Alfa Romeo mist verkoopdoel van 100.000 eenheden
Alfa Romeo had zich begin 2018 ten doel gesteld om naar de 100.000 verkochte eenheden op jaarbasis op te klimmen op ons continent. Hoewel het een beter jaar is dan ooit (+7.6%), lijkt vooral dankzij de verkoopafname van de afgelopen maand, deze doelstelling niet langer haalbaar voor het Milanese merk. Met slechts iets meer dan 3000 verkochte auto’s op de Europese markt gedurende de vorige maand, is er ruim de helft minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand in 2017. Vanaf januari gezien staat de teller wat Europa betreft op 71.049 eenheden. Hooguit een aantal tegen de 90.000 ligt in het vizier. Vooral de vraag naar de Giulia loopt momenteel terug. De Stelvio daarentegen blijft groeien met inmiddels 24.200 eenheden op ons continent vanaf januari gezien (+120,2 %).
Ook de mondiale doelstelling van rond de 170.000 eenheden zal nu niet worden gehaald. In de VS heeft Alfa Romeo inmiddels 18,160 eenheden verkocht op jaarbasis (+147%). Een uitbreiding van het gamma en de toevoeging van hybride varianten zou het mooie Italiaanse merk flink op weg kunnen helpen, om de reeds gestelde doelstellingen alsnog te halen.
Geen verrassing. Van de Giulia had er allang een Coupe en SW moeten zijn. Geen keus is geen klant.
De nieuwe modellen worden voor voor de USA en China onwikkeld maar de Europese markt is momenteel wel nog steeds de grootste voor Alfa. Onbegrijpelijk dus dat de modellen waarnaar de Europese markt vraagt niet ontwikkeld worden of van de markt verdwijnen terwijl er slechts elke twee jaar een nieuw model wordt gelanceerd. Ik denk dan aan een Giulia SW, nieuwe Mito en nieuwe Giulietta die er al moesten geweest zijn + een kleine SUV op het platform van de nieuwe Giulietta.
Te duur misschien
Onbegrijpelijke hoe de Italianen denken over nieuwe modellen in Europa.
Ondertussen lacht de concurrentie zich kapot.
Je zal maar fabrieksarbeider bij FCA in Italië zijn.
En wat te denken over die autodealers in Europa die van FCA jaren geleden moesten investeren in een grote moderne showroom .
Onbegrijpelijk.
Heel jammer dat Alfa de aantallen niet heeft gehaald, maar het verbaast me niet kijk is bij BMW of Audi die hebben wel een SW in hun gamma en dat is nu net wat Europa nodig heeft , en bij FCA roepen ze alleen maar over nieuwe modellen alleen is het niet bekend wanneer deze komen.
Ik geloof dat het echt een goede keuze is geweest voor Alfa om helemaal opnieuw te beginnen, en eerst te werken aan een herkenbaar DNA: krachtige motoren, rijdersauto’s met RWD/AWD. Ook was het goed en logisch na decennia verlieslatende modellen om te focussen op modellen met grotere marges. Tenslotte was het uitbreiden van de regioportefeuille naar landen buiten Europa een verstandige keuze, want alleen zo ga je de het broodnodige volume halen om rendabel te zijn. Wat er vervolgens mis ging: 1. ze zijn in Italie blijven produceren terwijl al lang bekend was dat je dan nooit in China kon verkopen. Alle concurrenten assembleren daar ter plekke om importtarieven te ontlopen. Had Alfa ook moeten doen. 2. ze hebben zich beperkt tot 1 carrosserievariant van de Giulia, er had net als bij de concurrentie ook een SW, een coupé en mogelijk nog meer moeten zijn. 3. De Giulia is niet leverbaar met een basismotor van 150pk. Alle concurrenten hebben die wel, en dat is hun best verkochte versie. 4 Met 2 nieuwe modellen in 4 jaar ben je het lachertje in autoland. Een nieuwe Giulietta in 3 carroserie-varianten had in 2017 of 2018 moeten verschijnen, de grote SUV en een volledige hybride lijn had ook in 2019 moeten komen. Dat gebeurt allemaal niet. Elke D-segmenter zakt al na 3 jaar in qua verkoop (Passat, BMw 3, Talisman, V60), dat is al 25 jaar zo. Logisch dat de Giulia dus over zijn hoogtepunt heen is. Waar blijft de facelift? Staat niet eens op de kalender. Het trieste is dat het FCA management dit allemaal weet, en met Jeep exact laat zien hoe het wel moet.
