Alfa Romeo GT officieel uit productie
Het einde van de Alfa Romeo GT lijkt dan toch echt te naderen. In de productplanning dat in april werd gepresenteerd konden we al zien dat de productie dit jaar stop wordt gezet. Ook staat er tot 2014 geen directe opvolger voor het model gepland. De GT maakte gebruik van dezelfde techniek als de 156 en 147, en is altijd nog een van de mooiste coupe’s in zijn klasse.
Door de GT uit de productie te nemen komt er een einde aan een succesvolle generatie. De productie van de GT ging in 2004 van start en kreeg nooit een restyling of een technische update, waardoor het model inmiddels kwalitatief en technisch verouderd is. Het model maakt namelijk nog gebruik van de verouderde JTS en TS motoren. Al eerder moesten we met dit model afscheid nemen van de legendarische Busso V6.
Als finale editie wordt er een ‘Quadrifoglio Oro’ gemaakt, die helaas alleen voor de Japanse markt beschikbaar is.
Weet er iemand hoeveel GT’s er uiteindelijk gemaakt zijn?
Te weinig ben ik bang 😉
maakt ze wel een stuk exclusiever natuurlijk!
rij nu een jaar met veel plezier in n mooie zwarte, krijg altijd leuke reacties! op naar de klassieker status 😉
MOOISTE ALFA VAN DE LAATSTE 20 JAAR
Spijtig, heel mooie auto, en reed dan nog eens lekker. Nu hopen dat er snel een waardige opvolger komt 🙂
@tomdevinck: van de laatste 20 jaar? Dan moet je toch eens dringend nakijken wat Alfa in die tijdspanne heeft geproduceerd, daar zit wel wat meer moois tussen 🙂
@Il fiammingo:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
De diesel zal beslist wereldwijd de meest verkochte zijn.
Eeuwig zonde met een paar nieuwe multiair motoren en technische aanpassingen had hij best nog wel wat jaren mee gekund. Gelukkig hebben ze hem nooit verziekt met een face lift maar motorische updates waren wel goed geweest 1.4 en 1750 Multiair en 1.6 en 2.0 JTDm motoren er in en het was de enige. “Lean Mean Fighting Machine” en dan natuurlijk een gemoderniseerde Busso onder de kap met hardware Q2 op alle uitvoeringen :).
De GT is inmiddels sinds een week of 6 uit productie, en ik denk dat men nu de voorraad uitverkoopt. De laatsten zijn besteld, en naar mijn info (via AR dealer) is de auto nietmeer te bestellen.
Eeuwig zonde, maar de charme van de auto blijft! ik denk dat de 3.2 (laatste echte AR V6, afgeleide van de GTA motor) echt een klassieker wordt en straks erg schaars.
Heb er heerlijk in gereden,
was mijn eerste auto ooit waar ik nog nooit een probleem mee heb gehad.
Ik had een 2.0 JTS met wat aanpassingen
, wat een heerlijke motor was dat zeg.
Lekker hoogtoerig…”lichtvoetig”
Maar hij kan idd echt niet meer mee, qua bouw en techniek al helemaal niet.
Prachtige auto,
leuk volgens mij was het een Bertone desing. Deze markt moet Alfa Romeo zeker in blijven omdat het hoort bij het merk nieuwe Alfa GT graag op basis van Guiletta en dan een nieuwe grotere coupe als basis van de nieuwe Guilia en ook nog een Spider en Coupe op het nieuwe Dallara onderstel graag.
Ciao
Squadra
Ben ik niet met je eens, Bert. Een *kleine* facelift, modernisering van het dashboard, de 1.4 multi-air en 1750TBI erin hengelen en de GT had zeker nog 4 jaar meegekund. Aan het design kan het zeker niet liggen, ik krijg nog dagelijks complimenten. En bouwkwaliteit en wegligging zijn zonder meer prima in orde. Geweldige wagen. Ik hoop er nog jaren in te rijden!
Ik sluit me aan bij wat NFC schrijft. Er zat nog potentieel in het model dat nooit is benut.
Ben trouwens ook supertevreden over mijn GT. Net de 100.000km gehaald en nog steeds geen rammeltje of piepje, nog steeds geen enkel probleem gehad.
Waar blijft de opvolger? Alfa zonder GT in het gamma kan toch eigenlijk niet…