Alfa Romeo Junior Veloce maakt indruk op internationale pers

Over Le Langhe en het Balocco circuit.

Op het uitgestrekte terrein van het Balocco Proving Ground mocht de pers kennismaken met de Alfa Romeo Junior Veloce. Het elektrische topmodel in het (nog compacte) gamma van de kleine nieuwe Alfa. Pas eind dit jaar zal hij in de Europese showrooms te vinden zijn, maar de auto heeft nu al veel aandacht. Om de doodeenvoudige reden dat hij verrast. Qua dynamiek vooral en dat is een mooie eigenschap voor een Alfa. Over de lange groene heuvelachtige en bochtige stukken van Le Langhe en op de snellere stukken van het circuit stelt de Junior totaal niet teleur. Sterker nog, hij voelt volgens de journalisten zelfs ronduit sportief aan. Uniek in het compacte elektrische segment der crossovers, waar nog niet heel veel spannends te beleven valt. Het platform staat standaard al goed bekend. Zelf merkten we dat al op toen we de 600e en de Ypsilon onlangs reden. Voor deze Junior Veloce zijn er bovendien specifieke aanpassingen gedaan die voor nog mooiere eigenschappen zorgen bij het snellere bochtenwerk tijdens het remmen en weer hervatten.

Rood, zwart en wit.

De Veloce met mooie Sabelt sportstoelen is er in drie tinten en de zwarte zien we nu voor het eerst (foto bovenaan). Deze maakt een mooie indruk op ons, vooral omdat het front wat rustiger en harmonieuzer oogt. Een echte stoere kleine Alfa. De persintroductie op Balocco is exact de plek waar deze Junior en vele andere Alfa Romeo’s uit het verleden werden getest tijdens hun ontwikkelingsfase. De Alfa Romeo Junior zorgde ten tijde van de onthulling voor veel opwinding. Hij veranderde van naam en het design deed veel puristen de wenkbrauwen fronsen. Wat dat laatste betreft vinden wij, vooral sinds we ‘m live bij Broekhuis zagen, dat Alfa Romeo een fris nieuw design heeft weten neer te zetten. Over de details valt natuurlijk altijd te discussiëren. Nu verrast het topmodel van de Junior opnieuw, want hij heeft geen beloofde 240 maar dik 280 pk (0-100 in 5,9 seconden).

Alfa Romeo DNA.

De zeer nauwkeurige besturing van de Junior Veloce met een overbrenging van 14:6, zorgt dat hij tot de meest directe in zijn segment hoort. Hierdoor ervaar je speelse en sportieve rijeigenschappen, wat bij veel EV’s enigszins ontbreekt. Alfa Romeo flikt het dus weer. Het sportonderstel is met 25 mm verlaagd ten opzichte van de standaard Junior. De auto voelt lichtvoetig dankzij z’n 1.460 kg (leeggewicht). (Extra) Stabilisatorstangen voor en achter, maken sportief en snel bochtenwerk mogelijk en bieden extra grip. Het stuurgevoel Het remsysteem heeft grote 380 mm schijven voor, met vierzuiger monoblock remklauwen met een extra gewichtje eraan tegen vibraties. Het Torsen-differentieel zorgt onder alle omstandigheden voor optimale tractie. De high-performance banden van de 20-inch wielen zijn specifiek ontwikkeld voor elektrische auto’s en bieden bijzonder veel grip. We zien erg uit naar onze eerste ontmoeting met deze uit het juiste hout gesneden compacte rappe Alfa. De Veloce herken je direct aan zijn rode lijntjes op diverse plaatsen.

Deel dit artikel:

5 gedachten over “Alfa Romeo Junior Veloce maakt indruk op internationale pers

  • 9 juli 2024 om 18:28
    Permalink

    De eerste punten zijn binnen, dat is mooi! Ik ben benieuwd hoeveel lof er overblijft bij de gewone versies en ik vind het ook een beetje vreemd dat journalisten die nog niet konden proberen.

    Sowieso zou ik alleen al vanwege de prachtige wielen de Veloce kiezen, want de wielen op de andere versies zijn nogal lelijk.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2024 om 19:30
    Permalink

    Zo zie je maar. Echt niet de eenheidsworst, waar velen zo bang voor waren. Bravo Alfa, bravo Stellantis.

    Beantwoorden
  • 9 juli 2024 om 19:45
    Permalink

    Kijk ook eens bij het betreffende nieuwsbericht over de Veloce op Autoweek. En de reacties: allemaal enthousiaste mensen… Nu alleen nog allen deze Alfa ook echt kopen…

    Beantwoorden
  • 9 juli 2024 om 20:59
    Permalink

    Fijn hoor! Ik hoop dat de normale versies ook zo’n smile op je gezicht toveren. Krijgt de Junior eigenlijk ook nog de 4xe versie?

    Beantwoorden
  • 10 juli 2024 om 07:04
    Permalink

    De Junior stond ook op Spettacolo Sportivo in Rosso Brera, mét de fantastische sportstoelen. Hij valt in levende lijve wel degelijk goed op het netvlies. Zoals bij veel Alfa’s aanzienlijk mooier dan op foto’s. Knappe kar, interieur ook fraai. De velgen zijn daarentegen wel een erg matige variatie op het Teledial thema. Dus wacht met je definitieve oordeel tot je ‘m echt gezien hebt. Over smaak valt uiteindelijk niet te twisten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.