Alfa Romeo groeit dankzij de kracht die Giulietta heet
Het is niet voor niets een auto waar we om velerlei redenen zo enthousiast van kunnen worden. De Giulietta is voor Alfa Romeo dan ook de reddende engel en bewijst zich met keiharde cijfers als een veelbelovend voorbeeld, van wat Alfa Romeo in de toekomst voor ons in petto heeft. Ook na de eerste twee maanden van dit jaar, blijkt dat de Giulietta geen eendagsvlieg is.
Maar laten we eerst bij de cijfers van het merk zelf beginnen; Het Europese bureau voor de statistiek van de automarkt, het ACEA, toont dat Alfa Romeo vanaf vorige maand alleen al 11.500 auto’s heeft verkocht in Europa. Dat is 41,7% meer dan in februari vorig jaar. Dat terwijl de hele markt slechts 0,9% groeide. Alfa Romeo verkocht op ons continent ongeveer 24.000 auto’s over de afgelopen twee maanden. Dat is 40,2% meer dan in 2010. In Italië groeide het merk ondanks de slechte marktcondities, met +33,3%, in Duitsland met +75,6%, in Frankrijk, in Groot Brittannië met +26,8% en in Spanje met +33,3%.
Nu terug naar de topscoorder; Van de Giulietta zijn vanaf vorig voorjaar tot eind december 39.800 stuks verkocht, een goed voldoende gezien de target van 40.000. Voor dit jaar staat die target op 100.000 stuks. Met het huidige gemiddelde van iets minder dan 10.000 per maand kon dat nog wel eens een stukje hoger gaan uitvallen ( inclusief de verkoop buiten Europa). De Giulietta valt dus flink in de smaak en wij vinden dat eigenlijk heel logisch. Het is voor Alfa Romeo nu zaak om door te pakken met nieuw modellen met soortgelijke kwaliteiten en een grondige marktuitbreiding in Amerika.
Heel mooi, het begin van een begin .
Wow wereldschokkend. Alfa heeft één model dat goed verkoopt… Ik ga hier weer de pessimist uithangen, maar als de verkopen eerst wansmakelijk in mekaar stuiken door jarenlang het merk links te laten liggen, is het niet moeilijk dat wanneer ze eindelijk nog eens wat moeite doen er ook een postief resultaat uit voortvloeit. Ik wil eerst terug een volledig gamma zien dat goed in de markt ligt eer ik ga geloven in die 500.000 stuks. En dan nog is het af te wachten of het Alfa’s zijn. Van die Giulietta ben ik ook niet zeker. Mijn italiaanse vrienden vinden het geen lelijke auto, maar het is volgens hun geen Alfa. En vervolgens kopen ze een audi.
@lusso
Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig.
Ik ben het er mee eens dat ze veel te lang met de 147 opvolger hebben gewacht. En dat de 159 zondermeer een goede auto is, maar wel het 156 gevoel mist.
Maar de Guilia en in mindere mate de Mito is wel een goede stap in de richting.
ps. voor je pessimistische gevoelens zou ik een weekje Italiaanse zon kunnen aanbevelen.
De 147 was eigenlijk een briljante auto, na 10 jaar op de markt waren de verkopen weliswaar fors ingezakt maar hij kon toch nog wel enigszins meekomen met de concurrtentie en er werden er de laatste maanden toch nog wel wat verkocht. Als je dan kijkt naar de Japanse concurrentie, die om de 2 jaar een nieuw model moeten uitbrengen om de verkopen op peil te houden…
Dit gebeurde/gebeurt overigens ook met de oude respectievelijk de huidige Panda.
@Eelco
Ik betwijfel of een weekje Italiaanse zon Lusso goed doet, het krioelt daar van de Duitse wagens 😉
Tja, het zijn de Italianen van vroeger niet meer…
@lusso: Alfa links laten liggen? Fiat was zelf bijna bankroet. 😉
@ Eelco: ik zit momenteel in de italiaanse zon! 😉
@ Il piu migliore: het stikt inderdaad van de duitse auto’s
Het is genoegzaam bekend dat er zich onder de Audi rijders het laagste percentage autoliefhebbers bevindt….
Nederland is zowiezo een —edit—- land ,altijd maar zeuren.Foei!!.het is nooit goed.
En Italianen de meest impulsieve.Oook wat aankopen beterft.
Wie koopt er nou een Audi…
Rob , we dromen er massaal van of hebben er een . De winsten klotsen tegen de plinten…
Ik heb mijn A6 gelukkig mogen inruilen voor een 159 TBI, dat was een flinke stap vooruit.
