Alfa Romeo nodigt mensen uit voor ‘Giulietta Real Experience’
Wat we al menigmaal in onze testrecensies over de Giulietta als kern van de boodschap hebben geprobeerd over te brengen, is dat de auto een absoluut unicum is op het gebied van rijbeleving. Dat dat een van de unique sellingpoints is van de C segment Alfa weet de autobouwer zelf ook, want de populaire Giulietta kun je nu ook gedurende een zogenaamde ‘Real Experience’ van top tot teen leren kennen en ervaren. Je kunt hierbij zelfs kiezen uit drie verschillende programma’s met elk typische karaktereigenschappen. Een algemeen alledaags programma (‘Real Drive’) waarin je ervaart hoe de Giulietta zich als comfortabele allemansvriend gedraagt tijdens woon-werkverkeer. Een programma over natte en gladde ondergronden (‘Safety Drive’), om de veiligheidssystemen van de Giulietta eens aan de tand te voelen. En als derde een zuinigheidservaring met de JTDM2 motoren, zoals wij die ook al twee keer hadden. De ‘Giulietta Real Experience’ zal in Italië nu voor het eerst via de grootste dealers worden georganiseerd, om later op bredere schaal te worden toegepast. Een aanrader -om niet te zeggen verplicht nummer- voor wie nog altijd sceptisch is over het Alfa-gehalte van de Giulietta en er zelf nog nooit in gereden heeft. AutoEdizione bouwt intussen verder aan haar eigen ‘experience’ met de Giulietta en reist vandaag af richting zuiden met een Quadrifoglio Verde.
Ik heb inmiddels zelf de 1.4 170pk en de jtdm2 gereden en was toch wel onder de indruk. Ik ken de 156. 147 en 159 goed. Het stuurgevoel komt erg dicht in de buurt van de 156/147, alhoewel de 156 nog net iets directer was. Maar als je deze niet kent is het een erg scherp sturende auto.
Wat vooral opvalt is dat het onderstel van de Giulietta de vermogens veel beter aankan. De voortrein van de 147 had met de 115Pk diesel al veel problemen met tractie.
Heb mijn Giulietta (2.0 JTD 163 PK (specificatie voor Belgische markt)) sedert mid oktober 2010 in bezit er al meer dan 17000 km mee afgelegd. Het betreft een Distinctive versie met als bijkomende opties leer, Alu dashboard, open dak, multimediasysteem.
Tijd voor een eerste balans.
Net als mijn vorige Alfa’s (145 boxer in een ver verleden, 156 SW 2.4 JTD in een minder ver verleden) – om allerlei redenen afgewisseld met wagens van andere merken – zorgt de Giulietta voor tonnen rijplezier en een glimlach bij elke kilometer achter het stuur, met het typische Alfa stuurgevoel en wegligging. Met de DNA heb je effectief een wagen met meerdere zielen: krachtig, vlot aan het gas en met bijtende remmen in “Dynamic”, een rustige ziel met een matige dorst in “Normal”. En hij kan inderdaad best zuinig zijn: bij een attente, rustige rijstijl kan je zakken tot 4.5 l/100 km (effectief gemeten over 100 km gemengd parcours). Met een meer normale rijstijl (met het verkeer mee, niet sportief) zit je ergens tussen de 5.5-6.0 l/100 km. Reken op ongeveer 6.0 l/100 km als je een mix van rijstijlen hanteert, met af een toe “dynamic” geactiveerd en de mogelijkheden van de wagen aansprekend, maar meestal “normaal” geactiveerd.
De afwerking haalt een niveau dat ik nog niet eerder heb mogen vaststellen bij Alfa, en eigenlijk is hij ook best ruim. Ten opzichte van onze 156 SW is het absoluut geen stap terug, wel integendeel.
Toch enkele kritische noten:
* enkele onderdelen kunnen kwalitatief toch nog beter: de plastic kaartenhouders in de voorportieren (dunne harde plastic met scherpe rand dat negatief afsteekt tegen de rest van het portier dat prima is afgewerkt. De buitendeurhendels van de achterportieren: ook hier plastic met een scherpe rand. De uitvoering op de 156 was beter. Allemaal niet zo erg, maar hier kan Alfa net nog iets beter. Bij hogere snelheden is er ook wat windgeruis door de voorportieren. Vreemd, dit soort dingen had ik niet op mijn 156. Gevolgen van het feit dat het al bij al om een vroeg productiemodel gaat?
* de “Normal” mode is eigenlijk toch wat mak. Vaak net iets te weinig kracht, terwijl je de kracht van de “Dynamic” modus niet altijd nodig hebt. Allicht heeft Alfa hier bewust de kaart van de zuinigheid getrokken? Anderzijds, misschien is dit wel de meest realistische manier van Alfa rijden: de sportieve ziel ligt steeds op de loer, een druk op de knop verwijderd, maar het hoeft niet steeds…
* versnellingsbak: 1ste versnelling hapert wat te vaak. De garage heeft de olie reeds vervangen, wat de zaak verbeterd heeft, maar toch…
* airco: hapert af en toe – en wanneer dat gebeurt heeft dat ook een impact op het Start en Stop systeem (dat de motor eerst stillegt bij een stilstand om dan binnen de 10 sec terug op te starten). Ook hier heeft de garage reeds ingegrepen.
* ook de sleutel functioneert niet helemaal goed: je moet meerdere malen en naast de knopjes drukken om effectief te ontgrendelen of te sluiten. De garage heeft al een nieuwe sleutel besteld.
* ergste minpunt: het hele multimediasysteem: niet intuitief, niet consistent voor wat betreft bediening. Complex, irriterend en bovendien met een slechte GPS. Instapmodellen van TomTom en co zitten beter in elkaar, hebben veel meer opties, en kosten een fractie van de prijs.
Kortom, 17000 km vol enthousiasme en plezier, maar blijkbaar toch wat kinderziektes.
Gelukkig heb ik een garagehouder die de wagen met liefde omringt en met de glimlach de foutjes hersteld. Voor een nieuw model is dat duidelijk cruciaal.
Ondanks de opsomming van bovenstaande kritische noten (waarvan de meeste opgelost worden door de garage) is dit een schitterende wagen. Behalve dan het multimediasysteem, dat voor mij ronduit een bron van ergernis is.
Nu al uitkijkend naar elke volgende km rijgenot…