Alfa Romeo Giulietta opvolger ook als sedan?
In Italië doet momenteel een gerucht de ronde dat de opvolger van de Alfa Romeo Giulietta ook als vierdeurs sedan op de markt zal verschijnen. Men zegt zelfs dat Alfa-baas Harald Wester dat tegen een groepje liefhebbers van het merk gezegd zou hebben. Er is echte er is geen bevestiging vanuit officiële kringen. Er zouden verschillende redenen voor een dergelijke ‘berlina’ zijn. De eerste reden is simpel, namelijk dat de achterwiel aangedreven nieuwe C-segment Alfa, een grotere groep klanten zal kunnen aanboren, indien ook aan andere varianten zou worden gedacht. Ooit was er om dezelfde reden ook het plan om de huidige generatie ook als Sportwagon te lanceren. Dat is zoals we weten vanwege de crisis en investeringen in een totaal nieuw plan helaas nooit gebeurd. Als dit geluid waar is, zal Alfa Romeo dus ook in het compactere segment aan een ‘line-up’ werken en stopt men niet bij één model.
Een andere reden, is dat behalve de aantrekkende Europese markt, ook de Noord-Amerikaanse markt geïnteresseerd zou kunnen zijn in een kleinere sedan. Voor een ieder die zich de Giulia nog even niet kan veroorloven zou je kunnen zeggen. Geen domme gedachte want als we even alleen naar Italië kijken, zien we dat FCA in dit segment de laatste jaren veel klanten naar de concurrent heeft zien lopen de afgelopen jaren vanwege een groter aanbod in modelvarianten. Vooral op de zakelijke markt. Bovendien kan men zich niet langer permitteren om met de lancering van een model, te veel afhankelijk te zijn van de Europese markt (zoals met de Giulietta nu het geval is). Dus wat met de Giulia in het D-segment gedaan wordt, tot en met een Crossover aan toe, zou ook heel goed mogelijk kunnen zijn met de toekomstige Giulietta.
De opvolger van de Giulietta komt als het goed is eind 2017 op de markt. Marchionne zegt dat de plannen echter enigszins aangepast zullen worden, omdat de markt momenteel aan het veranderen is. Zo is de vraag in China behoorlijk aan het afnemen.
@ Autoedizione
We’ll not see next generation Giulietta sedan. It will be crossover, likely something like past generation of BMW X1, in the 2017 with hatchback in 2018. Due to C-segment crossover pushed forward E-SUV was pushed back.
Graag een bron, want dit citaat is voor ons nergens te vinden. 😉
ach kijk, ingepakte koffer pletters! Scheelt weer een slordige vijftig liter bagage volume. Waar is het mooie hang en sluitwerk gebleven?
De zwanehalzen hebben op alle premiumwagens een comeback gemaakt omwille van de elektrisch bekrachtigde koffersluitingen.
@Niccolo
Bij het ien van het platje was dat het eerste wat ik ook dacht. Mar was te verwachten dar de QP en Ghibli ook die beugels hebben. Zal wel goedkoper zijn. Maar wel extra gewicht. Als ik kijk hoe groot deze beugels zijn en hoe compact het mooie mechanisme van de 156 en 159 is het el jammer dat de ruimte bespaarder is verdwenen.
Hoe wel ik de Gulia de mooiste vind in het segment (wat in 2016 nieuw te koop is). Kan hij qua uiterlijk op de foto’s het niet winnen van de 156 en 159 en zeker de laatste niet met zijn imposante 2 batterijen van 3 lampen. Maken de 159 tot de mooiste en imposants D segmenter van de afgelopen 50 jaar.
Goed nieuw als het waar is. Gewoon hatch, sedan en station zoals het hoort. En dan graag van de Gulia Sedan, SW en een coupe (GT) of en 4 persoons CC met een mooie lijn.
