Alfa Romeo komt met 3 concepts naar Genève!
Voor alle Alfisti die in 2009 eigenlijk nog tot de wanhoop gedreven werden, is er dit jaar alle reden tot goede hoop!
Eindelijk zal de policy dat er pas modellen getoond worden zodra de productie start, voor een keertje worden losgelaten. Alfisten hadden een zwaar jaar wat de toekomst van het merk betreft, met als ultiem dieptepunt het gerucht, dat een eenheidsworsterige Duitse automobielsupermarkt met het edele merk uit Milaan aan de haal zou gaan. Dat bericht kwam vorige maand maar bleek gelukkig vals. Nu zal 2010 waarschijnlijk een memorabel jubileumjaar worden als mooi contrast op het voorgaande jaar.
Behalve de komst van de Giulietta en een 8C Competizione GTA, zullen er namelijk ook maar liefst 3 nieuwe concepten getoond worden tijdens de show van Genève van 4-14 maart. Het moet ons een blik in de toekomst gunnen met de glorieuze jaren van toen in het achterhoofd. Volgens een Italiaanse bron zullen drie voorname carrosseriebouwers een conceptuele variant tonen met als thema ‘Giulia’. Op het C-Evo platform en een tweede versie daarvan, zullen straks namelijk nieuwe varianten verschijnen. Dankzij de schaalvergroting met Chrysler-Dodge, heeft Alfa Romeo nu nieuwe mogelijkheden, met meer kans op winst bovendien.
Volgens deze bron zal Giugiaro een nieuwe zakelijke ‘Berlina’ tonen, Bertone een coupé en Pininfarina een cabriolet variant. Hiermee wordt het gerucht dat ons een paar maanden geleden ter ore kwam, eigenlijk alleen maar bevestigd. Volgens datzelfde gerucht zou ook Lancia op termijn nog een compacte sportievere variant naast de Delta krijgen. Lancia krijgt binnenkort sowieso uitbreiding van het modellengamma, dankzij een nieuwe Ypsilon en twee grotere modellen op basis van de volgende generatie Chrysler 300C. Maar ook Fiat kan binnen afzienbare tijd de nodige concepten tonen dankzij de ontwikkeling van dit geavanceerde C-Evo platform, evenals de drie Amerikaanse labels binnen de groep. FGA verwacht de komende jaren in de VS een stijging in de verkopen van sedans, hatchbacks en compacte crossovers. Maar ook voor de Europese markt wil FGA op deze manier de drie Italiaanse merken significant versterken. Vandaar dat er vanuit Turijn en Detroit een breed offensief te verwachten valt in het C en D segment. Uiteindelijk zal ook een nieuw topmodel voor Alfa Romeo de lijst aanvoeren. Netals bij Lancia zal hiervoor gebruik gemaakt worden van, van oorsprong Amerikaanse achterwielaandrijving.
De ‘Giulia’ stijloefeningen zullen nog niet helemaal het definitieve model tonen dat uiteindelijk de 159, Brera en Spider zal vervangen, maar zal ook niet ver van de werkelijkheid af liggen. Het feit dat drie verschillende wereldberoemde carrosseriebouwers de eer krijgen kan ook worden gezien als een ode aan 100 jaar Alfa Romeo.
Wij hebben als AutoEdizione veel zin aan dit nieuwe jaar!
Heel fijn nieuws die de Alfist moed geeft.
De tickets voor Geneve waren reeds geboekt dus dit is mooi meegenomen dit nieuws.
Via Easyjet is een dagje Geneve prima te doen voor niet teveel geld.
Dit is terecht een fijne opsteker voor de Alfist. Ze laten ons niet in de kou staan. Ga zo door Alfa Romeo.
Klinkt veelbelovend, kan bijna niet wachten.
Alfa Avanti !
Ben ontzettend benieuwd! Toch zou ik graag iets door Zagato zien…
Wie zei ook alweer dat FGA Alfa geen toekomst gunt? 🙂
Dit lijkt mij toch wel het bewijs dat FGA serieus werk maakt van Alfa Romeo!
Dit is goed nieuws en Geneve is al bijna geboekt; alleen even in het stukje ‘de komst van de Milano’ veranderen in Giulietta 😉
Ik hoop dat Alfa Romeo binnenkort ook de nieuwe logo bekend gaat maken. Met of zonder de tekst Milano.
Dat heb nog heel vaak na al die praatjes van afgelopen jaar over de ‘Milano’..Giulietta zit er nog maar net in bij mij. Milano was dus geen slechte naam eigenlijk.
Dank voor de attentie Roxxi! 😉
Ik weet niet wat ik het leukst vindt, dat Bertone terug in de running is of dat er toch concepten komen van Alfa – weet niet goed wat te denken na de eerder aangekondigde ontwikkelingsstop (rookgordijn? zijn deze van voor de stop?).
