Alfa Romeo goed vertegenwoordigd op Goodwood 2012

Alfa Romeo hoort bij Goodwood Festival of Speed en andersom. Niet alleen vanwege de rijke geschiedenis van het Italiaanse merk, maar ook omdat veel Britten, waaronder de organisator van dit jaarlijkse evenement zelf, het Milanese merk op handen en voeten dragen. Het afgelopen weekeinde kleurde West Sussex dan ook weer aardig rood, mede dankzij een stevige delegatie van het Museo Storico Alfa Romeo in Arese. Uiteraard werd de vijftigste verjaardag van de Giulia ook hier uitgebreid gevierd.

Dat deed Alfa Romeo bijvoorbeeld door zeer mooie varianten van de coupé versie mee te brengen, zoals een krachtige en oogverblindende 1750 ‘Gt Am uit 1970’. Omdat deze legendarische winnaar op de 1750 GT Veloce ‘America’ is gebaseerd, kreeg het die typische toevoeging ‘Am’. Daarbij aansluitend was er ook de GTA 1300 Junior, bijgenaamd ‘la piccola terribile’ (‘de kleine verschrikkelijke’), tweevoudig Europees kampioen (1971 en 1972). Andere smaakmakers waren de Gran Premio Tipo B ‘P3’ uit 1932, de 6C 3000CM uit 1953, de GTA 1300 Junior uit 1972 en een imponerende 155 V6 TI DTM uit 1993. Naast de twee showroom-modellen Giulietta en MiTo stonden op de ‘Supercar Paddock’ ook een 8C Spider en een zeer opvallende op de Dodge Viper gebaseerde TZ3 Stradale in knalgeel. Alfa Romeo gebruikte dit sfeervolle Engelse festival, overigens ook als eindbestemming van een korte Europese tour langs diverse Alfa Romeo clubs. Men deed dat in een Giulietta QV.

[nggallery id=847]

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Alfa Romeo goed vertegenwoordigd op Goodwood 2012

  • 2 juli 2012 om 11:36
    Permalink

    Heb het niet nagekeken in de grote Alfa-bijbel maar meen mij toch te herinneren dat het een veel gehoorde vergissing is:

    Am staat niet voor “America” maar voor “Allegerita modificazione”, met een grote A en een kleine m. Een weer gewijzigde versie van de lichter gemaakte (allegerita) GTA-versie.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 12:09
    Permalink

    Ik lees ergens dat dat juist de vergissing is, omdat een keer de wereld in is geholpen. Overigens komt deze info over ‘America’ van Alfa Romeo zelf dus ik hoop niet zat ze zich vergissen. 🙄 Trouwens “Allegerita modificazione” is niet echt correct Italiaans. Het zou dan “Modificazione Allegerita” moeten zijn nl.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 13:47
    Permalink

    De A in GTA stond toch in ieder geval wel voor “Allegerita”. Daarna kwam pas de GTAm dus dan zou het logisch zijn dat de m daarna ook de beginletter van een toegevoegd woord zou zijn. Dat zou ook het incorrecte Italiaans verklaren.

    Wellicht kwam het de Italianen ook wel goed uit dat de twee letters tevens het begin vormden van de naam “America”, het door Italianen (helaas) zo geadoreerde land aan de andere kant van de oceaan.

    Feit is ook dat de administratie van de Italianen in die jaren niet al te accuraat was en dat eveneens het beleid wat betreft alles zo’n beetje met de dag wisselde. Dat zie je ook terug in de ontelbare wijzigingen van de Giulia Sprint GT. Heb bijv. in de 20 jaar dat mijn vader een GT 1300 junior had (9244SG)nog nooit een 1300 gezien met hetzelfde prachtige middenconsole dat met tunnel helemaal doorliep naar de achterbank. Volgens een deskundige was die zo nooit geleverd…

    De 9244SG had overigens een 2000-blok en was beestachtig snel. Deze Bella rijdt nog steeds rond.

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 15:36
    Permalink

    ja precies de toevoeging van ‘m’ aan GTA is heel geloofwaardig. Misschien is het dan toch een soort propaganda van FGA, maar tevens ook een fout van formaat. 😯

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 17:24
    Permalink

    Schoot me te binnen dat het niet “modificazione” was maar “migliorata” o.i.d. (verbeterd) maar dat is het ook niet:

    Wikipedia

    “In 1970 werd als opvolger van de GTA de GTAm geïntroduceerd, gebaseerd op de GTV 1750. In eerste instantie was de GTAm beschikbaar met een 1779cc-motor uit de 1750, maar later werd deze opgeboord tot 1985 cc. Deze 2-litermotor had daardoor dus ook een andere boring en slag dan de latere GTV 2000-motor, en bovendien een afwijkende cilinderkop. De GTAm kreeg het voor de Amerikaanse markt door SPICA ontwikkelde mechanische injectiesysteem van de Alfa Romeo 1750. Het deel “Am” in de naam staat voor “America”. Er is ook een theorie dat “Am” een afkorting is van Alleggerita Maggiorata (vergroot in het Italiaans). De discussie hierover kan worden afgesloten: in 2011 tijdens het Spettacolo Sportivo Alfa Romeo op het circuit van Zandvoort heeft de directeur van het Documentazione Storico, Marco Fazio, nogmaals verklaard dat de afkorting staat voor America. De GTAm had een stalen koetswerk met delen van aluminium en kunststof, wat de verdwijning van Alleggerita uit de naam zou verklaren. De motor van de GTAm leverde een maximum vermogen van ongeveer 220 pk, wat later nog werd opgedreven tot 245 pk. De topsnelheid kwam hierdoor boven de 220 km/u te liggen. Het aantal geproduceerde GTAm’s bedraagt ongeveer 40 stuks. In 1970 werd Toine Hezemans er Europees toerwagenkampioen mee.”.

    Klinkt ook plausibel maar alleen in het geval signore Fazio er in de tijd zelf bij is geweest heb ik niet alsnog twijfels…

    Beantwoorden
  • 2 juli 2012 om 20:31
    Permalink

    Nou heb ik ook een tijdje in het Alfa circus meegelopen, maar volgens ingewijden van de SCARB(toen) stond inderdaad de M voor Maggiorata, vergroot dus, duidend op de cilinder inhoud die naar 2000cc was gegaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.