Alfa Romeo Giulietta QV sportiever dan een Golf GTI
De discussies op het internet over de sportiviteit van Alfa Romeo, of juist een gebrek daaraan, en rivalen als de Golf GTI, zijn altijd lekker fel weinig objectief. De Italiaanse autonieuwsbron AlVolante leggen daarom de cijfers van deze gretige hatchbacks eens naast elkaar. Wij vinden de Giulietta van nature al erg dynamisch dankzij een zeer doordacht onderstel en vonden de combinatie met de 1750 turbomotor echt een prachtig hoogstandje, dat de badge met groen klaverblaadje meer dan waard is. Maar of een Giulietta daarmee in de praktijk ook het predicaat GTI-killer mag hebben blijft natuurlijk nog even de vraag. Hieronder kun je de conclusie bekijken van AlVolante.
De auto’s zijn op papier natuurlijk in grote mate vergelijkbaar, zoals zoveel moderne auto’s dat zijn tegenwoordig. Ook de MiTo QV staat bijvoorbeeld zij aan zij met andere compacte Turbo’s in het B-segment. Maar het hoogwaardige onderstel van de Giulietta (in combinatie met de vormgeving!) geven deze Italiaan in realiteit duidelijk een voorsprong op de concurrentie. Dat bleek vorig jaar al toen hetzelfde testteam van AlVolante met een 1.4 170 pk MultiAir met het grootste gemak door de ‘groene hel’ knalden. Dat was veelbelovend voor wie uitzag naar eenzelfde rondje met de Quadrifoglio Verde.
En dat bleek terecht want in exact vergelijkbare condities, is de Giulietta met een rondetijd van 8’30″39, 4 seconden sneller de baan over dan de Golf, ondanks bijna identieke motorische prestaties. Juist vanwege de superieure rijdynamiek is de 235 pk sterke Alfa een pure sportieveling in tegenstelling tot de populaire hatchback uit Wolfsburg. De Alfa met elektronisch Q2 systeem blijft veel meer aan de weg kleven dan de krachtige maar tevens onrustige Volkswagen. AlVolante merkt op dat die ultieme prestaties in vrij extreme bochten, met een nóg scherpere schakelbak alleen maar beter zullen zijn. De overbrengingen naar derde en vijfde versnelling vond het testteam namelijk te lang. Met een sequentiële TCT zou een QV de concurrentie misschien helemaal het nakijken geven.
httpvh://www.youtube.com/watch?v=Aw-TGgk7WuU
httpvh://www.youtube.com/watch?v=xLS8s1MhFZ8
Dat Duitse auto´s betrouwbaarder zouden zijn als een auto uit Italië is een mythe. VW-Audi-BMW-Mercedes-Opel ze zijn absoluut niet betrouwbaarder als een Auto made in Italy !!!
Ik heb Renault- Peugeot-Opel-VW gereden en spreek gewoon uit ervaring.
Het kan natuurlijk zijn dat ik de pech heb gehad dat de auto´s die ik had op een bmauwe maandag zijn gemaakt. Oke dat kan 1 keer gebeuren, maar niet bij 3 Opels!! En andere zogenaamde Duitse kwaliteits producten.
I JUST LOVE ALFA ROMEO FOR THE DISIGN EN THE FEELING TO HAVE SOMETING SPECIAL!
Dacht nooit dat ik dit ging zeggen maar de 2.0 TFSI klinkt opwinderder en heeft een groter toerentalbereik. De Alfa ingenieurs moeten toch terug meer inspraak krijgen en hun stempel nog meer kunnen drukken op de krachtbron, als ze dit voor mekaar kunnen krijgen is de Giulietta één van de beste Alfa’s dat ze ontworpen hebben.
Heb testbericht gelezen van de QV in Sportauto. Motor alleen opwindend in de Dynamic mode, maar dan is het brandstofverbruik exorbitant hoog. Verder vindt men de motor teveel in toom gehouden door de elektronica. Wel een enorm pluspunt is snelheid waarmee de auto door de slalom gejaagd kan worden: snelheid 68,2 km/u. Mazda 3 MPS, Mini JCW en Megane RS scoren hoger qua punten, GTI lager. Dus Duitsers kunnen wel objectief schrijven over buitenlandse auto’s, zie ook de erg hoge scores van Ferrari, Lambo en Pagani’s.
Maar of de Giulietta een succes wordt en of zal blijven waag ik te betwijfelen. Ook de Engelse bladen zijn niet super enthousiast over de auto, auto heeft het net niet.Maar daar liggen ze in Turijn niet wakker van.
@bialbero: cijfers zeggen niet alles, maar wel veel! Zowel in Engeland (GB) alsook in Duitsland wordt de Giulietta zeer goed verkocht, je moet ook in ogenschouw nemen dat het dealernetwerk van Alfa in de meeste landen danig uitgedund is en de klant is niet genegen lange afstanden af te leggen om iets te gaan bekijken en een auto koop je niet even via een webshop he. Ben ervan overtuigd dat de verkoop alleen nog maar zal toenemen en de schare alfisti groter wordt de komende jaren. Nu de volgende stap zetten met Giulia, 4C/ Spider en het komt goed. Beter klein aantal goede modellen dan aantal verliesgevende waaraan je op de lange duur niets verdient en het imago lijdt er dan nog onder.
Golf trilt veel meer dan giulietta
De Giulietta is een succes, en op dit moment nogsteeds zeer onderscheidend.
Ben benieuwd welk merk innoverend genoeg is om dit rijplezier te evenaren.