Alfa Romeo Giulia SW officieel van de baan

FCA’s Europese baas Alfredo Altavilla heeft aangegeven dat de Giulia Sportwagon niet op rol staat als het om Alfa’s productieplan staat voor de komende jaren. Een plan was er wel, maar nu niet meer, aldus Altavilla in een interview met het Engelse Car tijdens een bezoek aan Cassino. Volgens deze bron was de SW wel degelijk een model dat al lang in de planning was, maar dat de snelle veranderingen op de markt het belangrijkste argument nu is om het niet te doen. Dit alles komt naar buiten na een zee van hardnekkige geruchten over een aanstaande in productie name speciaal voor de Europese markt.

Dat laatste is precies de reden waarom niemand minder dan Marchionne zelf, onlangs alvast een vraagteken plaatste bij deze modelvariant. De SW werd tot de lancering van de Giulia nog helemaal niet over gesproken. Maar toen de berlina vooral ook in ItaliΓ« zeer succesvol bleek, gingen er ook binnen FCA steeds meer stemmen op om het wΓ©l te doen. De magnifiek rijdende Stelvio heeft volgens Altavilla alles wat een SW ook heeft, dus hoeft er volgende de CEO niet te worden gerouwd. Ruimte, comfort en sportiviteit heeft de D-segment SUV ook. Daarom staat de SW automatisch buitenspel. Vooral ook omdat dit segment nu zelfs ook in Europa steeds verder krimpt.

Deel dit artikel:

35 gedachten over “Alfa Romeo Giulia SW officieel van de baan

  • 9 februari 2017 om 16:19
    Permalink

    Wat een extreem slecht nieuws. Geruchten over een coupe zijn leuk, maar nogmaals, kijk bij de concurrentie wat daar de verhouding is van sedans vs stationwagons. Slechte zet.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 16:21
    Permalink

    Bijzonder ongelukkig mee. Niet iedereen wil een Stelvio. Dit gaat de laatste diehard wachtenden huilend naar BMW sturen. Niet slim.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 16:21
    Permalink

    Het argument voor geen sportwagon ivm de stelvio is opportuun en gaat voor consumenten niet op, gezien de prijsopslag van een suv tov een station.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 16:26
    Permalink

    Komaan zeg, gaan ze nu echt gewoon het rijk aan de Duitse drie overlaten? Dat het segment van de breaks krimpt ten voordele van vooral de SUV’s betekent toch niet dat je het volledig moet laten schieten? Niet iedereen wil een SUV! Dat het aandeel breaks bij Mercedes/BMW eveneens daalt zal ook wel te maken hebben met het fiet dat zij wel over recente iets ruimere alternatieven beschikken zoals de 2-serie of de B-klasse.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 16:54
    Permalink

    Ik denk dat hij wel komt maar dat ze nu eerst iedereen aan de stelvio willen , anders blijven ze daar mee zitten .
    Let op mijn woorden ineens komt hij wel

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 16:58
    Permalink

    Lijkt me heel zinnig. De Stelvio is een prachtig alternatief!

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 17:01
    Permalink

    En….met de Stelvio heb je een auto die minstens zo goed rijdt en er veel krachtiger, compacter en evenwichtiger uitziet als een SW

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 17:08
    Permalink

    Als er genoeg centjes binnenkomen, analisten waren al verrast dat er meer was afgelost, dan komt die SW er ook wel, let op mijn woorden!!! En bovendien, als de Stelvio er is wil ik van fervente SW liefhebbers toch wel eens horen wat ze van de Stelvio vinden, ik denk dat FCA dat ook gewoon afwacht! Persoonlijk begin ik ook al bij te draaien over een Alfa SUV / Maserati SUV, wellicht een kwestie van tijd…..

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 17:39
    Permalink

    dat stelvio argument gaat alleen maar op als hij bij de Giulia in de buurt ligt kwa prijs. zo niet kan hij nooit een Giulia de vervangen. domme zet lijkt mij toch geen miljarden te kosten een model variatie?

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 17:53
    Permalink

    De stelvio zal 3 duizend euro duurder zijn vergeleken met de goedkoopste giulia

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 18:08
    Permalink

    SUV’s, hier in BelgiΓ« of in Nederland, wie heeft dat nodig? dient enkel als statussymbool ! en SW is veel eleganter en heeft een prachtige lijn/design. houden dus !!!

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 19:03
    Permalink

    SUV’s zijn gewoon niet gemaakt voor de infrastructuur hier. Hier in de straat is hebben mensen die een busje hebben al flink ruzie met de buurt, omdat zo’n lekker brede bus anderhalve parkeerplaats inneemt. Zet een SUV neer en je krijgt gegarandeerd rotte tomaten om de voorruit gesmeten. En dat is maar een voorbeeld: Het rijden in SUV’s wordt als asociaal en immoreel beschouwd.

    Tel daarbij op dat SUV’s totaal niet te rijmen zijn met het beeld wat we van Italiaanse auto’s hebben.

