Alfa Romeo MiTo TwinAir binnenkort ook met 105 pk
Inmiddels kennen we de combinatie Alfa Romeo MiTo en TwinAir Turbo erg goed. Een winnende combinatie wat ons betreft ook al is het verbruik niet in alle situaties een zegen voor wie onderweg wil sparen en is het comfort vanwege een sportieve vering niet ideaal voor wie ver wil rijden. Dat laatste vernamen we onder andere tijdens onze meest recente ervaring, waarbij we de MiTo als reisgenoot gebruikten richting het zuiden. Voor een dergelijke trip raden we toch eerder een kleine Lancia aan met meer demping en minder geluid in de cabine.
Maar de MiTo gaat dan ook vooral over het gevoel van sportiviteit en stijl. Vooral over dat laatste is onze redactie het eens. De kleine Alfa is niet alleen degelijk en onderhoudsarm, het is ook een zeer mooie auto, om niet te zeggen het mooist verkrijgbare in dit segment. Een echte Alfa, want onze indruk nu de jaren gaan tellen, is dat het een tijdloos ontwerp is, wat je gaande weg steeds meer zult gaan waarderen. Bovendien zorgt de 85 pk TwinAir met donkere brom, volop voor het nodige rijplezier en blijft het op een smeuïge en veel duurdere QV na, onze droom-MiTo.
Maar er gloort nu sinds de introductie vorig jaar ook weer wat nieuws aan de horizon, want ons is via officiële bron bekendgemaakt, dat de MiTo eind deze zomer terugkomt met een nog levendigere 105 pk variant van de tweecilinder. Het is het belangrijkste nieuws betreffende een update, die men binnen Alfa-kringen reeds MiTo ‘Serie 2’ noemt. Zoals je al op deze site hebt kunnen lezen, zal de productie begin september worden hervat in combinatie met deze nieuwe motor, die als Progression en SBK-uitvoering leverbaar zal worden. De 85 pk blijft intussen enkel leverbaar als Distinctive.
Welke optische veranderingen er eventueel komen weten we nog niet, maar denk vooral aan nieuwe details en pakketten en niet zozeer aan nieuw design voor fundamentele elementen als koplampen of grille. Wel verwachten we bijvoorbeeld het inmiddels op meer modellen van FGA toegepaste handige ‘Smart-Fuel’ systeem zonder tankdop en een nieuwe geïntegreerde navigatie. Van deze laatste zie je hierboven alvast een in Italië uitgelekte afbeelding. De lay-out komt overeen met die in de 500L. Ook het sierstripje met Alfa Romeo letterlogo is nieuw. In ieder geval melden we dit uiteraard zodra we meer weten.
[nggallery id=943]
Ik hoop op een 5 Deurs Mito vind dit nog altijd een gemis in het gamma als ze dat wat eerder hadden gedaan hadden ze denk ik toch meer Mito’s verkocht. Dit is overgens het enige foutje wat ik Alfa Romeo kwaad kan nemen. Een Sportwagon van de Guiletta zie ik niet zitten das niet echt premium of des Alfa’s die moet gewoon bij het D-segment komen maar dan wel een Design station een soort shooting brake maar dan op zijn Italiaans! Modellen voorstel: Grote facelift Alfa Romeo Mito die dan ook als 5 deurs komt en een limited Edition GTA met 230 PK en Q2. de Guiletta krijgt een lichte facelift. Dan komt erop basis van het Guiletta onderstel de opvolger van de Alfa GT een ruime praktische coupe dit moet de beste voorwielaandrijver worden op handeling. De naam! Alfa Romeo 3C Sprint inverband met 3 deuren ook een GTA versie met 300 PK 1750 TBI en TCT met Q4. Dan krijgen we zoals boven omschreven de Alfa Guilia dit word een 5 deurs coupe lijn ala Audi A5 maar dan mooi zeg maar. En daar komt ook een hele mooie station shooting brake van. Deze auto heeft achterwiel aandrijving en 4WD Q4, natuurlijk de Alfa 4C en de Alfa 4C Spider. Daarboven de nieuwe Alfa Romeo 6C op basis van de Maserati Ghibli en natuurlijk de grote coupe de Alfa Romeo 6C Sprint. Dan is er de nieuwe Alfa Romeo SUV grote Audi Q5. En de kers op de appelmoes is de nieuwe Alfa Romeo Duetto Spider een heerlijke roadster met achterwiel aandrijving en de motor voorin!