In mijn ogen maakt FCA Italiaanse auto merken doelbewust kapot om zodoende Amerikaanse merken als Jeep ect op Europese grond te krijgen Want Europese afzet markt is niet zo heel groot…
Als je een beetje verstand hebt van fca dan zou je weten dat de concurrentie in europa moirdend is en er geen stuiver verdiend word met kleinere auto.s.
De nieuwe regels voor schone aurlto.s doen daar al helemaal geen goed aan.
Vandaar dat elders geïnvesteerd wordt waar de regels soepeler zijn.
Alleen duurdere auto.s daar kan wat aan verdient worden vandaar auto.s voor niet alleen europa voorrang krijgen zo simpel is het
Fca maakt winst en dat vinden ze nu het belangrijkste.
F
Concurrentie in Europa op kleine auto’s, oké. Wie maakt die zoal?
Daihatsu – Verdwenen
Daewoo/Chrevrolet – Verdwenen
Renault/Dacia – Sterk wistgevend
PSA/Opel – Opel opeens weer winstgevend nu het in handen van PSA is
Volkswagen en de rest van hun groep – Schrijft recordcijfers ondanks schandaal
Conclusie: De concurrentie is de afgelopen jaren afgenomen en de conculega’s schrijven mooie cijfers.
Vraag ook eens aan Audi of hun A1 en A2 winstgevend zijn.
Als aanvulling:
– Ford draait financieel al jaren heel slecht in Europa, ondanks hele goede verkopen (Fiesta best verkochte auto 2017). Dus alleen met afbraakprijzen valt verkoop te halen. Dreigt momenteel Europe te gaan verlaten!
– Opel draait deze hele eeuw al (!) financieel heel erg slecht in Europe, al de hele eeuw tot nu toe geen winst gedraaid. Zware reorganisatie momenteel onder beheer door Peugeot. Zonder Peugeot failliet en verdwenen!
Als je een panda met een audi a1 vergelijkt dan snap je het volgens mij niet echt.
Kijk eens wat een audi a1 kost ??????
D mantione
Kia hyunda renault Peugeot vw skoda seat fort
Vergeet ik dacia helemaal.
Alfa Romeo moet dan ook geen auto’s van het formaat Panda te maken (en het artikel gaat over Alfa). Geen idee waarom je er de kleine stadswagens bij betrekt.
Alfa kan wel iets op de markt brengen van het formaat Mito (Audi A1). Niet om er grote winsten op te maken maar wel om jongeren betaalbaar met het merk kennis te laten maken (of als tweede auto) en om zo merkentrouw bij de nieuwe generatie te kweken. Alfa moet je gereden hebben om te begrijpen wat het merk uniek maakt. Nu krijgen de jonge professionals een Audi A1/A2, BMW 1 of Mercedes A als leasewagen wegens geen modern alternatief bij Alfa en als ze promotie maken zouden ze dan plots hun vertrouwde Duitser moeten vervangen door een Giulia? Nogal wiedes dat meerderheid dan gewoon voor een maatje groter van de vertrouwde Duitse 3 kiest. Je kan ook door momenteel weinig winst te maken op een of twee modellen ervoor zorgen dat je in de toekomst veel meer winst maakt door meer modellen met hogere marge te verkopen.
Kort gezegd: met een bijna lege showroom trek je hoofdzakelijk fanboys aan die je dan nog kan verliezen bij gebrek aan gewenst aanbod
En wat de Amerikaanse merken en hun dochterbedrijven betreft. Die hebben de voeling met de Europese markt al een paar decennia verloren. GM heeft Saab verkloot en Opel bijna, Ford had Volvo, Jaguar, Landrover, Aston Martin al diep in de rode cijfers gebracht of er toch minstens dichtbij. En kijk nu eens. Voor Saab kwam hulp te laat maar de andere bedrijven zijn overgenomen door Chinezen en Indiërs en die draaien ondertussen goede cijfers. Net omdat ze de Europeërs auto’s laten ontwikkelen voor de Europeërs.