    Ik wens ze veel wijsheid toe in Lingotto.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 19:30
    Permalink

    Komt vast goed allemaal. De Stelvio gaat verrassen. Hij wel 5 cm langer en zomaar 3cm breder dan de Giulia, dus een enorm bakbeest in vergelijking met de compacte Giulia….NOT.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 19:46
    Permalink

    Pffff…rij nu al half jaar poolauto (audi met full options, maar wordt er niet warm of koud van) omdat ik op sw aan het wachten was en wordt ik nu toch gedwongen om een bmw 3-touring te gaan rijden (beste alternatief)….ga nog een nachtje slapen of ik een stelvio wil maar vrees dat er velen zoals mij nu naar bmw worden geduwd… Jammer… Ik wil gewoon een echte rijdersauto (en liefst een alfa) en andere SUV’s zijn dat echt niet.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 20:13
    Permalink

    RAZ laat je eens verrassen door de stelvio hij heeft de porxhe al verslagen op de ring . Hij zal echt wel rijden als een alfa.
    Rij je atraks in een bmw en kom je al die prachtige alfa, s tegen .
    Ga eens gewoon rijden ermee

    Beantwoorden
  • 9 februari 2017 om 21:41
    Permalink

    Ja, je hebt ook gelijk Hans. Ik weet van mezelf (voor die suffe audi altijd alfa gereden) dat ik elke dag met een enorme glimlach in de alfa zal stappen. Bmw is ook echt wel goed, maar mist toch het gevoel (en van binnen echt een stuk minder mooi). Hoop alleen dat ie net zo goed rijdt als de Giulia want dat is echt een feest . bmw verkoper moest zelfs toegeven dat de alfa misschien wel net zo goed als de 3serie rijdt.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 00:08
    Permalink

    Jammer ik denk dat er zeker kansen zijn voor een SW van de Giulia. Maar ik denk dat ze nu eerst alle spotlights op de Stelvio willen de SW is voor 80% al klaar en deze kunnen ze behoorlijk snel brengen. Als er ook vraag is vanuit Noord Amerika en Europa dan heb je een hele belangrijke markt en dan komt hij vanzelf.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 10:29
    Permalink

    Erg jammer… Dat aarzelen – welles nietes – moet men ook durven doorbreken. Te weinig aantallen, alleen in Europa, pfff…
    Een ruimer aanbod trekt ook volk naar de toonzaal, spreekt meer kopers aan, ze komen meer in het straatbeeld, Alfa komt daardoor meer in beeld als merk dat een alternatief is, wordt populairder, genereert meer omzet, enz…
    Als je voortdurend zelf de boodschap verspreidt: “We zijn fantastisch, maar we twijfelen of jij als koper dat ook vindt…”. Tja, dan wordt het natuurlijk niks.
    En zo’n SW kan niet de onoverkomelijke investering zijn die je het failliet indrijft. Springen, en wel nu!!

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 10:53
    Permalink

    Het is groot nieuws: Toen ik vanochtend in de auto BNR aanzette was zowat het eerst wat ik hoordde het annuleren van de Giulia station. De journalisten van BNR zijn van mening dat Altavilla een historische vergissing begaat.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 14:54
    Permalink

    Het nieuwe beleid van Alfa is nu eenmaal op Amerika gericht. Daarom is de eerst volgende auto na de Stelvio ook een SUV, en niet de voor Europa zo belangrijke opvolger van de Giulietta. Die Stelvio zal best goed rijden, maar mist natuurlijk wel de elegantie van een SW.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 19:24
    Permalink

    OneFiveNine: Het beleid is deels op de VS en China gericht, maar de SUV trend is ook heel duidelijk waarneembaar in Europa: veel minder SW’s worden er verkocht, en veel meer SUV’s. En geld voor allebei is er blijkbaar niet, dus is dit de enige juiste keuze , hoe mooi een SW ook zou zijn geweest. Nog beter was geweest om, gewoon in 6 maanden tijd, zowel een SUV, CoupΓ©, SW en liftback te hebben, zoals BMW en Mercedes dat ook kunnen. Hopelijk komt er een tijd dat men ook bij FCA van doorpakken weet.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 21:50
    Permalink

    @dmantione
    De meningen van de journalisten van BNR zijn mij eerlijk gezegd minder waard dan nul, niks.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 22:03
    Permalink

    Die mening is mij wel wat waard, omdat ze bij BNR niet bepaald Alfisten zijn. Als ik ergens hoofdschuddend naar kijk, dan is dat mijn eigen persoonlijke mening als iemand die om Italiaanse auto’s geeft. Maar als een professional die niet iets met Italiaanse auto’s heeft het ook een dom idee vindt, dan is dat voor mij bevestiging dat mijn gedachten over de zaak in ieder geval niet zomaar een persoonlijke misvatting zijn.

