Alfa Romeo krijgt nieuwe 1.5 op basis van Firefly
Alfa Romeo mag samen met Jeep in de nabije toekomst profiteren van een meer krachtige serie schone benzinemotoren op basis van de innovatieve Firefly (GSE). Het zou gaan om een nieuwe variant met een een inhoud van 1,5 liter die zich boven de 1.3 zal positioneren en die tevens de hoogste segmenten kan bedienen, al dan niet gecombineerd met een hybride systeem. De nieuwe viercilinder zal bij Jeep vooral de V6 Pentastar gaan vervangen, terwijl bij Alfa Romeo de 2.0 geleidelijk uitgefaseerd zal worden.
Als we deze geruchten mogen geloven, is FCA dus druk doende om haar motorengamma zo snel mogelijk drastisch aan te passen aan de strengere milieueisen die binnen afzienbare tijd al een feit zullen zijn. De 1.5 turbo (met twin scroll techniek om een ’turbogat’ te voorkomen) zal waarschijnlijk geïntroduceerd worden op een update van de Giulia en Stelvio, die in de loop van 2020 gepresenteerd zullen worden. Tevens zal ook de nieuwe C-segment SUV van dit lichte uit aluminium opgetrokken blok gebruik gaan maken.
De 1.5 heeft volgens de geruchten in basis een boring van 70-71 mm en een cilinderslag tot 95 mm per cilinder. De basismotor is al goed voor een vermogen van meer dan 200 pk en een max. koppel van 310-320 Nm. De 1.3 zal overigens ook gebruikt gaan worden voor de meest zuinige zakelijke modellen van Alfa Romeo (180 pk). Waar de 1.5 van de band zal rollen bij Fiat Powertrain is niet bekend, maar het ligt voor de hand dat dit Termoli zal zijn waar de 2.0 ook al van de band rolt.
Geruchten over de toekomst van Alfa Romeo zijn er wel meer en komen wat ons betreft te vaak naar boven, maar dit gegeven klinkt wel erg gedetailleerd en specifiek. Er is wat dit nieuwtje betreft geen oorspronkelijke bron bekend.
Een veel wilder gerucht die momenteel rondgaat, is bijvoorbeeld dat het merk uit Milaan een concept variant van de C-segment SUV zou presenteren in Genève volgende maand. Het zou een primeur zijn, aangezien Alfa Romeo nooit prototype showmodellen van haar massaproducten maakt. Er is uiteraard wel een zwaarwegend argument om dit voor de verandering een keer wel te doen… Alfa Romeo’s laatste nieuwe model dateert namelijk uit 2017.
Sorry voor alle zwartkijkers hier maar dit is echt supergoed nieuws en het verklaard de vertraging in de introductie van de Firefly.
Het verklaard ook iets anders, ook bij VW was al geconstateerd dat echt kleine turbo motoren in combinatie met hybride voor grotere auto’s eigenlijk helemaal niet zo’n goed idee is, VW heeft de kleine turbo motor ook vergroot tot 1,5 liter.
En het verklaard dat FCA echt stukken slimmer bezig is dan velen hier voor mogelijk houden.
Ik roep het altijd al , maar ja mijn roze bril volgens sommige.
Intussen heeft alfa zelf iets nieuws voor geneve bevestigt.
Waar sommige alfa doidverklaren zal blijken dat alfa springlevend is let maar goed op op 5 maart.
Gaat de 2.0 al weer uitgefaseerd worden? Vreemd, deze 1.5 is niet tot over de 300 pk te kietelen lijkt mij; welke motor gaat dat gat vullen? Of is dat de elektra?
Deze 1.5 leverd al 200 pk
Overigens, voor de nauwkeurigheid, bedoeld wordt natuurlijk een ‘cilinder diameter’ oftewel boring van 70-71 mm en een ‘cilinder slag’ tot 95 mm.
Lancia Beta 1.4 goed voor 480 pk
Is de 70-71mm boring het zelfde als bij de 999cc 3 cilinder en de 1332cc 4 cilinder GSE-Firefly motor. ??
&Hoekree; dat ie 200 pk heeft is duidelijk, maar de huidige 2.0 gaat tot 280pk af fabriek, en na tuning nog iets verder. Dat zie ik deze motor niet doen.
potrebbe, dovrebbe, sarebbe oftewel het zou kunnen, het zou moeten, het zou zijn.
Ik hoop het echt maar laten we eerst even wachten tot die noviteit in de SHOWROOM staat. Het zou een begin zijn.
RB.en waarom zie je dat deze motor nog niet doen dan ??
Denk je dat je uit een 1.5 geen 400 pk kan halen ??
Goed nieuws dat er een moderne motor komt in de Giulia. Dat verdient die auto! Mogelijk ook nog een handvol kilo’s lichter.
Wel jammer dat innovaties zo tergend langzaam worden ingevoerd en in veel modellen zelfs helemaal niet. Dat vreet marktaandeel en leidt bij de Giulietta nu tot een beperking van het aantal uitvoeringen.
Dus goed nieuws, maar het marktaandeel FCA zal ook met deze nieuwe motor blijven dalen dus de vlag kan nog niet uit.
@HZW
Als de cijfers kloppen dan is de cilinder-boring hetzelfde gebleven, dezelfde cilinders dus, en is de slag iets verlengd. De slimste manier om een motor inhoud te vergroten zolang de slag binnen de perken blijft. Geen probleem hier.
@hoekree; tuurlijk kan dat allemaal uit zo’n klein blok. Maar is dat met de WLTP ook wel gunstig en daarbij wat doet het met de betrouwbaarheid?
Ik prefereer toch wel een lekkere grote motor als ik eerlijk ben.
