Alfa Romeo Milano is klaar voor debuut

Proefproductie in Polen loopt al een tijdje.

Op deze foto zie je de productierijpe Alfa Romeo Milano. Op het fabrieksterrein in Tychy verschijnen steeds meer exemplaren, wat wil zeggen dat de assemblagelijn klaar is voor het echte werk. Op 10 april (afbeelding onderaan) zien we ‘m allemaal maar afgelopen donderdag mocht een deel van de Italiaanse pers, tijdens een soort sneakpreview, de B-UV al van dichtbij bekijken.

Alfa Romeo 2600 Zagato als bron van inspiratie?

Het ging om de Veloce uitvoering om precies te zijn. Ooggetuigen zeggen dat ie mooier is dan verwacht en dat er veel herkenbare stijlelementen zijn, die je typisch Alfa Romeo zou kunnen noemen. De hoogwaardige afwerking van het interieur viel overigens ook in de smaak. Iemand wist ook te vertellen dat vanwege de hoekige kenmerken (van met name de achterzijde) van een kleine SUV, de ontwerpers van Centro Stile naar een specifieke Alfa uit het verleden hebben gekeken. Wij hebben gezien de vormgeving met gebogen aflopende hoeken en de nogal platte achterzijde, het idee dat er gekeken is naar de mooie 2600 Zagato uit de jaren ’60 (foto boven). Maar met de suggestie van een donkere spoilerlip (de rand waar de LED’s in verwerkt zijn) zou het ook de Duetto Spider uit de jaren ’80 kunnen zijn (foto onder). De herinterpretatie van de kenmerkende scudetto op het front, schijnt op een mooie manier geïntegreerd te zijn en is voorzien van een slang en een kruis.

Deel dit artikel:

22 gedachten over “Alfa Romeo Milano is klaar voor debuut

  • 10 maart 2024 om 11:46
    Permalink

    Zucht, weer een SUV. Welke rasechte Alfa liefhebber zit daar nu op te wachten?

    Beantwoorden
    • 10 maart 2024 om 11:57
      Permalink

      Klopt helemaal! Dat suvve gedoe mag wat mij betreft wel stoppen. ‘Schoenmaker blijf bij je leest’ & dat betekent o.a. voor Alfa: sportieve wagens produceren.

      Beantwoorden
  • 10 maart 2024 om 12:27
    Permalink

    SUV’s zijn nu eenmaal de werkelijkheid van vandaag. Het is aan Alfa om daarnaast genoeg andere interessante auto’s te blijven maken en om de SUV’s genoeg Alfa-DNA mee te geven. Porsche lukt het ook om van hun SUV’s mooie auto’s te maken en ook Alfa heeft met de Stelvio laten zien een aardig eind op weg te zijn. De Tonale is een ander verhaal helaas, zo moet het dus niet. En voor deze Milano, we gaan het zien. Het zinnetje ‘hij is veel mooier dan verwacht’ geeft alleen maar aan dat de verwachtingen zeer laag gespannen zijn na de uitgelekte beelden.

    Beantwoorden
    • 10 maart 2024 om 16:39
      Permalink

      Wat een gelul.
      De best verkochte auto is de tonale
      Ijna in zijn eentje neemt ie alfa op sleeptouw.
      Dat jij hem niks vind zegt meer over jou dan over de auto.
      Ga lekker vw rijden man pfff

      Beantwoorden
      • 10 maart 2024 om 23:52
        Permalink

        Nou nou, dat is toch niet nodig zo’n reactie? We hebben allebei een mening, prima toch? Ik vind de Tonale inderdaad niet goed gelukt, de verhoudingen kloppen gewoon niet. Te smal, te hoog en te grote overhangen, zichtbare beperkingen van de Compass-basis. Dat de Tonale nu voor een groot deel van de Alfa-verkopen op zich neemt zegt meer over het ontbreken van andere modellen dan over de Tonale. Maar gelukkig zijn er genoeg mensen die het wel een mooie auto vinden. En dat is helemaal prima ☺️

    • 18 maart 2024 om 07:56
      Permalink

      porsche lukt het ook? vind je dat ? ook porsche had klein moeten blijven en sportauto’s bouwen! zelfs de 911 hebben ze verkracht! en die panamera een uitgerekte 911 om toch maar 4 personen er in te kunnen proppen.

      Beantwoorden
  • 10 maart 2024 om 13:37
    Permalink

    En toch is de Tonale een verademing op alle saaie meuk in dat segment!

    Beantwoorden
    • 10 maart 2024 om 13:50
      Permalink

      Het is triest hoe saai en lelijk veel (Europese) auto’s zijn geworden. We kunnen dan wel met zijn allen mopperen op Alfa maar ik kan nu niet zeggen dat de andere Europese automerken nou met wat mooiers of leukers komen. In tegendeel. Ik las laatst een Engels artikel over de volgende MX5 waarin de MX5 de laatste man staande wordt genoemd tegen volledige automobiele saaiheid (MX5 last stand to automotive boredom). Hopelijk weet Alfa zich daarbij te voegen. En ja, als éénoog ben je al koning in het land der blinden. Een half mooie auto springt er al uit tussen saaiheid en lelijkheid. Daarom sluit ik niet uit dat ik de Milano uiteindelijk toch koop mits de accu groot genoeg is.