    Het staat jou natuurlijk geheel vrij Altavilla te aanbidden, nu hij een middelvinger naar ons Europeanen opsteekt.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 22:24
    Permalink

    @dmantione
    Het heeft allemaal niet zo veel te maken met wel of niet houden van Italiaanse auto’s of zo. Het is een rationele beslissing, het heeft te maken met wat je als merk wel of niet kan bereiken in een markt en hoe je het te investeren geld besteed.
    De lijst van bedrijven die ooit niet-rationele beslissingen namen en nu niet meer bestaan is oneindig lang.

    Beantwoorden
  • 10 februari 2017 om 23:08
    Permalink

    De rationaliteit is nu precies dat wat ik in twijfel trek.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 11:00
    Permalink

    Ik vind het jammer, ik had de 159 graag nog even over de 250.000km gerekt voor een giulia SW. De Stelvio mag wellicht geweldig zijn, maar het is volume en gewicht wat rationeel nergens voor nodig is. En dan hebben we het nog niet over het extra brandstof verbruik voor al dat oppervlak en gewicht. Wat in mijn geval toch meespeelt met 30K kilometers per jaar.

    Ik ben inmiddels na 22 jaar alfa Romeo bij Mercedes aan het kijken. De C klasse is wel als estate en tot mijn eigen verbazing was ik bij de eerste proefrit gelijk overtuigd. Niet heel direct en sportief, maar op alle andere vlakken qua afwerking, kwaliteit, comfort en beleving echt van een andere planeet.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 12:16
    Permalink

    Eelco van Vliet: Dat zou heel jammer zijn. Ik zou toch nog evne in de Stelvio gaan proefrijden straks en de specs naast elkaar leggen. De Stelvio wordt net als de Levante de lichtste in zijn segment. De benzineversie in de 280pk First Edition weegt 1660, een C Estate met een 211pk sterke 2.0 weegt 1445. De C Estate is langer dan een Stelvio, maar wel veel smaller en lager. Minder ruimte ook dus. In een rij-impressie in autobild wordt de Stelvio geroemd om zijn zitpositie en drivablility die op het niveau van een Macan zou liggen. Dat kun je van de C Estate niet zeggen. En in een vergelijkbare uitvoering inclusief opties is de C ook nog eens duurder. http://www.autobild.de/artikel/alfa-romeo-suv-stelvio-2017-vorstellung-und-preis-5928213.html#Motoren

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 12:17
    Permalink

    De stelvio is maar 100 kilo zwaarder dan de giulia

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 12:46
    Permalink

    De stelvoi first edidsion is ook nog eens 4 wiel aangedreven dus neem je je een tweewiel aangedreven auto is ie weer 100 kilo minder.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2017 om 12:46
    Permalink

    De stelvoi first editionis ook nog eens 4 wiel aangedreven dus neem je je een tweewiel aangedreven auto is ie weer 100 kilo minder.

    Beantwoorden
  • 16 februari 2017 om 08:38
    Permalink

    Heel erg jammer. Ik heb niets met hoge auto’s. Ik vind een lage gestrekte auto veel mooier. Hoewel ik de Stelvio bijzonder geslaagd vind, zou mijn voorkeur toch echt uitgaan naar een Giulia SW als mogelijke opvolger van mijn 159 SW. Bovendien zit ik niet op van die enorme wielen te wachten. Kost me elke keer een rib uit mijn lijf als er weer eens nieuwe banden onder moeten.

    Beantwoorden
  • 19 februari 2017 om 01:37
    Permalink

    Volgende 15 merken hebben een redelijk grote SW in hun aanbod :
    Opel (Insignia Sports Tourer), Mazda (6 SportBreak), Renault (Talisman Estate), Peugeot (508 SW), Volvo (V60), VW (Passat Variant), Kia (Optima SW), CitroΓ«n (C5 Tourer), Skoda (Superb Combi), Toyota (Avensis), Mercedes (C-Klasse Break en E-Klasse Break), BMW (5 Touring), Hyundai (i40 Wagon), Audi (A4 Avant en A6 Avant), Subaru (Levorg).

    Volgende 9 merken hebben geen SW (meer) in hun aanbod :
    Ford, Jaguar, Infiniti, Nissan, Mitsubishi, DS, Lexus, Lancia en Alfa Romeo.

    Dacia (Logan MCV en Lodgy) Fiat (Tipo SW) zijn eerder de “budget” SW’s.
    Fiat 500L / Living : je moet er voor zijn of niet.

    Sommige mensen vinden een SW nu eenmaal mooier dan een Sedan of een SUV.
    Die SW “liefhebbers” bedient FCA niet meer, tenzij ze tevreden zijn met een Tipo SW.
    Maar ik denk niet dat “de liefde” voor FCA zo ver gaat dat veel Lybra-rijders of een 159 SW rijders nu overstappen op een Tipo SW.
    Of meedoet aan het SUV gedoe.
    Op een bepaald moment stopt het en ben je die kopers kwijt.

    Beantwoorden
  • 9 september 2017 om 04:23
    Permalink

    Dan zal het helaas toch een BMW touring worden. Stelvio is toch totaal wat anders.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.