Alfa Romeo groeit flink in Europa
Het eerste halfjaar voor Alfa Romeo op ons continent is één groot succesverhaal. In ons land is het aandeel inmiddels 1% en doen zowel de belastingvrije MiTo als de Giulietta een flinke duit in het zakje. Alfa Romeo groeide vanaf januari tot juni met 171,8% en verkocht 3316 auto’s. Op de grote markten zoals Italië, Duitsland, Groot Brittannië, Frankrijk en Spanje, zien we een al even indrukwekkende toename van gemiddeld 45% in vergelijking met vorig jaar. Deze markten vormen momenteel zo’n 70% van de totale markt waarop Alfa Romeo aanwezig is. Na wat magere jaren, is het vooral de Giulietta dat een schot in de roos bleek te zijn. Alfa Romeo verkocht op de vijf grootste markten 61.788 auto’s vanaf januari; In Italië +34,55% met 37.144 stuks, in Groot Brittannië +69,13% met 6488 stuks, in Duitsland +70,2% met 6038 stuks, in Spanje +61,6% met 2842 (minder dan in Nederland!) en in Fankrijk +58,1% met 9276 stuks.
In juni verkocht Alfa Romeo 9867 auto’s (+17,7% t.o.v. 2010) waarvan 5497 (+7,26%) in Italië, 988 in Groot Brittannië (+33,3%), 1804 in Frankrijk (+44,1%), 1113 in Duitsland (+28,4%) en 465 in Spanje (+14,4%).
Als we dat extrapolleren naar heel het jaar komen we uit op iets van een 120.000 alfa’s. Een mooie verbetering tov vorig jaar, vooral gezien er in feite maar twee modellen zijn.
Er zullen volgend jaar wel nieuwe modellen moeten komen om de groei aan te houden natuurlijk…
Die gaan er ook komen in de vorm van een SUV en een 4C GTA.
En dan gaat in 2013 het echte werk beginnen nog meer modellen Alfa Romeo gaat gas geven als het om modellen gaat en er komen ook echt hele speciale modellen aan. En dat allemaal zonder Volkswagen Lusso!
Ciao
Squadra
Als ze nu die 4c spider voor een leuk prijsje in de verkoop zetten dan kan dat een hele goede opvolger voor de barchetta worden.
Dat de importeur maar alvast een lading pennen naar de dealers opstuurd want er gaan straks wreed veel verkoopcontractjes ondertekend worden.
8)
Allemaal leuk die cijfers vergeleken met de afgelopen tijd maar hoe is dat in vergelijk bij het uitkomen van de 147 na een paar jaar 156? Want groeien van uit dramatisch slechte jaren is goed maar niet echt speciaal. Laten we wel wezen voor de Giulietta was er alleen nog een Mito die nog maar net een echt goed aanbod heeft met de nieuwe motoren en bakken. De 159 was toen ook al op sterven na dood wegens gebrek aan een goed aanbod. Ik vind de getalleen toch wat mager als ik kijk naar andere merken en modellen de A1 is een Kwalitatief Uitermate Teleurstellende wagen waar alleen kinderen tot 150 achter in kunnen zitten tegen veel te hoge prijs maar ze verkopen er wel even 100.000 in een jaar ook een nice model als de Mini verkoopt als een trein. Dat wil niet zeggen dat ze niet goed bezig zijn maar het kan beter. Gelukkig is er nu een opgaande lijn. Ga zo door nieuwe modellen er bij en een ruim aanbod aan motoren bakken en opties die breed worden ingezet. Modellen zitten in de pijplein nu alleen dat gevarieerde aanbod nog even regelen het is er wel dus gewoon een kwestie van wat scheutiger omgaan met de vinkjes in de uitvoeringen en optie lijsten. (Lees TCT op alle motoren op alle modellen en een breder aanbod Q4 is nu 0 (het is natuurlijk wel een beetje vreemd dat je wel een Mito hebt met 135PK en een Jul met 170PK met TCT maar niet omgekeerd en al heelmaal dat de 135PK versie in een nieuw model niet geleverd word maar wel het voorgaande type motor die je verder uit alle oudere modellen hebt vervangen door het nieuwe type)) Nu nog even een Mito GTA met 1750TBI met MultiAir en een Biturbo versie op de Giulietta en dan ook nog even de laatste met een 2.0 Biturbo als vervanger voor de 1.9 die nu in de Delta te krijgen is met iets van 200PK+. Opels OPC haalde al 210PK uit de 1.9biturbo en dat vind ik niet kunnen dat notabenen Opel meer haalt uit een Italiaanse motor dan dat voor een Alfa beschikbaar is 😥 .