Op zich kan ik een Giulietta sedan wel plaatsen en ook toejuichen, of die er komt waag ik te betwijfelen, maar we zullen zien. De Giulia is inmiddels dusdanig gepositioneerd dat er aan de onderkant van de markt zeker ruimte ontstaat. Ik zie bijvoorbeeld opvallend veel nieuwe A3-sedans rijden. Die is op 2cm na net zo groot als de eerste generatie A4 en 2 cm langer nog dan de 156. De huidige C-segmenters (sedans) zijn gewoon even groot als de D-segementers van zeg 10-15 jaar geleden. Alles schuift zo op.
Tof, wat mij betreft een mooie uitbreiding op het gamma. In de VS en ook Rusland verkopen sedan’s überhaupt beter. Ik hoop wel dat dit betekend dat de Giulia SW ook sneller aanstaande is aangezien je deze voor de verkoop in Europa nodig hebt. Kijk maar wat de SW voor de 156 en 159 hebben gedaan.
@AR 159:
ik heb em gezien in de flesh. Hij is in het echt vele malen mooier dan op papier.en de bagageruimte is groooot. Dit is een zeer vooruitstrevende auto ookwat ruimte verdeling betreft de nieuwe maatstaf in dit segment.Hij gaat ons de 159 en 156 doen vergeten mark my words!!
@alfaspeed Top!
@alfaspeed
Ik wilde hem in Arese bekijken maar dat ik er aankwam was de vogel net gevlogen voor opnames van reclame werk. Ze hadden er toch al diverse gemaakt. Dus helaas ken ik hem alleen van de foto’s.
Technisch zal het geen punt zijn voor de Giulia om de 156/159 te vergeten met uitzondering van de GTA want die moet eigenlijk een plexiglas motorkap. Vind het dan ook wel jammer dat alles nu van dat plastic is. Weg met die troep geen tweede motor kap onder de kap. Gewoon de real deal en van die chrome pijpen als de Busso of gegoten inlaten als de 8C in Alfa Rood en een blank kleppendeksel met gegoten Alfa Romeo vol trots er op in het klassieke schrift :).
Voor de Gewone V6 alleen de naam en voor de QV een klavertje 4 er achter. in de Giulietta dan ook dit blok lepelen in de 3 versies jammie :). Als ze dat doen kunnen ze in München wel eens met grote ogen staan te kijken maar ook in Stutgard. Over die te duurbetaalde Skoda’s met 4 ringen zullen we het maar niet hebben daar is toch niks unieks aan behalve het marketing wonder dat ze iedereen voor de gek weten te houden en men grif extra betaald voor niets.
Inmiddels een zwaar gecamoufleerd, definitief, exemplaar van de SUV (QV) gespot!! Dus niet de veel geziene “500XXL-muletto”. Staat een filmpje op een Italiaanse site.
http://m.infomotori.com/art/auto/2015/11/02/alfa-romeo-suv-quadrifoglio-sorpreso-durante-la-pr/
Effe een flinke domper…
Volgens de laatste berichten zou de introductie minstens een halfjaar uitgesteld worden!
Ja ik las het ook. Laten we het niet hopen. Er is echt al veel te veel uitgesteld.
jullie lezen te veel Autoblog of VW Blog deze site schrijft echt zo’n onzin over de Italiaanse auto industrie. Giulia licht perfect op schema en komt gewoon optijd. De kleine aanpassing heeft te maken met de Chineese markt de producten zullen nu meer op Europa en Amerika worden afgestemd dus die Sportwagon kan nu ineens misschien een stuk sneller komen.
@squadra Het heeft echt niets te maken met de sites die je noemt. Het is behoorlijk serieus!
Ik kijk nergens meer van op…. Dit verhaal komt in de basis vanuit Automotive News. Niet per definitie onbetrouwbare media. Maar hun bronnen zouden dan weer twee anonieme bronnen bij toeleveranciers zijn. Is het dan een probleem veroorzaakt door Alfa, of door de toeleveranciers zelf….? Maar dat is weer wat anders. Dit bericht komt mij trouwens ergens ook bekend voor, zoiets is al eens eerder de wereld in geslingerd, nog voor de presentatie van de Giulia.
