Alfa Romeo Milano oogt sportief en minder hoekig dan gedacht

Op het oog een echte Alfa Romeo.

Bijna iedereen raakte enkele maanden een beetje in paniek bij het zien van het uitgelekte materiaal. We zagen een hoekige Jeep-achtige kleine auto waarvan de meeste mensen vonden dat het merk-DNA wel heel erg ver te zoeken was. Vandaag toont Alfa Romeo zelf wat fotomateriaal van de Milano gemaakt op Balocco en de boodschap is duidelijk. Deze nog flink afgeplakte Alfa Romeo mini-SUV is een echte Alfa Romeo, waarbij de juiste mensen zich over het product hebben ontfermd. De Milano oogt op deze scherpe plaatjes gestroomlijnd en ronder dan gedacht. De in Tychy gebouwde compacte premium auto is qua maatvoering duidelijk een broertje van de FIAT 600e en Jeep Avenger. De luchtinlaat voor en de stevige wielkastomranding verraden ook de nodige verwantschap. De deurgreep achter tegen de C-stijl aan is typisch Alfa weliswaar, maar ook dat vind je terug bij de Jeep.

Eigen karakter.

Insiders zouden inmiddels hebben bevestigd dat merkliefhebbers niet zullen worden teleurgesteld. Vooral het bovenste gedeelte van het front met name heeft een heel eigen look. De achterzijde is nog even geheim. Wat ons bevalt is de subtiele golvende lijn op de flank boven het achterwiel, wat ons aan de laatste Giulietta doet denken. De voorzijde loopt mooi rond en lijkt die typische Alfa Romeo mix van elegantie en sportiviteit te herbergen. Onderhuids maakt zal het verschil pas echt goed te merken zijn, volgens het persbericht dat bij deze plaatjes is gepubliceerd. Alfa Romeo benadrukt dat dezelfde mensen die aan 4C, 8C, Stelvio Q, Giulia Q en GTA(m) werkten, zich over de rijdynamiek van de Milano hebben gebogen. Onder leiding van de ervaren expert Domenico Bagnasco. Ophanging en stuurinrichting werden aangepast tot het gewenste resultaat was bereikt en de dynamiek volledig past in de merktraditie. De auto is lichtvoetig, stuurt direct en nauwkeurig. De eveneens ervaren Stefano Cereda had de leiding over het project. Hij stond ook aan de basis van de ontwikkeling van het Giorgio platform en de Plug-In Hybrid Q4 280 pk aandrijving van de Tonale.

Onthulling op 10 april.  

Op woensdag 10 april zal de officiële onthulling van de Milano in Milaan plaatsvinden. Via een Live streaming zal dit te volgen zijn. Naast de prestaties en de dynamiek zegt Alfa Romeo een hoge mate van kwaliteit te hebben nagestreefd tot in het kleinste detail. Luigi Domenichelli was eindverantwoordelijke tijdens het gehele proces. Ook bij de Milano heeft men de eenheid tussen bestuurder en voertuig hoog in het vaandel gehad. Iets dat dus niet enkel is voorbehouden voor modellen in een hoger segment.

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Alfa Romeo Milano oogt sportief en minder hoekig dan gedacht

  • 24 januari 2024 om 18:37
    Permalink

    Volgens mij kun je nog weinig zien door alle folie die er op zit. Op Autoweek staat die vergeleken met een oude render. De vormen lijken wel overeen te stemmen met die render. Ik word hier niet meteen warm van. Vormen lijken op Fiat 600e. Maar we kunnen past echt oordelen op 10 april als die zonder folie te zien is. Hopelijk krijgt die ook een versie met een groter accupakket dan 54kwh.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2024 om 18:57
    Permalink

    We gaan het zien. Eigenschap van de folie is dat het alles verhult…. Ik was behoorlijk geschrokken van de eerste foto’s van de Giulia destijds. Maar ben de auto snel meer en meer gaan waarderen. De kritiek zal nu hoe dan ook losbarsten bij de eerste officiële foto’s. Ik wacht met oordelen tot ik ‘m in levende lijve gezien heb.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2024 om 00:11
    Permalink

    Helaas weer een SUV, hopenlijk gaan ze in de toekomst bij Alfa ook weer echt mooie auto s bouwen….

