Alfa Romeo Giulietta LPG binnenkort bij Nederlandse dealer
Alfa Romeo heeft toch besloten om de in Bologna en Genève gepresenteerde nieuwe Giulietta 1.4 Tjet 120 pk op LPG naar Nederland te halen. De Giulietta LPG is direct bestelbaar en wordt leverbaar in de loop van september. In dit segment heeft binnen FGA lange tijd de Lancia Delta het alleenrecht gehad op levering van een LPG-model in ons land, maar door de sterke vraag naar de Giulietta kunnen we nu ook de Alfa verwelkomen. Exclusief op AutoEdizione kunnen we je melden dat de Giulietta op LPG als Progression editie vanaf 26.650 euro verkrijgbaar zal zijn en als Distinctive vanaf 28.250 op de prijslijst zal staan. Ga voor meer informatie naar de Alfa Romeo-dealer.
De Giulietta op LPG gas is sinds een half jaar in productie in Cassino en verkrijgbaar in de uitrustingen ‘Giulietta’ (basisversie die alleen in Italië verkrijgbaar is), Progression en Distinctive. Motorisch maakt de Giulietta LPG -net als de MiTo en de Delta- gebruik van de 120 pk sterke 1.4 TJet (206 Nm max. koppel, 0-100 in 10,3 sec. en een top van 195 km/uur). De uitstoot gaat op deze groene Giulietta met 15% omlaag en het aantal koolstofdeeltjes neemt met 20% af. De onverbrande koolwaterstof neemt zelfs met 60% af. De LPG tank is rond, heeft een inhoud van 38 liter en zit op de plaats van het reservewiel (foto onder). Het motormanagement en de gebruikte materialen zijn volledig aangepast om op efficiënte wijze de interactie met het LPG-systeem aan te gaan. Op de middenconsole bevindt zich een knop om tussen benzine en gas te switchen (zie foto boven). De eerste km’s na het drukken op de knop zijn altijd op benzine en de indicator geeft aan wanneer er volledig geswitcht is op LPG. Zodra de gastank leeg is, gaat de auto automatisch over op benzine.
Dit is een prima alternatief voor zowel de leasemarkt als priveauto. Ik heb zelf een 145 en twee 156 op gas gereden. Totdat Alfa stopte met gas, toen ben ik naar diesel overgegaan.
je betaal nauwelijks meer wegenbelasting tov benzine, maar tankt wel voor de helft de liter. Alleen nog steeds jammer dat die 35 liter je niet zo ver brengt.
Ik ben blij dat Alfa weer wat aan gas doet…
En nu graag de 170PK MA met TCT ook op LPG of aardgas
Lease…wat is de bijtelling? De 156 werd in de beginjaren ook veel met LPG installatie verkocht, hoewel een JTD echt een flink stuk zuiniger bleek 😆
Voor particulier kan deze 1.4Tjet wel interessant zijn.
Pluspunt is de fabrieksinbouw, wat de sterk wisselende kwaliteit van inbouwstations en naar mijn ervaring gekoppeld storingsgevoeligheid na een aantal jaar voorkomt.
@SAN,
In de begintijd was de 156 niet met JTD leverbaar. Daarom werden er veel versies op gas verkocht.
En met gas reed je welliswaar maar 1:10, maar de wegenbelasting was 3x zo hoog en de literprijs van gas de helft van die van diesel. Verder had je met diesel de hogere aanschafprijs en de daarbij behorende verzekeringspremie.
Ik vond toevallig nog bij het opruimen van de papieren een prijslijst van Hertz lease uit die tijd. Een 2.0TS op gas was goedkoper dan de 1.9jtd.
wegenbelasting van diesel was 3x zo hoog als gas bedoelde ik
Voor de bijtelling volgens mij geen nuttige toevoeging; de LPG versie heeft (volgens italiaanse folder) evenveel CO2 uitstoot als de 170pk met handbak (134 gram); na 1 juli 2012 25% bijtelling. De 170pk TCT is tot 1 januairi 2013 veilig.
Gisteravond nog even de Nederlandse prijslijsten bekeken:
Alfa heeft e.e.a. bijgesteld:
– 170 pk handbak is van 134g naar 132g gegaan; tot eind 2012 20% bijtelling
– 170 pk TCT blijft 121g; tot eind 2013 20% bijtelling
– 120 pk LPG is 132g (in tegenstelling tot Italiaanse folder 134g); tot eind 2012 20%
– 1.6JTD is van 114g naar 112g; daardoor tot eind 2013 20%
Goed bezig!