Verder ga door met het goede en kom zo snel mogelijk met die 4C als imago op krikker en die brood nodig Giulia om het aanbod weer op de rit te krijgen. En dan natuur de spider en een GTV achtige die het merk echt moet hebben.
Ar 159,
Nou wat je zegt over Audi dat word gedacht ze weten het niet omdat Audi niks er over los laat de dealers staan tot aan de nok toe vol met Audi A1 modellen. De fabriek heeft misschien 100.000 A1’s gemaakt maar er staan er nog heel erg veel in de wereld te wachten op een baasje.
Ciao
Squadra
Die A1 is geen succesnummer. Is alleen te koop omdat mensen dan het “audi” gevoel willen in een overigens te dure en oninteressante auto. De A2 was ook al zo’n mislukte auto. Als Alfa nog een paar mooie auto’s maakt en de politiek vast houdt komt er vanzelf meer ruimte voor niche modellen. Audi staat voornamelijk voor dik en degelijk. Dat interesseert mensen die een kleine hatch zoeken toch niets? Zeker niet voor die prijs…
@squadra
Dus audi loopt te pronken met productie die op eigen parkeer terein staan. Ja volgens mij heb je een gaatje in je kop als je er een koopt of least maar ja er staat audi op dus wen wil het okal past een normaal mens niet op de achterbank.
Die 100.000 – 120.000 Alfa’s op jaarbasis 2011 is nog lang geen reden tot juichen. Immers SM wil toch op z’n minst een aantal van 300.000 horen cq verkopen. Dus er moet heel snel iets gebeuren wil dat aantal in 2012-2013 gehaald worden. Zo niet dan zou hetmij niet verbazen als AR alsnog door SM verkocht gaat worden. 😥
Auto’s verkopen in deze tijd is een erg lastige opgave…
Vergeet niet dat je niet de enige bent die klanten je showroom binnen wilt lokken.
Er is voor een aspirant autokoper zo gigantisch veel keuze….
En voor jonge beginnende autorijders die net het zo begeerde rijbewijs binnen hebben telt al die machtig mooie history van de oude merken niet zo erg.
De Ipod – Ipad generatie boeit het helemaal niets wat voor merk ze gaan rijden dat kan net zo goed een totaal onbekend Aziatisch merk zijn wat op dat moment hip is bij zijn maties.
Ik heb zelf helemaal niets met het design van die super gladde audi’s
Heb helemaal niets met die ubersaaie VW’s.
Japanse/Koreaanse merken zijn te perfect en te naamloos-commercieel.
Franse auto’s zijn soms versassend mooi maar ook vaak net niet…
De Engelse merken zover die nog bestaan kunnen me wel bekoren met mooi design.
Het zijn vooral Italiaanse merken die een uitstraling hebben dat ze door echte levensgenieters en autofanaten gemaakt zijn.
En dan vooral Alfa.. heb zelf meer met het design van de 50’er en 60’er jaren maar de 4c geeft me wel hoop dat ze het “truukje” nog niet verleerd zijn.
Go Alfa!
Saya,
Door over kunnen we het eens worden “design van de 50′er en 60′er jaren” na die tijd werden het veelal lego autos (met de standaard blokjes) in het groot. Maar ook de modellen van de laatste jaren kunnen me wel bekoren tenminste als ze door een Italiaanse firma zijn getekend of in opdracht van. Nu Walter werkt voor VAG is dat wel terug te zien in de modellen een Audi a4 ziet er nu uit zoals de 80 20 jaar geleden al had moeten zijn het kost ze alleen zo veel tijd om het ontwerp kloppend te krijgen dat er zo veel van zijn dat er geen klap meer aan is vandaag passeerde me een a4 dat bleek toch een a8 te zijn volgens de belletering op de achterklep. Gelukkig zetten ze het er op anders zou je het niet weten 😀 .Niet dat ik het wete wilde maar ja m’n uitzicht werd er door belemmerd en om nu mijn ogen dicht te doen op de snelweg in de spits? nou doe maar niet anders loopt mijn bella erg grote wonden op.