Alfa Romeo MiTo JTDm by Ferraris
Bij AutoEdizione zijn we gek op extra snelle MiTo’s. Helemaal als ze ook nog eens behoorlijk smaakvol zijn aangepast op initiatief van bedrijven buiten Alfa Romeo om.
Nu kun je natuurlijk twisten over wat nog net wel en net niet binnen de norm van ‘Alfa-waardigheid’ valt. Maar deze voor zo ver wij weten eerste aanpassing van een Diesel MiTo door het Italiaanse Ferraris, vinden we toch wel de moeite van het vermelden waard. Vooral de geheel zwart gemaakte grille op de mooie licht grijze gematteerde carrosserie sprak ons direct als eerste aan. Ook het centrale dubbele uitlaatsysteem (76 mm) oogt best lekker. De Milanese firma heeft inmiddels een reputatie op het gebied van tuning. De 1.6 JTDm is geheel anders afgesteld en het resultaat is een fellere Diesel met veel meer koppel onderin. Ferraris heeft wat dat betreft ook veel ervaring aangezien ze een Fiat 500 (‘Estremo’) al eens tot 260 pk wisten op te peppen. Het bedrijf bestaat inmiddels 50 jaar.
Terwijl een standaard 1.6 JTDm een max. koppel bij 1590 toeren heeft met een stabiele hoeveelheid Nm van tussen de 285 en 250 tot circa 3800 toeren, trekt deze Ferraris JTDm editie lustig door tot 402 Nm. 126 Nm meer bij 2000 toeren dan het origineel. Er zijn veel meer pk’s beschikbaar. Bijvoorbeeld een piek van 38 pk meer bij 2500 toeren. De Ferraris doet een sprintje naar de 100 in 8,9 seconden. Een seconde sneller dan de standaard JTDm. De top ligt op 213 km per uur. Alleen dat Diesel-geluid…..
Al met al een geslaagde aanpassing in onze ogen. Het lekkerste op MiTo Diesel gebied. Het is met een groot oog voor detail gedaan. Hoewel we het speciale stuur wel grappig vinden, is het volgens ons net iets te veel van het goede. Liever een standaard stuur met radio commando.
[nggallery id=313]
Leuke uitvoering. Dit ziet er goed uit. Alfa Romeo zou eens moeten praten met dit soort tuning bedrijven.
Hoop dat ze ook iets aan de afstelling van de achteras hebben gedaan.
We waren met een groepje 33 fans naar Toscane paar weken terug en hadden oa een Mito 1.6 jtdm als huurauto in dat grijs.
Bijna iedereen die meereed en achterin zat werd misselijk.
Verder wel een lekkere auto zeker ook om door het heuvellandschap van Toscane te rijden of de bekende Futa pas te bestormen.
Met het sper diff bleef de Mito de Delta diesel makkelijk voor.
@ Tommaso: ik zeg niks……
De Mito had een nerveus gedrag van de achterkant. De kont maakt korte krachtige zijwaartse bewegingen. Als bestuurder heb je daar niet veel last van maar de passagiers op de achterbank schudden toch behoorlijk heen en weer (natuurlijk hoor je in een Mito ook niet achterin te zitten…).