😀
@Maximo:
Top:P
@lusso: Ik vind trouwens de alfa giulietta een mooie auto, maar qua buitenkant, en dan vooral de voorkant, meer een fiat. Het kontje is heerlijk sportief, daar heb ik werkelijk niets op aan te merken. Maar dat zelfs italianen geen gat meer in het alfaweb zien… Dat was wel even schrikken zeg.
Ik zie in mijn gedachten nog geen verbetering van de verkoop. wat voor auto alfa ook maakt, nog zullen de VAG producten beter verkopen. Waarom? Omdat de VAG blijft drammen over hoe degelijk zij wel niet zijn. Ook de veel voorkomende grijze kleur lijkt mee te helpen aan het idee dat er aan de drager van die kleur, niets kapot zal gaan.
Nu heb ik hier weinig te zeggen, mijn vader heeft zich 2 weken geleden een muisgrijze VW Passat Variant aangeschaft. Tja. Sta je dan, als 17-jarige die mobielen te bekijken bij die dealer. Allemaal hetzelfde.
Nu moet ik ook zeggen, mijn vader heeft veel liever een alfa, maar heeft een chronische ziekte, waardoor hij een rolstoel nodig is. Alfa zou dus een auto moeten maken met een grotere kofferbak.
Alfa is een bijzonder merk, met bijzondere en inconsequente modellen politiek. De 33 kwam en was redelijk succesvol, niet meer dan dat. Toen kwam de 164 heeft het merk gered, om vervolgens weer af te glijden, toen kwam de 156 en de 147 om vervolgens weer af te glijden… Om succesvol te zijn moet je auto’s maken die een groter publiek bereiken en bovenal organisatorische continuiteit waarborgen met een daarbijbehorend kwalitatief dealernetwerk. Want daar heb ik nog niemand over gehoord. Een door velen onderschatte basis voor succes is dat! En het duurt 10x langer om een slechte naam kwijt te raken. VW kan nu nog reclame maken met een Golf III, Alfa zou zich belachelijk maken met een spot met de 33 erin. (en het was zo’n lekker scheurijzer!)
Dat de Italianen nu ook “massaal” aan de VAG en andere producten gaan heeft niet zoveel te maken met het feit dat ze Alfa ineens afgeschreven hebben. Italië is ook mondialer geworden. En vergeet niet dat in het verleden haar eigen markt gigantisch beschermd werd. Italianen worden wellicht ook steeds minder trots op hun land (net zoals wij?), maar dat heeft vooral met de tijdsgeest te maken en het politieke klimaat. Daarin is Italië echt niet uniek. En over Audi: Daarin is zoveel geïnvesteerd en zijn pas echt succesvol geworden met de eerste generatie A4. Op zich is dat een prestatie om in relatief korte tijd zo uit te groeien. Ik heb zelf in die organisatie gewerkt. Audi werd keihard uitgelachen met de komst van de Audi V8. Nu is de A8 zo’n beetje de benchmark in het segment. Tot zover het pro-audi verhaal, want verder zijn het cleane rijdende apothekerskasten.
In 2050 rijdt volgens de Europese unie geen auto meer op benzine. Dus geniet zolang het nog kan, want een elektrische auto kent alleen de kick van het enorme koppel en acceleratie, ervan uitgaande dat er geen verbrandingsmotoren gemaakt worden natuurlijk….
@Forsel
Kon er geen rolstoel in een Croma?; Splinternieuw nog vast wel ergens te krijgen en nagenoeg nieuw voor een koopje vanwege de enorme afschrijving…
@Bart Jan
Italie is zeker aan het globaliseren en dat is niet positief, bijv. steeds meer engelstalige muziek in de winkels en bars, terwijl dat 10 jaar geleden nauwelijks voorkwam. Ook kleden Italianen zich steeds banaler (zie bijvoorbeeld Marchionne), dus dat er in Italie steeds meer niet-Italiaanse auto’s worden verkocht is bijna logisch. Probleem is echter dat het de Italianen niet lukt om op hun beurt hun marktaandeel in de andere landen te vergroten, met name in Duitsland (78 Lancia’s verkocht in 1 maand (!) tegenover duizenden Fordjes e.d). Nu ja, misschien zegt het ook weer iets over het gebrek aan individualisering van de Mofrikanen.
Europa is geen markt meer voor de autofabrikanten , de VS ook al miniem. Een bedrijf moet groeien in omzet . Dus elders….