    Beantwoorden
    • 29 januari 2024 om 13:28
      Permalink

      Misschien past het concept van de nieuwe lancia beter bij alfa en de nieuwe alfa beter bij lancia (als meer luxe georiënteerd merk)….mijn idee.

      Beantwoorden
      • 31 januari 2024 om 21:32
        Permalink

        Mee eens. Ook omdat Alfa al 2 SUVs in zijn gamma heeft. Geen echte geschiedenis heeft net SUVs. Tot slot hebben SUVs ook slechtere aërodynamica en daardoor significant slechtere range. Al geldt dat voor alle merken.

  • 2 februari 2024 om 22:02
    Permalink

    Hondehok meer tijd besteed ik er niet aan. Waar is de tijd gebleven dat Alfa echte auto’s maakte. Heb nog liever dat ze ophouden te bestaan, krijg de tranen in mijn ogen.

    Beantwoorden
    • 4 februari 2024 om 15:14
      Permalink

      Helaas geldt dit voor veel Europese auto’s. Rationeel kon je vroeger misschien al beter een Japanner kopen want die scoorden vaak beter in de betrouwbaarheid onderzoeken. Maar Europese auto’s waren in ieder geval mooier met meer design. Daar us nog weinig van over. De nieuwe Prius die net uit is gekomen ziet er beter uit dan 99% van de Europese auto’s. Dat zegt niet alleen iets over de Prius maar ook over het design van Europese auto’s. Tel daar nog bij op dat Europese EVs vaak minder range hebben, minder pk, meer kosten, geen Tesla supercharger netwerk hebben. En ik vraag me af hoe ze nog concurrerend denken te zijn als ook het design nig tegen valt. Zal waarschijnlijk vooral veel klagen worden over de Chinese merken, maar ze mogen ook zichzelf in de spiegel kijken.

      Beantwoorden
    • 14 februari 2024 om 15:31
      Permalink

      Ik moet altijd ontzettend lachen om dit soort emo-reacties. De tijd dat Alfa Romeo vierkante roestende koekblikken maakte ligt gelukkig al lange tijd achter ons. Ook Alfa gaat met de tijd mee en maakt tegenwoordig prima moderne auto’s.

      Beantwoorden
  • 9 februari 2024 om 06:27
    Permalink

    Alles bij deze Milano zal afhangen van het interieur. Daarmee kan Alfa Romeo zich nog onderscheiden. Mooie kleuren, materialen, stiksels en hopelijk ook vormen. Want veel is “pre-cooked” in deze serie. Zeker het exterieur. Was natuurlijk mooi als de motor sterker zou zijn (niet standaard 156 pk, zoals bij de 208/2008/DS3/corsa/mokka/avarth 500e/600/ypsilon/e-C4/… vergeet ik nog wat?), en een groter accupakket dan die standaard 54kWh.. Maar die hoop is vervlogen. En nee, die verwachte 240 pk versie is niet bijzonder want die krijgt iedere snelle versie in deze Stellantis-serie.
    Blijft dat interieur over. Hopelijk met veel invloed van de 33 Stradale. Zou mooi zijn.

    Beantwoorden
    • 17 februari 2024 om 09:44
      Permalink

      Ja hoir je vergeet er nog 🙂 Je noemt een lange lijst met vergelijkbare autos maar die is nog niet compleet. De Avenger heeft ook dezelfde 54 kwh accu en 156 pk motor. Ik voorspel dat een deel van al deze vergelijkbare modellen uiteindelijk gaat floppen. Want ze kunnen echt niet allemaal een groot succes worden. En de specificaties zijn ook niet echt top in vergelijking met de concurrentie.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.