Alfa Romeo MiTo krijgt facelift in 2013 en komt misschien ook als GTA
De Alfa Romeo MiTo krijgt vanaf voorjaar 2013 (autosalon van Genève) een tweede leven in een nieuw jasje dankzij een uitgebreide facelift. Vanmorgen wisten we nog te melden dat naast deze compacte driedeurs een nieuw model zal verschijnen met vijf portieren. De MiTo zoals we die nu kennen is dit jaar al 3 jaar op de markt en blinkt uit in betrouwbaarheid en een redelijk sportief uiterlijk. Toch mist de B-segment auto die Alfa Romeo vanaf 2008 als eerste weer aan hogere verkoopaantallen moest helpen, nog dat beetje jus dat ‘m de X-factor kan bezorgen.
Alfa Romeo heeft daarom een evolutie van de MiTo op de planning staan, waardoor het model ook marketingtechnisch ineens weer op de kaart kan komen te staan. Een soortgelijke aanpak werd in 2009 al succesvol toegepast op de Grande Punto van Fiat, met de Punto evo als resultaat. Van binnen en buiten zal de kleine Alfa Romeo van een andere orde zijn dan nu het geval is en ook technisch komen er de nodige vernieuwingen. Motorisch zien we de MultiAir II debuteren en qua ophanging vinden vooral aan de achterzijde nogal wat aanpassingen plaats. Uiteraard zal ook de TCT-transmissie van FPT dan weer present zijn.
Een van de vele Photoshops van een MiTo Cabrio die je al een tijdje op het internet kunt vinden
Er gaan al een tijdje wat geruchten rond dat vanaf 2013 ook een cabrio-versie het groene licht zal krijgen. De open MiTo stond ooit al op stapel voor het huidige model, maar werd om tactische redenen tegengehouden. Dat laatste geldt uiteraard ook voor de reeds in 2009 als concept getoonde GTA. Men zegt dat deze alsnog op de facelift zal worden toegepast met een 1.4 Turbo MultiAir II van meer dan 200 pk. Abarth krijgt zoals we vandaag al schreven volgend jaar al een dergelijke extra sterke 1.4 van FPT. We verwachten dat de MiTo GTA eveneens een gelimiteerde auto zal zijn met uitmuntende technische gegevens en dat een minder krachtige en goedkopere versie met deze motor, als vernieuwde QV door het leven zal gaan. Wat er ook van waar is, de MiTo krijgt duidelijk een tweede leven met meer allure en Alfa Romeo zal als merk harder aan de weg gaan timmeren de komende jaren. Het is niet bekend of de sterk vernieuwde MiTo ook naar Amerika zal afreizen. We vermoeden zelf van niet. Uiteraard zal ook de nieuwe MiTo in Mirafiori te Turijn van de band rollen.
De MiTo GTA concept werd in 2009 op de IAA van Frankfurt gepresenteerd
Eindelijk een 5 deurs Mito,ik kan niet wachten !!
Ja super,
Je kan veel meer met de Alfa Romeo Mito ik zou inderdaad ook een GTA versie maken. De Cabrio is ook leuk omdat daar best wel kopers voor zijn. Maak de Mito maar een stuk beter als een Punto hij moet er ruim boven staan kwa niveau niet dat er iets mis is met de Punto maar dan hou je verschil in klasse.
Ciao
Squadra
Finalmente! Ze schieten wakker. Als ze het model nog langer willen plaatsen tov Audi A1 en Mini moeten ze dringend uit hun pijp komen. Ik snap trouwens nog altijd niet waarom die GTA er toen niet gekomen is, de ontwikkelingskosten waren immers al gemaakt.
Ik las trouwens in Automotive News Europe het volgende:
“Subcompact: The car originally was intended as a five-door variant of the Europe-only three-door MiTo. It is now expected to be a new model, which could be imported to North America from Italy beginning in 2013.”
Daar spreken ze dus over een nieuw model?
De Mito is wel een auto die in de loop der jaren mooier wordt. Toen ‘ie kwam vond ik het maar niks maar nu begin ik het ontwerp steeds meer te waarderen. toch zijn die koplampen nog veel te ‘lief’ en ademt de techniek teveel Punto.
Vervangen door een nieuw model lijkt me een prima optie, bouw ‘m dan wel op een ingekort Giulietta platform.
@Lusso: ook hier lees je dat de vijfdeurs een nieuw model is. 😉 De driedeurs krijgt een grondige aanpassing en wordt een soort MiTo Evo. 8)
Hoe het ook zou zijn,dit zijn al produkten die al bijna klaar zijn voor produktie.en wakker zijn zijn ze ook.de strategie wordt nu alleen duidelijker.
Mvg uit Italie met een duidelijk aanwezige Giulietta in het straatbeeld.
Neeeeeeeeeee, de GTA moet dat 1750 blok krijgen! Er zijn al tuners die een ‘gewone’ 155pk naar de 200 tillen (weliswaar met meer werk dan alleen een chip), de GTA hoort daar boven te staan.
Trouwens, weer 2013? we mogen maar wachten en wachten 😛