Alfa Romeo Giulietta: Wat vond de wereldpers?

Deze week werd je zoals je van ons gewend bent flink verwend op Alfa Romeo gebied.

Niet alleen toonde we je een wel heel bijzondere MiTo van Nederlandse bodem van dichtbij, maar je was ook volop op de hoogte van de introductie van de nieuwe Giulietta. Afgezien van wat terughoudende reacties van sommige altijd even saaie journalistieke autonieuwsbronnen, bleek de Alfa vooral indruk te maken zonder een ‘mits’ en een ‘maar’. Kijk even mee naar wie wat vond:

Van over de hele wereld kwam men naar het Balocco circuit om de nieuwe Alfa Romeo, waar we het afgelopen jaar zoveel testexemplaren van voorbij hebben zien komen, van dichtbij te bekijken. De grote opkomst toont aan dat iedereen eigenlijk stiekem wel in het bezit is van een ‘Alfa ego’ en dat de verwachtingen hooggespannen zijn in heel veel landen. Een welkom feit omdat het voor Alfa Romeo heel belangrijk is om dit jaar nog internationaal 40.000 Giulietta’s aan een blije eigenaar af te kunnen leveren. Een flink aandeel van de totale 120.000 verkopen voor het moeizame autoverkoop jaar 2010. Harald Wester schreef in zijn speech de Giulietta een derde van alle verkopen toe.

Opmerkelijk was de grote aandacht vanuit de VS. De recentelijke aankondiging van de uiteindelijke terugkeer van Alfa Romeo en de fusie van Chrysler met FGA, zorgt ervoor dat men ook vanuit dat grote land meekijkt naar de Giulietta. Ondanks dat deze voorlopig niet op de Amerikaanse markt zal verschijnen. Het Amerikaanse Autoweek.com was erg onder de indruk van de QV versie en prees de auto om de precisie waarmee het zich laat besturen. De balans in de carrosserie dat altijd het gewenste spoor maar blijft volgen. MotorTrend probeerde de 170 pk sterke 1.4 MultiAir en de 2.o JTDm. De ‘looks’ moesten de cowboy’s nog even verwerken maar het rijgedrag en de techniek maakt de Amerikanen dolenthousiast.

Het belangrijkste is natuurlijk het altijd kritische oordeel van de Europese pers. Iedere Alfa kende de afgelopen decennia wel een dikke plus en een vette min. De Britten van de CAR waren ronduit enthousiast en noemden dit een Alfa waar je echt naar uit kan zien. Een auto met een heerlijk geluid bovendien, zeiden ze na een rit in de 170 pk MA. Het Franse l’Argus bewonderde de nieuwe neus en grille van de Giulietta en het coupé-achtige voorkomen. De gebruikte materialen in het interieur vonden ze echter niet allemaal even mooi, al vonden ze ook daarvan het ontwerp ‘magnifique’. Het Spaanse Km77.com was vooral te spreken over de transmissie van de benzine varianten. Het is opvallend dat het in het land van de Golf voorlopig nog stil is. De Duitse pers wacht nog met een oordeel zo lijkt het, want bijvoorbeeld Auto Motor und Sport heeft de auto nog niet aan de tand gevoeld. Het Nederlands Autoweek was op geheel eigen wijze dolenthousiast.


Deel dit artikel:

18 gedachten over “Alfa Romeo Giulietta: Wat vond de wereldpers?

  • 17 april 2010 om 16:26
    Permalink

    Vond Autovisie een slecht verhaal hebben met Thomas Banga,

    Was een beetje bij elkaar geraapt vond hem ook niet echt heel positief.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 17 april 2010 om 17:55
    Permalink

    Dat Thomas niet positief was dat zegt niets over goed of slecht artikel, dat is zijn mening, maar tot dusver vind ik het allemaal maar erg karig qua informatie.

    Beantwoorden
  • 17 april 2010 om 18:06
    Permalink

    Nou. het was niet zozeer negatief, maar wel uiterst ongeinspireerd, een droog vanaf een A4 voorgelezen verhaaltje. In ieder geval wat ik van Autovisie (27 jaar lid) gewend ben. Zou dit te maken hebben met de overgang naar De Telegraaf Autovisie?

    Het verhaal van Autoweek had wat dat betreft meer inhoud en eigen mening. Hoewel de Giulietta bij Autoweek net niet kan tippen aan de A3 (!) qua interieurafwerking, was de testcoureur wel enthousiast over de wegligging en rijeigenschappen.

    Beantwoorden
  • 17 april 2010 om 21:45
    Permalink

    Morgen, zondag 18 april, is er een ‘avant-première’ van de Giulietta bij de Fiat-Lancia-Alfa dealer te Westerlo (België) van 10 tot 17 uur.
    Ik heb een kaartje in de bus gekregen, staat niet op dat je dat moet meebrengen. Zouden ze namen noteren ? Of iedereen welkom ?

