worden als Alfa Romeo. Lijkt me qua marketing geen slechte zaak te zijn. Alleen, met het huidige Sauber en Marussia valt vooralsnog weinig eer te halen. Maar ik zou geen probleem hebben met een door een Ferrarimotor aangedreven Williams-Alfa Romeo-Martini Racing.
@ilfiammingo
Wellicht niet onder Luca di Montezemolo 😉
Ik denk dat de link tussen Alfa Romeo en de autosport alleen nog maar bestaat bij Alfisten en ouderen (wij dus 🙂 ). Immers Alfa is al jaren niet meer actief en succesvol in de autosport. De nieuwe (lees jongere) generatie legt die link al lang niet meer, omdat het autosport domein inmiddels door andere merken is geclaimd. En wees heel eerlijk; Alfa Romeo ligt aan de beademingsapparatuur en de merkwaarden voor de nieuwe generatie zijn behoorlijk diffuus geworden, door de zeer gebrekkige marketing communicatie. Wanneer Alfa Romeo uit zijn as herrijst en ook op langere termijn succesvol wil zijn, dan zal men met een compleet nieuwe positionering van het het merk aan de slag moeten. Een positionering die veel dichter op de huid van de doelgroepen zit. Let wel; altijd redenerend vanuit het oer DNA: “De auto om races mee te winnen.” Races winnen betekent niet automatisch autosport. Het gaat om het competitie element. Daar zou Alfa zich volgens mij op moeten concentreren.
Volgens SM is het belangrijkste merk van de Fiat group Alfa Romeo.Vreemd!!!! Het merk waar Ferrari uit voort is gekomen en dat alle grote merken uit de geschiedenis versloeg op alle fronten.Het ideale merk om alles wat je in huis hebt de strijd aan te gaan met de concurrentie. En dat is niet mogelijk in 2 of 3 jaar maar zal minimaal een decennia in beslag nemen. De nieuwe jonge kopers zullen alleen vergelijken met wat er nu is en niet beladen zijn met oude negatieve gedachten die aan het merk Alfa hangen.Overnieuw beginnen net als Maserati dat is de insteek en dat zal zeker gelukken. 😯