Alfa Romeo Junior: Premium Italian Urban Cool

Titel met veel Engelstalige termen.

Voor de zekerheid zetten we in de titel boven deze auto -die oorspronkelijk Milano zou heten- de nodige Engels klinkende termen. De kleine nieuwe Alfa, veranderde immers van naam nog voor hij de markt op mocht. De gevolgen van een klein typisch Italiaans drama, dat zich voornamelijk afspeelde in de media. De Italiaanse overheid duldde geen Italiaanse naamgeving voor een auto die in Polen het daglicht ziet. Het doel is het beschermen van het Italiaanse product. Dat het wapen van Milaan groter dan ooit op de voorzijde prijkt, vinden we in deze kwestie extra vermakelijk. De controverse gaat trouwens verder dan enkel deze discussie. Het design van de kleine Crossover is duidelijk eentje, dat niet perse niet des Alfa is, maar wel het tegenovergestelde van wat de gemiddelde verstokte Alfista verwacht. In onze ogen hebben al deze schurende aspecten de Junior (want zo heet ie echt ook al staat het er niet op) vooral veel publiciteit gebracht. De B-UV is wat uw redacteur betreft vooral een karaktervol karretje, dat bovendien ook nog weet te verrassen in termen van afwerking en rijdynamiek. Een echte kleine premium Alfa dus. Bovendien heeft de Junior volop de potentie om auto van het jaar te worden. Waarom? Wel, omdat de Junior duidelijk een innovatief product is, dat vriend en vijand weet te verrassen. In positieve én negatieve zin.

Over smaak valt niet te twisten.

Best vaak is de bovenstaande uitspraak gebruikt in de context van een nieuw Italiaans product. Innovatief design valt nooit de hele wereldbevolking lekker op het netvlies. Meestal is dat een goed teken wat de toekomst betreft en is het een kwestie van rijpen. Zoals goede wijn of een lekkere Salamino of Parmigiano Reggiano. Alfa Romeo heeft in een recent filmpje nog gezegd dat de meest voor de hand liggende designkenmerken misschien wel voor instant herkenbaarheid zorgt, maar dat het dan ook weinig vernieuwend is. Hiermee hinten ze bij Centro Stile op wat komen gaat. Grote kans dus dat de nieuwe Stelvio, die we volgend jaar alvast mogen aanschouwen, de nodige verwantschap toont met de Junior, maar waarschijnlijk ook heel eigen kenmerken zal hebben. Dat juichen we enkel toe. Hoeveel volumemerken doen juist niet het tegenovergestelde? Je hebt een grotere variant en je zorgt dat de kleinere er volledig op lijkt (of andersom). Een Polo is dan bijvoorbeeld niets meer dan een gekrompen Golf. Alfa Romeo doet daar niet aan mee. We zijn tijdens onze eerste ontmoeting heel erg van de lijnvoering van de Junior gaan houden. Modern, fris, stoer en Italiaans flamboyant. Vooral de onderste helft van de koplampvormgeving met daaromheen, wat ons betreft iets te veel zwart kunststof en inkepingen, is een punt dat misschien middels een paar extra suggestieve schetsen beter had gekund Het resultaat zou dan wellicht minder 13 in een dozijn zijn. De uitgesproken Scudetto maakt een hoop goed en ook de 6 LED strepen in het verlengde daarvan vinden we krachtig en mooi. De relatief kleine auto heeft daardoor in 1 klap een volwassen uiterlijk.

Next level afwerking.

