Alfa Romeo Museo Storico: Ministerie van cultuur staat garant voor de toekomst
Er komt al iets meer een eind aan de onzekerheid van een heel aantal Alfisti wat betreft de toekomst van het museum. Het ministerie van cultuur en welzijn laat vanuit Rome weten dat een Alfa Romeo museum in Arese van landsbelang is, ook in de toekomst. Dit liet burgemeester Gianluigi Fornaro van Arese vandaag weten. Volgens goede Italiaanse traditie is er momenteel veel te doen om het voormalige fabrieksterrein waar het museum deel van uitmaakt; Er is een groep die de sterk verouderde gebouwen wil bewaren, er zijn er die zelfs de autoindustrie weer willen doen terugkeren in Milaan, er zijn partijen die er zo snel mogelijk vanaf willen…en er is diegene die het als strijdtoneel gebruikt tegen Fiat, in verband met het ontslag (deze maand) van de laatste werknemers van Arese in dienst van de firma uit Turijn. Die laatste groep bestaat voornamelijk uit lokale vakbondsafdelingen zoals die van de FIOM. De FIOM is zoals we weten behoorlijk mediageil en gebruikt de eventuele verkoop van Alfa Romeo aan de club uit Wolfsburg als intimidatie richting Lingotto. Wat zij blijkbaar niet weten is dat die verkoop steeds minder waarschijnlijk is en dat Fiat al lang nergens meer wakker van ligt.
De regering wil nu dus garant staan voor dat wat wij ook het belangrijkste vinden, namelijk de inhoud van het Museo Storico. Eind dit jaar moet wat het nieuwe bestemmingsplan voor het complex in Arese betreft, de kogel door de kerk zijn. De unieke exemplaren, de uitgebreide documentatie, prototype’s en schaalmodellen, vormen samen een uniek oeuvre op mondiaal niveau. Volgens de burgemeester is het een prachtig stuk geschiedenis van Italië. De burgemeester hoopt dat een nieuwe bestemming voor het museum binnen de gemeentegrens van Arese zelf, ook een duidelijk signaal is voor meer nationale betrokkenheid bij lokaal erfgoed. Het telefoontje uit Rome heeft Fornaro dan ook als een beloning opgevat voor de grote inzet van deze kleine gemeente.
Fiat moet ook sterke druk zetten om een mooi museum te behouden voor Alfa. Ik vind dat ze veel te weinig geven om de historie van Alfa. Als de overheid al erkend dat Alfa een onderdeel is van de geschiedenis van Italie dan moet FGA dat als autogroep helemaal koesteren.
Kijk eens naar Mercedes met hun museum. Daarnaast zorgt Mercedes ervoor dat voor iedere klassieke Mercedes onderdelen te koop zijn en blijven. Desnoods moeten ze het maken maar je staat nooit zonder onderdeel. Zo houden ze hun historie in goede orde.
Probeer eens bij de Alfa dealer een onderdeel te bestellen voor een 75, een tweede type Giulietta, Alfetta, 33 of 164 bijvoorbeeld. Grote kans dat je met lege handen naar huis wordt gestuurd. Eeuwig zonde want naast de extra omzet zou het toch mooi zijn om de oudere Alfa`s goed onderhouden te kunnen laten rijden.
Maar Mercedes doet dat allemaal van de winst die ze maken op de productie van ongeveer een miljoen nieuwe (en dure) auto’s per jaar. Met de 150.000 nieuwe auto’s die Alfa bouwt (vooral in het goedkopere segment) kunnen ze nooit zoveel geld vrijmaken voor het onderhouden van hun historie. Dus de wijze les is: koopt allemaal een nieuwe Alfa om FAG de middelen te geven om een mooi museum en een goede afdeling historsiche onderdelen in stand te houden.
sorry, dat moet natuurlijk FGA zijn, niet FAG (je raakt gewoon in de war door al die discussies over VAG op deze site).