Alfa Romeo MiTo facelift tot ieders verrassing gespot

mito facelift1

Vanmorgen is in Turijn deze stevig afgeplakte Alfa Romeo MiTo gespot. Iedereen is in Italië op vakantie momenteel, maar gelukkig loopt er altijd wel iemand met een camera rond Lingotto en Orbassano. We wilden net een soort zwanenzang schrijven over de MiTo, aangezien het gamma wel heel erg beperkt is geworden, nu zelfs de TwinAir en de 1.3 JTDm niet langer verkrijgbaar zijn in het huidige gamma. We dachten dat dit het voortraject zou zijn van een totale uitfasering van de kleine Alfa uit 2008. Maar deze foto’s bewijzen nu het tegendeel. Dat ze recent zijn blijkt ook uit de camouflage in ‘buitenlandse stijl’. Italiaanse ‘mules’ waren immers nog altijd behoorlijk traditiegetrouw zwart afgeplakt, maar tegenwoordig is men ook bij FCA overgestapt op de meer psychedelische print. Mogelijk is er maar 1 leverancier van dit soort tape… Mirafiori mag zich dus gaan opmaken voor een MiTo versie 2.0. Na een uiterst milde aanpassing vorig jaar, lijkt het erop dat men op de Giulia heeft gewacht voor het echte werk.

mito facelift

Deze MiTo op de foto heeft duidelijk de grille en dus de luchtinlaat als onderwerp van deze eerste testfase. We verwachten dus sowieso een nieuw soort ‘Scudetto’ tussen de koplampen, die meer aan zal sluiten op de Giulia en andere toekomstige Alfa Romeo’s. Maar omdat dit een heel andere stijl is, verwachten we dat de carrosserie eveneens de nodige aanpassingen zal krijgen wat op dit exemplaar echter nog niet te zien is. We zetten ons geld dus in op een uitgebreidere facelift met eveneens aangepaste lichtunits, vooral aan de voorzijde. Mogelijk heeft FCA dankzij de komst van andere modellen alle vertrouwen in een vervolg voor de MiTo. Binnenkort de enige chique driedeurs in FCA’s B-segment. De komst van deze nieuweling sluit ook uit dat de MiTo volgend jaar uit productie zal gaan. Een overbrugging tot een totaal nieuw model is mogelijk de reden hiervan. Het gamma moet dus zo volledig mogelijk zijn en CEO Harald Wester sloot een opvolger immers ook niet uit. De techniek is voorhanden en dus zal een opvolger voor de MiTo ook best nog uit de koker kunnen komen. Misschien wel in 2018 op basis van het voorwielaangedreven ‘small wide’ platform. Het zou Alfa Romeo louter goed doen denken wij. Een bredere klantenkring komt dan echt binnen bereik.

mito facelift2

Deel dit artikel:

15 gedachten over “Alfa Romeo MiTo facelift tot ieders verrassing gespot

  • 5 augustus 2015 om 17:04
    Permalink

    Zou wel wijs zijn hem nog even te houden hoewel de productie aantallen erg laag liggen voor een model waar ze 4x, 5x zoveel van zouden moeten verkopen maar ja de 5 deurs mist die was uitgesteld tot 2012 maar nooit kwam. Hadden ze die gehad had er 1 voor de deur gestaan in Alfa Rosso.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 17:40
    Permalink

    Inderdaad een verrassing! ’t zal wel niet gebeuren, maar in onze contreien zou het gunstig zijn als ze hem 1 trede lager in de wegenbelasting zouden krijgen, hij is op dit punt duurder in bezit dan de concurrentie. Maar op zich zijn het zulke fijne en sjieke autootjes dat de verkoopcijfers eigenlijk gewoon bizar laag zijn… de auto komt niet voor in het blikveld van degene die een auto willen kopen. commercieel zou men eens goed na moeten denken hoe men dit op gaat lossen.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 18:30
    Permalink

    AR159 ; Helemaal met je eens !

    Zou gewoon zonde zijn om geen opvolger in productie te nemen.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 18:34
    Permalink

    Je zou dankzij deze facelift vrijwel zeker kunnen zijn van een opvolger. Want anders hadden ze deze update nooit bedacht. Daarvoor is de MiTo te weinig populair zelfs in Italië lopen ze eraan voorbij. De MiTo voelt te weinig premium aan is een van de meest gehoord argumenten. De opvolger moet dus iets heel anders zijn en wellicht hebben ze voor deze ook al wat veranderingen in petto.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 20:04
    Permalink

    Men weet dat we het hier over een Fiat Punto hebben en veel mensen vinden die zelfs mooier. Ik neig daar ook een beetje naar.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2015 om 20:32
    Permalink

    Een opmaat naar een productiestop kan niet meer als verklaring worden gebruikt voor het stoppen met de Twinair. Wat is de reden dan? Zou misschien één van de motoren in ontwikkeling gelanceerd worden op de Mito?

