Alfa Romeo Mito Multiair
Binnenkort is het dan eindelijk zover! De Alfa Romeo Mito Multiair zal dan eindelijk zijn debuut maken. Het systeem waar men al tijden op wacht. De nieuwe techniek zal niet alleen zuiniger, maar ook krachtiger en sportiever zijn dan de huidige TJets. Alfa Romeo zegt zelfs dat het nieuwe geluid meer aan een Alfa zal doen denken. Het systeem kan onder alle omstandigheden zorgen voor een optimale kleptiming en airflow. De uitleg hiervan is al diverse malen uitgebreid aan bod gekomen. Zo heeft FPT (Fiat Powertrain Technologies) onlangs 2- video’s gepubliceerd met de complete uitleg hierover (video 1 en 2).
De nieuwe versie zal in 3- varianten leverbaar worden. Zo zal er een 105 PK sterke atmosferische motor komen, en 2- turbo varianten met respectievelijk 135 en 170PK. Naar zeggen zal de meest krachtige en sportieve versie (170PK) de naam ‘Quadrifoglio Verde’ dragen. Deze krachtpatser zal begin 2010 op de markt komen. Optisch toont Alfa bij deze introductie ook een lichte update. De binnenzijde van de koplampunit is nu antraciet grijs. Hierdoor lijkt de Mito wat ‘mannelijker’ en staat hij designtechnisch dichter bij zijn grote broer, de 8C Competizione. Het uitlaadje is hoekig en plat en kenden we ook nog niet. De progression had tot nu toe namelijk een enkele ronde en de TJet/MJet een dubbele. Overigens zal deze basisversie met MultiAir 105pk in Italië de spits afbijten en (slechts) 15.800 euro kosten.
Verder zijn alle modellen uitgerust met een start-stop systeem. Tevens is er een Gear Shift Indicator (GSI) toegevoegd. Een systeem dat adviseert op te schakelen bij hogere toerentallen. Gelukkig alleen actief in de ‘Normal’ en ‘All Weather’ modus. Ook wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe versnellingsbak, met kortere versnellingen ten behoeve van prestaties en verbruik. De QV variant zal voor een sportievere wegligging een aangepast onderstel krijgen. Hiervoor zal gebruik worden gemaakt van een in samenwerking met Magneti Marelli ontwikkeld SDC (Synaptic Damping Control) systeem, wat door middel van de DNA schakelaar de hardheid van de demping in laat stellen.
[nggallery id=8]
[nggallery id=9]
De zwarte koplampen maken hem inderdaad iets stoerder. Overigens niet in deze witte kleur, ik denk dat een wat donkerder kleur (of een rode) hem beter staat.
Leuk is dat in de technische gegevens de invloed van de Sport stand zichtbaar wordt; hoger koppel en bij de 135 pk versie, max vermogen bij een hoger toerental. Bij QV overigens koppelwaarden die we voorheen van diesels gewend waren.
Als de acceleratiewaarden en topsnelheden waarheid blijken te zijn is nu ook de instapversie wat meer alfa waardig geworden.
De goedkoopste is overigens niet de zuinigste en de schoonste. Die eer gaat naar de 135 pk versie. Weet iemand hoe de emissiewaarden in CO2 labels vertaald worden. Dat is tegenwoordig hoe dan ook een belangrijk verkoopargument geworden.
Dat moet de snelste ‘facelift’ in de historie van Alfa zijn of niet? 😉
Ik hoop dat het werkt. Ik was zaterdag naar die koplampen van de zwarte Mito van mijn buurman aan het kijken, en toen dacht ik er ook nog aan dat ik de mijne open zou maken en zwart zou laten spuiten 🙂
Erg mooi dat parel witte! Maar toch liever een Competizione rode in 2010! Wit is zó 2009 😛
Ah, allemaal in de 20% bijtelling als ik het zo zie 🙂 Goed bezig Alfa! Dat zal door leasend Nederland in ieder geval goed ontvangen worden
Ben erg benieuwd naar de QV, het ziet er allemaal veelbelovend uit! En inderdaad…dat witte is wel leuk geweest, kom maar op met die rode racemonstertjes.
Kijkt in zijn spaarpot. Nee, niet genoeg voor een rode met titanium velgen. Kerstman bent u daar? 170 pk aub. Ik hoef niet persé leren bekleding..