    (tussen 10.30 en 13.30 zouden er ook nog oldtimers bekijken zijn)

    Beantwoorden
  • 18 april 2010 om 01:04
    Permalink

    pff… de autoweek rijtest was zo verschrikkelijk zoutloos… hoe slecht begrijpen zij Alfa Cuore? Het gaat niet alleen om de feiten maar om het gevoel dat de auto je geeft. Ze moeten echt verder kijken dan de ‘standaard’ die VAG schijnbaar zet.

    Autocar daarintegen was wel smaakvol en gaf naast de feiten ook nog echt een idee van wat de Giulietta daadwerkelijk met je doet.

    Beantwoorden
  • 18 april 2010 om 07:01
    Permalink

    @GT20JTS: Ik kan me niet voorstellen dat die koppeling aan de Telegraaf Autovisie ten goede komt, heb er geen goed gevoel bij. Als Ton Roks dit had gescheven was er qua toonzetting / enthousiasme overigens een heel ander verhaal op papier gezet, daar ben ik van overtuigd. Maar inderdaad, de echte enthousiastelingen tref je in de Autokampioen en Car en Autocar. Car tipt de Giulietta nu al als Auto van het Jaar 211. Voor mij is ie dat al !

    Beantwoorden
  • 18 april 2010 om 10:53
    Permalink

    Het moet niet zo zijn dat we alleen maar positiviteit WILLEN horen en anders…. . De Autovisie viel me ook een beetje op, hoewel ik ze ken bij de eerst kennismaking een ietwat oppervlakkig oordeel te geven. Dit , om in een later stadium met recht 2 richtingen uit te kunnen gaan en dat is te prijzen .

    Beantwoorden
  • 18 april 2010 om 18:32
    Permalink

    Autokampioen heeft een heel positief artikel over de Giulietta.

    ‘Als je nog geen Alfist bent, dan wordt je het wel na een rit in de Giulietta.’

    Kijk, dat zijn teksten. 😛

    Beantwoorden
  • 18 april 2010 om 19:53
    Permalink

    Het autovisie artikel van Bangma vond ik matig om 2 redenen.
    Ten eerste de beschrijving van het uiterlijk. Volgens mij is smaak altijd iets persoonlijks maar Bangma probeert door slimme woordkeuzes een mening op te dringen. Een vergelijking met een hyundai giuliastra gaat mij echter te ver. Je moet wel heel goed kijken naar de achterlichten van de Giulietta en de astra om overeenkomsten te vinden.

    Tweede punt is dat de 1.4 ltr 120 pk motor als een ‘probleem’geval wordt afgedaan. Waarom ? Omdat blijkt dat de motor een ‘B’ label heeft en ‘slechts’ 120 pk. Dat zou te weinig zijn voor het echte Alfa gevoel.
    Mijn vraag is dan: Welke klassegenoot heeft als instapper dan een sterkere motor en een gunstiger label ? Precies… die zul je niet vinden. Alweer stemmingmakerij.
    Dat een 170pk multiair zowel meer vermogen heeft en een (op papier) gunstiger verbruik dan de 120 pk (die de vergelijking met de concurrentie volgens mij zeker aankan) zegt dus veel over de kwaliteiten van de nieuwe FPT motoren.

    Beantwoorden
  • 18 april 2010 om 19:54
    Permalink

    Overigens: De mening van Bangma over de 120 pk versie heeft hij gevormd ZONDER met die motor/auto combinatie gereden te hebben !

    Beantwoorden
  • 19 april 2010 om 00:16
    Permalink

    mijne giulia is besteld tis ne 1.4 170 pk geworre met sport pac 17 inc en navigatie en distinctive grts silas

    Beantwoorden
  • 19 april 2010 om 11:21
    Permalink

    De slotconclusie van Bangma was zeker niet negatief, slechts het verhaal was onsamenhangend. De beste man had duidelijk niet helemaal zn dag..

    Beantwoorden
  • 20 april 2010 om 20:47
    Permalink

    De pers weet altijd wel iets !

    Ik heb in elk geval de Alfa Giullietta al in het echt gezien tijdens de voorstelling in Belgie op zondag 18 April 2010.

    Ook heb ik er een testrit mee gedaan, prachtige en stille wagen (2.0/170 Pk/Diesel)

    Heb dan ook maar meteen een Alfa Giulietta 2.0 170 pk Diesel TCT besteld, ja met de automatische versnellingsbak (zoals bij Ferrari) !

    Deze wordt afgeleverd vanaf September 2010 in Belgie !

    Beantwoorden
  • 20 april 2010 om 23:54
    Permalink

    De ontwikkeling heeft nogal lang geduurd, dus zou goed moeten zijn. Tevens hadden ze een voorbeeld van VAG, dus weten ze wat ze niet moeten doen. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.