De Junior heeft iets dat andere Alfa’s tot nu toe eigenlijk nog niet hadden. Zeer smaakvolle details met een prachtig niveau qua afwerking in het interieur. Meer nog dan in de Giulia, Stelvio en Tonale zien we dat er met een bepaalde visie aan is gewerkt. Uiteraard draagt de gebruikte alcantara (inbegrepen in het Sport Pack) in de Speciale die we reden daar aan bij. Maar het gaat verder dan dat. De FIAT 600 die ook Tychy in elkaar wordt geschroefd is al in veel opzichten hoogwaardig geheel (de Jeep Avenger heeft een beetje hetzelfde niveau). De Junior doet daar nog een schepje bovenop. Tijdens de ontwikkeling is daar bewust extra aandacht besteed. De Junior zit duidelijk een treetje hoger met een geheel eigen vormgegeven tunnel onder de middenconsole (met mooie solide aluminium ‘manettino’) en prachtig in het dashboard weggewerkt beeldscherm. De werkelijk fantastische ronde ‘bocchette d’aria’ op de hoeken met lichtgevende kleine ‘Biscione’ verhogen het Alfa-gevoel des te meer. De instelbare verlichting rond de klokken en onder de middenconsole is heel smaakvol. En als er dan ook nog eens hele mooie en comfortabele Sabelt Corsa sportstoelen (inbegrepen in het Sport Pack) in zitten, dan blijft er bar weinig te wensen over. Het geheel zou niet misstaan in een 4C. Sterker nog. Had een 4C dat maar… De Junior zit ook achterin heel aardig dus praktisch is de kleine Alfa ook. Daar waar de MiTo eigenlijk een soort twee-zitter was met enorme portieren, is de Junior veel meer een auto voor het jonge gezin. Ook de vijfde deur met daarachter 400 liter inhoud draagt hier aan bij. We applaudisseren luid wat de ambiance in de Junior betreft. Sportief, hoogwaardig en uiterst Italiaans qua sfeer… Er is geen driekleur te bespeuren uiteraard. Voor wie wil afzien van de meest sportieve uitdossing, is er ook het Premium Pack dat uiteraard geen degradatie is op het gebied van luxe.

Dinamica Alfa Romeo. 

We dachten dat de Junior Elettrica ondanks z’n rijbereik op papier (rond 400 km) een lagere autonomie had dan z’n Italiaanse broertje van FIAT. Maar de zijdezachte 600 liet ons door z’n karaktereigenschappen waarschijnlijk automatisch wat kalmer rijden. De Junior met z’n straffere onderstel nodigt juist uit tot een sportievere wijze van voortbewegen. Dat doe je blijkbaar ongemerkt aangezien de Junior een zeer fijne dynamiek heeft met een speels karakter in de bochten. Het Alfa-gevoel bekruipt je op een heel directe wijze. Iets wat van een Tonale minder gezegd kan worden vanwege de nodige kleine haken en ogen. Het aanwezige Technology Pack droeg ook weer bij aan dat hogere segment gevoel. Een optimale camera en zeer intelligent werkende adaptieve LED-koplampen zijn daarvan mooie onderdelen. Uiteraard zijn we nieuwsgierig naar de Veloce waar we al veel goeds over hebben gehoord, maar de 156 pk Elettrica is al een heel lichtvoetige en compacte snelle auto. Een topmodel onder het topmodel wat ons betreft. De Alfa Romeo Junior enthousiasmeert in heel veel opzichten en is een veelbelovende indicatie van welke kant het merk uit Milaan op wil gaan de komende jaren. Deze eerste echte Alfa Romeo EV is werkelijk een genot om te rijden. We beseffen echter dat de 136 pk Ibrida pas echt veel klanten zal gaan trekken op de verschillende grote markten, met de Italiaanse als belangrijkste basis.

 

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Alfa Romeo Junior: Premium Italian Urban Cool

  • 7 december 2024 om 16:44
    Permalink

    Ik ga ‘m binnenkort bestellen (EV) met Sabelt en in het zwart. Dan komt de voorzijde wat minder “hysterisch” over. Afwerking fraai, dashboardpaneel inderdaad hard. Erg leuke auto, vind ik. In levende lijve veel mooier dan op de foto, zoals de meeste Alfa’s. Vele nieuwe Alfa’s (m.u.v. de 156 en wellicht de 159) zijn voer voor discussie geweest overigens. Vond iedereen de Giulia gelijk mooi? Echt absoluut niet! Lees de fora er maar op terug uit die periode. De eerste gelekte foto van dat rijtje witte Giulietta’s 940 in een obscure fabriekshal kreeg ook weinig handen op elkaar weet ik nog. Bij de Stelvio en zeker de Tonale heb ik tot op de dag vandaag gemengde gevoelens. Allemaal smaak, gelukkig maar. En bovenal: Wees loyaal, koop lokaal eh…Europees.

    Beantwoorden
  • 7 december 2024 om 18:22
    Permalink

    Proficiat Bart! En inderdaad in het zwart oogt ie heel mooi omdat de zwarte strip wegvalt

    Beantwoorden
  • 7 december 2024 om 19:43
    Permalink

    Over smaak valt niet te twisten, en smaken verschillen. Wat een lelijk ding evenals die Anale ding. Verkoop aantallen van de Anale zijn mega. Na jaren van Alfa uitgeweken naar Fiat en nu naar een ander want de nieuwe fiats zijn ook niet de mooiste meer

    Beantwoorden
    • 11 december 2024 om 09:01
      Permalink

      Serieus? de Anale? Je kunt een auto niet mooi vinden, soit. Maar dit soort verbasteringen zijn wel van een heel erg bedenkelijk niveau. Overigens wel wonderlijk dat je blijkbaar nog altijd op deze website leest.

