Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm Savali: Fijne diesel met meer jus
De Alfa Romeo MiTo hebben we al in alle soorten gereden, van 2 cilinder turbo tot Quadrifoglio Verde en zelfs met aangepaste 1.4 Turbo van 200 pk. Het lijkt bij gebrek aan meer nieuws misschien op aangelengde thee zo langzamerhand, maar we willen tijdens deze gelegenheden vooral aantonen dat de MiTo een aantrekkelijke compacte Alfa is, die nog altijd met de tijd mee kan. Een degelijk doch stijlvol alternatief voor dagelijks gebruik, dat altijd fris oogt in de grijze massa. Zeker na de nuttige update met nieuwe navigatie en schonere motoren, kan de MiTo de actualiteit voorlopig weer aan. De 1.6 JTDm, die de Nederlandse markt helaas voortaan moet ontberen, viel onlangs nog flink in de smaak bij onze Vlaamse redacteur van AutoEdizione.com.
De economische ‘Energy Machine’ met TwinAir benzine of JTDm dieselmotor (14% bijtelling) krijgt van ons uiteraard altijd de meeste aandacht vanuit consumenten oogpunt. Daarbij vinden we de sterke 1.3 JTDm nog altijd een echter winnaar. De kleine comfortabele diesel mist alleen dat kleine beetje extra vermogen om de MiTo ook echt vlot en wendbaar te noemen. Onze vaste partner SAVALI biedt daarin uitkomst. Met de erkende vakkennis van ras-Alfist en technisch expert Ronald Vermeulen (RV Corse), krijgt de 1.3 JTDm net dat beetje extra waar we allemaal op zaten te wachten. Het is dan ook een echte aanrader om je ecovriendelijke MiTo toch even naar deze fijne sportschool te sturen. De vakman biedt zelfs ‘niet goed geld terug garantie’ en heeft uiteraard ook aanpassingen voor alle andere MiTo’s in petto. Nieuwe klanten via AutoEdizione ontvangen extra korting.
De Alfa Mito 1.3 JTD Savali voelt op alle vlakken beter aan dan de standaard 80 pk variant (voorheen 85). SAVALI werkt al sinds 2011 aan de kleine diesel (waar toen een nieuw type microprocessor voor was ontwikkeld) die de afgelopen jaren diverse updates ontving. Bij het wegrijden was overigens ook meteen merkbaar hoe direct het stuurgedrag van deze Alfa MiTo SAVALI is. Het stuurgedrag van de standaard MiTo is al heel erg goed -bijvoorbeeld bij het insturen van een bocht- maar bij deze aangepaste MiTo is dat nog een streep scherper. Dat de MiTo SAVALI zo goed stuurt komt mede door de 17 inch Borbet velgen en de Pirelli P-zero nero banden. SAVALI is trouwens bij deze jongste versie niet over 1 nacht ijs gegaan, want ook het motormanagement was aan nieuwe updates onderhevig en het resultaat mag er zeker zijn. Het vermogen steeg naar 102 pk en het koppel neemt met dik 50 Nm toe. Bij 2250 toeren geeft de 1248 CC motor 252 Nm koppel! Dit is erg merkbaar en geeft de nodige voldoening. De motor pakt nu bij ieder toerental mooi op en trekt heerlijk door. De illusie van een grotere motor onder de kap, is werkelijk compleet wanneer je deze aanpassing ervaart. De Alfa MiTo 1.3 JTDm SAVALI is dan ook wat ons betreft een prachtig alternatief nu Alfa Romeo Nederland de 1.6 JTDm van de prijslijst heeft gehaald.
[nggallery id=1044]
80pk is volgens mij veel te weinig voor een Alfa heden ten dage. Zeker als je je wil profileren als sportief merk.