Ik praat over fca niet over 1 merk.
Nu de fiat punto mito corsa over is is gewoon te duur om alleen een auto te ontwikkellen voor alfa alleen men wil onderdelen delen is kostenbesparing.
Voirbeeld toen de alfa 147 gemaakt werd samen met de fiatbravo was niet 1 onderdeel hetzelfde van deze twee auto,s kost gewoon teveel .snapt nou niemand dat?
@hoekree
FCA maakt een auto in de B-klasse, de Argo. Door geen opvolger van de Punto en Mito te bouwen wordt het onevenredig duur om die actueel en concurrerend te houden. Dus op termijn gaat ook Fiat Brazil er aan.
FCA heeft net een nieuwe serie firefly motoren maar verkoopt steeds minder auto’s waar die motoren in gebruikt kunnen worden.
In Europa zijn miljoenen FCA rijders die geen FCA product meer kunnen kopen omdat er niks wordt geleverd wat hun aanstaat.
In Europa zijn honderden dealers en duizenden arbeiders die steeds minder te doen hebben.
En o ja, de Italiaanse regering gaat met geld strooien en als de Italianen daar een auto van willen kopen, dan is de kans groot dat het een PSA, Renault of VAG wordt omdat FCA vrijwel niks te bieden heeft in B en C segment. Ik heb het eerder gezegd, het is een kwestie van tijd dat PSA of Renault of zelfs VAG de grootste is in Italië. En buiten Italië blijft er helemaal weinig over.
Ik ben blij dat je zo positief blijft, naar de enige toekomst die ik zie voor Alfa en Fiat en uiteraard Lancia is die van steeds zeldzamer maar gewilde oldtimers.
Fiat braziel daar gaat juist alhet geld heen.
Een scala aan fiat moddelen komt daar uit.
Want daar verdienen ze nog aan fiat.
Zelfs de tipo hier gaat stoppen in europa omdat er niks aan verdient wordt.
Zie http://www.clubalfa.it.
Terwijl die ontzettend goed verkoopt in europa .
Europa is gewoon te duur dat is het probleem.kijk maar naar forten meer moddelen van andere merken verdwijnen denk dat de franse merken zonder overheidssteun nog hadden bestaan ?
Of andere merken zonder de Chinezen?
Wordt eens wakker europa wordt voor de rijken en nee daar hoor ik niet bij.
Nou, als je denkt dat heel Europa straks in een Compass rijdt dan ben jij degene die in dromenland is, hoor.
Het is niet zo moeilijk om te toekomst te zien. De EU wil de autoindustrie naar een hoger plan tillen. Europa loopt op veiligheidsnormen en actueler milieunormen wereldwijd voorop. Dat doet men enerzijds omdat het nodig is, maar anderszijds omdat daar de toekomst ligt: De hele wereld zal er uiteindelijk aan moeten. De Europese automobielindustrie zal voorop moeten lopen, opdat de rest van de wereld straks niet meer met de Europeanen kan concurreren.
China zit er anders in: Ze weten dat ze op het gebied van verbrandingsmotoren nooit en te nimmer met de Europeanen kunnen concurreren. Dus proberen ze koning en keizer op batterijgebied te worden.
De Amerikanen leven in een staat van ontkenning. Het is tegen de Amerikaanse waarden als je geen vat olie kunt verbanden om de auto tot het stoplicht te rijden. Consumeren is de norm en meer consumeren is beter, desnoods met schulden. Met Trump en zijn klimaatverdrag zit de V.S. verder weg dan ooit, maar het is oogkleppenpolitiek.
Europa is de grootste consumentenmarkt ter wereld. Er wordt in Europa veel aan mobiliteit uitgegeven. Er is daarmee veel geld te verdienen. Zeker, als vanwege milieudoelen de komende jaren veel automobielen vervangen gaan worden, is daar een leuke boterham te verdienen. Niet alleen met grote auto’s, maar juist de gewone man zal anders moeten gaan rijden. Heb je de juiste spullen, dan ligt daar markt.