      Beantwoorden
  • 8 december 2024 om 09:40
    Permalink

    In het echt komt de auto inderdaad mooier over. Daar waar de Tonale bij mij vooral punten scoort met de mooie neus is het jammer dat daar niet iets meer op aangesloten. Verder inderdaad een bruikbare vierpersoons die misschien niet typisch Alfa is maar goed in elkaar is geschroefd en binnenin een prima indruk maakt. Maar auto van het jaar zal ie niet worden. De nieuwe Panda was dat vrij zeker geworden, nu zal het gaan tussen de C3 en R5. Neemt niet weg dat deze Alfa een fijne auto is. Misschien niet het neusje van de zalm maar wel een goed geheel.
    Wat ik jammer vind is dat de optielijst beperkt is, keuze tussen gewone en luxe. Ik zou de eerste willen met paar opties tweede, maar niet alles.

    Beantwoorden
  • 8 december 2024 om 13:26
    Permalink

    Ik heb deze nog in het echt gezien, maar vind ‘m op de plaatjes beter kloppen dan de Tonale. Die heeft wel weer een mooiere neus. Jammer bij de Junior is het vierkante scherm in de ronde kokers en al die Peugeot-knoppen, zelfs de DNA schakelaar is een Peugeot-knop. Was dat nu echt nodig? Wel weer toffe details, zoals die ventilatieroosters.

    Een no-go is voor mij de Peugeot-motor, maar de elektrische versie zou een optie kunnen zijn. Die heeft wel te weinig bereik, zou mooi zijn als er nog een long range-versie komt.

    Beantwoorden
    • 11 december 2024 om 09:06
      Permalink

      Inderdaad jammer dat men bij de Junior niet verder heeft geborduurd op de neus van de Tonale, die veel meer klopt. Ik snap de Scudetto van de Junior gewoon niet, helemaal dat old skool gevaarte niet. Past echt totaal niet in deze tijd.
      Heb de Junior nog niet live gezien, maar vanaf de foto’s ben ik nog niet meteen enthousiast. iets wat ik bij de 156, 147, GT, Mito, Giulietta en Giulia absoluut meteen wel was

      Beantwoorden
  • 8 december 2024 om 14:35
    Permalink

    Mooiere auto dan gedacht, maar met de zin “Meer nog dan in de Giulia, Stelvio en Tonale zien we dat er met een bepaalde visie aan is gewerkt.” vind ik wel een erg boute tekst. Alleen al de hele ontwikkeling van de Giulia met een eigen skunk-team ipv een basis gebruiken van de PSA-schappen is een geheel ander startpunt en getuigd van veel meer visie. Ik vind de Junior erg leuk – eigenlijk wel gewoon mooi, maar te klein voor een gezin. Voor twee personen trekt me de elegantie van de nieuwe Lancia Ypsilon dan eigenlijk meer.

    Beantwoorden
    • 8 december 2024 om 21:46
      Permalink

      De Junior is achterin ruimer, en de kofferruimte is een stuk groter. Dus wel bruikbaarder voor gezin. Maar eens dat de Ypsilon eleganter is, veel lager en dat komt gelijk sportiever over. Mooie binnenbekleding ook, maar ook de Junior is overwegend mooi afgewerkt.

      @Cosa Lastige is dat de nieuwe motor betrouwbaarheid nog moet bewijzen. PSA heeft nooit een goede reputatie gehad als motorbouwer. De te vaak problemen gevende PureTech is nu helemaal herzien. Daarmee is het een soepele, sterke en zuinige motor. In een test van AutoWeek was ie in een Jeep Avenger veel zuiniger dan een full hybride Renault Captur. En even snel, ook al had ie iets van 40 pk minder. Ook lijkt de mild hybride en automatische versnellingsbak een prima combinatie. Blijft inderdaad dat de FCA FireFly motoren bewezen betrouwbaar zijn en deze nog niet. Met een Firefly in deze Junior zou ik eerder naar de dealer lopen dan nu maar een nooit deze motor zou ik niet willen zeggen.

      Beantwoorden
  • 8 december 2024 om 19:14
    Permalink

    @Raraaf : Die tekst slaat op het interieur en niet op het platform. Je kunt duidelijk zien dat er nu meer techniek voor handen is om dat seriematig van het hoogste niveau te laten zijn dan in 2016.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.