Alfa Romeo moet flink groeien dankzij drie SUV’s
Steeds meer geluiden wijzen op het feit dat Alfa Romeo prioriteit zal geven aan het ontwikkelen van SUV’s. Simpelweg omdat hier op diverse continenten het meest in te verdienen valt. Maserati is deze weg reeds ingeslagen met de Levante en ‘il Biscione’ zal volgen. Niet bepaald wat bij de oorsprong van de genoemde merken past, maar we leven in andere tijden en een model als de Giulia maakt een hoop goed. Men zegt in de wandelgangen dat nog voor het einde van 2018 zelfs drie SUV’s met sportief karakter de showroom van Alfa Romeo zullen vullen.
Dat Alfa Romeo veel belang hecht aan dergelijke modellen zien we al in het D-segment, waar de Stelvio (foto) zelfs eerder dan gepland op de markt zal verschijnen. Men zegt dat dit eind dit jaar al het geval is. Mogelijk is de productie een maand naar voren geschoven, terwijl andere delen van Alfa’s meerjarenplan wat verder op de tijdlijn zijn geplaatst. Uiteraard hangt alles uiteindelijk van de eerste verkoopresultaten af. Marchionne gaf onlangs al aan dat die lijn na het derde model is getrokken. Oftewel in de loop van 2017 wanneer de opvolger van de Giulietta in beeld zal verschijnen.
Een grote SUV kan heel belangrijk zijn voor de Amerikaanse markt, terwijl een compacte juist hier in Europa een rendabele rol kan spelen. De E-segment SUV (Kamal?) ligt waarschijnlijk verder weg (medio/eind 2018) en zal ter zijner tijd in Mirafiori op verlengd Giorgio-platform van de band rollen. Een sedan met deze maten kon nog weleens pas ná dit model (medio 2019) het daglicht zien, in plaats van ervoor.
De meest compacte SUV zal juist op de kleinste variant van het nieuwe achter- en vierwielaangedreven platform debuteren en deelt z’n onderkant met de opvolger van de Giulietta. De C-segment SUV lijkt vrijwel zeker uit Pomigliano d’Arco te komen en zal samen met de hatchback ervoor zorgen, dat de fabriek waar nu alleen nog de Panda wordt gebouwd, weer op volle sterkte kan produceren. Deze kleine SUV zit tussen een Fiat 500X en de Stelvio in en komt naar verwachting niet veel later dan de hatchback op de markt (eind 2017). Vooral eerste prototypen van de Giulietta op de weg, zullen uitwijzen of dit genoemde schema inderdaad klopt. Hopelijk zien we die eind dit jaar al verschijnen.
De redactie houdt niet van SUV’s , dat was na het lezen van de artikelen over de Stelvio en de Levante al duidelijk. De S staat voor Sports, past prima bij Alfa Romeo. Utility wat minder, maar toch zijn er in de loop van de jaren veel Alfa rijders gelukkig geworden met een SW, ook niet bepaald passend in de historie van het merk. Een nieuwe weg inslaan is niet altijd per definitie fout. Lancia’s rallysucces was ook een nieuwe weg, paste ook niet in de historie, om een voorbeeld te noemen. Ik zie het probleem niet, ik zie wel een logische keuze voor dit segment, dat wereldwijd al 10 jaar het snelst groeiende segment is, juist ten koste van de klassieke D en E segement en de SW’s. BMW, Porsche, Lexus, Audi, en sinds kort Jaguar, ze hebben allemaal in meer of mindere mate sportieve historie, en doen het uitstekend in de SUV markt. Laat maar komen dus.
Er moet geld verdiend worden met Alfa, dus moeten er SUV’s komen. Ga ik er één kopen? Nee, zeker niet. Ik heb een Jeep Cherokee én een Alfa. Juist omdat deze zo mijlenver uit elkaar liggen, maar allebei leuk in hun eigen segment zijn.
Ik heb al sinds 2003 een foto ingelijst van de Alfa Romeo Kamal ( wordt het Stelvio of Kamal ) op mijn bureau bij ons op kantoor staan. Mijn broer en ik tellen de jaren af. Het wordt tijd. Inderdaad meegaan met de tijd en de wensen van de mensen ( lees consument en dus klant) is commercieel gezien noodzakelijk. Ik kan niet wachten om een 4 x 4 suv van Alfa Romeo te kunnen bestellen. Maar goed eerst maar de introductie van de Giulia meemaken komende week.
De prioriteit geven aan het ontwikkelen van SUV’s, heel verstandig. De SUV heeft de toekomst!
Dat gaat Harald Wester niet meer meemaken, die maakt plaats voor Bigland…