RB, onder de NEDC krijg je door downsizen heel snel resulaten, omdat de test de motor niet belast. De motor kan onder belasting zo veel slurpen als hij wil, omdat die situaties niet voorkomen tijdens de NEDC-cyclus.
Onder WLTP wordt de motor wel belast en kan een dergelijke motor door de mand vallen. Dat betekent evenwel niet dat downsizen onder WLTP onzinnig is. De voordelen van downsizing, namelijk een lagere interne weerstand van de motor, gelden nog net zo goed. Je moet alleen oppassen als de motor wel belast, je kunt wellicht niet langer roekeloos de motor koel houden door een verrijkt brandstofmengsel in te spuiten. Dat zul je dan anders op moeten lossen.
In de wedloop naar de schoonste motor blijft downsizen te zinnig om het niet te doen. Ik denk dat we in het algemeen kunnen stellen dat de grote motor gaat uitsterven. Kleinere motoren leveren al de juiste prestaties met een betere uitstoot. Fiscale maatregelen maken het de grote motor nog extra onaantrekkelijk. Als je bedenkt dat de auto van een toekomst ook vaak een hybride zal zijn en de elektromotor voor extra pk’s kan zorgen, dan wordt het helemaal een onbegaanbare weg om grote motoren te leveren.
De 2.0 zullen ze wel houden anders is het gat naar de Q veel te groot. Ook daar waren ooit geruchten over dat er een giulia kwam met 350pk 280+70 voor de elektro maar dit lijkt ook wel een van alfa’s vele abortus kinderen. Waren ze maar een stille dood gestoten dan waren ze tenminste nog geboren maar dat stadium halen vele potentiële uitvoeringen en modellen niet eens.
Laten we hopen dat er ooit verbetering in komt. De 1.5 is naast de 1.3 en de bestaande 2.0 van harte welkom helemaal met mild hybride techniek.
Een 1.66 liter 5 cilinders in lijn, zou een mooie aanvulling zijn.
De 1,3 heeft 333 cc per cilinder, een 5 cilinder met 1,665 cc slagvolume zou mooi klinken, lekker rauw, en het gat tussen de 2.0 en de 1.3 opvullen.
Een 5 cilinder 2.5 zou ook prachtig zijn, met circa 375 pk.
Zonde van al die zware hybrids, ook mild hybrid weegt behoorlijk wat.
1.5 wordt ongetwijfeld binnen afzienbare tijd aan een elektromotor gekoppeld. Eerst met 80-100 pk erbij, dan 200 pk (dus 400pk). Dan verder downsizen van de verbrandingsmotor totdat het 2030 is en dan is de motor voor de ‘onderzijde’ van markt volledig elektrisch. Zowel qua kosten, EU-wetgeving en maatschappelijke druk is dit voor highvolume modellen de enige weg.
NB De 2.0 in de Giullietta wordt vast zeldzaam…
@Roberto die giuletta 2.0 met 175pk vind ik per definitie een vreemde stap. Meer slag volume en 65pk minder dan het model wat hij vervangt en 5pk meer als de 1.4mjet die in het midden zit. En dat terwijl er ook een 1.3 met 180pk ingeleverd kan worden. Maar aan de andere kant als het een software matige beperking is heeft swuadra en savali straks een makkie en veel werk aan het terug zetten van de originele settings of een tikkie meer en heb je 300+ wilde paarden op de vooras het q2 systeem krijgt het dan druk om dat vermogen op de weg over te brengen😁
@Roberto
Van de 1,5 benzine motor een volledig elektrische motor maken?? Hoe had je dat gedacht dan?? Sowieso totaal onbruikbaar, een elektrische auto is echt totaal anders dan een benzine motor, er is geen ‘motorruimte’ .
Ik bedoel….dan een benzine auto…..
@Henk, nee, ik bedoel natuurlijk de conversie van benzine naar hybride en dan naar volledig elektrisch. Menigeen vraagt zich af waarom de 2.0 gaat verdwijnen voor de 1.5, maar die 1.5 wordt natuurlijk binnenkort gekoppeld aan een elektromotor plus accu. Eerst als startstop-optie (mildhybrid, zonder dat geschok van de huidige startstop) en dan naar hybride met stekker. Vervolgens de 1.5 naar een 0.75 als hulpmotor met grotere elektromotor en grotere accu. Tenslotte, volledig elektrisch. Heel misschien nog iets met waterstof in een verbrandingsmotor, maar die ontwikkeling blijft langzaam gaan. Mogelijk is waterstof de brandstof voor het truckvervoer of als basis voor biofuels (kortcyclische brandstoffen gemaakt van duurzame grondstoffen). De toekomst is elektrisch, kijk maar naar de investeringen bij Volkswagen (VAG), Mercedes (Daimler) of Peugeot (PSA).
@Ghibli
Punt is, sommigen denken dat een (batterij) elektrische auto (EV of BEV) een gewone auto is met een elektrische motor en batterijen. Niets is minder waar. Er is niet zoiets als een transfer naar EV. Een EV heeft een totaal ander chassis, zoals ook de nieuwe 500E technisch niet gebaseerd is op de gewone 500 maar een geheel eigen chassis heeft en daarom niet in dezelfde febriek gebouwd wordt. De mild-hybrid en stekker-hybrid zijn wel gebaseerd op de normale auto, daar kan sprake zijn van een transfer.. .
@Ghibli
@Roberto
Voor een deel moet ik mijn woorden toch inslikken, er wordt o.a. door Peugeot hard aan gewerkt een chassis te ontwikkelen dat zowel normale als elektrische motoren kan hebben, voor eenvoudige EV’s. met paar honderd kilometer actieradius. Ik ben heel benieuwd.