FCA reageert de laatste jaren als het jongetje wat niet mee wil. Nog maar enkele jaren geleden liep het voorop als groenste fabrikant. Tegenwoordig lijkt het in een soort dromenland van automobielen in de 20e eeuw te leven. Of de Amerikaanse visie van “Hakuna Matata”. Dan heb je in Europa inderdaad een probleem. Een groot probleem. Als dat niet onderkend wordt, dan kan dat uiteindelijk leiden tot het verdwijnen van de Europese markt. Net als dat GM verdwenen is, Chrysler niets in Europa verkocht en Ford het nu ook moeilijk heeft.
Dat vinden de Europese fabrikanten niet erg. Het is een kwestie van tijd voor er in de rest van de wereld vraag naar nieuwerwetse automobielen ontstaat.
Nu de Tipo: Die is op de markt gezet als prijsvechter, geoptimaliseerd op lage productiekosten en wordt voor lage bedragen verkocht. In het zakelijk plan zaten lage marges ingebakken.
We weten allemaal dat de Tipo in Nederland geen succes kán zijn, omdat hij met vuilie vieze motoren verkocht wordt. Vadertje staat maakt het een dure auto. Dan moet hij nog goedkoper geproduceerd worden en wordt er nog meer verdiend.
Nederland is een uitschietertje vanwege onze milieubelasting. Maar waar we bijzonder in zijn is niet zozeer dat we die hebben, maar dat ‘ie bij ons wat harder doortikt dan in andere landen. Ook andere landen hebben milieubelastingen, overal worden die een tikje aangescherpt vanwege doelen die gehaald moeten worden en overal wordt de Tipo langzaam maar zeker minder aantrekkelijk.
Het probleem van de Tipo is niet dat het een iets kleine auto is. Het probleem is dat de oude atmostferische 1.4 Fire niet op kan boxen tegen een TCe90, waar Dacia bijvoorbeeld mee werkt.
En dat is dan weer juist niet alleen een fiscale kwestie. Want, de consument is vaak niet achtelijk. Die weet ook welke motor technisch superieur is dan de andere en anders merkt hij dat nog wel tijdens de proefrit, want ook daarin is het verschil goed te merken.
Kortom: Slechte marges op de Tipo hebben weinig te maken met het feit dat het een C-segmenter is. Lage marges hebben enerzijds te maken met dat het ding ontworpen is om met lage marges verkocht te worden, anderszijds dat het ding door overheden weggepest wordt en tot slot door de consument die geen ouwe meuk wil hebben.
Wellicht is de Giulietta binnen Fiat wel het perfecte tegenvoorbeeld: Dat is een auto die zwaar verwaarloosd is, waarmee niet met de prijzen gestunt wordt, maar toch maakt hij in verkoopcijfers gehakt van de Gulia en Stelvio. Ik heb zo’n vermoeden ook nog steeds de Alfa die het meeste gekd in het laatje brengt. Waarom? Omdat in het C-segment zoveel meer verkocht wordt.
Ik ben echt een man van de italiaanse auto,s
Ik ben er ook niet blij mee , maar het is zoals het is en ik stap elke dag in mijn alfa met plezier ook rwee keer nieuwe fiat gehad rij ook elke dag voor werk in ducato.
Mijn vriendin net nieuwe mito kortom ik doe mijn best en zal nooit overstappen naar wat anders alfa zit in mijn bloed.
Met miet blij bedoel ik de situatie van fca europa
Ik begrijp niet waarom FCA de Tipo niet levert met Firefly motoren, ook in hybridevariant. De techniek hebben ze, de productie van een firefly zal echt niet duurder zijn dan een fire en door lager gebruik en minder belasting aantrekkelijker voor de EU markt. Investeren in een nieuw model is te duur, schijnt, maar dit zou weinig hoeven kosten. Veel minder dan een 600 pk Giulia waarvan er 250 vermocht gaan worden.
Voor de liefhebbers dit .
