Alfa Romeo Giulietta haalt target niet maar blijkt wel een verkoopkanon

Een contradictio in terminis?

Nou niet bepaald. De autosector scoort dit jaar in heel Europa buitengewoon matig, op een enkele kleine markt na zoals in ons welvarende landje. Zelfs een succesvol ongenaakbaar merk als Volkswagen voelde de terugval op ons continent maar al te goed. De EU noteerde vorige maand een afname van een dikke -25%. Vanaf januari gerekend is dat zo’n -5,7%. Italië is één van de landen waar het qua verkoop buitengewoon slecht weer is en ook in Spanje en Groot Brittanië gaan de cijfers nu steeds meer omlaag. Duitsland ziet na een miserabele terugval eerder dit jaar, een voorzichtig herstel.

Alfa Romeo verkocht ondanks dit alles 10.000 auto’s gedurende de vorige maand. De verkoop steeg dus nog eens met en kwart. De 28.000 vanaf mei verkochte Giulietta’s vormen op papier misschien geen indrukwekkend aantal, maar verhoudingsgewijs is het een zeer goede prestatie. Helemaal vanwege het feit dat de -slecht presterende- Italiaanse markt nog altijd de belangrijkste mark vormt voor het Milanese merk. Qua rendement past de aantrekkelijke Giulietta eigenlijk daarmee in het rijtje van de Panda en de 500, die volgens FGA het naar omstandigheden nog altijd goed doen. De Fiat Group noteerde vorige maand een -23,7% in Europa. Volgend jaar wordt volgens het Italiaanse UNRAE wederom een zwaar jaar. Dankzij diverse marktintroducties (Ypsilon, Panda, nieuwe Phedra, Thema, ‘Fiat Freemont’) kan de Italiaanse autobouwer (die voorlopig nog sterk afhankelijk is van de Italiaanse markt) ondanks dat, naar verwachting toch voor de nodige impuls zorgen zonder al te veel kosten te maken. Hopelijk doet de Giulietta dan nog steeds net zo hard mee, anders kon een Amerikaanse marktintroductie voor dit ijzersterke model nog wel een enigszins vervroegd worden.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.