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2015 om 15:16
    Permalink

    Ik zie de TwinAir gewoon nog staan in de Nederlandse en Italiaanse prijslijsten. Maar laat ik voorop stellen dat stoppen met deze motor een goede zet zou zijn, deze tweecilinder past niet bij een Alfa.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2015 om 16:37
    Permalink

    En waarom past een Twinair niet bij een Alfa?
    – Twinair is klein met veel pk’s. Alfa heeft in zijn gloriejaren veel kleine motoren met veel pk’s gehad
    – Alfa had altijd innovatieve motoren. Twinair is zeer innovatief.
    – Twinair is ook een sportieve motor en past bij sportief merk.
    – Cilinders hebben dezelfde inhoud als de cilinders van de 1750. Klassiek Alfa dus

    Verder heeft de Twinair een mooi donker geluid dat prima past bij de sportuitlaat van de Mito.

    Ik kan je uit ervaring vertellen dat het heerlijk rijdt en ik veel positieve commentaren krijg over het mooie geluid van mijn auto en de opmerking snelheidsmonster is ook alp eens door een meerijder gemaakt die erg onder de indruk was van het acceleratievermogen in Dynamic-mode. Je moet hun gezicht eens zien als ik ze later vertel dat het een 0.9 tweecilinder is!

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2015 om 17:29
    Permalink

    Op papier is zo’n TwinAir een mooi stukje techniek, maar hij klinkt als een grasmaaier. Vooral als je ernaast staat. Die herrie en dat geschud en getril passen niet bij een Alfa.

    Beantwoorden
  • 6 augustus 2015 om 17:38
    Permalink

    Nee, een twinair klinkt niet als een grasmaaier. Dat is een sprookje dat pertinent in de wereld geholpen worden door mensen van het zescilinderstempel. Mooi diep donker geluid komt eruit.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2015 om 00:40
    Permalink

    Idd, klinkt niet als een grasmaaier, maar als een koffiemolen. Mooie techniek, zeker op papier. In een 500 retro in optima forma. In 500L verbazingwekkend te pruimen. Maar in de MiTo is er een enorm Noise, vibration, and harshness probleem. VRE-SE-LIJK! En dat omdat de 1.4 MultiAir inmiddels is verworden tot een milieu delict. Lang leve de emissie wetgeving. En neen ik ben niet van de zescilindertempel (bewust zonder S), maar de vergelijking met de 1750, waarvan de oorsprong 6 cilinders had, is heiligschennis.

    Nu heb ik gelukkig geen verstand van zaken en zijn de AR dealers druk doende verkeersremmende maatregelen te treffen om de nimmer aflatende stroom kopers van dit wonder der techniek af te remmen en beheersbaar te maken.

    Dream on!

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2015 om 09:49
    Permalink

    Ik ben ook zeker niet van de zescilinderclub. Ik vind ook niet dat er per se een bepaald aantal cilinders in een auto hoort te hoort te zitten, maar de eigenschappen van de TwinAir zijn gewoon niet Alfa-waardig. Dat is eigen ervaring, heeft niets te maken met een sprookje. Maar smaken en meningen verschillen, dat is prima. Maar voor mij hoeft die TwinAir niet.

    Beantwoorden
  • 7 augustus 2015 om 20:36
    Permalink

    Voor wie het zich afvraagt: de TwinAir en de 1.3 JTDm zijn nog volop leverbaar omdat er nog een parkeerterrein vol mee staat @ Mirafiori 😉

    Beantwoorden
  • 12 augustus 2015 om 15:45
    Permalink

    Verwacht enkel en alleen een nieuwe grille a la Giulia (met nieuw logo uiteraard) en misschien een ander stikseltje of hooguit een draaiknop voor de DNA. Voor de rest nog 2 jaar in de uitloopfase. Dit verbaast me al wel een beetje, geloof echt niet in een uitgebreide facelift, zoals aanpassingen aan carrosserie, koplampen ed, dat is enorm duur. Je zal schrikken wat een nieuw bumpertje ontwikkelen al kost….

    Beantwoorden
  • 12 augustus 2015 om 16:59
    Permalink

    Dat is inderdaad wat ik verwacht. Het nieuws zit ‘m dan ook niet in de facelift zelf, maar precies wat je zegt: Nog 2 jaar in productie en tegen die tijd wellicht zicht op een opvolger. Het betekent dat Alfa Romeo zich op een vrij breed deel van de markt zal gaan richten en dat lijkt me zeker veelbelovend nieuws.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.