Pietro Gorlier, de nieuwe nummer één van FCA in EMEA, zou gekant zijn tegen een inkrimping van Fiat in Europa
@Dmantione: je overschat de waarde van de Giulietta. In al de jaren dat dit model op de markt is geweest, was Alfa Romeo een verliesdraaiend merk. Sterker nog, zelfs in 2018 draait Alfa Romeo verlies, aldus Marchionne begin dit jaar, toen de 100.000 nog wel gehaald leek te worden. De Giulietta is dus zeker niet het model dat het meeste geld in het laatje brengt, hij kost geld. Hij verpulvert ook niet de Giulia en de Stelvio, want de laatste maanden worden er meer Stelvio’s verkocht dan Giulietta’s, en tegen een 3x zo hoge prijs, en waarschijnlijk een 5x hogere marge. B en C segmenters hebben bij Alfa Romeo geen schijn van kans zolang ze er niet minimaal 200.000 per jaar van kunnen verkopen. Dat is Alfa de laatste 25 jaar met geen enkel model gelukt.
Die redenering lijkt me te kort door de bocht, omdat het hebben van een merk op zich kosten met zich meebrengt: Klantendienst, marketing e.d. moeten operationeel zijn wil je één auto verkopen. Je kunt dus prima marge maken op een verkochte auto, terwijl een merk als geheel verlies draait. Hoeveel een merk moet verkopen hangt sterk van de situatie, maar een drempel ergens tussen de 100.000 en 200.000 lijkt een goede vuistregel. Wordt dat niet gehaald, is het slimmer om een merk opdoeken. Alfa Romeo lag dus aan het infuus en ligt dat eigenlijk nog steeds.
Mijn uitspraak over geld in het laatje is gebaseerd op sterk toegenomen verkopen van de Giulietta sedert de introductie van de Giulia, zonder dat met de prijzen gestunt is. Dit in tegenstelling tot de Tipo, die als prijsvechter in de markt gezet is.
Die 100.000 hadden ze best kunnen halen als ze niet op de Nice markt gericht zouden zijn. Een beetje leuk aangeklede giula kost nu 50mile dat is een te hoog bedrag voor aantallen. Een basis giulia met 1.4 of nu de nieuwe 1.3 fire met 140/150 pk en 180 pk zouden in de eu de aantallen verhogen en een sw uit brengen. Daarnaast ontbreekt een hybride al zou het alleen een mild hybride zijn met 5-15km range zou het merk zeker in NL aan meer verkopen helpen. De Mito had niet alleen als 3 deurs maar zeker als 5 deurs beschikbaar moeten zijn voor aantallen en een imago builder als de geannuleerde GTA. Zowel de mito als de giulietta moeten vernieuwd worden met moderne motoren en mild hybride als optie hebben en die moet ook naar de giulia en stelvio. Voor zowel de eu als de Chinese markt is een giulia met 1.3 fire goed voor meer verkopen.
@Dmantione: nogmaals, je overschat de waarde en het succes van de Giulietta. Hier de Europese verkoopaantallen: 2011 was nog het beste jaar, 78.000. Dat was al erg weinig voor een C-segmenter, maar ook in vergelijking tot bv voorganger 147. In 2012 daalde het al naar 60.000, in 2013 naar 45.000, toen 3 jaar op rij 41.000. Dus in het eerste volledige jaar van de Giulia, 2016 steeg de verkoop van de Giulietta niet. In 2017 zakte verkoop naar 33.000 en dit jaar gaan we de 30.000 niet eens meer halen. Ter illustratie de situatie in Italië: daar staat de Giulietta het hele jaar al niet meer in de top 10 van C-segmenters, en in oktober niet eens meer in de top 50 van best verkochte auto’s. Alfa verkocht in oktober 1911 auto’s, waarvan 880 Stelvio, en nog geen 500 Giulietta’s. Reken maar dat het open houden van de Giulietta productielijnen zwaar geld kost.
Ik was misschien nog wel Alfa blijven rijden of weer terug gekeerd naar dit merk als:
1, Alfa de Giulietta niet al jaren verwaarloosd had. Zo erg dat je nu nog uit 1 motortype en 1 uitvoering kunt kiezen die uiteindelijk in private lease net zo duur is als een BMW 118A High Executive model M sport, waarbij de BMW toch echt de betere optie is.
2. Alfa dan de Giulia tegen een enigszins concurrerende prijs in de markt gezet had. Maar nee hoor, die is in basis-uitvoering al 200,- duurder dan de genoemde BMW in full options.
Eigenlijk triest hoe een prachtig merk zichzelf uit de markt prijst. Door prijsstelling en een volstrekt verkeerde strategie.