Alfa Romeo in de lift, Italiaanse productie in vrije val

Alfa Romeo piekt dankzij succes Junior.

Alfa Romeo doet het eindelijk weer goed en dat is mede te danken aan de Junior die inmiddels maandelijks stevige cijfers weet te behalen (inmiddels staat de productie op + 30.000 eenheden). In Polen viert men dus feest en gaat de productiekraan nu nog verder open dankzij de komst van de nieuwe Junior Q4. Alfa Romeo verkocht bijna 4000 auto’s (waarvan 1563 Junior) alleen al in maart (8520 vanaf januari, +29%) op de Italiaanse thuismarkt. De Tonale was beneden de Alpen intussen nog de best verkochte Alfa met 1794  stuks. In Frankrijk zijn er 2088 Alfa Romeo’s verkocht vanaf januari gerekend. In Duitsland 1934 en in de VS 1952. Dat laatste is een wat pijnlijk gegeven inmiddels gezien de recente tariefzieke acties van president Trump. Alfa Romeo heeft daar, (net al Maserati) dus veel te verliezen.

Nieuw dieptepunt.

Daarmee komen we bij het Italiaanse probleem aan. Italië’s autoproductie was voor een belangrijk deel ingericht op export naar de VS in de dagen dat Marchionne er de bezem doorheen haalde. Naast het falen van de elektrische markt is er nu dus ook de negatieve druk vanuit Amerika. Zo blij als de Poolse fabrieksdirecteur nu is vanwege het succes van de Junior, zo aangeslagen zal de voorman van de faciliteit in Melfi zijn en andere Italiaanse fabrieken. De top wordt nalatigheid en een gemis aan een gevoel voor urgentie verweten. Inmiddels produceert men in Melfi nog maar 160 auto’s per dag en wacht men op de Lancia Gamma en nieuwe Jeep Compass. Maar of die het tij kunnen keren is maar de vraag. Melfi mocht dan wel alvast de productiestart van de DS8 vieren (foto), de productieve neergang is nog nooit zo stevig geweest. Meer dan een halvering. Na een rampzalig 2024 kan men nu al stellen dat 2025 nóg erger zal zijn. In Italië heeft men de productie gedurende het eerste kwartaal van 2025 met 35% zien afnemen. Dat succesnummers uit Polen (Junior) en Servië (Grande Panda) komen, helpt niet echt om het hoofd boven water te houden. Volgens sommigen heeft recent hooghartig bestuur voor extra schade gezorgd naast de economische uitdagingen. De Italiaanse poot is volledig aan z’n lot overgelaten, inclusief de toeleveringsindustrie, aldus woordvoerders rond de assemblagelijn. Enkel goede voornemens zijn er uitgesproken en amper concrete toezeggingen.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Alfa Romeo in de lift, Italiaanse productie in vrije val

  • 10 april 2025 om 09:28
    Permalink

    Een model dat ook in Polen, Tychy, wordt (werd) gemaakt, is de (enkel elektrische) Leapmotor T03.
    De productie daarvan is gestopt sinds 30 maart.
    Ruimte voor iets anders ? Of totaal niet rendabel om die nog te produceren ?
    Mogelijk kan het niet los gezien worden van de Chinese beïnvloeding om nog enkel Chinese modellen te produceren in die landen die tegen (en / of onthouding ?) een importheffing op Chinese auto’s hebben gestemd.
    Die T03 heb ik op het autosalon in Brussel gezien (en in gezeten) : viel wel mee.

    https://www.autointernationaal.nl/2025/04/dat-was-kort-stellantis-stopt-met-productie-leapmotor-t03-in-polen/

    Beantwoorden
  • 10 april 2025 om 10:26
    Permalink

    Gelukkig dat de Italianen wel Juniors kopen. Ik heb er hier nog 0 op de weg gespot alleen bij de enkele dealers die we nog hebben. Wat ze en we nodig hebben is een serie C segment betaalbare wagens als een nieuwe Giulietta als hatchback + SW + coupe en voor die het willen een SUV. De Giulia is een zeer ondergewaardeerde wagen qua kopers de eigenaren due er wel 1 hebben weten dat het zeer goed rijdende wagens zijn lichtvoetig en vlot.

    Maar ze missen voor de verkoop aantallen hev, mhev, phev en EV en ze hebben die gewoon liggen 1.3 phev 1.5 mhev 2.0 hev en ook full electric want de stelvio met maserati embleem is er ook als folgore. Maserati en Alfa veel techniek laten delen de eerste exclusief houden en alfa meer de massa en samen meer vollume.

    Beantwoorden
    • 10 april 2025 om 16:56
      Permalink

      Ferrari en Lamborghini draaien goed, maar de verre familieleden bij Stellantis draaien zwak.
      Mismanagement van eerst een Canadees (Marchionne) en toen een Portugees (Tavares) moet de oorzaak zijn. Niet luisteren naar de klanten en maar sturen met de portemonnee. Alsof je de zee opgaat met een rubberen bootje, want dat is goedkoop. Men is bij Stellantis in alle fora -ook direct, zie oa LinkedIn- heel duidelijk gewaarschuwd. Het lukt niet. Nog 2 troefkaarten: Stelvio 2026 en Giulia 2027. They’d be better damned good.

      Beantwoorden
      • 10 april 2025 om 20:43
        Permalink

        Ondertussen maar een nieuwe KIA Niro DynamicPlusLine gekocht, als tussenpersoon totdat er mogelijk een uitstekende Lancia Delta op de markt komt. Gewoon een recalcitrante reactie op slome langzame Italiaanse autoindustrie.

      • 10 april 2025 om 21:23
        Permalink

        Is allicht de juiste reactie….niet luisteren naar de klanten….Marchionne ging nog …Tavares volledig onbekwaam….Alfa en Peugeot Frankijk gaan niet samen…

      • 10 april 2025 om 23:41
        Permalink

        Ik las ergens dat de Tonale in maart in Italië de beste verkochte Alfa was. Zou fijn zijn als de Junior niet het enige model zou zijn om de verkoop aan te wakkeren…. 🤞🏻

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.