@Il Quadrifoglio
Zagato.. dat zou wat zijn. Toen ik op het salon van brussel in 1992 de centrale patio opliep, en oog in 6voudige koplamp kwam te staan met het Hyena concept.. kippevel.
zie: http://www.auto.it/anteprime/alfa_romeo/2010/01/04-3967/Auto+Spy%3A+la+nuova+ammiraglia+Alfa+
voor “een” concept Giulia ?
@Roxxi: Ziet er wel mooi uit. Vooral de doorgetrokken lijn achter het AR embleem past wel bij de auto.
Die tekening bovenaan het artikel, waar komt die eigenlijk vandaan?
Persoonlijk hoef ik geen Zagato concept te zien. Zagato is te vaak “over the edge” in mijn ogen. Zoals de SZ die ik persoonlijk overgewaardeerd vind.
Ben wel benieuwd naar de Bertone Concept. Het bekende front-ontwerp van de oer-Giulia-GT zal Bertone niet meer toepassen denk ik. Dat kwam toen nog van de hand van Giugiaro die het later nog op de Golf 1 toepaste.
Is bovenstaande ontwerp al 1 van de 3 concepts?
Ik lees ook ontkennende berichten…..
De ES30 SZ is een kwestie van smaak. En in mijn geval een kwestie van te weinig plaats in de garage.
Maar de Hyena heeft -alhoewel het een Lancia is- een speciaal plaatsje in de Alfa geschiedenis.. http://leroux.andre.free.fr/sim96.htm
Waardoor het nog OT blijft ook 😉
@rboudewijns:
Lijkt me wel de gepaste wijze om de verjaardag van Alfa te vieren, ook al is het afwijkend van FGA-beleid om concept-concepten neer te zetten op een beurs. Maar hopen doe ik zeker!
@Rafeal
Niet helemaal waar wat FGA betreft, Fiat heeft met de lancering van de originele Punto en Bravo dit truukje al eens gedaan, maar dan uitgebreider : proto’s op de Bravo vloer van Idea, Farina, Bertone, enz..
Geen van de proto’s kwam uit.
Daar is onder andere de Idea Lampo uitgekomen, die niet in productie werd genomen. Tenminste niet door Fiat, want er valt wel wat Honda Civic in te herkennen. http://www.carstyling.ru/en/cars.1994_I_dot_DE_dot_A_Lampo.html
En helemaal in de lijn met de tijd van vandaag was de Zagato prototype destijds gemaakt op de punto : de Zagato Monomille: een Punto waar al het onnodige werd uitgegooid (gewicht), de achterklep dichtgelast (stijfheid) en wat werd geschaafd naar snelheid toe, om een low-budget eco-straatracer te maken. http://www.lanciaflavia.it/archivio_carrozzieri/inc_file/zagato/arczag70.jpg
Als dat geen concept is dat zou werken op een Giulietta QV.
De ES30 SZ is een waar kunststuk op het gebied van onconventioneel design. Bruut maar ook zeer harmonieus en vol verassende welvingen en details. Onvergelijkbaar en in combinatie met de speelse rijervaring een soort gesamtkunstwerk op wielen. Uniek in de autogeschiedenis.
Veeel mooier dan een Hyena!
En dat zeg ik als Lancista! 😉
Ah, nog een liefhebber. Zet even de speakers open wil je 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=w3G_8EnJxuM
🙂 En die Samurai’s vinden dat natuurlijk weer heel tof he!
Bij de SZ kan ik nooit wennen aan de achterzijde. Een te groot vierkant vlak wat niet echt mooi opgevuld is. Denk dat als de achterklep wat lager was richting de achterlichten er een veel mooier ontwerp stond. Nu is door de hoge achterzijde de wigvorm wel heel erg sterk aanwezig, wat de SZ een beetje een opgewrongen uiterlijk geeft. De donor-75 heeft de kofferbak op bijna dezelfde hoogte maar is een stuk langer wat in mijn ogen beter oogt.
De Hyena vind ik dan weer mooier dan de SZ. 🙂
Een groene stond een paar jaar geleden in de garage van een maat van me. Scheen best een speciale te zijn. De enige groene geloof ik?
samenvattend krijgen we dus in Geneve natuurlijk de Giulietta te zien, samen met de 8C GTA, plus 3 concepts voor de Giulia. Een enkele keer duikt ook het hele plezierige nieuws op dat we zelfs een Duetto kunnen verwachten!? Ben erg benieuwd, maar het wachten duurt nog wel even. Daarnaast natuurlijk de klaver4 versie van de Mito, en iets 159-achtigs (al dan niet in de gedaante van een Brera, Spider, sedan of sportwagon en zeker met de 1750 M-Jet). Wordt wel een grote en mooie stand.
Een grootse stand is zeker idd Rafael. Ik hoop vooral op een productierijpe (zij het een beetje gelimiteerd paar 1000 ofzo) de Duetto van de zaken die je noemt.