      Beantwoorden
  • 10 maart 2024 om 13:38
    Permalink

    Ach zelf heb ik toch nog wel hoop dat de Milano qua vormgeving enzo nog wel wat wordt. Ik maak me meer zorgen om een te klein accupakket. Ze zouden wel erg dom zijn geweest als ze de negatieve reacties op internet (na de leaks ) volledig aan zich voorbij hebben laten gaan. Niet dat ze daarna een compleet nieuwe auto zijn gaat ontwerpen, maar wellicht toch wel wat verfraaingen toegevoegd. Ik vind het wel een gemiste kans dat ze niet eerst een conceptcar van de Milano hebben uitgebracht om de reacties te peilen. Bij de nieuwe Giulia en Stelvio lijken ze dat ook niet te gaan doen.

    Beantwoorden
  • 10 maart 2024 om 16:50
    Permalink

    Rob S droom lekker verder, het wordt helemaal niets alleen een hoop gebakken lucht waar tegenwoordig een heel hoop bedrijven goed in zijn, maar we wachten rustig af.

    Beantwoorden
  • 10 maart 2024 om 20:01
    Permalink

    Domme teledial-velgen met die overlappende ringen. Verschrikkelijke nieuwbouw-smaak.
    Ik heb pas gereden in een (basisversie van de) Mokka. Huurauto. Kolere, dat wil je niet. Dan moet de Milano wel heel anders worden. Pff, nog wachten tot 2026 op de Giulia. Mijn laatste hoop. Stellantis sloopt de Italianen, duwen de Italianen naar een afgrond die eindigt bij productie. Maar niet Italian Design (of komt Stellantis terug van een dikke achterstand?). Zien is geloven. En laat Premier Meloni de vinger heel stevig aan de pols houden.

    Beantwoorden
    • 11 maart 2024 om 07:45
      Permalink

      Ik zal zo eens even alle reacties lezen en vooral proberen te duiden. Want sjonge jonge wat een hoop eh… tja wat is t eigenlijk allemaal….😧

      Beantwoorden
  • 11 maart 2024 om 11:57
    Permalink

    Als je die achterkant ziet met de gebogen zijkanten, moet ik meteen denken aan de achterkant van de Sud?

    Beantwoorden
    • 11 maart 2024 om 18:42
      Permalink

      Auto kan nog niet in de schaduw staan van de Sud, dan moet je volgens eerst een krat bier leeg drinken omdat te denken.

      Beantwoorden
  • 11 maart 2024 om 21:42
    Permalink

    La Giulia quatrofoglio est une vraie Alfa. La Tonale non.
    Attendons la Milano. Bon espoir ! Il y va de leur survie !!

    Beantwoorden
  • 11 maart 2024 om 23:35
    Permalink

    Ik hoop ook op nieuwe Alfa’s en bij voorkeur niet-SUV. Maar feit is dat daar veel vraag naar is. Porsche verkoopt meer SUVs dan sportwagens, Audi verkoopt meer SUVs dan sedan/HB’s. Dus prima als deze komt voor de verkoopcijfers en daarna een Giulietta als HB. En dan nog een coupé of cabrio.
    Wel jammer dat de Tonale de laatste Alfa lijkt met Italiaanse motor. De neus van de Tonale is prima gelukt, achterkant ook, van opzij komt de auto net wat te massief over wat mij betreft. Als ie net wat kleiner was geweest, was het wat mij betreft fijner geweest. Maar verder wel een auto met fraai interieur en veel binnenruimte.

    Beantwoorden
  • 11 maart 2024 om 23:52
    Permalink

    Wat een nieuw model niet teweeg brengt. Ja, de Guillia en de Stelvio zijn prachtige auto’s. Maar daar rookt helaas de schoorsteen niet van. Het is eigenlijk ook onbegonnen werk om echt te concurreren met de Duitse “premium” merken. Wat als er een nieuwe MiTo en gullietta waren gekomen 8 jaar terug ipv. de premium modellen? Ik verwelkom de Milano wel, ook als het techniek deelt met Peugeot. De jongens in Wolfsburg doen al jaren niet anders. Wie weet valt het allemaal wel mee bij de de presentatie op 10 april aanstaande.

    Beantwoorden
    • 12 maart 2024 om 05:20
      Permalink

      De kans dat het meevalt is klein. Immers de Milano is gebaseerd op een Peugeot die 5 jaar geleden al werd voorgesteld. En dan nog, Alfa staat dik achter. Een nieuwe Alfa moet niet meevallen maar heel erg positief opvallen. Dat gaat de Milano niet doen. Misschien van binnen. Na alle recente kritiek heeft Imparato wellicht mooiere materialen en lagere prijzen kunnen doorvoeren. NB Ik vrees ook voor de Ypsilon. Te weinig ‘vlees’. Mooie auto, maar teveel gedicteerd door het oorspronkelijke Peugeot-ontwerp. Ook komt Renault met de ijzersterke R5. Dikke concurrentie. De Italianen moeten op de deur bonken van Tavares en Jackson voor veel meer aandacht.

      Beantwoorden
  • 13 maart 2024 om 22:35
    Permalink

    Milano.. Montreal.. Marcello Gandini heeft ons verlaten. Hij toonde lef en schoonheid in design zoals niemand dat ooit heeft geëvenaard. De wereld heeft een groot voorbeeld in mens zijn verloren. Rust zacht.

    Beantwoorden
  • 18 maart 2024 om 18:36
    Permalink

    Ich würde sagen, abwarten, schauen wir ihn uns einmal an, dann können wir uns eine Meinung bilden und nicht vorher !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.