Ik denk dat ik er zo wel ben!! 8)
Ciao
Squadra
Tsja, die verrekte CO2 uitstoot he…. De MiTo van mijn vriendin met old-school 1.4 rijdt beter, gecultiveerder en vooral zuiniger bij normaal gebruik dan de TwinAir in de MiTo… Ook al heb je een dubbel vliegwiel, helemaal vrij van resonanties is ie niet. En dat verschilt ook nog eens sterk per auto, vreemd. “Engine of the year” of niet, voor een MiTo vind ik het nog steeds een vage combinatie. Tuurlijk, met een beetje inlevingsvermogen klinkt ie als de boxer van weleer… In een 500 of wellicht Panda prima, past wel bij het concept.
Ik weet nog goed bij de producttraning voor de introductie… Collega’s die de TwinAir al kenden uit de 500 en Yp waren zeer terughoudend. Ik was nog best enthousiast tijdens de eerste kennismaking destijds! Maar gaande weg de praktijk, moest ik mijn mening toch bijstellen: 80% van mijn klanten lachten me (de auto eigenlijk) uit. Rijd er eerst nou in, zei ik altijd. Na de klant uitgebreid uitgelegd te hebben hoe je met een TA moet rijden…. Echt heel erg tegenvallen vond een groter aantal het met rijden ook niet. Nog steeds een minderheid vond het uiteindelijk wel ok. Ook niet meer dan dat, echt enthousiast was niemand. Terwijl ik toch alle registers opentrok om de klant te overtuigen…Op de vraag of ze dan wel een TwinAir MiTo wilden hebben? Nou, neen dank u, ook al is ie belastingvrij. Ik moest inderdaad echt iedere keer de boordcomputer resetten, want 8.6l tot 11,3l / 100km is nou niet echt overtuigend. Die motor is echt voor het nieuwe rijden ontwikkeld, en zal zelfs dan niet zuiniger zijn dan de 1.4 met 79pk!! Boordcomputer daarvan staat op een keurige 6,1l/100km. En ze rijdt redelijk door… Daarmee schiet de TA dus zijn doel voorbij, vind ik. En ik houd vooral mijn hart vast wat betreft levensduur, maar dat geldt ook voor de 3 pitters. Ik ben bang dat bij 80.000 het fijne er wel af is. Down-sizen houdt bij mij echt op bij 3 cilinders. Punt. Oh, ik haat Autoweek hoor… 😈 Ik ben TwinAir scepticus geworden door de praktijk ervaring die ik heb opgedaan en ik blijf dat voorlopig. Vooral in combinatie met de MiTo dan….
Een motor zonder turbo heeft een natuurlijke verbruikslimiet: Er is een maximale hoeveelheid lucht die onder atmosferische druk bereid is de cilinder in te stromen en met een beperkte hoeveelheid lucht kun je maar een beperkte hoeveelheid benzine verbranden. Het maakt niet uit hoever je het pedaal intrapt: Het injectiesysteem beslist dat er niet voldoende lucht is en is daarom niet bereid meer benzine in te spuiten.
Bij een turbomotor is er geen natuurlijke verbruikslimiet: Hoe harder de turbo draait, hoe groter de druk waarmee de lucht in de cilinder stroomt. De turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, dus hoe meer brandstof je verbrandt, hoe harder de turbo gaat draaien en hoe meer brandstof je kunt verbranden.
Vandaar dat een Twinair wat betreft pk’s en topsnelheid gehakt maakt van een Fire zonder turbo: Hij kan gewoon per cyclus meer brandstof verbranden. Druk je op het pedaal, dan gaat er ook gegarandeerd meer brandstof de cilinders in.
De kunst om zuinig met een Twinair te rijden, is om hier niet in mee te gaan: Discipline met het gaspedaal is cruciaal, want er is geen injectiesysteem dat de brandstofkraan voor je dichtdraait, die gaat echt wijd open. Hou je jezelf in de hand, dan wint de grotere efficiëntie van de motor en geniet je van het laagst mogelijke gebruik.
De brandstofverbruikstest sluit hier naadloos bij aan: Nergens in de test is snel accelereren noodzakelijk, dus tijdens de verbruikstest zal de brandstofkraan nooit wijd open gaan.
Een MiTo is verder denk ik kwa gewicht iets minder geschikt voor een Twinair: Is de auto zwaarder dan ga je automatisch het pedaal dieper intrappen. Bij een Panda of 500 is dat een heel ander verhaal.