Met name “Alfa-bashende” sites smullen hier van. Het valt me nog mee dat Autoweek er nog niet mee is gaan lopen. Maar ik geloof wel dat er wat aan de planning geschaafd gaat worden…. we wachten met spanning af.
Als de Giulietta opvolger in 2017 komt dan is dat (opnieuw) jaren te laat. De verkoop piek lag in 2010-2012, dus zakelijke rijders zoeken een opvolger in 2015/2016. Die klanten ben je dus al kwijt. Business as usual bij FCA. Los daarvan een interessante goede ontwikkeling om ook in het C-segment met een sedan te komen, mits echte Alfa genen: achterwielaangedreven, krachtige motoren. De 156 was gaaf, de 159 ( ik heb er zelf 1 gehad) een teleurstellende zware trage auto zonder Alfa genen. Snap niet dat mensen die nog zo ophemelen hier
@mareblu
“de 159 ( ik heb er zelf 1 gehad) een teleurstellende zware trage auto” Ja de 1.8/1.9/2.2 met GM Blokken maar de 1750TBI geenszins. Die is maar 1420 en met 200PK geen stakker. maar een kilo of 60 zwaarder dan de laaste 156jes maar wel groter van buiten dan een 166. En van binnen groter dan de 156 beetje tussen beide in. En ja de 1.9jtdm 8V is standaard niet zo vlot maar dat was de 156 versie ook niet met z’n 105PK. Echter laat hem een bezoekje brengen naar de sportschool dan word het een heel andere machine. Met dank aan squadra tuning krijg je 1/3 extra paarden in het vooronder en 30% meer koppel. Daar mee is hij alles behalve traag de top in Duitsland gereden is van 190 gestegen naar 230KM/h de 6 is nu een versnelling geen overdrive meer. Het verbruik is met die snelheid is niet misselijk daarin tegen is hij als je gedraagt wel vel zuiniger kop van Noord-Holland naar Utrecht ipv 1:16 is 1:20 goed te doen. Doorgaans toer ik er meer mee zet hem bijna altijd vast rond de 2000RPM 340NM ipv 280 bij 2500rpm is dat 360NM maar dan zit je boven de toegestane snelheden.
Kennelijk heb je de 159 niet meer anders zou ik je sterk aanraden er mee naar Stefan te gaan.
http://www.squadra-tuning.nl
PS als er iemand is die dit Beest op wielen wil overnemen ik rij tegenwoordig veel te kort om een Diesel te reiden omslag punt licht rond de 10.000 km p.j. ik kom wegens ander werk nog maar op 3K tot 4K. Weet alleen niet wat er voor in de plaats moet komen fiets heb ik al voor woonwerk (1,3KM ipv 103KM retourtje).
Zou er eigenlijk een 1.4MA met 170PK in moeten lepelen scheelt een hoop KG’s.
Eigenlijk wil ik er niet vanaf maar ja ik heb hem niet meer nodig red het allemaal prima op de fiets. Nog sneller ook kortere wegen waar ik met auto niet kan/mag komen.
@AR 159 Kom op AR, het is wel ‘rijden’ hoor.
Nu snap ik ook waarom bij ons de auto verkopers in de zon zitten de hele dag.!! ze hebben natuurlijk allleen tussen 2010 -2012 auto’s verkocht en zijn op de terugkeer van die kopers aan het wachten!!
@mareblu Ook ik ga het als bezitter van de 159 opnemen voor die auto. Wegligging, design, interieur, stoelen zijn allemaal Alfa. Het gezeur over ’te zwaar’ is napraterij, dat merk je alleen een beetje in de wegenbelasting. De besturing mist wel wat scherpte (t.o.v. de 156) en die GM-blokken moet je links laten liggen, maar verder is het fijne, degelijke, stille en comfortabele auto. Dan kan je zeggen: dat zijn geen Alfa-eigenschappen en dat klopt, maar we hebben het wel over een D-segment auto en niet over een lichtvoetig coupeetje.